Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:08:42 GMT

اخباری که تیتر یک ذهن خبرنگاران شدند

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۵۲۳۵

اخباری که تیتر یک ذهن خبرنگاران شدند

به گزارش ایرنا، ۱۷ مرداد روز خبرنگار، روزی برای پاسداشت و ارج نهادن به تلاش ها و زحمات اهالی قلم و فعالان عرصه اطلاع رسانی است که با کمترین چشم داشت و توقع برای تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی اعضای جامعه تلاش می کنند.

افرادی که در مسیر اطلاع رسانی گاه جان خود را تقدیم می کنند و یا مورد آماج حمله و توهین قرار می گیرند، گاهی هم مورد بی احترامی و خیلی اوقات هم مورد بی مهری، با این حال آنان عاشقند و این سختی ها و دشواری ها مانع و سد راه آنان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین به این مناسبت به سراغ چند تن از خبرنگاران و عکاسان خبری این شهر رفت و از آنها در خصوص موثرترین و ماندگارترین خبر و گزارشی که در طول عمر کاری خود به نگارش درآورده و تهیه کرده اند، سوال کرد.

مصاحبه با موضوع "بهروز وثوقی" که وایرال شد!

محمدرضا جباری چهره باسابقه خبری و مطبوعاتی قزوین است که بدون شک اخبار و گزارش های تاثیرگذار زیادی را در طول چندین دهه فعالیت خود تهیه کرده است.

این خبرنگار که در حال حاضر مدیر خبرگزاری برنا قزوین است یکی از موثرترین اخبار و گزارش هایی که تهیه کرده را مربوط به مصاحبه اش با رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور دانست که در آن به موضوع بازگشت خوانندگان و هنرپیشه های ایرانی به اصطلاح آن ور آبی از جمله بهروز وثوقی پرداخته بود، خبری که به سرعت در فضای مجازی منتشر و به اصطلاح وایرال شد.

جباری گفت: دکتر حلاج زاده رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور امسال در برنامه ای در قزوین شرکت داشت و فرصتی برایم مهیا شد تا گفت وگوی کوتاهی با او در خصوص وضعیت ایرانیان خارج از کشور  داشته باشم.
این خبرنگار ادامه داد: در بخشی از این مصاحبه صحبت از هنرپیشگان، بازیگران، خوانندگان و ورزشکارانی شد که بدون هیچگونه جرمی جلای وطن کرده اند حال یا پناهنده و یا مقیم یک کشور خارجی شده و فعالیت می کنند اما همچنان آرزوی بازگشت به ایران را دارند.
حلاج زاده به این موضوع یک نگاه انسانی، قانونی، دینی داشت و از صحبت با او احساس کردم می توانیم کمی از تبلیغات سوء دشمنان را که این روزها بشدت بیشتر شده تا چهره خشن، غیر منعطف، سخت گیرانه و غیرعادی از ایران و مسوولان آن نشان دهند را خنثی کنیم.
جباری گفت: در این گفت و گو این مساله مطرح شد که خوانندگان و هنرپیشگان شاخصی چون بهروز وثوقی، آغاسی و ..تعدادی دیگر بسیار علاقه دارند به ایران بازگردند و برخی از آنها گفته بودند اگر در دوران حیات اجازه ندارند حداقل پس از مرگ اجازه پیدا کنند کالبدشان به ایران منتقل شده و در ایران دفن شود اما نگران پیامدهای سیاسی و حقوقی این موضوع بودند .

این خبرنگار ادامه داد: این مسوول اعلام کرد بویژه هنرمندانی که به سنین سالمندی می رسند بشدت هوای وطن می کنند و ما وظیفه نداریم این آرزو را از آنها بگیریم چون وطن متعلق به همه ایرانیان است و گویا در قوه قضاییه نیز برخی هماهنگی ها در این خصوص انجام شده بود تا بازگشت همه افراد به جز کسانی که مرتکب قتل و یا کلاهبرداری و جرم شده اند بدون هیچ مشکلی مهیا شود.

جباری گفت: این گفت و گو  به شدت مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت و جنب و جوشی هم در ایران و هم در خارج از کشور ایجاد کرد که شنیدم برخی گفته بودند نوعی دام جمهوری اسلامی است و برخی هم گفتند دروغ محض است و برخی هم با شک و دو دلی و تردید آن را بررسی کردند اما در نهایت بار تبلیغات مثبتی برای کشورمان داشت و خیلی از هنرمندان جلای وطن کرده را به فکر بازگشت انداخت و در اولین گام چند هنرمند شاخص اعلام آمادگی کردند و فضای خوبی مهیا شد و من هم بسیار خوشحال شدم که این گفتگوی صادقانه و شفاف توانست رویکرد نظام اسلامی با ایرانیان خارج از کشور را بخوبی ترسیم کرده و بدبینی و نگرانی های بیجا را برطرف کند.
این خبرنگار ادامه داد: البته در داخل طبق معمول برخی ما را زیر سوال بردند که در این شرایط دغدغه و مشکل مردم این نیست که چند هنرمند رژیم گذشته وارد کشور شوند که آن  را هم به جان خریدیم تا این اتفاق رخ دهد و چهره مهربانی از نظام در خارج از مرزها ترسیم شود.

گزارش از زندان زنان، زمینه ساز توجه خیران به این قشر آسیب پذیر 

رکسانا رضایی که یکی از خبرنگاران قدیمی قزوین است که موثرترین خبر خود در طول عمر رسانه‌ای اش را مربوط به گزارشی از حال و هوای یک مادر زندانی و کودکش پس از بازدید از زندان تهیه کرده می داند.

خانم رضایی در این خصوص گفت: خوشبختانه مواردی که در اخبار و گزارش ها منجر به تاثیرگذاری شده کم نبوده اما چند مورد شاخص در این بین وجود داشته که پس از گذشت سال ها هنوز در خاطره ام باقی مانده است.

سردبیر نشریه نگاه قزوین ادامه داد: گزارشی که در خصوص آن صحبت می کنم مربوط به سالها قبل و حداقل ۱۵ سال پیش است که در آن خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضاییه بازدیدی از زندان زنان داشتند و دیدن یک زندانی زن به همراه فرزند خردسالش دستمایه یک گزارش با موضوع آسیب های اجتماعی شد.

رضایی گفت: این زندانی زن به جرم قتل به همراه فرزند خردسالش در زندان حضور داشت و این موضوع و شرایط این فرد با توجه به اینکه در آن ایام به تازگی مادر شده بودم احساساتم را برانگیخت.

سردبیر نشریه نگاه قزوین ادامه داد: گزارشی که از وضع این زندانی در نشریه به چاپ رساندیم بازتاب زیادی داشت و موجب شد تا یک سری از خیران و وکلا پیگیر حل مشکلات این زندانی و سایر زندانیان زن باشند و هم ترتیبی اتخاذ شد تا در جوار زندان یک محیط مناسب برای نگهداری فرزندان زندانیان نگهداری شود به گونه ای که هم نزدیک به مادر خود باشد و هم از محیط زندان بیرون باشد.

رضایی گفت: هنوز هم پس از سال ها احساس می کنم دعای آن زن زندانی همراهم است و از اینکه با گزارشم باعث حل مشکل یک زندانی شدم بسیار خوشحالم.

این فعال رسانه استان قزوین همچنین گفت: یک گزارش تاثیرگذار هم سال گذشته در مورد غسال ها تهیه و منتشر کردیم که بازتاب مناسبی داشت و حس و حال خوبی را به ما داد.

او ادامه داد: این گزارش با عنوان "کسی برای غسال ها دسته گل نمی فرستد" بود که در آن به سختی کار غسال ها و کسانی که در این روزها به واسطه مرگ و میرهای کرونایی کارشان در آرامستان ها سخت تر شده و کمتر کسی به آنها توجه می کند پرداخته بودم و پس از آن نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه به دیدن این افراد زحمت کش رفت و از تلاش های آنان تقدیر کرد و پس از آن سایر مسوولان نیز از زحمات این قشر تقدیر کرد. 

مصاحبه با اولین قاتل سریالی زنان در ایران و بازتاب فراوان 

امیر رجبی یکی دیگر از خبرنگاران قزوینی است که بهترین و ماندگارترین خبر و گزارشی که در طول عمر کاری خود تهیه کرده را مصاحبه با نخستین قاتل سریالی زنان در ایران می داند.

در زمستان سال ۸۷ وقوع چندین فقره قتل زنان در قزوین رعب و وحشت خاصی را بین شهروندان این شهر ایجاد کرده بود، با فرار یکی از افرادی که قرار بود طعمه و قربانی بعدی باشد قاتل لو رفت و پلیس و کارآگاهان بخش جنایی او را که زنی جوان بود و طعمه هایش را با فریب و دادن آبمیوه مسموم و با هدف برداشتن طلاهای آنان قربانی می کرد، دستگیر کرد.

رجبی که اکنون سردبیر و مدیرمسوول نشریه فروردین امروز است در خصوص مصاحبه اش با مهین قدیری اولین قاتل سریالی زنان در ایران با تیتر "جزییات تازه از قتل های سریالی یک زن در قزوین" که در سال ۱۳۸۸ در روزنامه اعتماد به چاپ رسید،گفت: این حادثه وحشتناک آن سال و روزها نقل محافل رسانه ای و سرخط اخبار حوادث کشور بود.

این خبرنگار ادامه داد: پس از پیگیری های فراوان با هماهنگی دادستان موفق شدم اجازه گفت و گو با قاتل را پیدا کنم، چهره اش اصلا به فردی که ۶ نفر آدم را کشته و به قتل رسانده باشد نمی خورد.

خبرنگار و نماینده روزنامه اعتماد در قزوین در آن سال ها گفت: در این مصاحبه مهین به آرامی و بدون استرس خاصی به تشریح چگونگی انجام قتل ها پرداخت، به گونه ای که پس از گذشت ۱۲ سال هنوز جزییات آن گفت و گو در خاطرم هست.

رجبی گفت: مصاحبه ام با قاتل سریالی زنان بازتاب بسیار زیادی داشت و حتی به تیتر برخی رسانه های خارجی نیز تبدیل شد.

گزارش تصویری از جاماندگان اربعین و نامه هایی که به ضریح رفت

الیاس خزائی عکاس پایگاه خبری صبح قزوین نیز مانند سایر همکارانش از دوران کاری خود هم تجارب زیادی دارد و هم خاطرات تلخ و شیرین زیادی، او یکی از بهترین و موثرترین عکاسی های خبری خود را مربوط به گزارشی با موضوع جاماندگان اربعین حسینی (ع) می داند.

او در این خصوص گفت: این گزارش پارسال تهیه شد که به دلیل کرونا مرز بسته و سفر اربعین نداشتیم، در برنامه ای که با عنوان جاماندگان در سبزه میدان قزوین برگزار می شد حضور یافتم و در آخر هم از حاضران خواستم حالا که توفیق سفر به کربلا را نداشته اند نامه ای به امام حسین (ع)بنویسند و آنها هم با شور و شوق و چشمانی اشکبار این کار را انجام می دادند و بعد از مدتی این نامه ها را به یکی از دوستان عراقی ام دادم تا به داخل ضریح امام حسین(ع) بیاندازد و هنوز هم برخی از هم شهریانی که از آنها عکاسی کردم از من بابت این اتفاق تشکر می کنند.

این عکاس خبری اضافه کرد: یک گزارش تصویری هم که چندماه پیش آنرا تهیه کردم و هیچ گاه در طول عمرم از خاطرم نمی رود مربوط به درگذشت نابه هنگام مرحومه حنانه امیری سردبیر فقید پایگاه صبح قزوین بود و شبی که خبر دادند باید صبح برای مراسم تشییع و تدفین گزارش تصویری تهیه کنم تا صبح خوابم نبرد و دعا می کردم که این موضوع خواب و خیال باشد.

اصلاح رویه و رفتار یک مدیر با یک یادداشت

ولی الله حسین زاده خبرنگار آزاد در قزوین که سابقه همکاری با چند روزنامه و خبرگزاری را دارد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تاثیرگذارترین کار خبری خود سخن گفت.

او گفت: یکی از یادداشت های خبری ام که از نظرم تاثیرگذاری زیادی داشت، مطلبی با عنوان " میقانی، نام آشنای ناآشنا" بود که در نقد رفتار و عملکرد مدیرکل وقت حوزه استاندار قزوین به نگارش درآوردم و پس از انتشار بازخوردهای زیادی به همراه داشت.

این خبرنگار گفت: پس از آن یادداشت پیام ها و بازخوردهای زیادی را مشاهده کردم و برخی دوستان عنوان کردند پس از آن یادداشت رفتار مدیر مربوطه با مراجعه کنندگان، مدیران ادارات و کارمندان استانداری که به دفتر استاندار مراجعه می کردند تغییر پیدا کرده و اصلاح شده است.

حسین زاده با بیان اینکه خبرنگاران باید روحیه نقادی داشته باشند و البته باید برای نقدهای خود مستندات لازم را داشته و از دایره انصاف نیز خارج نشوند،گفت: من همیشه بعد از یادداشت ها خود را آماده پاسخگویی و حتی پرداخت هزینه های احتمالی می کنم و بعد آن یادداشت نیز منتظر بازخواست و پیگیری بودم اما به دلیل اینکه در یادداشتم نقدها را با حفظ حرمت بیان کرده بودم، عکس العمل منفی به همراه نداشت و صرفا استاندار وقت و مسوولان دفتر ایشان به دنبال شناخت بیشتر بنده و انگیزه نوشتن این یادداشت بودند.

این یادداشت و سخن آقای حسین زاده به خبرنگاران و اصحاب رسانه گوشزد می کند که می توان با رعایت اخلاق حرفه ای مسوولان را به خوبی نقد کرد.

بالا و پایین شهر در یک قاب برای اولین بار

علیرضا نصری از عکاسان خبری قزوین هم در گفت و گو با ایرنا بهترین و موثرترین گزارش تصویری خود را گزارشی با عنوان " از زمین هادی آباد تا آسمان پونک قزوین" عنوان کرد.

نصری در این گزارش تصاویری از به اصطلاح پایین و بالای شهر و فاصله ها و اختلاف های طبقاتی موجود در آن را به زیبایی به نمایش گذاشته است، موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده و یا حداقل کسی با این زاویه دید به آن نپرداخته بود و از آن گزارش تصویری تهیه نکرده بود.

عکاس خبرگزاری ایلنا در خصوص این گزارش تصویری گفت: این گزارش را خیلی دوست داشتم، در شهر نسبتا کوچکی مانند قزوین و در یک فاصله کوتاه اختلاف طبقاتی و فرهنگی قابل توجهی وجود داشت که برایم جذابیت داشت و در این گزارش به تصویر درآمد.

این عکاس خبری ادامه داد: تفریحات و نحوه پر کردن اوقات فراغت کودکان و بچه های جنوب با شمال شهر و دغدغه های متفاوت شهروندان در این ۲ منطقه از نکاتی بود که تلاش کردم در این گزارش تصویری آنرا به نمایش بگذارم.

نصری گفت: با این گزارش تلاش کردم تلنگری هم به مسوولان حوزه مدیریت شهری بزنم که رسیدگی و زیباسازی به مناطقی چون هادی آباد، نواب و حیدری را هم مورد توجه قرار دهند که البته هیچ اتفاقی هم نیافتاد و باز هم دیدیم که همچنان تمرکز امکانات و خدمات شهری و زیباسازی خیابان ها و بلوارها به سمت مناطق شمالی شهر پیش رفته است، انگار هر مسوولی تلاش می کند خیابان و جایی که در آن زندگی می کند را زیباتر و به محله و منطقه بهتری تبدیل کند.

نصری سال گذشته  گزارش تصویری هم با عنوان "قربانیان کرونا، ایستگاه آخر" تهیه کرده بود که از نظر خود جزو تاثیرگذار ترین گزارش هایی بوده که تا به حال تهیه کرده است.

او در این گزارش با حضور در غسالخانه آرامستان قزوین، آئین غسل و تدفین بیماران کرونایی فوت کرده را به تصویر کشیده و زحمات و تلاش های غسال ها را به نمایش گذاشته است.

این عکاس خبری در خصوص حس و حال خود از این گزارش تصویری می گوید: اولین عکاسی در قزوین بودم اجازه پیدا کردم تا با حضور در آرامستان و غسالخانه از مراسم غسل و تدفین فوت شدگان کرونایی عکس بگیرم.

او با بیان اینکه این گزارش هم برایم جذاب و هم دلهره آور بود،ادامه داد: در یک بخش از غسالخانه بانوان حضور داشتند که از روحیه بالایی برخوردار بودند و برایم جالب بود که این کار سخت را عهده دار هستند.

نصری ادامه داد: اینکه این افراد یک بخش از روز را در محیطی مانند غسالخانه به شست و شوی اموات می پردازند و پس از آن باید مانند یک شهروند عادی به کارهای روزمره مانند خرید کردن و غذا پختن بپردازند و ایفاگر سایر نقش های زندگی خود مانند همسر بودن و مادر بودن باشند جالب بود.

برچسب‌ها خبرنگار روز خبرنگار رسانه استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرنگار روز خبرنگار رسانه خبرنگار روز خبرنگار رسانه استان قزوین خبرنگار ادامه ایرانیان خارج از کشور قاتل سریالی زنان گزارش تصویری تهیه کرده گزارش ها گفت و گو پس از آن غسال ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۵۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳

سیزدهمین دوره جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی "تیتر ۱۳" با همکاری وزارت علوم و بهداشت و با حضور فعالان این حوزه در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سیزدهمین دوره جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی "تیتر 13" با همکاری وزارت علوم و بهداشت و با حضور فعالان این حوزه در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

قرار است در این جشنواره که تا روز 18 اردیبشهت ماه ادامه دارد آثار برتر در حوزه ها و قالب های مختلف ادبی و رسانه ای معرفی شوند.

برگزاری نمایشگاه نشریات دانشجویی، نشست کارشناسان نشریات دانشگاه‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و کارشناسان از جمله برنامه‌های محوری این جشنواره است.

به گفته مسئولان نمایشگاه، آثار برتر در 42 رسته با معرفی 120 اثر در حوزه های مختلف علمی، ادبی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انتخاب شدند. آثار برتر در بخش های مختلف تیتر و لید، یادداشت، مقاله، سرمقاله، مصاحبه و نشریات برتر قرار دارند.

ایجاد فضای تعاملی بین دانشجویان و کارشناسان دانشگاه‌های سراسر کشور، توانمندسازی دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی کارشناسان برای بررسی آیین‌نامه‌های مرتبط با نشریه‌های دانشجویی از جمله اهداف برگزاری جشنواره «تیتر 13» است‌.

به گزارش تسنیم، جشنواره تیتر دانشجویی در مرحله اول با صدور فراخوانی آغاز و دانشجویان آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند. آثار در دو مرحله با حضور چهره‌های رسانه‌ای داوری شد. در اختتامیه جشنواره که با حضور مسئولان کشوری برگزار می‌شود، از برگزیدگان تقدیر و آثار آنها در رسانه‌های معتبر منتشر می‌شود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • گزارش زنده: گل‌گهر 0 - 0 شمس‌‌آذر
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • وضعیت جاده‌ها / ترافیک سنگین صبحگاهی در آزادراه تهران - کرج
  • روزنامه‌های اقتصادی یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت
  • عکس/ تیتر روزنامه‌های ورزشی یکشنبه ۱۶ اردیبهشت
  • آخرین وضعیت ترافیکی ۱۴ اردیبهشت؛ تردد روان در تمام محورهای شمالی
  • معرفی یک گلر جدید از تیم اخباری(عکس)
  • گلر لیگ‌ برتری 1 ماه و 24 روز دور از کلین‌شیت!