Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@23:12:56 GMT

عراق از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک کرد

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۶۲۵۵

عراق از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک کرد

با توجه به کاهش ذخایر ارزی، دولت عراق در نظر دارد تا چهار میلیارد دلار از کسری بودجه خود را از طریق وام گرفتن از صندوق بین المللی پول تامین مالی کند.

به گزارش ایمنا، با توجه به پیامدهای کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا بر روی اقتصاد عراق، این کشور و صندوق بین‌الملل پول در حال گفتگو با یکدیگر هستند تا این نهاد وامی برای کاهش مشکلات اقتصادی در اختیار عراق قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی علاوی- وزیر دارایی عراق- با بیان اینکه مذاکرات از دو طرف از اواخر سال گذشته میلادی آغاز شده است، از برنامه‌ریزی برای امضای قراردادهای جدید نفت و گاز با شرکت فرانسوی توتال تا پیش از پایان کار دولت فعلی خبر داد. با این حال ممکن است نهایی شدن قرارداد طولانی شود و اجرای آن در دولت بعدی عملی شود.

با توجه به کاهش ذخایر ارزی، دولت عراق در نظر دارد تا چهار میلیارد دلار از کسری بودجه خود را از طریق وام گرفتن از صندوق بین‌المللی پول تأمین مالی کند. دولت عراق، متوسط قیمت هر بشکه نفت را در بودجه امسال ۵۰ دلار در نظر گرفته اما کاهش قیمت نفت روی درآمدهای ارزی دولت تأثیر منفی زیادی گذاشته است.

به گفته علاوی، وی گمان نمی‌کند که تا پیش از پایان امسال، عراق و صندوق بین‌المللی پول به توافقی بر سر این وام دست پیدا کنند.

مشکلات اقتصادی عراق موجب اتخاذ تصمیمات اصلاحی و برخی اعتراضات شده است. پیش از این بانک مرکزی این کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود با هدف بهبود وضعیت کسری بودجه این کشور ارزش هر دلار را از هزار و ۱۸۲ دینار به هزار و ۴۶۰ دینار افزایش خواهد داد. عراق سومین صادرکننده بزرگ نفتی منطقه محسوب می‌شود.

طبق اعلام بانک مرکزی عراق، تصمیم برای کاهش ارزش دینار به دولت کمک خواهد کرد تا نسبت به پرداخت حقوق کارکنان اطمینان حاصل کند و از خشک شدن منابع ارزی نیز جلوگیری شود. بحران مالی عراق که تحت تأثیر کاهش بهای جهانی نفت و شیوع کرونا تشدید شده وضعیت کسری بودجه دولت را وخیم‌تر کرده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 513072

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عراق نخست وزیر عراق ایران و عراق دینار عراق تحولات عراق رئیس جمهور عراق شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق صندوق بین المللی پول کسری بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۶۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

صندوق بین المللی پول از رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته خبر داد و پیش بینی کرد ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال ۲۰۲۴ با افزایش حدود ۶ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به ۳۱.۳ میلیارد دلار برسد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای خاورمیانه و آسیای مرکزی که به تازگی منتشر شده پیش بینی کرده ارزش تولید ناخالص داخلی ایران 61 میلیارد دلار در سال 2024 نسبت به سال 2023 افزایش یابد و به 464 میلیارد دلار برسد. اقتصاد ایران در این سال 3.3 درصد رشد خواهد کرد که  از رشد متوسط 20 ساله طی سال های 2000 تا 2020 که 3 درصد گزارش شده بیشتر خواهد بود.

این گزارش رشد اقتصاد غیر نفتی ایران در سال 2023 را  3.8 برآورد و پیش بینی کرده است این رقم در سال جاری به 3.3 درصد برسد. بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته رشد قابل توجه 15 درصدی را به ثبت رساند. پیش بینی شده است در سال 2024 نیز رشد این بخش به 2.9 درصد برسد.

نرخ تورم در کشور طی سه سال گذشته نزولی بوده است و به پیش بینی صندوق بین المللی پول انتظار می رود این روند حداقل طی دو سال آینده ادامه پیدا کند. نرخ تورم ایران در سال 2023 به 41.5 درصد کاهش یافته و پیش بینی می شود در سال 2024 به 37.5 درصد و در سال 2025 به 32.5 درصد برسد.

نرخ رشد نقدینگی در سال 2023 بالغ بر 34.7 درصد بوده و انتظار می رود این رقم در سال 2024 به 32.9 درصد کاهش یابد. متوسط رشد نقدینگی طی سال های 2000 تا 2020 بالغ بر 26.5 درصد محاسبه شده است.

*پیش بینی تراز مثبت 16.7 میلیارد دلاری حساب های جاری در 2024

صندوق بین المللی پول تراز حساب های جاری ایران در سال 2024 را مثبت 16.7 میلیارد دلار پیش بینی کرده است. در سال 2023 نیز تراز حساب های جاری ایران مثبت 17.8 میلیارد دلار برآورد شده بود.

*عبور ذخایر ارزی در دسترس ایران از 30 میلیارد دلار

ذخایر ارزی در دسترس ایران بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول در سال گذشته 25.1 میلیارد دلار بوده است. این رقم برای سال قبل از آن 19.7 میلیارد دلار اعلام شده بود. بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی ذخایر ارزی در دسترس ایران طی سال جاری با افزایش حدود 6 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به 31.3 میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس این گزارش ذخایر ارزی ایران بسیار بیشتر از این ارقام و بالای 100 میلیارد دلار است که بنا به ادعای صندوق بین المللی پول به دلیل تحریم ها در دسترس ایران قرار ندارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • کشمکش وزارت‌های دارایی و دفاع آلمان بر سر افزایش بودجه نظامی
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟
  • توقیف دارایی‌های روسیه دلارزدایی را تسریع می‌کند
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان / دولت برنده است یا مجلس؟
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است