Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، عقب مانده ذهنی در کودکان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. یکی از دلایل بروز عقب ماندگی ذهنی در کودکان میکروسفالی است، کودکان میکروسفال به علت عدم رشد نرمال مغز دچار ناتوانی‌های ذهنی می‌گردند. مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان عقب مانده ذهنی در زمینه توانبخشی کودکان کم توان ذهنی و تقویت مهارت‌های کودکان میکروسفال فعالیت می‌نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم تخصصی کاردرمانی و گفتاردرمانی میکروسفالی مرکز دکتر صابر، همراه با بخش‌های تخصصی بازی درمانی و رفتاردرمانی کودکان تلاش می‌کنند با استفاده از تکنیک‌های توانبخشی از حداکثر توان ذهنی این کودکان جهت بهبود عملکرد و تطابق محیطی کودکان بهرمند شوند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره ۰۹۰۲۹۱۲۳۵۳۶ تماس حاصل فرمائید.

عقب ماندگی ذهنی چیست؟

عقب ماندگی ذهنی یا همان کم توانی ذهنی خود را با ضریب هوشی پایین‌تر از حد متوسط و ناتوانی در یادگیری مهارت‌های زندگی نشان می‌دهد. این کودکان در مسیر یادگیری بسیار کند تر از کودکان عادی عمل می‌کنند و بسته به میزان کم توانی به درجات مختلفی تقسم می‌گردد. ویژگی‌های اصلی افراد کم توان ذهنی شامل بهره هوشی و کارکرد ذهنی پایین‌تر از میانگین و مشکلات تطابق رفتاری و سازش با محیط زندگی می‌باشد.

شایع‌ترین علت عقب ماندگی ذهنی

بسیاری از کودکان عقب ماندگی ذهنی ظاهری مانند کودکان عادی دارند و در صورت مشاهده آنها تشخیص دادن دشوار است. اما بعضی از علل ژنتیک و بیماری‌های خاص نیز موجب کم توانی ذهنی می‌شوند که به جز علائم ذهنی، تظاهرات دیگری نیز دارند. از شایع‌ترین اختلالاتی که موجب عقب ماندگی ذهنی می‌شود شامل سندروم‌های ژنتیکی نظیر سندروم داون، میکروسفالی، هیدروسفالی، اختلالات متابولیک و اختلالات طیف اوتیسم می‌باشد. میکروسفالی از اختلالاتی است که می‌تواند در بدو تولد خود را نشان دهد و یا تا چند سال اول رشد کود خود را نمایان نکند. بررسی و تشخیص دقیق علت عقب ماندگی ذهنی در پیشگیری و روند درمان این کودکان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

عقب ماندگی ذهنی مرزی

در مدارس و کلاس‌ها کودکانی را مشاهده می‌کنیم که کودکان با بهره هوشی مرزی به کودکانی گفته می‌شود که بهره هوشی بین ۷۰ تا ۸۰ داشته و توانایی‌های ذهنی او از حالت نرمال پایین‌تر است اما به سختی می‌توان آن را تشخیص داد. به این کودکان کودکان دیر آموز نیز می‌گویند. این کودکان حدود ۶ درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند. این کودکان در مهارت‌های هماهنگی چشم و دست و قدرت تمرکز ضعیف‌تر از نرمال عمل می‌کنند. اعتماد به نفس پایین و مشکلات روانی عاطفی در این کودکان در دوران دبستان مشاهده می‌شود.

درمان عقب ماندگی ذهنی

توانبخشی کودکان یکی از درمان‌های اصلی کودکان عقب مانده ذهنی است. در توانبخشی کودکان عقب مانده ذهنی بر روی تقویت و آموزش مفاهیم، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی و مهارت‌های زندگی تاکید می‌شود. درمان‌های رایج توانبخشی برای کوکان عقب مانده ذهنی شامل گفتاردرمانی، کاردرمانی و روانشناسی کودکان، رفتاردرمانی و بازی درمانی می‌باشد. آموزش‌های مکمل برای کودکان با عقب ماندگی ذهنی شامل ماساژ درمانی، آب درمانی، سنسوری روم و اتاق تاریک می‌باشد.

میکروسفالی چیست؟

میکروسفالی یک بیماری نورولوژیک است که در آن جمجمه کودک به اندازه کافی رشد نمی‌کند و ممکن است مغز کودک نیز کوچک‌تر از حد نرمال باشد. بسته به قسمت آسیب دیده در میکروسفالی ممکن است علائم این کودکان متفاوت باشد. میکروسفالی به علت رشد غیر طبیعی مغز ایجاد می‌شود و در اغلب موارد علت این رشد غیر طبیعی مشخص نمی‌باشد. پزشک با اندازه گیری دور سر کودک می‌تواند میکروسفالی را تشخیص دهد. سفتی عضلات کودک و تشنج و بی قراری و گریه‌های زیاد در این کودکان از دیگر علائم قابل مشاهده می‌باشد.

انواع میکروسفالی

میکروسفالی باید توسط ویزیت پزشک متخصص مغز و اعصاب تشخیص داده شود. اندازه گیری دور سر نوزاد بهتر است در اولین روز زندگی او انجام گیرد و در صورت عدم تشخیص قطعی می‌توان از تصویر برداری مغزی نیز استفاده نمود. در صورتی که دور سر کودک با اندازه نرمال تفاوت زیادی داشته باشد و رشد مغز نیز محدود شده باشد میکروسفالی شدید گفته می‌شود. در مواردی نیز با وجود دور سر کوچک مغز کودک کمتر آسیب دیده و علائم خفیف‌تر می‌باشد.

درمان میکروسفالی

درمان‌های میکروسفالی بسته به شدت آن متفاوت است در مواردی که میکروسفالی شدید باشد نیاز به درمان پزشکی و توانبخشی همزمان می‌باشد. در صورت بروز تشنج و عوارضی مانند بی قراری و بیش فعالی دارو درمانی باید آغاز شود. اگر کودک دچار تأخیر حرکتی است گزینه مناسب درمان توانبخشی می‌باشد. کاردرمانی جسمی و ذهنی در کنار هم می‌تواند جهت بهبود کودکان مؤثر باشد. در صورت تأخیر گفتاری یا اختلالات بلع در کودک کمک گرفتن از یک گفتاردرمانی با تجربه در حیطه اختلالات بلع می‌تواند کمک کننده باشد. تقویت مهارت‌های ذهنی کودکان میکروسفال در بخش کاردرمانی ذهنی انجام می‌گیرد و بسته به نیازهای کودکان بخش‌های مختلف توانبخشی برای این کودکان ارائه می‌شود.

مرکز کاردرمانی در تهران

مرکز کاردرمانی دکتر صابر در تهران با در اختیار داشتن امکانات درمانی ویژه و درمانگران مجرب و متخصص در حیطه کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی کودک در زمینه درمان کودکان عقب مانده ذهنی پیشرو می‌باشد. بخش‌های مختلف کلینیک توانبخشی دکتر صابر شامل اتاق تاریک جهت تقویت مهارت‌های بینایی کودک، اتاق شنیداری جهت بهبود مهارت‌های شنیداری، سنسوری روم، ماساژ درمانی، آب درمانی، گفتاردرمانی، بخش کاردمانی ذهنی، بخش کاردرمانی جسمی، کاردرمانی دست، بخش یکپارچگی حسی، بازی درمانی، گروه درمانی و رفتاردرمانی، بخش تست‌های تخصصی و تست هوش، بخش آموزش پیش دبستانی و دبستان می‌باشد. جناب آقای دکتر صابر مدرس دانشگاه شهید بهشتی در دو شعبه مرکز توانبخشی تهران در غرب و شرق تهران محیطی را فراهم نموده تا کودکان عقب مانده ذهنی با دریافت خدمات توانبخشی به حداکثر توان جسمی و ذهنی خود دست یافته و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را برای یک زندگی مستقل بیاموزند. خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل نیز برای کودکانی که امکان مراجعه به مرکز توانبخشی را ندارند مفید می‌باشد و کودک این امکان را پیدا می‌کند که در محیط منزل درمان‌های ویژه توانبخشی را توسط مربیان با تجربه مرکز دریافت نموده و نحوه تطابقات محیطی را بیاموزد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5276338

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکز توانبخشی توانبخشی کسب و کار کسب و کار گروه خودروسازی سایپا لیزر اینترنت خرید آنلاین تبلیغات موبایل هواپیما آجیل و خشکبار ویروس کرونا واحدهای صنعتی تولید نرم افزار تولید داخلی آشپزخانه کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان عقب مانده ذهنی عقب ماندگی ذهنی مرکز کاردرمانی دکتر صابر کم توان دور سر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۶۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمانی مس کرمان سه هفته زودتر از پایان لیگ برتر هندبال

تیم هندبال صنعت مس کرمان در فاصله سه هفته مانده به پایان لیگ برتر جشن قهرمانی گرفت.

به گزارش ایسنا، در هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال مردان صنعت مس کرمان با کسب نوزدهمین پیروزی خود و ۴۰ امتیاز سه هفته مانده به پایان سی و شششمین دوره لیگ برتر هندبال مردان باشگاه‌های کشور تاج قهرمانی را بر سر نهاد. 

صنعت مس کرمان در این هفته با شکست زغال سنگ طبس در خانه خود با نتیجه ۳۲ بر ۲۴، کاپ قهرمانی لیگ برتر هندبال را به کرمان برد. 

صنعت مس با این پیروزی اختلاف امتیاز خود را با تیم دوم و سوم جدول رده‌بندی به ۷ رساند تا سه هفته مانده به پایان لیگ قهرمانی خود را قطعی کند. 

صنعت مس در هفته بیستم لیگ برتر هندبال مهمان پلیمر خلیج‌فارس خرم‌آباد است. 

سایر رقابت‌های هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال در حال برگزاری است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارائه می دهند
  • قهرمانی مس کرمان سه هفته زودتر از پایان لیگ برتر هندبال
  • خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • نه به عربستان: ستاره بارسا تصمیمش را گرفت
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • ببینید | بانیان فرقه بهائیت آغازگر کشف حجاب در ایران
  • «آوای ابرها» با دغدغه کودکان مظلوم غزه به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!
  • کاردرمانی در منزل چقدر هزینه دارد؟