Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@22:05:20 GMT

اثربخشي واکسن سل بر کاهش شدت بيماري کرونا

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۶۴۷۶

خبرگزاری آریا- محققان معتقدند که واکسن سل می‌تواند از افراد مسن در برابر بدترین آسیب‌های ناشی از کووید 19 محافظت کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، واکسن (ب ث ژ) نخستین بار در سال 1921 استفاده شد و در فهرست دارو‌های ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد. سالانه بیش از 130 میلیون نوزاد در سراسر جهان این واکسن را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این واکسن همچنین باعث آرامش سیستم ایمنی بدن می‌شود و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است واکنش التهابی شدید را که در طول عفونت کووید 19 آسیب زیادی به بدن وارد می‌کند، خنثی کند.
دکتر «سوباش بابو»، مدیر علمی مؤسسه ملی تحقیقات سل در هند، در این باره می‌گوید: «معمولاً افراد مسن به دلیل توانایی در ایجاد واکنش‌های التهابی پرشور بیشتر مستعد ابتلاء به کووید 19 شدید هستند. از اینرو واکسن BCG ممکن است از طریق کاهش این گرایش مفید باشد.»
در حال حاضر واکسن BCG برای تعدیل واکنش ایمنی افراد در بیماری‌های دیگر از جمله سرطان مثانه استفاده می‌شود.
در این مطالعه، محققان واکسن BCG را به 82 فرد سالم بین 60 تا 80 سال دادند.
یک ماه پس از واکسیناسیون، محققان شاهد کاهش بیوشیمیایی مرتبط با التهاب بودند. محققان همچنین کاهش آنزیم‌هایی را که در طول التهاب ریه ایجاد می‌شوند، مشاهده کردند که نشان می‌دهد BCG ممکن است آسیب ریه را در طول عفونت کووید 19 محدود کند.
به گفته محققان، BCG به طور بالقوه می‌تواند به عنوان یک واکسن کمکی در کنار واکسن‌های اختصاصی کووید 19 مفید باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: واکسن سل کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۶۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم  آغاز ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان که در پایگاه ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل شهرستان بیرجند برگزار شد  با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه گفت: در استان خراسان جنوبی همزمان با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و بوشهر، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان تزریق واکسن آغاز شد.

شایسته با بیان اینکه این واکسن از سن دو ماهگی و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی به کودکان استان تزریق خواهد شد.، افزود: بخش اول واکسن از وزارت بهداشت تحویل و در مراکز بهداشت سراسر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر (سالمندان، بیماران قلبی ریوی مزمن، نقائص سیستم ایمنی) به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته خواهد شد همچنین واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع  در مراکز درمانی کشور شده و از گسترش مقاومت دارویی در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • کاهش مطالبات غیرجاری در بانک نتیجه اثربخشی اصلاحات در حوزه حقوقی است