Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@10:37:47 GMT

حیات نیم بند خبرنگاری در کردستان

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۴۳۶۱

ایسنا/کردستان رییس خانه مطبوعات استان کردستان با واکاوی مصایب رسانه ها و خبرنگاران در روزهای کرونایی، حیات این حرفه را در کردستان نیم بند می داند و می گوید: آیبنده مطبوعات در استان کردستان روشن نیست.

شیروان یاری در گفت و گو با ایسنا در رابطه با مسئله تاثیر کرونا بر رسانه می گوید: رسانه های برخط و نوشتاری قبل از کرونا نیز دچار آسیب های زیادی بودند و به طور مثال رسانه های نوشتاری به دلیل کمبود و گرانی کاغذ و فرآیند چاپ، تعداد صفحات خود را کاهش داده بودند و تغییر ساختار رسانه ها در کشور و به تبع در استان کردستان آغاز شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از کرونا به عنوان یک پدیده جهانی یاد می کند و می افزاید: این پدیده تمامی رسانه های جهان و نه تنها ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

رییس خانه مطبوعات استان کردستان به راه اندازی سایتی در راستای پیامدهای اقتصادی کرونا در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشور اشاره و بیان می کند: کارکرد و رویکرد رسانه نسبت به پدیده کرونا دو مولفه قابل بررسی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

وی با بیان اینکه، برخوردها با پدیده کرونا در ابتدا به دلیل ناشناخته بودن، به صورت آزمون و خطا صورت می گرفت ادامه می دهد: کارکرد رسانه در تقابل با کرونا بحثی مهم است و در این راستا اطلاع رسانی، آموزش، تفریح و تبلیغات، سه مولفه اصلی کارکرد یک رسانه پویا و فعال در تقابل با کرونا محسوب می شود.

این استاد روزنامه نگاری معتقد است که، رسانه در استان کردستان دچار کمیت است و توأم با این مسئله، با بحران محتوا نیز درگیر است، همچنین تعداد رسانه ها و روزنامه های و فصل نامه های سراسری به لحاظ کیفی نیز درصد کمی دارد. اما کرونا یک پدیده رویداد مدار است و رسانه های استان کردستان می بایست در برخورد با این پدیده به سمت فرآیند مداری و تحلیل چگونگی و چرایی کرونا حرکت کند که متاسفانه این مهم هنوز در رسانه های استان اتفاق نیافتاده و کلیشه ای است.

وی وابستگی شدید رسانه های استان به آگهی های ادارات دولتی به دلیل عدم صنعتی بودن کردستان را دلیل اصلی عیان زودهنگام کرونا با رسانه ها در بعد اقتصادی و رسانه مداری می داند و می گوید: رسانه های استان کردستان برای حفظ حیات نیم بند خود به ویژه در دوران کرونا مجبور به دادن امتیاز به یکسری ادارات دولتی جهت اخذ آگهی هستند و این ساختار در نظام توزیع آگهی رسانه در دوران کرونا، به عنوان یک عامل برون سازمانی به محتوا و حتی نقد ضربه می زند.

به گفته این استاد روزنامه نگاری، نامنظم بودن انتشار نیز از مهم ترین آسیب های رسانه در دوران قبل از کرونا است و با این وجود می توان گفت که کرونا در استان کردستان به عنوان یک شمشیر دولبه بر محتوا و تحلیل گزارش های خبری و عدم تاثیرگذاری محتوا در دوران خود عمل کرده است.

رسانه های کردستان به مریضی کپی کردن دچار است

رییس خانه مطبوعات استان کردستان، کپی کردن و فرمت یکنواخت خبر نوشتن را از دیگر آسیب های جدی رسانه ها در استان کردستان می داند و می گوید: رسانه ها باید بپذیرند که از یک روش مبتنی بر استراتژی و راهبردها طبعیت کنند در حالی که ادبیات حاکم بر خبرنویسی تیپیکال است.

وی معتقد است که خبر یک کالا نیست بلکه یک حق اجتناب ناپذیر برای جامعه بوده و متاسفانه این نظریه در دوران کرونا هیچ بازنمایی مطلوبی نداشته است.

یاری، بهره مندی رسانه ها از سبک ها و تیترهای مختلف خبری را امری ضروری ذکر می کند و می گوید: در حال حاضر همه اخبار به سبک هرم وارونه تنظیم می شود و این در حالی است که اخبار در پدیده کرونا که رابطه حیات اجتماعی انسان و رسانه را دچار چالش کرد، می تواند به سبک های دیگر نیز تنظیم شود.

ورود بدون فرآیند خبرنگاران به عرصه رسانه در کردستان یک آسیب جدی است

این استاد روزنامه نگاری، با اشاره به اینکه خبرنگاران کردستان با مشکلات زیادی از جمله مسئله عدم امنیت شغلی روبرو هستند، ورود بدون فرآیند و سهل خبرنگاران به عرصه رسانه را زیربنای تمامی مشکلات این حوزه در استان ذکر می کند و می افزاید: این فرآیند در سایر استان های کشور بسیار متفاوت و برنامه ریزی شده است و افرادی که مدیریت رسانه را برعهده دارند با تجربه و آموزش دیده هستند.

وی آشنایی با اصول ابتدایی خبرنگاری و خبرنویسی را حداقل لازمه ورود به عرصه خبرنگاری می داند و عنوان می کند: ورود خبرنگاران به عرصه رسانه در استان کردستان و بعد از آن نداشتن برنامه ریزی اقتصادی برای ثبات و حفظ خبرنگاران در رسانه ها یک آسیب جدی است.

یاری، ادامه می دهد: مدیریت نکردن خانه مطبوعات استان به عنوان یک تشکل صنفی و نظارتی بر این نابه سامانی از گذشته های دور تا کنون دلیل اصلی این آسیب محسوب می شود و اعتقاد دارم که خانه مطبوعات باید مستقیم و بدون حب و بغض تمامی اساس نامه قانونی خانه را برای بهبود وضعیت مریض موجود اجرا کند.

 وی، قرار داد و بیمه را از مولفه های اصلی ماندگاری خبرنگاران در عرصه رسانه ذکر می کند و می افزاید: در حال حاضر فقط 20 درصد خبرنگاران استان در رسانه های خود بیمه هستند و ماباقی از طرق دیگر اقدام به این موضوع کرده اند که کارساز نیست؛ در حالی که بر اساس ماده 42 خانه مطبوعات قائل بودن حق صنفی برای خبرنگاران اولین وظیفه مدیران رسانه است.

این استاد روزنامه نگاری، با تاکید بر اینکه خانه مطبوعات باید برای خبرنگاران حق صنفی قائل شود می گوید: معیشت خبرنگاران در استان کردستان یک فضای نا مطلوب است و این مهم باید ساماندهی شود.

وی اعلام می کند که خانه مطبوعات استان به طور جد به دنبال پالایش خبرنگاران است؛ اکنون 140 عضو دارد که 137 نفر عضو مستقیم و 6 نفر عضو افتخاری هستند،47 نفر از اعضای خانه مطبوعات استان را بانوان تشکیل می دهند و این در حالی است که تا کنون هیچ پروسه ای برای تامین حقوق و معیشت آن ها از سوی رسانه های استان تعیین نشده است.

یاری معتقد است: مادامی که یک خبرنگار فاقد پوشش بیمه ای و قرارداد باشد و بر اساس درجه بندی خبر دست مزد ناچیز دریافت می کند، آسیب پذیر است؛ همچنین سردبیران باید اجازه خلاقیت را به خبرنگاران بدهند و این در حالی است که خبرنگاران ما بیشتر وقت خود را صرف اخبار پوششی می کنند.

گردش مالی خانه مطبوعات استان کردستان صفر است

وی خاطرنشان می کند: گردش مالی خانه مطبوعات استان کردستان نسبت به استان های همجوار خود صفر است و در حال حاضر به دلیل عدم توانایی خبرنگاران حق عضویت سالانه هم از خبرنگاران گرفته نمی شود؛ خانه مطبوعاتی نمی تواند برای مسایل اقتصادی خبرنگاران برنامه ریزی کند.

این استاد روزنامه نگاری، پشتیبانی مالی حوزه صنعت از خانه مطبوعات را راهکاری موثر در راستای رفع مشکلات مالی این صنف در استان ذکر می کند و می گوید: متاسفانه در سطح استان هیچ پشتیانی به دلیل غیر صنعتی بودن استان و نداشتن استراتژی خانه مطبوعات وجود ندارد و الین مسئله باید ساماندهی شود.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خانه مطبوعات استان کردستان استاد روزنامه نگاری استان کردستان رسانه های استان عنوان یک عرصه رسانه رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۴۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد

نادیا زکالوند: این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

منبع:

odditycentral

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899244

دیگر خبرها

  • دوره‌ی آموزش خبرنگاری در دبیرستان شاهد سردار شهید قاجاریان نیشابور
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • بُرد ارزشمند تیم پاریزه ر کردستان در خانه
  • مسؤولان به وضعیت راه‌های نامطلوب استان بوشهر رسیدگی کنند
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۶ اردیبهشت
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۴ اردیبهشت
  • معرفی برگزیدگان جشنواره آب و رسانه در سمنان