داورزنی: هیچ جریان قدرتی در والیبال وجود ندارد/ معروف میتواند در المپیک آینده هم بازی کند
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۶۲۳۷
رئیس فدراسیون والیبال گفت: هیچ جریان قدرت و مافیایی در تیم ملی والیبال وجود ندارد، این مسائل از سوی کسانی مطرح میشود که از تیم ملی دور ماندهاند. - اخبار ورزشی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا داورزنی در خصوص ارزیابی نتایج تیم ملی والیبال در المپیک اظهار داشت: هدفگذاری و آرمان فدراسیون والیبال این بود که در المپیک 2020 توکیو این بود که بتوانیم به جمع 4 تیم برتر المپیک صعود کنیم و بر همین مبنا هم برنامهریزی کردیم و فرایند انتخاب سرمربی و دعوت بازیکنان شایسته طبق برنامهریزی ما انجام شد و با توجه به اینکه در 1.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: نقدهای زیادی به نتایج ما بود، از طرف دیگر هم سرمربی اصرار داشت تا از بازیکنان مختلف استفاده کند تا به ترکیب 12 نفره نهاییاش برسد. تیم در نهایت به توکیو رفت و شروع خوبی هم در المپیک داشتیم و برد مقابل لهستان انتظارات عمومی و تیم را دچار یک چالشی کرد که در بازی با کانادا نتوانیم به پیروزی برسیم و شکست ما مقابل کانادا شرایط تیم را تغییر داد و در نهایت منجر شد در بازی آخر نتوانیم ژاپن را شکست دهیم و از صعود از گروه باز بمانیم و نتوانیم جامه عمل به آرمان و هدفمان بپوشانیم.
رئیس فدراسیون والیبال که با برنامه رادیویی ”تهران ورزشی“ گفتوگو میکرد، در خصوص اینکه آلکنو خیلی دیر به تیم ملی والیبال اضافه شد، عنوان کرد: با توجه به شرایطی که به وجود آمد و اینکه طبق برنامه المپیک توکیو باید سال گذشته برگزار میشد و قرارداد کولاکوویچ هم تا پایان المپیک در سال گذشته بود ولی شرایط طور دیگری رقم خورد مسابقات در سال گذشته به تعویق افتاد. در جلسات مختلفی که در فدراسیون برگزار کردیم، اکثریت کارشناسان و دوستان نظرشان این بود که مربی دیگری را جایگزین کولاکوویچ کنیم تا به لحاظ رهبری تیم شرایط مناسبتری داشته باشد. تصمیمات مختلفی گرفته شد و نهایتا مجموعه کارشناسان نظرشان بر مربی خارجی بود، روی 5 گزینه نظر داشتیم که آلکنو اولویت اول بود و انتخاب شد تا تیم را در مسیر المپیک رهبری کند. علیالقاعده در دنیا معمولا المپیک به المپیک برنامهریزی میکنند. طبیعتا یک سرمربی باید 3-4 سال فرصت داشته باشد تا در تورنمنتهای مختلف تیمها را ارزیابی کند و کار کند و بتواند در میدان بزرگی مثل المپیک با شناخت کامل از بازیکنان کار کند.
داورزنی در خصوص خداحافظی سعید معروف خاطرنشان کرد: به هر ترتیب همه بازیکنانی که در المپیک حضور داشتند همه آنها مملو از انگیزه بودند تا نمایش خوبی به اجرا بگذارند. آرزوی همه بازیکنان این است که در المپیک بازی کنند و به موفقیت برسند. بازیکنان بزرگ دوست دارند اگر روزی در شرایط سنی خوبی قرار ندارند در شرایط بهتر و موفقیتهای بهتری با تیم ملی خداحافظی کند. سعید هنوز صحبت رسمی با تیم ملی نداشته است و بعد از بازی با ژاپن گفت که میخواهد از تیم ملی خداحافظی کند و هنوز مذاکرهای با او نداشتیم و بعد از مسابقات هم به سفر رفته است. همه بازیکنان که در والیبال کشور کار میکنند تا زمانی که میتوانند به تیم کمک کنند در خدمت تیم ملی هستند. مگر اینکه شرایط پیش بیاید و به لحاظ مصدومیت و دیگر مسائل فرد بهتری جایگزین آنها شوند.
وی ادامه داد: روند تزریق خون جدید در والیبال همواره باید طوری باشد که یکسری بازیکنان جوان به تیم اضافه شوند و بازیکنانی که به لحاظ شرایط سنی دوران اوج قهرمانیشان گذشته است، فرصت را به جوانان بدهند. ما مرتب باید خون جدید به تیم ملی تزریق کنیم. در ترکیب تیم ملی بازیکنانی را داریم که در سن 20 و 21 سال هستند و میتوانند برای المپیکهای بعدی جایگزینان خوبی برای بازیکنان ما باشند. طبیعتا تیم ملی محلی است که بازیکنان آماده و اثرگذار باید حضور داشته باشند. تمام بحث ما این است که معروف جزء بازیکنان اثرگذار ما در 10-15 سال گذشته بوده است و اگر شرایط بدنیاش اجازه دهد میتواند حتی در المپیک آینده هم حضور داشته باشد.
رئیس فدراسیون والیبال در خصوص صحبتهایی که در خصوص وجود مافیا و دستهبندیهایی که گفته میشود در والیبال وجود دارد، تصریح کرد: به هیچ عنوان این بحث صحت ندارد و نه مافیایی وجود دارد و نه جریان قدرتی در تیم ملی وجود دارد. از همه سرمبیان تیمهای ملی میتوانیم سوال کنیم و هیچ بحثی وجود نداشته است. یک مشکلی که در کشور داریم این است افراد وقتی در تیم هستند و در ترکیب کادرفنی هستند همه چیز خوب است. به محض اینکه یک نفر از تیم جدا میشود، این مسائل به وجود میآید. البته این مسائل را بیشتر از سوی عواملی به وجود میآید که یک دورهای در فدراسیون یا کادرفنی مشغول بودند و در حال حاضر چون در ترکیب تیم نیستند و دور هستند، همه چیز را زیر سوال میبرند که بیانصافی است. شایستهها به تیم دعوت میشوند و سرمربی هر تیمی هم حق دارد که تیمش را انتخاب کند.
داورزنی در پایان گفت: اگر در انتخاب بازیکنان اعمال فشاری صورت بگیرد، این موضوع خودش را نشان میدهد. ما نسبت به این مسائل و بحثها به شخصیت والیبال آسیب میزند و باید دیالوگ بهتری در این خصوص صورت بگیرد. این مسائل نباید در فضای عمومی کشور مطرح شود تا به والیبال ما آسیب جدی وارد شود و تبدیل به سوژه نشود که در رسانههای داخلی و خارجی مرح شود. در والیبال هم دستگاههای نظارتی وجود دارد و هم گروههایی وجود دارد که این مسائل را نظارت کنند. درست نیست که شرایطی را به وجود بیاوریم که برای والیبال اصلا مفید نیست.
صالحیامیری: مطمئنم که تیم ملی والیبال در المپیک پاریس روی سکو میرودانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: تیم ملی والیبال ایران محمدرضا داورزنی تیم ملی والیبال ایران محمدرضا داورزنی فدراسیون والیبال تیم ملی والیبال سال گذشته
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۶۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جای خالی «عیسی قلیپور» همیشه احساس میشود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی قلیپور از بخشیهای نامدار موسیقی مقامی شمال خراسان، روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه در ۸۲ سالگی در بجنورد درگذشت.
زندهیاد قلیپور که نزد علاقهمندان موسیقی شمال خراسان به «عیسی بخشی» معروف بود، نوازندگی را از پدر و پدربزرگش که آنها نیز «بخشی» بودند آموخت. این هنرمند فقید، در بسیاری از جشنوارههای داخلی و خارجی شرکت کرده بود و علاوه بر نوازندگی دوتار، صدای پرطنین و دلنشینی نیز داشت و نشان درجه یک هنری را نیز از وزارت فرهنگ و اراشد اسلامی دریافت کرده بود.
در همین ارتباط، سید حسن قدرتی هنرمند نوازنده دوتار در گفتوگو با خبرنگار آنا عنوان کرد: فوت زندهیاد «عیسی بخشی» اتفاقی تلخ و خلاء بزرگی برای اهالی موسیقی بود. در این دو دهه تعداد زیادی از بخشیهای شمال خراسان را ازدست دادیم که شاید شاخصترین آنها زندهیادان حاج قربان سلیمانی، رمضان بردری، علی غلامرضایی آلماجوقی و سهراب محمدی بودند. حالا با رفتن عیسی بخشی جای خالی این بزرگان هم بیش از پیش احساس میشود.
تفاوت «بخشی» و نوازنده
وی اظهار کرد: در فرهنگ خراسان جایگاه «بخشی» با نوازنده دوتار متفاوت است. نوازنده دوتار آن کسی است که صرفاً دوتار مینوازد، اما «بخشی» جایگاهی فراتر از یک نوازنده یا آهنگساز دارد و یک استاد یا مرشد محسوب میشود. در قدیم مردم معتقد بودند که خداوند به بخشیها عنایت ویژهای داشته و مقامی خاص اهدا کرده؛ یعنی نوعی معنویت در شخصیت آنها وجود داشت و مورد احترام مردم منطقه خود بودند.
این فرهنگی بازنشسته که از سال ۱۳۶۸ دوتارنوازی را به شکل حرفهای آغاز کرده افزود: در قدیم، آموختن دوتار کار هرکسی نبود و یادگیری آن یک رابطه استاد ـ شاگردی سالها طول میکشید. این شکل از موسیقی برپایه نتخوانی و نتنویسی نبود، بلکه با دیدن و شنیدن رقم میخورد. یعنی فردی که استعداد داشت باید به دست بخشیها نگاه میکرد و خوب گوش میکرد تا بتواند ردراین مسیر قدم بردارد. طبیعی است که سختیهای فراوانی را هم تحمل میکرد. عنوان «بخشی» اغلب اوقات مثل یک میراث به فرزندان منتقل میشد.
قدرتی عنوان کرد: بخشیها علاوه بر تبحر در نوازندگی دوتار، خودشان شعر میسرودند و میخواندند؛ در ساختن و تعمیر دوتار مهارت داشتند؛ از نظر اخلاقی هم مورد قبول اهالی منطقه بودند و به صفات نیکو شناخته میشدند. برای همین در کنار حماسهسرایی و در کنار نقل داستانها، پند و اندرز هم به مخاطبان خودشان عرضه میکردند. حافظه قوی و لحن گرم وگیرایی داشتند و به قول امروزیها در فن بیان هم توانا بودند.
دانلود فیلم اصلی کد ویدیواین نوازنده دوتار گفت: معمولاً به آن دسته از بخشیهایی که این هنرها و مهارتها را در حد اعلای خود داشتند «بخشی خودبند» میگفتند. مجموعه این مهارتها بود که یک «بخشی» را از دوتار نواز جدا میکرد. بیشتر بخشیها داستانها و نقلها و اشعار مختص به خودشان را داشتند که اغلب در جزوههای قدیمی و دستنویس نگهداری میکردند و برایشان بسیار ارزشمند بود. اگر یک «بخشی» نَقل، اشعار و حکایتهای منحصر به فردی داشت برایش مزیت و افتخار بود.
وی افزود: در خراسان سه دسته نوازنده وجود داشت. یک گروه همین بخشیها بودند که در کنار دوتارنوازی و روایتگری و داستانسرایی هم میکردند. گروه دیگرعاشیقها بودند که صرفاً در مجالس شادی وعروسی نوازندگی میکردند. دسته سوم هم نوازندگان دورهگرد یا لوطیها بودند که در یک زندگی کولیوار، منطقه به منطقه سفر میکردند و در کنار نوازندگی، وقایع هرمنطقه را هم به گوش اهالی منطقه دیگر میرساندند.
قدرتی عنوان کرد: البته این دسته سوم یعنی لوطیها، دیگر منقرض شدهاند. از بخشیهای شمال خراسان چه ترک زبان و چه کرمانج و چه ترکمن هم کمتر از انگشتان یک دست باقی ماندهاند.
مردی از تبار بخشیهای خراسان قدیم
وی افزود: مرحوم عیسی بخشی در نواختن دو تار تبحر فراوانی داشت و در روایتگری و داستانسرایی به سه زبان ترکی، کرمانجی و فارسی هم بسیار مسلط بود. با صدای گرمی هم که داشت این روایتها را شیرین و جذاب ارائه میکرد. در جشنوارههای متعددی شرکت کرده بود و توانست در کنار سایر بخشیها، موسیقی شمال خراسان را پرآوازه کند. در این مسیر زحمات زیادی کشید تا بتواند فرهنگی را که از پدرانش گرفته بود به دیگران منتقل کند.
این دوتارنواز اهل شهرستان قوچان عنوان کرد: همه آثار مرحوم قلیپور شنیدنی بودند، اما خودِ من از شنیدن مقامهای «نوایی» و «شاختایی» با زخمه دوتار و نوای او لذت بیشتری میبردم. باید بگویم جای خالی این استاد فقید به راحتی پرنخواهد شد.
قدرتی گفت: مردم قدر هنر و هنرمند را میدانند و به آنها احترام میگذارند. مراسم تشییع پیکر مرحوم عیسی بخشی در بجنورد زیر بارش شدید باران برگزار شد و نماز هم زیر باران خوانده شد. با این حال خیل عظیم همشهریان و طرفداران ایشان از چند ساعت پیش در این مراسم حاضر بودند.
وی افزود: امیدوارم مدیران فرهنگی ما از این قدرشناسی درس بگیرند و اقدامات بیشتر و موثرتری برای پیشکسوتان موسیقی مقامی انجام دهند.
قدرتی عنوان کرد: الان استاد محمد یگانه که از همان تعداد انگشت شمار بخشیهای باقیمانده در خراسان است و به گردن من هم حق استادی دارد، با هفتاد و سه سال سن هنوز بیمه نیست و منبع درآمد ثابتی هم ندارد. این بخشی موسیقی شمال خراسان فرزند خلف استاد محمدحسین یگانه است که ایشان هم از بزرگان موسیقی خراسان بود و در سال ۷۱ درگذشت. با این حال و با همه این مشکلات، هنوز هم به فکر ساختن ساز و آموزش هنر به هنرجویان موسیقی مقامی است که جای تقدیر فراوان دارد.
انتهای پیام/