Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@17:44:46 GMT

ماه پنهان در چفیه

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۵۶۹۳

ماه پنهان در چفیه

سال‌های سال مردم مشهد پیرمردی را در کوچه‌های مشهد می‌دیدند که چفیه‌ای به دور سر و صورت عجیب خود بسته بود و در شهر رفت و آمد می‌کرد.

مردم این پیرمرد محجوب، ساکت و البته کمی ترسناک را نمی‌شناختند، اما سال‌ 93 بود که رسانه‌ها هویت رجب محمدزاده، جانباز شریف دفاع مقدس را آشکار کردند و مشخص شد آن جراحت‌های عجیب که تمام صورت پیرمرد را از بین برده بود، یادگار جنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا پنج سال از شهادت «بابارجب» گذشته و تنها کتابی که خاطرات آن شهید عزیز را در خود حفظ کرده کتاب «بابارجب» نوشته نسرین رجب‌پور است. به بهانه پنجمین سالگرد شهادت شهید رجب محمدزاده با نسرین رجب‌پور، نویسنده کتاب به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید.

نحوه آشنایی شما با بابارجب چطور و چه زمانی بود؟

 همان طور که در مقدمه کتاب هم نوشته‌ام، من زمانی که به مدرسه می‌رفتم ایشان را در خیابان دیده بودم. نمی‌توانم بگویم چند بار بابارجب را در خیابان‌ها دیده بودم، اما در راه مدرسه ایشان را می‌دیدم که در مسیر بولوار ابوطالب رفت و آمد می‌کردند. این دیدارهای اتفاقی آن قدر تکرار شد که از یک زمانی به بعد انتظار دیدنشان را داشتم، اما هیچ چیزی در مورد این شهید نمی‌دانستم. وقتی موضوع ایشان رسانه‌ای شد من هم مثل مردم متوجه شدم که این جراحت‌ها به خاطر جانبازی و حضور در دفاع مقدس است.

چه سالی کار مصاحبه‌ها و   تولید کتاب را شروع کردید و در تدوین با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

 به خاطر اینکه این خانواده بیشتر با روزنامه‌ها مصاحبه داشتند، در گفت‌وگو با من هم خیلی خلاصه و تیتروار حرف می‌زدند. وقتی دیدم مصاحبه با همسر شهید، خانم زرندی به علت همین خلاصه‌گویی خوب پیش نمی‌رود به سراغ فرزندان شهید رفتم و با آن‌ها صحبت کردم. در گفت‌وگو با فرزندان از آن‌ها کمک می‌گرفتم تا بتوانم با خانم زرندی صحبت کنم و اتفاق‌ها را به ایشان یادآوری کنم. به مرور متوجه شدند دنبال چه چیزی هستم و کار راحت‌تر شد. دقیقاً حضور ذهن ندارم ولی شاید حدود 20 جلسه با خانم زرندی گفت‌وگو کردم و همان‌ها خمیرمایه کتاب فعلی شد.

 کتاب خوش‌خوان نوشته شده است. نوشتن این خاطرات تلخ با زبانی گیرا و روان شاید کار چندان آسانی نباشد. چطور به این سادگی در روایت رسیدید؟

کتاب بابارجب نخستین کتاب من بود که چاپ شد، اما این اولین باری نبود که من قلم در دست می‌گرفتم. پیش از این دو رمان نوشته بودم که برای چاپش اقدام نکرده بودم چون احساس می‌کردم چیزی باید باشد که مخاطب را جذب کند. بنابراین چون خودم از کتاب‌های قبلی هنوز راضی نبودم برای چاپش اقدام نکردم اما درباره این کتاب، جمله‌ای بین نویسندگان هست که می‌گویند اگر می‌خواهید کتابتان خوب باشد و مخاطب آن را بپسندد، ابتدا باید خود شما به عنوان نویسنده یک ارتباط خوب و قوی با آن برقرار کنید. در واقع ما باید با خاطرات این افراد زندگی کنیم. زمانی که در این فضا قرار گرفتم، نوشتن برایم خیلی راحت‌تر شد. با خاطرات خانم زرندی و زندگی شهید محمدزاده مأنوس و در آن‌ها ذوب شدم. وقتی این ارتباط قوی شده بود، من هر روز و هر لحظه به آن‌ها فکر می‌کردم و در فضای ذهنی خودم مسائل را برانداز می‌کردم و در مواقع متعدد خودم را جای آن‌ها می‌گذاشتم. همه این‌ها برای من سؤال می‌شد و وقتی سراغ آن‌ها می‌رفتم از آن‌ها می‌پرسیدم؛ همین سختگیری‌ها و دقت به جزئیات بود که موجب شد مخاطب کتاب را بپسندد. چون واقعاً سوای اینکه نویسنده بودم، سعی کردم با این ماجرا زندگی کنم.

واکنش مخاطب نسبت به کتاب چطور بوده است؟ به خصوص که اهالی مشهد ایشان را در خیابان‌ها دیده بودند و بی‌اعتنا از کنار آن رد شده بودند.

همین طور که گفتید بیشتر کسانی که کتاب را خواندند و در مشهد بودند، وقتی با من صحبت می‌کردند، می‌گفتند ما هم احساس می‌کنیم ایشان را در مشهد دیده‌ایم. یکی از مسائلی که به آن اشاره می‌کردند هم همان چفیه‌ای بود که بابارجب همیشه بر صورت خودشان می‌بستند. خیلی از مخاطبان هم می‌گفتند ما با کتاب خواندن این کتاب بود که متوجه شدیم بابارجب چقدر سختی کشیده‌اند. البته بسیاری از مخاطبان هم به من گفتند که کتاب را به سختی تمام کردند و مجبور بودند بین مطالعه برای مدتی یا روزها آن را کنار بگذارند؛ چرا که خاطرات کتاب خیلی تلخ هستند و خواندن آن‌ها واقعاً سخت است.

متأسفانه مردم ما بسیاری از این قهرمان‌ها را نمی‌شناسند و نقش ادبیات همین جا مشخص می‌شود.

بله. من هم فکر می‌کنم گاهی اوقات از جانب ما اهالی هنر و قلم کوتاهی بوده است که سراغ بابارجب نرفته بودیم. خود من همیشه حسرت می‌خورم که ای کاش در زمان حیات بابارجب سراغ ایشان رفته بودم و با خودشان هم صحبت کرده بودم.

جز کتاب شما اثر هنری یا ادبی دیگری درباره «بابارجب» منتشر نشده است. فکر می‌کنید این شخصیت چقدر برای پرداخت هنری جای کار دارد؟

با اینکه کاملاً این ظرفیت وجود دارد، متأسفانه تا حالا فیلمی درباره ایشان ساخته نشده است. احساس می‌کنم همین زندگی‌نامه‌ای که ما کار کردیم می‌تواند برای فیلم، سریال، داستان بلند و داستان کوتاه کاملاً مناسب باشد و منبع خوبی برای تولید این کارهاست. امیدوارم این اتفاق رقم بخورد و ما شاهد آثار دیگری درباره شهید رجب محمدزاده باشیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کتاب بابارجب گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۵۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در مبحث کاهش وزن، توجه به مصرف قند نکته بسیار مهمی است. بدیهی است که مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند تلاش‌ شما در امر کاهش وزن را بی‌ثمر کند؛ اما مسئله قابل توجه‌تر این است که شما با مراعاتِ هرچه‌تمام خوراکی‌هایی را به طور روزمره می‌خورید که در ظاهر شیرین نیستند ولی حاوی مقادیری قند پنهان هستند. تدوام در مصرف این قندها، بدون اینکه متوجه شوید، می‌تواند منجر به تجمع چربی در بدن و مانع از کاهش وزن شود.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای پایین آوردن قند خون خطرات قندهای پنهان

۱. افزایش وزن: بر اساس شواهد علمی، مصرف زیاد قندهای افزوده با افزایش وزن و خطر چاقی مرتبط است. قندهای افزوده‌شده بدون تأمین مواد مغذی ضروری، منجر به دریافت کالری اضافی و درنهایت افزایش وزن و سایر مشکلات می‌شوند.

۲. افزایش قند خون: قندهای پنهان می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و در ادامه سبب افت شدید آن شوند و هم‌چنین احساس خستگی، گرسنگی و تمایل به خوردن بیشتر غذاهای شیرین را در شما ایجاد کنند. این اثر مخرب می‌تواند متابولیسم را مختل کند و مانع کاهش وزن شود.

کدام گروه از مواد غذایی حاوی قند پنهان هستند؟

۱. موادغذایی فرآوری‌شده: بسیاری از موادغذایی فرآوری‌شده، از جمله چیپس، پفک، سس‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی حاوی قندهای افزوده‌شده برای افزایش طعم و ماندگاری هستند.

۲. لبنیات کم چرب: یکی از انواع لبنیات که دارای قند پنهان است، ماست کم‌چرب است و در هر ۲۲۶ گرم از ماست کم‌چرب، حدود ۱۷ تا ۳۳ گرم قند افزوده وجود دارد؛ که این مقدار با میزان قند موجود در یک بسته شکلات یکسان است. علاوه بر ماست، شیر کم‌چرب نیز به عنوان یک ماده غذایی حاوی قند پنهان محسوب می‌شود.

۳. نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی برخی از آب‌های طعم دار به ظاهر سالم مملو از قندهای پنهان هستند. این نوشیدنی‌های شیرین دارای کالری بالایی هستند و عملاً هیچ فایده‌ای برای سلامت ما ندارند و به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می‌شوند.

۴. تنقلات بسته‌بندی‌شده: گرانولابار، ماست‌های طعم‌دار و اغلب خوراکی‌های صنعتی که به عنوان تنقلات سالم به بازار عرضه می‌شوند، اغلب حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند. برای کاهش آسیب‌های احتمالی، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تر بدون قند افزوده باشید یا مواد غذایی کامل مانند میوه‌ها، آجیل‌ها یا میان‌وعده‌های خانگی را انتخاب کنید.

۵. غلات

عناوین «غلات کامل» یا «غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی» روی محصولات غلات حتماً به این معنی نیست که درون آن محصول قند افزوده وجود ندارد. سعی کنید غلاتی را انتخاب کنید که در هر وعده حاوی ۱۰ تا ۱۲ گرم یا کمتر قند هستند.

راهکارهایی برای شناسایی و حذف قندهای پنهان

۱. سعی کنید در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها را با دقت بخوانید و مواردی که حاوی قندهای پنهان مانند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکارز، گلوکز یا هر کلمه‌ای که به "-ose" ختم می‌شود را حذف کنید.

۲. روی مواد غذایی مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. اینها قندهای طبیعی را همراه با فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن فراهم می‌کنند و به‌طور کل گزینه‌های سالم‌تری هستند که و به کاهش وزن و سلامت کلی کمک می‌کنند.

۳. آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه به شما امکان کنترل مواد تشکیل‌دهنده غذا را می‌دهد و شما را قادر می‌سازد قندهای پنهان را کاهش دهید. به جای قندهای تصفیه‌شده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند میوه‌ها، ادویه‌جات و مقدار کمی عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

۴. فریب محصولاتی که برچسب "کم‌چرب" یا "کم‌کالری" دارند را نخورید. این محصولات در عوضِ کم‌چرب بودن ممکن است حاوی قندهای پنهان برای جبران طعمِ ازدست‌رفته باشند.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228662 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم/ چفیه بر دوش مجسمه جرج واشنگتن در دانشگاه آمریکایی بیروت
  • ضعف‌هایی که نباید پشت قهرمانی فوتسال ایران در آسیا پنهان شود
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • انگیزه پنهان آمریکا در مخالفت با تجمع‌های دانشجویی
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد