Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-07@16:17:51 GMT

انتخاب شهردار جدید برای تهران؛ سیاسی یا تخصصی؟

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۶۲۱۴

انتخاب شهردار جدید برای تهران؛ سیاسی یا تخصصی؟

کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع «متن و حاشیه انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران» در شرایطی برگزار شد که در کمتر از چند ساعت بعد تکلیف شهرداری تهران مشخص می شد.

در این کلاب، چهره ها، کارشناسان و ناظران زیادی به گفتگو پرداختند که در ادامه مشروح آن می آید:

چالش اصلی انتخاب شهردار بین تیم آقای قالیباف و رییسی است

حسن لاسجردی عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

با توجه به حساسیت شهرداری تهران به عنوان مرکز سیاسی-اقتصادی کشور انتخاب شهردار همیشه مورد توجه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی بیان می شود شهرداری تهران بیش از یک وزارتخانه مهم است. موضوع انتخاب شهردار مورد توجه شهروندان است. انتخاب شهردار تهران پس از کشمکشهای اخیر و نام افرادی که منتشر شده، با وجود چالشها و رقابتهای پشت پرده و همچنین سهم خواهی برخی از مسولان سابق شهرداری و فعلی کشور، بر بسیاری پوشیده نیست طیفهای مختلف سیاسی دنبال نقش آفرینی بوده اند. تیم های شورای ائتلاف و آقای حداد عادل از یک سو و گروه منسوب به آقای قالیباف در این باره چالش دارند که نام آقای زاکانی به عنوان اصلی ترین نامزد حضور در شهرداری مطرح است.

از سوی دیگر تخصص و داشتن سوابق قانونی برای حضور در شهرداری تهران مطرح است. در برخی دولتها شهردار تهران در هیات دولت وارد می شود و اهمیت این موضوع نشان دهنده اهمیت موضوع است. آقای زاکانی به عنوان چهره ای که در شهرداری و مسایل عمرانی، شهرسازی و معماری، ترافیک و همه مسایل شهری، هیچ تجربه ای ندارد مورد سوال است.

آیا هزینه های سوء مدیریت را چه کسی به جز شهروندان می پردازند.

مشکلات سر راه شهردار شدن زاکانی

فرج کمیجانی، فعال سیاسی

انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار تهران بدترین نوع انتخاب از سوی شورای شهر است. زمان بستن لیست این ها می گفتند لیست متخصصان حوزه شهری را می بندند و شهر را بر اساس تخصصهای مورد نیاز شهر اداره کنند. جناب آقای زاکانی برای امر مدیریت شهری تهران هیچ نوع تجربه ای ندارد. همچنین بر اساس دستورالعمل وزارت کشور شهرداران کلانشهرها باید تجربیاتی داشته باشد که این تجربیات را آقای زاکانی ندارد.

او نماینده قم است و باید استعفا دهد و این دهن کجی برای مردم قم است که دارد نمایندگی مردم قم را رها می کند. بر این اساس امیدوارم فرد دیگری به جای او انتخاب شود.

فساد ادوار قبلی شهردار در مقابل اعمال زاکانی تخلفات خرد است

محمد مهاجری، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

انتظاری که از نظام اداری داریم افزایش کارآمدی افراد است. افراد ناکارآمد باید بدون رودربایستی کنار گذاشته شود. گماردن افراد بی تخصص خیانت به حقوق ملت است. ما واقعا دچار قحط الرجال در سطح شهرداری تهران نیستم. از سوی دیگر انتخاب آقای زاکانی که اضعف افراد موجود است، صرفا انتخاب جناحی است. کاش انتخاب سیاسی بود. حتی انتخاب جناحی هم نیست. انتخابی باندی از بدترین شکل موجود است. فایل صوتی که از آقای چمران لو رفت، اوج رسوایی برای انتخاب یک شهردار است. آقای زاکانی بیشترین مدیریتی که داشته در مرکز پژوهشهای مجلس بوده است.

خیلی دوست داریم نظرسنجی غیررسمی کنید ببینید چند نفر از مدیریت او راضی اند؟مردم قم هم دارند خوشحالی می کنند. چون مردم قم خیلی ضرر نمی کنند او به شهرداری برود و آقای امرآبادی هم وزیر شود تا چند نماینده درست و حسابی بیایند.

مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس گفتند فکر کارهای دولتی نکنید. حضور آقای زاکانی مقدمه فساد کلان در شهرداری تهران است که تخلفات آقای قالیباف و عیسی شریفی تخلفات خرد در مقابل آن خواهد بود.

بهتر است شهر تهران را بعد از ۴۳ سال قربانی مطامع جناحی برخی افراد نکنیم. شنیدم آقای رییس جمهور خیلی خوشحال هستند. به نظر می رسد ایشان هم نمی خواهد در اول کار با باندهای قدرت بجنگد. اگر هم اینها نباشد یکی از اشتباهات آقای رییسی در اوایل دوره خودشان است و به صلاح نیست درباره شهرداری تهران صحبت داشته باشند.

مشکلات حقوقی انتخاب زاکانی در شهرداری

امید سلیمی بنی، حقوقدان

حضور آقای زاکانی در شهرداری تهران در تطبیق با ضوابط و مقررات موجود در کشور با ایرادات عدیده ای مواجه است.

از این منظر باید دید آیا با حضور او آنطور که بیان شده مقررات را تغییر می دهند یا بی توجه به مقررات و ضوابط انتخاب شهرداران، آقای زاکانی را به عنوان شهردار تهران انتخاب می کنند. مهمترین ضابطه ای که درباره حضور افراد در شهرداری ها مطرح است، در تصویب نامه هیات وزیران در مورخ 4/10/ 1397 به تصویب رسیده و با شماره 130730/ت 54153  در روزنامه رسمی مورخ 13 دی 97 منتشر شده است.

در ماده ۳ این تصویب نامه شرایط انتخاب شهرداران را برشمرده و گفته برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت باید شهردار سابقه ۹ سال مدیریت ارشد داشته باشد. در تبصره ۱ این ماده هم عنوان شده که مدارک و رشته های تحصیلی مرتبط توسط وزیر کشور متناسب با درجه شهرداری تعیین می شود.

لذا در درجه اول باید دید آیا آقای زاکانی دارای ۹ سال سابقه اجرایی است یا نه. باید گفت ایشان ۱۳ سال نماینده مجلس بوده است و اگر مبنای عمل درباره مدیریت ارشد را آیین نامه سازمان اداری و استخدامی کشور قرار دهیم که به ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری ارجاع کرده، می توان گفت نمایندگی مجلس هم جزو مدیران ارشد اجرایی شمرده می شود که تفصیل آن در یکی از آیین نامه های مصوب شورای عالی اداری در راستای اجرای ماده ۵۵ قانون مزبور آمده است. ولی مشکل اصلی درباره آقای زاکانی به رشته تحصیلی نامرتبط و تخصص اوبرمی گردد. همانطور که در تبصره ذیل ماده ۳ تصویب نامه هیات وزیران دیدیم، وزارت کشور مامور شده است رشته ها و تخصص های مرتبط با شهرداران را احصا و اعلام کند.

وزارت کشور هم در راستای این وظیفه قانونی در تاریخ 13/11/97 به استانداران سراسر کشور بخشنامه شماره 210557 را ابلاغ کرده و در آن رشته ها و مدارک تحصیلی مجاز شهرداران را نوشته که در این بخشنامه هیچ نامی از رشته های پزشکی یا پزشکی هسته ای که مدرک تحصیلی آقای زاکانی است نیامده است.

با این حساب پیش بینی می شود در صورتی که شورای شهر حضور آقای زاکانی را در شهرداری تصویب کند این موضوع با اعتراض حقوقدانان روبرو شده و البته وزارت کشور آقای رییسی که باید حکم شهردار را امضا و ابلاغ کند هم باید به این بخشنامه توجه کند. در اصل این انتخاب احتمالی آزمونی برای قانون پذیری دولت آقای رییسی است که حقوقدان و قاضی است و سالها در قوه قضاییه در راس امور قرار داشته است.

از سوی دیگر چنانچه این انتخاب مورد شکایت حقوقدانان قرار گیرد و از مصوبه شورای شهر تهران به دیوان عدالت اداری شکایت کنند، باز هم آزمونی برای قوه قضاییه تحت ریاست آقای حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای محسوب می شود که در انطباق مصوبات سیاسی شوراها با ضوابط، چقدر به قانون توجه می شود.

تهران وجه المصالحه سیاسی شد

زهرا نژاد بهرام عضو سابق شورای شهر تهران

حضور آقای زاکانی در مجلس و تجارب ایشان باعث شده تا دوستان شورای شهر این را فرصتی بدانند که بتواند ایشان شهر تهران را اداره کند. شاید بتوان به نوعی این شرایط را تطبیق داد. شاید سوابق حضور او در مجلس را بتوان به عنوان سابقه اجرایی در نظر گرفت.

سوابق اجرایی او چقدر است؟ آیا دارد یا ندارد و اگر دارد چقدر است؟ شهرداری تهران مدیریت اجرایی قوی می خواهد. در دوره شهرداران سابق، بیشتر شهرداری تهران سابقه حضور آقای قالیباف را داشت که سوابق مرتبط اداری و اجرایی نداشت. اجرایی بودن قضیه مهم است. شاید آقای قالیباف را از لحاظ سوابق مدیریت در نیروی انتظامی بتوان در این بسته قرار داد ولی آقای زاکانی هیچ سوابق اجرایی ای ندارد.

نکته بعدی که قابل تامل است این است که بده بستان سیاسی است. آقای زاکانی به نفع آقای رییسی کنار رفته و آقای رییسی نسبت به ایشان احساس دین می کند. شهر تهران دارد وجه المصالحه سیاسی می شود. همیشه نگران بودیم شهر تهران دارد مصالحه می شود و سرنوشت شهروندان چه خواهد شد؟ شهر تهران هویت بین المللی دارد و پایتخت کشور هم است. لذا هر نوع تصمیم آن اثرات زیادی دارد. لذا وجه المصالحه قرار دادن تهران، کم لطفی نسبت به شهروندان است.

دولتی که مدعی قانون است و رییس جمهور که رییس قوه قضاییه بوده است نباید در بده بستانهای سیاسی این سرنوشت را برای تهران تامین کند. هر قدر هم آقای زاکانی بخواهد تلاش کند، شهرداری از طریق نیروهای تخصصی خواهد چرخید. آن وقت انتخاب یک شهرداری با این وضعیت، یدک کشیدن نام شهرداری برای رسیدن به پستهای آتی است و رهبری هم در این باره اعتراض کرده اند.

جالب اینجاست آقای زاکانی به نمایندگان قم هم پاسخگو نبوده است. از شورای ششم تعجب می کنم کسی که پاسخگوی دوستان خود در قم نیست، ایا حاضر است به شورای ششم پاسخ دهد؟

زاکانی با رویکرد تخصص گرا مشکلات شهر را حل می کند

مرتضی طلایی، عضو اسبق شورای شهر تهران

از یک منظر باید به صحبتهای دوستان تذکر داده شود. این که پیشاپیش به دولت برچسب بده بستان می زنیم باید دقت بیشتر و مستدلتر و مستندتر اظهارنظر شود. فکر نمی کنم بده بستان سیاسی در کار بوده است. بهتر است یک بحث کارشناسی را با رویکرد کارشناسی بپردازیم و وارد حاشیه سیاسی نشویم.

در باب انتخاب شهردار تهران یک فرآیندی طی شد و سرانجام شورای اسلامی شهر تهران به آقای زاکانی رسیدند. از منظر حقوقی به موضوع ورود پیدا نمی کنم. از منظر مواضعی که مجمع نمایندگان قم داشتند یا برخی اظهارنظرهایی که با رویکرد سیاسی نسبت به انتخاب صورت گرفته ورود نمی یابم. از این سوال می پردازم: در بین گزینه هایی مطرح شده و هر یک افراد برجسته ای بودند، آقای زاکانی فرصتهایی دارند که اگر از این فرصتها به خوبی استفاده کنند می توانند منشا تحول در مدیریت شهری تهران شوند. باید دید مشکلات شهر تهران چیست و به چه مدیری برای برون رفت این مشکلات نیاز داریم.

اساسا هیچ مدیری همه تخصصها را ندارد. بلکه با یک تخصص، مدیرانی با تخصصهای مختلف را دارند. آقای دکتر قالیباف نه سابقه مدیریت شهری داشتند. با رشته جغرافیا بعضی مدیران را در کنار همدیگر قرار دادند و با مدیریت جهادی دوره کاری و توسعه و پیشرفت را رقم می زنند.

الان فرصتی است که موضوع مدیریت یکپارچه شهری را در تهران به سرانجام برسانیم. آقای دکتر زاکانی بهترین فرصت است. با تجربه کاری در مجلس، می تواند مساله را در درون مجلس حل کند. تا زمانی که نتوانیم مساله مدیریت یکپارچه را رقم بزنیم این همه نابسامانی و مجمع الجزایری بودن مدیریت شهری را حل کنیم. آقای زاکانی فرصت است که هم با مجلس ارتباط دارد و هم با دولت و آقای رییسی تعامل خوبی دارد و بسیار موثر است تا یکی از مشکلات مدیریت شهری تهران را حل کنیم.از نگاه بنده این یک فرصت و انتخاب خوب است. به نظر می رسد ما باید فرصت بدهیم. دوستانی که ۴ سال شهر تهران را سیاسی اداره کردند و تا ریزترین مسایل شهر را با عینک سیاسی برخورد کردند نمی توانند مدعی باشند شهر را نباید سیاسی اداره کرد. بنده هم قائل به اداره سیاسی شهر نیستم. به آقای زاکانی توصیه می کنم اگر می خواهد منشا تحول در مدیریت شهری باشد باید دقت کند با رویکرد سیاسی شهر را اداره نکند. باید نگاه تخصص محور، توجه به ظرفیتهای داخلی شهری و تعامل با دولت و دستگاه های حاکمیتی، استفاده از ظرفیت مردم تهران کنند. الان هیچ نسبتی بین مردم و مدیریت شهری نیست. عملا چیزی در شورای پنجم به عنوان رابطه شهروندان و شهرداری نداریم. آقای زاکانی می تواند با رویکرد غیرسیاسی و تخصصی، این مشکلات را حل کند و بنده خوشبین هستم ایشان منشا تحول در شهرداری تهران باشد.

ای کاش طلایی شهردار می شد

مهاجری

آقای طلایی زمانی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ بود و یکی از موفقترین مدیران نیروی انتظامی شمرده می شود که به جای استفاده از قوه قهریه از قوه رحمت استفاده کرد و فوق العاده موفق بود. انتظار داشتم آقای طلایی سیاهه ای از کارنامه آقای زاکانی ردیف کنند ولی ایشان گفت فقط چون در مجلس هستند، روابط خوب دارند. شما به مراتب احق و اصلح نسبت به آقای زاکانی هستید. شما آقای قالیباف را شهردار موفق می دانید. چرا به جای کسی که می تواند با مردم ارتباط برقرار کند، جرم شناسی کرده، همه کوچه های شهر را بلد است، چرا باید کسی را بیاورند که پزشکی خوانده و هنرش فحاشی به دیگران در مناظره است؟ اگر شورای پنجم کار سیاسی کرد، مجوز به شورای ششم داده که دوباره کار سیاسی کرده؟ اجازه ندهید اگر شورای پنجم اشتباه کرد در شورای ششم این اشتباه تکرار شود. 

قصد ماله کشی روی کارهای شورای ششم نداریم

مرتضی طلایی

بنده مورد بی مهری زیادی در شورای ششم قرار گرفتم و در مقام ماله کشی بر تصمیم عزیزان نیستم. فکر می کنم به هر حال نظریات دوستان متفاوت است. بنده فکر می کنم آقای زاکانی کارنامه موفق در بسیج دانشجویی دارد. تنها دوره ای که ساختار و سازمان در بسیج دانشجویی داشتیم زمان مدیریت ایشان بود. به اقای زاکانی توصیه موکد کردم که با رویکرد تخصصی و اجتماعی و متناسب با اداره مدیریت شهری مسایل را دنبال کنند که یک اصل است.

تصور کنید یکی از متخصصترین افراد مدیریت شهری انتخاب شود ولی تصمیم و عملکرد او با عینک سیاسی باشد. با همه دانش و تخصص به نظر می رسد موفق نباشد. اگر ما از منظر مدیریت کلان نگاه کنیم و فرض به دولتشهر بودن تهران داشته باشیم، پارلمان این دولتشهر فردی را به عنوان مدیر انتخاب کرده است. آنچه قرار است مورد توجه و بحث کنشگران قرار گیرد چیدمان مدیران، اتخاذ سیاستها و راهبردها، ایده های عالی را باید در نظر داشته باشند. به نوعی الان قضاوتهای پیشاپیش می کنیم که این انتخاب با نگرش سیاسی و محکوم به شکست است. ضرر این نوع قضاوتها را مردم و شهر می دهند.

باید پیشکسوتان، کنشگران و مدیرانی از جمله جنابعالی بیایند برای درست عمل کردن کمک کنند. ما از انتخاب عبور کردیم و باید وارد راهکارهای حسن عملکرد قرار گیریم. تهران نیاز به یک شهردار اجتماعی دارد که موتورسیکلت را سوار شود و زیر پوست شهر را ببیند. تهران نیاز به توسعه اجتماعی و فرهنگی دارد نه توسعه کالبدی. لذا راهکار بدهید اقای زاکانی چطور می تواند موفقتر باشد.

تعارض منافع دولت با شهرداریها پابرجاست

نژادبهرام

آقای طلایی می گویند بهترین حسن آقای زاکانی برقراری مدیریت یکپارچه شهری است. یک طرف این موضوع مجلس است. طرف دیگر دولت است و در بحث همراهی دولت، بحث تعارض منافع مطرح می شود. با توجه به ظرفیتهای امروز وزارت کشور در قالب فرمانداریها و بخشداریها، تعارض منافع با شهرداری پیش می آید و بعید است آقای زاکانی بتواند این مشکلات را حل کند. شاید در بحث مجلس تعاملاتی داشته باشد ولی در بحث دولت بعید است بتواند موفق شود. برای کوچکترین تصمیمات در تهران باید ظرفیتهای دیگری از جمله مسایل امنیتی به کار گرفته شود که شهرداری تهران در آنجا اختیاری دارد.

من دولت را متهم نکردم. آقای رییسی فرمودند خوشحالند آقای زاکانی به شهرداری تهران می روند.

شهر در دوره ۴ ساله در بهترین شرایط خود قرار گرفت. بودجه ریزی ۴ ساله را باید توجه می کردند و سندهای توسعه ای برای ۳۵۲ محله تعریف شد و باید آقای طلایی توجه می کردند. شاید اگر در یکی دو تا از این طرحهای خرد محله ای حضور می یافتند می دیدند چطور ارتباط نزدیکی بین مردم و شهرداری است. کانالهای ارتباطی شورای شهر پنجم با مردم تاکنون سابقه نداشت. شورای پنجم به شدت از عملکرد خود دفاع می کند. جلوی باغ فروشی را گرفته و شهر سودامحور را به شهر انسان محور تبدیل کرده است. فرصتی را به وجود آورده که مردم به این نتیجه رسیدند که به آنها خدمت ارائه می شود و نه برای خودروها. خوشحالیم یک دانه تخلف غیرمنطبق بر طرح تفصیلی نداشتیم. در سال ۹۹ هر نوع تخلفی صفر شد. این را به افتخار می گوییم.

موضوع ما شهرداری آقای زاکانی است. رویکرد ایشان سیاسی است. چه اشکالی دارد؟ ما که مشکلی از بیان این موضوع نداریم شما چرا وحشت می کنید؟ ایشان با رویکرد سیاسی نمی تواند از لحاظ قوانین و آیین نامه ها ظرفیت حضور در شهرداری را داشته باشد. شما می گویید دارد، بسم الله. ما به قانون احترام می گذاریم. ما در شورایاری 500 هزار نفر شرکت کننده را دیدیم و در انتخابات شورای شهر ششم هم 500 هزار نفر آمدند. این را احترام می گذاریم. شما چرا منکر سیاسی بودن ایشان می شوید؟

شما می گویید شورای پنجم سیاسی بوده، اشکالی ندارد. حناچی با سوابق آنچنانی ۳۰ ماه شهر را اداره کرد. نجفی با آن سوابق ۶ ماه شهر را اداره کرد و افشانی ۹ ماه. شما می گویید ما سیاسی بودیم؟ اشکال ندارد. ما افتخار داریم. ولی می گوییم شما هم از انتخاب سیاسی خود دفاع کنید. ما که نمی توانیم گفته ها و فایلهای صوتی آقای چمران را نادیده بگیریم و خود را گول بزنیم. برای دفاع از خودتان لازم نیست پای دیگران را وسط بکشیم.

ما از اقدامات خود در شورای پنجم دفاع می کنیم.

انتظار داریم همه به شهردار آینده تهران کمک کنند

طلایی

هر چه می خواهیم خود را از شورای پنجم دور کنیم شما اصرار دارید. اگر سیاسی بودن ارزش است و ما قبول داریم، نظامی بودن هم ارزش است شما قبول کنید. شما نسبت به گذشته ها هم با رعایت انصاف نقد منصفانه کنید. بنده آمادگی دارم حضوری یا به صورت کلاب هاوس در فضای دوستانه نظرات کارشناسی خود را بگوییم. شما فرض کنید انتخاب آقای زاکانی سیاسی باشد. مگر می شود یک شورای سیاسی رای بیاورد و منتخب سیاسی نداشته باشد. البته آمار شما درباره مشارکت در انتخابات شورایاریها و شورای ششم دور از واقعیت است.

اداره دکتر زاکانی بعد از انتخاب، باید با چه رویکردی باشد؟ چرا می خواهیم وقتمان را صرف انتخاب او کنیم؟ این گذشته است. الان فرض ما این است که شهردار تهران مستقر شده و قرار است کار کند. قرار نیست از اول کار تمام هجمه ها را برداریم و همه را بسیج کنیم بگوییم این اتفاق سیاسی یا غیرکارشناسی است. اگر می گویید انتخاب موفق نیست، پیش داوری کردید. اگر بگویید سیاسی است ما قبول داریم. آقای زاکانی انتخاب شدند، عزیزان و کارشناسان دلسوز بیایند بگویند از اینجا به بعد زاکانی چطور عمل کند تا شهردار موفق باشد.

در شورای پنجم آقای حناچی بهتر می توانست عمل کند ولی مشکلات خود را داشت. ما آرزوی موفقیت ایشان و آقای دکتر نجفی را داشتیم. وقتی مسولیت به آنها واگذار شد این خودزنی است بگوییم ای کاش موفق نشوند. در دوره گذشته برای آقای نجفی و افشانی و حناچی ارزوی موفقیت داشتیم.

الان هم آقای زاکانی منتخب شورای ششم است. انتظار داریم شورای شهر به شهردار منتخب کمک کند تا بتواند شهر را بهتر اداره کند.

شما یادتان رفته بستن لیست شورای پنجم و عدد و رقمهای هنگفتی که برای لیست بستن توسط اصلاحطلبان معامله می شد؟ اینها را یادتان رفته؟ رطب خورده نمی تواند منع رطب کند. عملکرد اصلاحطلب و اصولگرا محل نقد است. ما در متن این ماجراها بودیم و اشراف به همه ابعاد موضوع داریم. قطعا کسی نمی تواند ایرادات را نبیند یا خود را مبرا بداند. همه دچار ایراد و اشکال بودیم و چه خوب بود صادقانه از مردم عذرخواهی کنیم.

قضاوتهای یکطرفه نسبت به افرادی که نیستند کار درستی نیست. شما آقای قالیباف یا تیمش را بیاورید و مفصل حرف بزنید. اصولی را باید توجه کنیم و چهارچوبهایی را بپذیریم. من با هیچ کس ارتباطی ندارم و مشغول فعالیتهای اجتماعی هستم ولی اینکه بیاییم یک طرفه خود را عرضه کرده و دیگران را بد معرفی کنیم امر پسندیده ای نیست.

ای کاش می توانستیم با همدیگر صحبت دوستانه کنیم.

نسبتهای دروغ به زاکانی می دهند

مجید رفیعی، تحلیلگر سیاسی

یک موضوع تکرار می شود که انتخاب آقای زاکانی موضوعی سیاسی است. وقتی انتخاباتی برگزار می شود و احزاب و تشکلها در آن حضور پیدا می کنند، اتفاقا اگر موضوع از پیش سیاسی طور پیش می رفت باید گزینه ای جز آقای زاکانی انتخاب می شد.

به طور قطع گزینه مطلوب آقای قالیباف که از لیست ائتلاف حمایت کرد آقای مازیار حسینی بود. اعضای ائتلاف جمع شدند و به آقای زاکانی رسیدند چون تهران نیاز به یک مدیر ملی دارد. آقای حسینی مدیر ارشدی است که به او ظلمهایی شده و مطالب کذبی در برخی اخبار نسبت به او گفته شده است. بحثهایی در جبهه و کارهای جهادی داشتند. درباره او یک مقدار تندروی شد ولی لزومی نیست انتخاب آقای زاکانی را تصمیم گرفتند. اتفاقا سهم آقای قالیباف انتخاب سیاسی بود.

برگردیم به انتخاب شورای پنجم درباره شهردار که کاملا سیاسی بود. اصلاحطلبان کاری کردند مدیری که می توانست کار اجرایی قوی داشته باشد مجبور به شورانشینی شود. آقای هاشمی را می گوییم. البته برخی می گویند عده ای نمی خواستند خاندان هاشمی بزرگ شوند. شورای پنجم از بیرون جهتگیری سیاسی اشتباه داشت و اجازه کار به آقای هاشمی نداد. شما چطور به شورای ششم انگ می زنید که آقای زاکانی سیاسی انتخاب شده است.

الان درباره آقای زاکانی نسبت دروغ می دهند چرا با هلدینگ یاس دیدار داشته است. جریان رقیب اصولگرایان دارد روی این مسایل بنزین می ریزد. باید گفت آقای زاکانی مدیر ملی است و ضعفهایی را که دارد باید با امثال آقای مازیار حسینی رفع کند.

فایل صوتی چمران را فراموش نکنید

سیدعلیرضا مستوفی، خبرنگار

نمی شود بگوییم چون زاکانی انتخاب شده باید به او کمک کنیم. اگر فردی بی ارتباطی هم انتخاب می شد باید با او چه کنیم؟ باید همکاری کنیم؟ می گویند آقای زاکانی مدیر ملی است. ایشان نه مدیر است و نه ملی. ما سوابق تخصصی را می گوییم که در کشور ما هیچ معنایی ندارد. از آقای زاکانی می پرسیم از مدیریت شهری چه می دانی؟ می گوید مدیران شهری را به صف می کنیم. ما دنبال این هستیم مدیران شهری ما زیردست کسانی باشند که شهوت قدرت دارند. بی تجربه هستند و فکر نمی کنند دو سال دیگر در این کشور چه وضعیتی داریم. آیا در جناح شما آدم متخصص وجود ندارد؟

چرا آقای چمران در آن فایل صوتی منتشر شده می گوید دیشب برای من از زمان جنگ بدتر بود و عده ای فشار می آوردند؟ چی می شود آقای رییسی به آقای زاکانی تبریک می گوید وقتی هنوز هیچ انتخاب رسمی نداریم. متاسفم کشور به دست عده ای افتاده که فقط شهوت قدرت دارند نه علم و تخصص.

مشکلات بزرگ زاکانی

صادق الحسینی، اقتصاد دان

آقای زاکانی چند مشکل دارد. اصولگرایان این همه آدم دارد چرا باید کسی که ۳ مشکل بزرگ دارد را به شهرداری تهران منصوب کند؟ ایشان تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری ندارد. دوم ایشان هیچ سابقه مدیریت شهری ندارد. سوم هیچ سابقه اجرایی ندارد. عضویت در بسیج دانشجویی چه سابقه اداری و اجرایی است؟ اگر قرار باشد مدیران کشور را از مدیران بسیج انتخاب کنند و فرمانده بسیج بودن برای شهرداری تهران کافی است، پس بیاورید او را در ریاست جمهوری بنشانید.

زیرسوال بردن این همه مدیر شهری اصولگرا که خیلی بهتر می توانند این حوزه را اداره کنند و مدیران ملی تری هستند چرا شهردار نشدند؟ آقای زاکانی تنها شهردار تهران بعد از انقلاب است که این ضعفها را دارد. همه شهرداران یا مدرک داشتند یا سابقه اجرایی یا هر دو. اقای زاکانی تنها فردی است که این ویژگیها را ندارد. رسیدن به انتخاب او مایه تعجب است. آقای زاکانی اهل اجماع سازی هم نیست. طبیعی است انتظار اجماع سازی از یک فرمانده بسیج نمی رود. او نه اجماع ساز است و نه فردی اجرایی.

با گفتن اینکه زاکانی باید از ظرفیتها استفاده کند، کار درست نمی شود. مگر دهه ۶۰ است یک جوان بسیجی انقلابی را بگذارند وزیر و بگویند از ظرفیتها استفاده کند. این همه مدیر تربیت شده. اگر تربیت نشده که واویلا. اگر در شهر تهران این همه مدیر تربیت شده و سابقه اجرایی دارند رفتار دهه شصتی برای انتخاب مدیری که هیچ ویژگی ندارد باعث ایجاد سرخوردگی و عدم اعتماد به جریان خودتان بین تحصیل کردگان و جوانان خودتان نمی شود؟ این باعث نمی شود سقف مدیریتی را کوتاه می کنید و اجازه رشد به مدیران اصولگرایی نمی دهید؟ شورای شهر اصلاحطلبان هم البته قابل دفاع نیست که به شدت مدیریت شهری را بی ثبات کردند. کار به آنها نداریم. فضای اصلاحطلب-اصولگرا را کنار بگذارید. آقای زاکانی چه اصلاحطلب و اصولگرا شرایط و ویژگی های شهردار تهران شدن را ندارد و انتصاب او از سوی هر کسی اشتباه است و با توجیهاتی نظیر این که او انتخاب شده، نمی توان انتخاب او را نقد نکرد. طبق چه فرآیندی شورا به شخصی می رسد که در تاریخ بعد از انقلاب، چنین شرایطی نداشته که سابقه اجرایی و تحصیلات مرتبط ندارد. چرا بعد از ۴۳ سال پس از انقلاب می گوییم عضویت در بسیج سابقه اجرایی است.

این عقب گرد جدی برای شورای اصولگرا بود. پیش از این آقای قالیباف از شورای اصولگرا درآمد که با وجود همه ایرادات و انتقادات، مدیری اجرایی و قوی بود. این که شورای اصولگرا بعد از ۴ سال از قالیباف به زاکانی برسد دنده عقب گرفتن عجیبی است و به نفع هیچکس نیست.

انتخاب آقای زاکانی بی مهری به بدنه شهرداری است

سیدمهدی صادقی، سیاستگذار فرهنگی و فعال حوزه معلولان

باید فرآیند انتخاب شهردار تغییر کند. این متعلق به دوره فعلی نیست. در ادوار قبلی هم انتخاب شهردار ۴ مرحله ای بود و اعضا برخی نامزدها را معرفی می کردند. بعد برنامه می گرفتند و عده ای انصراف دادند. ۸ نفر در این مرحله باقی ماندند. نتیجه برنامه های ۱۰ صفحه ای شد که عموما کلی گویی بود و هیچیک موضوع اقتصاد شهری را نداشتند. مغفول ماندن از مسایل اجتماعی و فرهنگی بارز بود. بسیاری از دوستان در این مرحله قابل حذف بود.

بحث شفافیت در اعلام نظر هم مطرح است. بر خلاف دوستان مدعی شورا، شاید قبل از رای گیری ها و انتخاب شهردار باید این جلسات گذاشته می شد. ما حق انتخاب را به دوستان داده ایم. اگر بیاییم به این بپردازیم که انتخاب شهردار به صورت مستقیم باشد چطور می تواند مثبت باشد و فضا را به سمت تخصصی شدن ببرد. چطور می توانیم به شورای قوی-شهردار قوی برسیم؟ عموما ما شورای قوی –شهردار ضعیف را داریم. ما بایستی این مطالبه را داشته باشیم تا شهردار به صورت مستقیم انتخاب شود.

بارها شنیدیم بدنه شهرداری فربه شده و تعداد کارکنان بیش از حد نیاز است. این ضعف سیستم است که نمی تواند شرح وظایف جدید به نیروی انسانی خود بدهد. در شهرداری باید یا دست در جیب مردم کرد یا دولت یا باید با خلاقیت راههای جدید درآمدزایی را ایجاد کند. وضعیت دولت و مردم مشخص است و برای این که فضای جدید ایجاد شود باید به خلاقیت نیروی انسانی بها داد. یکی از مشکلات انتخاب آقای زاکانی بی مهری به بدنه شهرداری است. این که بگوییم بدنه دارای توان تولید مدیران اداره شهر نیست حرف درستی نیست. در لیست 41 نفره بسیاری از افراد بدنه شهرداری بودند که می توانستند شهر را اداره کنند.

اگر نگاه به درون شهرداری بود می توانست مدیران بهتری را انتخاب کند. شهر می تواند مدیر سیاسی داشته باشد منتهی مدیری که سیاست را در خدمت صلاح و صرفه شهر قرار دهد نه اینکه امکانات شهری را در راستای مسایل سیاسی استفاده کند.

انتخاب زاکانی به قالیباف برخورنده است

فیاض زاهد، تحلیلگر سیاسی

طبیعتا انتخاب آقای زاکانی سیاسی است چون شهرداری و شورا سیاسی هستند. معنی دیگری انتخاب او این است که در جریان رقابت درون اصولگرایان افراطی آقای قالیباف دوباره شکست خورد. این را در کنار عدم توفیق او در ریاست جمهوری نشان دهنده دومین ضربه سختی است که او خورده است.

اساسا رها کردن نمایندگی مردم قم و ریاست مرکز پژوهشها از سوی آقای زاکانی در مشورت با آقای رییسی حاصل شده که نتیجه اش معنای برخورنده ای به آقای قالیباف است. زاکانی دارای شرایط آیین نامه مدیریت شهری نیست. سوابق و تحصیلات مرتبط ندارد و اخلاقی هم ندارد که بتواند لایه های زیرین شهر که به شدت عصبانی و نفرت طبقاتی را آرام کند.

پیش بینی می کنم کار آقای زاکانی با این شورای شهر سرانجامی ندارد. تهران شهر پیچیده ای است و حاشیه های فراوانی مانند فقر و مشکلات شهری، ترافیک، آلودگی هوا و همچنین کرونا را دارد. همچنین حس ناامیدی، شکاف عمومی عمودی و افقی شهری که پدیده بسیار خطرناکی است را به این ها اضافه کنید.

شهر تهران نیازمند یک مدیر باتجربه، آرام و اهل تعامل داشت. مشکل تهران نرم افزاری است نه برجسازی. لذا نیاز به شخصیتی جامع در راس شهر داریم. امیدواریم آقای زاکانی شهر تهران با تبدیل به یک حسینیه نکند. فضای زندگی را لحاظ کند و البته همه اینها بحران زا است.

این که آقای طلایی می گویند در شورای پنجم برای بستن لیست، وجوهی رد و بدل شده هم نیاز به توضیح شورای پنجم دارد. سپردن شهر به آقای زاکانی نشانه بی تدبیری است.

پولی برای حضور در لیست امید ندادیم

نژادبهرام

به عنوان نماینده شورای پنجم تنها ۲۰ میلیون تومان بابت هزینه های تبلیغات دادم. بسیاری از همکاران من همین مبلغ را هم ندادند. این حرف که پول رد و بدل شده صراحتا تکذیب شده. اگر آقای طلایی می خواهند به صحبتهای بی ربط توجه کنند من دیگر عرضی ندارم.

بسیاری از مسایل شهر تهران در اختیار دولت و نهادهای امنیتی است. لذا اجماع سازی یک فرصت است. انشاالله لایحه برزمین مانده یکپارچه مدیریت شهری مورد قبول قرار گیرد ولی در این فاصله باید فردی اجماعساز ورود کند. وقتی بحث سیاسی مطرح می کنیم سوتفاهم ایجاد می شود که ما انتخاب سیاسی کردیم. ما بحث نداریم که بگوییم چون اصلاحطلب هستیم شهردار اصلاحطلب انتخاب کردیم. شما هم یک شهردار اصولگرا انتخاب کنید.

زاکانی مرد عبور از بحرانهاست

سیدمهدی فقیهی واعظی، ناظر مسایل سیاسی

ما آقای زاکانی را از سال ۷۵ و ۷۶ در بسیج دانشجویی دانشگاه تهران می شناسیم. من قصد نقد او را داشتم ولی با حرفهایی که برخی دوستان زدند به ذهنم رسید چند نکته عرض کنم. قطار شهر تهران را چه کسی به حرکت درآورد؟ آقای افشانی؟ آقای حناچی یا اعضای شورای پنجم که برخی برنامه هایشان تبدیل به مضحکه و خنده شد؟

شاید آقای زاکانی نیروی تند باشد و تخصص تیم او در پرونده درست کردن باشد. حذفی ممکن است رفتار کنند. در مرکز پژوهشهای مجلس ۳ معاونت را از ۱۱ معاونت تبدیل کرد. در پرونده شعبه یک کیفری استان تهران به ۶ ماه حبس توسط قاضی مدیرخراسانی محکوم شد که بعدا ماده ۴۷۷ (اعاده دادرسی از طرف رییس قوه قضاییه) این حکم را شکست.

با همه اینها، مدیریت شهری تهران نیازمند تعامل با حاکمیت است. تنها آقای قالیباف و کرباسچی توانستند به نسبت این کار را انجام دهند. او با یک معضل جدی روبرو است که امر مولوی رهبر انقلاب بود که نباید نمایندگان مجلس به سمت مدیریت اجرایی بروند. اگر آقای امرآبادی به سمت وزارت برود و آقای زاکانی به سمت شهرداری بود کرسی نمایندگی قم دچار اشکال می شود.

نمی توان نسبت به مدیر کلان نگر بودن زاکانی شبهه ایجاد کنیم. او بحرانها را از سر گذرانده. البته ضربه مچگیری و پرونده سازی زیاد دارد. او دیگران را تخریب کرد و الان در معرض نقد است. اگر بتواند رویکرد تخصص گرایی را سرلوحه کارهایش قرار داده و تعاملگرا با حاکمیت باشد می تواند شهر تهران را یک گام به جلو ببرد.

این طریق مملکت داری مشکل ساز است

عبدالجواد موسوی، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

کاش اصولگرایان به خودشان رحم می کردند و دست کم جای آقای زاکانی، آقای طلایی را به شهرداری برمیگزیدند. این حرف مساله دارد که چطور می شود به آقای زاکانی کمک کرد. او که جوان نیست که بخواهیم به او کمک کنیم. او به لحاظ سیاسی و بیان شخصیتی از خود ساخته که بعد از انتخابات حاضر می شود در جمعی با ادبیات سخیفی از پیروزی خود سخن می گویند. این نماینده یک بینش است.

بین این همه آدم کاربلد که سرمایه کشور هستند همه را نادیده بگیریم و به کار اشتباهی که از نظر آقای طلایی و چمران و هر کس که خردک عقلی در هر گروه و جناحی دارد اشتباه است. این که می گویند او تخلف قضایی دارد و پرونده سازی می کند، چنین آدمی را در این جای مهم بگذاریم و بعد بگوییم این آدم را گذاشتیم. بگوییم حالا شده که شده به او کمک کنیم؟ من با این نوع مملکت داری مشکل دارم. باید بدون تعارف و نصیحت کردن به مساله بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

حضور زاکانی در شورای شهر تهران

سندرم پست بیقرار زاکانی

روحیه زاکانی مانع فساد در شهرداری می شود

عبدالمطهر محمدخانی، روزنامه نگار

من خردک عقلی دارم و از آقای زاکانی دفاع می کنم و حتما او گزینه خوبی برای شهرداری تهران است. درباره آقای زاکانی دائما تکرار می شود او سابقه سیاسی و توان مدیریتی ندارد. او نامزد ریاست جمهوری از طرف شورای نگهبان به عنوان رجل سیاسی در طراز ریاست جمهوری کشور تایید شدند. او رجل سیاسی است. ۱۳ سال سابقه نمایندگی مردم تهران را دارند. بسیاری از نمایندگان به وزارت و معاونت و استانداری رسیدند. سابقه طولانی نمایندگی مردم تهران نشان می دهد او مسلط به شهر تهران است.

آقای زاکانی و پدرشان فرزند تهران هستند و کاملا فضای شهر تهران را می شناسند. برخی دوستان ریاست او در بسیج را به عضویت تقلیل می دهند. اتفاقا اگر یکی از دوستان فهمی از مدیریت داشتند می دانستند مدیریت در سازمانهای داوطلبانه بسیار سختتر است. آنهایی که شناخت نسبت به بسیج دانشجویی دارند می دانند او سازمان بسیج را در دهه ۷۰ احیا کرده است.

حتما شهردار تهران یک پست سیاسی است و حتما زاکانی تفاوت با دیگر نامزدهای شهرداری دارد. آقای زاکانی شرطی برای پذیرفتن شهرداری داشتند که مشورت با سران سه قوه بود. کسی که هنوز شهردار تهران نشده روسای سه قوه را می بیند و با آنها مشورت می کند و از طرف آنها استقبال هم می شود.

دوستان صرفا مشورت با آقای رییسی را برجسته می کند. آقای زاکانی دو جلسه مفصل با اقای قالیباف داشتند و در جلسه دوم آقای قالیباف گفتند اگر شما جدی در این موضوع هستید من هم از شما حمایت می کنم. از روز اول کار شورای ششم شفاف بود. سخنگو داشتند و آقای سروری و چمران هم درباره شورا حرف زدند. ۴۱ نامزد شورای شهر داشتند. آقای امانی از مهمترین حامیان آقای مازیارحسینی بودند و گفتند بهترین برنامه را آقای زاکانی ارائه دادند. آقای امانی معاون اداری-مالی شهرداری دوره آقای قالیباف بود.

این که جریان اصلاحطلب اینطور آقای زاکانی را نقد می کنند ناشی از اعتماد به نفس آنهاست. آقای فیاض زاهد می گویند اگر آقای زاکانی شهردار تهران شوند چالشها بیشتر می شود. این شایبه ایجاد می کند که بحث بازندگی اصلاحطلبان دوباره به شورش و بحث تقلب منتهی شود.

آقای زاکانی بچه جنوب تهران است و حاشیه شهر را به خوبی می شناسد و با آنها ارتباط دارد و این ارتباط و شناخت باعث کاهش فاصله طبقاتی می شود. یکی دوتا از دوستان گفتند آقای زاکانی عصبانی است. او عصبانی نیست بلکه به وضع موجود کشور که حاصل عملکرد دولت ۸ ساله روحانی و شهردار و شورای شهر پنجم معترض است. اگر این اعتراض معنی عصبانیت می دهد بله او هم مانند مردم عصبانی است. ولی در دوره انتخابات به استناد نظرسنجی های معتبر، این اعتراض باعث افزایش محبوبیت بسیار بالای او در میان شهرنشینان طبقه متوسط و فرودست شد.

سوال اینجاست چرا او قرار است فقط در شهر تهران محدود شوند و چرا در کابینه حضور ندارند. تلقی مردم این است که روحیه فسادستیزی هرجا قرار گیرد به نفع مردم است. دوستان شاید خیلی غیرمنصفانه و یکطرفه رفتند. منتقدان آقای زاکانی چند دسته اند. جریان اصلاحات به صورت جداگانه نقد دارند. این جریان با سابقه ای که دارد از موفقترین شهردار تهران بعد از انقلاب یعنی آقای قالیباف به گواه نظرسنجیها، یک تخریب ۱۶ ساله را انجام دادند. این جریان در سال ۸۴ هم گفتند قالیباف محکوم به شکست است و سردار را بالا سر تهران گذاشته اند. این اتفاقات نیفتاد و مردم هم در انتخابات قبلی مجلس او را با رای بسیار بالا تایید کردند. اصلاحطلبان سابقه تخریب آقای قالیباف را دارند و طبیعی است به آقای زاکانی هم نقد وارد کنند.

عده ای از دوستان شهرداری هم نقدهایی دارند که انتظار می رود با گذشت زمان نظرشان تغییر کند. بنای آقای زاکانی و تیم او این است که به این حواشی و شایبه ها دامن زده نشود. تیم آقای زاکانی درباره موضوع رای خانم نرجس سلیمانی سکوت کردند و بعد خود ایشان توضیح داد. بنای آقای زاکانی درباره مسایل جزیی و تخصصی، جلسه با گروههای متخصص است. برنامه مدیریتی او ویرایش جدیدی خواهد داشت و حتما از ظرفیت بدنه مومن و انقلاب شهرداری که در این ۴ سال منزوی شده استفاده خواهند کرد. بنای آقای زاکانی به استفاده از بدنه متخصص شهری است. بنابراین است غیر از انتقادات تخصصی همه اینها کنار گذاشته شود.

زاکانی مفتخر به تفکر بسیجی است

طلایی

اگر اقای زاکانی بخواهد در کارنامه اش افتخار به چیزی کند همان تفکر بسیجی است. اگر کشور را با اندیشه دهه ۶۰ اداره می کردیم وضعمان این نبود. مشکل آنجاست که ما از تفکر دهه ۶۰ فاصله گرفتیم. دهه شصتی ها با حداقلهایی که نداشتند جنگ و کشور را اداره کردند. دور شدن از این اندیشه کشور را به این روز انداخت.

ما دوقطبی کردن جامعه را ظلم به مردم می دانیم. باید بتوانیم همه در کنار هم زندگی کنیم. فاصله گذاری ها برای گعدههای سیاسی خوب است ولی کشاندن آن به جامعه به نفع شهروندان نیست. این که تفکری در انقلاب شکل گرفت مورد تایید ما است. بسیج چون با مردم در ارتباط است کسانی که در بسیج خدمت کردند هرجا قرار گرفتند موفق بودند. چرا شما مسولیت آقای زاکانی را می خواهید تنزل دهید؟ آقای زاکانی یک آدم تشکیلاتی است و می تواند در تشکل سازی بسیار موفق باشد. فرض بر این است او انتخاب شده و باید راهکار بدهیم و رصد بدهیم و او را نقد کنیم تا موفق شود.

شورای ششم به بدنه شهرداری پاسخگوی انتخاب خود باشد

نوید صالحی، کنشگر حوزه شهری

آقای طلایی هیچ نقشی در شورای ششم نداشته است. اما اینگونه او را محاکمه کنید چرا آقای زاکانی انتخاب شده باید بپرسیم سهم آقای طلایی در انتخاب آقای زاکانی چه بوده است؟ آقای طلایی با همه اطلاعاتی که درباره مدیریت شهری و مدیریت شهر تهران دارند به عنوان شخصی که ۱۰ سال در مدیریت شهری فعالیت داشته دارد راهکار می دهد. مسایلی که بیان شد را بارها و بارها جواب داده و همیشه گفته هر سندی علیه او بود حاضر است در دادگاه پاسخ بدهد. اگر خرده حسابی با آقای طلایی داریم جای دیگری هم می شود تلافی کرد. ولی اینجا بحث مدیریت شهری است.

چون دوستان گفتند به ۴ ساله گذشته برنگردیم بحث مدیریت شهری در حال نابودی و پرسنل بی انگیزه شهرداری است که دنبال فرار از این مجموعه هستند. اگر این مسایل مدیریت نشود شهر با چالشهای جدیتری روبرو می شود. اگر آقای طلایی در انتخاب آقای زاکانی سهمی داشته باید جواب بدهد. ولی ایشان هیچ سهمی نداشته است.

انتخاب آقای زاکانی عجیب و غریب بود. دلیلش هرچه بوده تصور می کنم در ۳ ماهه اول حضورشان مشخص شود. موضوع مهم پرسنل شهرداری و بدنه مدیریت شهری است. اتفاقاتی برای این مجموعه افتاده است. تصور می کنم انتخاب شورای ششم در صورت نهایی شدن، باید منتظر واکنش بدنه شهرداری باشیم. بدنه شهرداری پیچیده تر از آن است که بدون آشنایی و شناخت بتوانید با آن کار کنید. لذا شورای ششم بنیان کار را درست نگذاشت و چالشهای جدی را در بدنه شهرداری شاهد خواهیم بود مگر آنکه آقای زاکانی از مدیران میانی شهرداری که در ۴ سال گذشته غالبا بیکار شدند استفاده کند. اگر به غیر از این اتفاق بیفتد با فاجعه در تهران روبرو خواهیم شد. بدنه شهرداری به شدت بی انگیزه است و نیاز به کسی دارد که با این بدنه چفت شود و بتواند حرف آنها را بشنود و با او کار کند.

شاید از بین گزینه ها اعتماد بدنه شهرداری به مازیار حسینی بیشتر بود. امیدوارم بحث ختم به خیر شود. این اتفاق عجیب بود و ای کاش اعضای شورای ششم تشریف می آورد و دلیل این اتفاق را می گفت. تصور می کنم شورای ششم پاسخگویی را باید در دستور کار خود قرار دهد. غالب اعضای شورای ششم تجربه مدیریت شهری داشته اند و می دانند باید پاسخگو باشند.

کسی که شهرداری را نمی شناسد چطور برنامه می دهد؟

امید محدث از کارکنان شهرداری

شهرداری تهران ساختاری شبیه دولت دارد. دولتی که در تهران مستقر است. ساختار امنیتی-انتظامی، فرهنگی، بهداشت، سلامت، اقتصاد و همه اینها را دارد. برای سنجش عملکرد افراد و میزان آمادگی آنها برای پذیرش مسولیت پیش از آنکه به عملکرد او نگاه کنیم باید به روش مساله شناسی او بنگریم. ما بیش از فقدان راه حل دچار فقدان شناخت مساله هستیم.

فردی که قرار است شهردار تهران شود باید ببینیم قبلا چه مسایلی را شناسایی کرده و نسبت به آن واکنش نشان داده. مثلا کسی می گوید من جایی مدیر بودم و دیدم ساختار کوچک است و آن را بزرگ کردم. من همه برنامه های دوستان را خواندم. بیش از ۳ نفر از نامزدهای تصدی شهردار تهران اساسا درباره بدنه شهرداری تهران هیچ برنامه ای نداشتند. یک بدنه ۷۰ هزار نفری مستقیم با خانواده هایشان را داریم که درباره آنها برنامه وجود نداشت.

این نشان می دهد اساسا نگاه آنان به بدنه شهرداری تهران مساله محور نیست. نکته بعدی در برنامه های دوستان این بود که اساسا هیچیک از نویسندگان برنامه و نامزدهای تصدی شهرداری، به جز یک نفر، مساله شهر تهران را گستردگی فیزیکی غیرمنطقی شهر نمی دانند. معتقدند شهر تهران همچنان می تواند بزرگ بشود فارغ از اینکه زیرساخت دارد یا نه یا به لحاظ جغرافیایی گستردگی به مسایل شهر کمک می کند یا نه. مسایل حاشیه نشینی و سکونت غیررسمی در برنامه ها نبود.

امروز شهر تهران نیاز به رژیم مدیریتی دارد که شهر را به سمت رکود نبرد. شهرداری تهران ساختاری دارد که باید شهردار آن به درستی تمام جزییات و شاخه های شهر را آشنا باشد تا فساد و تخلف صورت نگیرد. فساد از جزییات و پایین دست شکل می گیرد. گلوگاه فساد قابل دیدن نیست و داد نمی زند. در اجرا و در ارتباط با پیمانکاران، رفتار نواحی با مردم و همه این مسایل ممکن است گلوگاه فساد باشد. اگر کسی ادعای فسادستیزی دارد و شهرداری تهران را نمی شناسد، لااقل از ادعای فسادستیز بودن دست بکشد. امکان ندارد شما ساختار را نشناسی و بخواهی اصلاح کنی یا برنامه برای آن بنویسی. مگر می شود ساختار را نشناخت و برایش برنامه نوشت و اصلاحات کرد؟ اگر آقای زاکانی خودش شهرداری تهران را نمی شناسد باید از کسانی که به درستی ساختار را می شناسد استفاده کند تا برنامه اش را پیش ببرد.

47231

کد خبر 1543018

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: علیرضا زاکانی شهرداری تهران شورای شهر تهران شهر تهران مهدی چمران مرتضی طلایی انتخاب آقای زاکانی مدیریت شهری تهران شهرداری تهران حضور آقای زاکانی بسیج دانشجویی بدنه شهرداری آقای قالیباف زاکانی به عنوان شورای شهر تهران آقای زاکانی آقای زاکانی آقای زاکانی آقای زاکانی انتخاب شهردار زاکانی انتخاب نمایندگی مردم شورای پنجم تهران نیاز سابقه اجرایی شهردار تهران ریاست جمهوری انتخاب سیاسی شهر را اداره شهر تهران اقای زاکانی انتخاب شده مدیریت شهر آقای رییسی وزارت کشور آقای طلایی قوه قضاییه مسایل شهر برنامه ها شورای ششم آیین نامه همه اینها انتخاب او قرار گیرد آقای رییس یک شهردار اگر آقای رشته ها هم آقای مردم قم نامه ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۶۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه استیضاح شهردار ساری برگزار شد

ایسنا/مازندران اعضای شورای شهر ساری در ۱۶ اردیبهشت با حضور در صحن علنی به استیضاح شهردار اقدام کردند.این استیضاح درحالی است که محمدحسین قبادی با رای کامل اعضای ششمین دوره شورای شهر انتخاب شده و بر مسند شهرداری ساری تکیه زد.

پرویز شعبانی رییس شورای شهر ساری در  نود و یکمین جلسه علنی اظهار کرد: تصمیم گیری و نظارت جزء وظایف ذاتی شوراست و یکی از ابزارهای نظارتی طرح سوال است که براساس ماده ۸۳ قانون شوراها از اختیارات نمایندگان مردم شهر است.

رئیس شورای شهر ساری ادامه داد: تذکر و سوال در مناسبات اعضای شورای شهر و شهردار امری کاملا طبیعی است و نباید این موضوع را به اختلاف و مچ‌گیری تعبیر کرد لذا طرح سوال تذکر به شفافیت کاهش و  مشکلات منجر می‌شود.

شعبانی با قدردانی از زحمات شهردار ساری و معاونین رؤسای سازمان‌ها گفت: با وجود تلاش‌ها ضعف‌هایی هم وجود دارد چرا که بار سنگینی بردوش شهردار و معاونین است.

وی ادامه داد: بهبود عملکرد مجموعه مدیریت شهری هدف مشترک شهرداری و شورای شهر است، لذا هدف شورای شهر ساری از طرح سوال غرض ورزی نیست.

رئیس شورای هر ساری افزود: رسانه‌ها با رویکرد منصفانه و واقع‌گرایی همچون گذشته به سوال و جواب اعضای شورای شهر و شهردار مرکز استان بپردازند.

شعبانی با تاکید بر اینکه تذکر و سوال اعضای شورای شهر از روی دلسوزی است، افزود: مردم از شوراها به عنوان نماینده مردم توقع دارند، لذا از مردم عذرخواهی می‌کنیم که نتوانستیم توقعات شان را برآورده کنیم.

بازگرداندن ارزش افزوده به شهروندان

وی در خصوص ارزش افزوده گفت: در یک ماهه آخر سال اگر پیرامون ارزش افزوده مبلغی اضافه از شهروندان دریافت شده است شهرداری ساری می‌بایست این مبلغ را برگرداند، هرچند شهردار ساری نسبت به این موضوع ورود خواهد کرد و حاضر نیست در حق مردم‌ اجحاف شود.

رییس شورای شهر ساری درباره نهضت آسفالت در ساری گفت: آسفالت خیابان‌ها و معابر شهر ساری بویژه مناطق الحاقی از مطالبات شهروندان‌ است و پروژه‌های نیمه تمام در حال پیگیری است که شاهد افتتاح آن در پایان شورای ششم خواهیم بود.

شعبانی درباره انتصابات در شهرداری ساری گفت: در انتصابات باید از نیروهای جوان‌ و تحصیلکرده در شهرداری ساری استفاده شود و طرح شایسته سالاری اجرایی شود.

حسین یوسفی نایب رئیس شورای شهر ساری نیز در جلسه استیضاح خاطرنشان کرد: قول‌هایی در خصوص اجرای برخی پروژه‌ها در شهرداری ساری داده شده بود پروژه‌هایی مانند ابن شهرآشوب و قارن که ابتر مانده است.

وی ادامه داد: آسفالت شهر کمترین حق شهروندان است که راه اندازی کارخانه آسفالت در همین راستا صورت گرفته بود و در همین راستا برای رسانه‌ها باید شفاف سازی شود.

این عضو شورای شهر ساری درباره هدایت آب‌های سطحی نیز گفت: این موضوع نیز معضل دیگری بوده که در بخش‌های کم برخوردار با کمترین بارش منجر به سختی در عبور مرور می‌شود.

یوسفی با تاکید بر اینکه خروجی اقدامات شهرداری برای مردم شفاف نیست، گفت: کارهای فرهنگی و ایجاد جشن‌ها با مبالغی گزاف که در گذشته انجام می‌شد اما در دوره فعلی با رقم ۲۵ میلیون تومانی برگزار شد.

 وی تاکید کرد: شهردار و سازمان شهری باید در جذب سرمایه‌گذار تلاش کند تا افزایش درآمد صورت بگیرد همچنین در خصوص جلب سرمایه گذار و مشارکت آنها با کمک نماینده ساری اقداماتی انجام شد اما تاکنون منجر به نتیجه نشده است.

افتتاح نیروگاه زباله سوز ساری، تا پایان سال

سبحان بخشی، عضو دیگر شورای شهر ساری نیز در این استیضاح گفت: چندین بار از شهردار سوالاتی شد اما پاسخ شفافی دریافت نکردیم و مجبور به استیضاح شدیم.

وی از پیشرفت پروژه نیروگاه زباله سوز مرهون تلاش‌های آقای مهندس طالبی شهردار سابق دانست و گفت:  تا پایان سال این پروژه نیروگاه زباله سوز ساری افتتاح می‌شود.

عضو شورای شهر ساری با اشاره به نامطلوب بودن فضای سبز در ساری، ادامه داد: پروژه‌های نیمه تمامی که امروز توسط ‌شهردار ساری و شورای ششم در حال پیگیری است مربوط به ۱۰ سال اخیر است و بر زمین مانده بود که در حال بهره برداری است.

پاسخ شهردار ساری در جلسه استیضاح

محمد حسین قبادی شهردار ساری نیز در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر اظهار کرد: برای نخستین بار جزییات واریز شب عید را برای اعضای شورای شهر ارسال کردیم که از سه دوره شورای شهر در شهرداری مشغول خدمت هستم شهرداری تا کنون چنین گزارشی ارائه نکرده است.

وی افزود: طرح سوال و استیضاح حق قانونی شورای شهر است لذا این طرح سوال تلنگری به مجموعه شهرداری است که این فرصت را غنیمت می‌دانم.

شهردار ساری ادامه داد: در روزهای پایانی سال گذشته پیگیر پرداخت حقوق و عیدی پرسنل بودیم و اگر کمک‌ کمیسیون‌های چند گانه شورا نبود این امر محقق نمی‌شد.

بدهی تامین اجتماعی، بلای جان شهرداری ساری

قبادی با اشاره به بدهی تامین اجتماعی گفت: بدهی تامین اجتماعی بلای جان شهرداری ساری شد. از ابتدای شورای شهر دوره ششم تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی پرداخت شده است شاید اگر این بدهی نبود چند تقاطع غیرهمسطح در شهر می‌توانستیم احداث کنیم‌.

وی با اشاره به اقدامات حوزه فضای سبز افزود: افزایش چشمگیر سرانه درآمدی و سهیمه قیر رایگان، سرانه فضای سبز با بهره برداری پارک‌ جنگلی سکوتپه در این دوره مدیریت اتفاق افتاده است.

شهردار ساری با اشاره به حجم بالای نیروی کار در بدنه‌ی شهرداری گفت: در دوره‌های گذشته شهرداری ساری حقوق‌ معوقه نداشته است در حالیکه مجموعه نیروهای شهرداری در حال حاضر در  بیشترین تعداد ممکن است.

قبادی با تاکید بر اینکه مدیریت استرس و تنش امنیت شغلی از ابتدای حضورم در شهرداری اولویت بوده است، گفت: در این راستا  دیگر شاهد اعزام پرسنل خانم شهرداری ساری به پارک‌های شهر جهت جمع آوری زباله نیستیم.

وی با اشاره به اخذ مصوبه شورای تامین جهت عدم مسدود کردن حساب شهرداری گفت: این مهم با کمک فرماندار مرکز استان میسر شده است‌.

شهردار ساری با قدردانی از مدیرکل مالیاتی گفت: رقم قابل توجه ارزش افزوده برای شهرداری ساری در نظر گرفته شده است که کمک شایانی خواهد بود.

پروژه هدایت آبهای سطحی در شورای شهر رد شد

وی در خصوص پاسخ به سوال عضو شورای شهر مبنی بر اقدام جمع آوری آب‌های سطحی گفت: درخواست اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی به مبلغ مصوبه ۳۳ میلیارد تومان، برای شورای شهر ارسال شد، اما شورای شهر این مصوبه را رد کرده و در جلسه شورای شهر فاقد اولویت تشخیص داده شد.

شهردار ساری گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیارد تومان پاداش میان ۵۰ نفر از پرسنل شهرداری ساری تقسیم  شده است، بنابراین اگر شورای شهر نسبت به اتخاذ سازوکار جدید جهت پرداخت پاداش و مزایا اقدام کند ما هم اجرایی خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کارگران ستون فقرات تولید هستند
  • آتش تانک رسانه‌ای شهرداری تهران برای حمایت ویژه از زاکانی! | تصویر
  • اقراریان: درباره ممانعت از حضور عضو شورای شهر در منطقه ۱۷ شهردار تهران پاسخ دهد
  • (ویدیو) تعبیر خواب شهرداری زاکانی برای پارک‌های تهران
  • جلسه استیضاح شهردار ساری برگزار شد
  • انتخاب شهردار نمونه بر اساس ایجاد درگاه ارتباطی، بازرسی و ارزیابی عملکرد
  • (ویدیو) عضو شورای شهر تهران: با شهرداری نظارت‌ناپذیر رو‌به‌رو هستیم
  • سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران رونمایی شد
  • افشاگری عبدالرضا داوری درباره شهردار تهران/ پرداخت ۲۵/۵ میلیارد تومان کمک هزینه مسکن به ۳۶ مدیر انقلابی منصوب زاکانی
  • رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران | معاون شهردار: نظارت گریز نیستیم