Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@16:30:57 GMT

پایان المپیک با طلای عجیب

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۶۶۳۵

سجاد گنج‌زاده در وزن 75+ کیلوگرم و بهمن عسگری در وزن 75- کیلوگرم نماینده‌های ایران در این بازی‌ها بودند که هر دو به‌عنوان نفرات برتر اوزان خود جواز صعود به بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا را به دست آوردند. اما متأسفانه در واپسین لحظات و فقط در فاصله یک ماه مانده به المپیک، بهمن عسگری که شانس مسلم طلای بازی‌ها بود، به دلیل مثبت‌شدن تست دوپینگش از حضور در این آوردگاه معتبر محروم شد و تیم ملی کاراته به‌راحتی این فرصت استثنائی را از دست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این شرایط گنج‌زاده تنها امید کاروان ستارگان ایران‌زمین شد تا کابوس تلخی را که عسگری برای‌ این کاروان رقم زده‌ بود جبران کند. گنج‌زاده دیروز درحالی به مصاف رقبای خود رفت که از همان ابتدا با مبارزه‌های خوبی که انجام داد، نشان داد بدون مدال تاتامی ‌توکیو را ترک نمی‌کند.
قهرمان جهان کار خود را با برتری ۳ بر یک مقابل«ایوان کوویچ» از کرواسی آغاز کرد و سپس در مبارزه با «طارق حمدی» عربستانی به تساوی رسید و در سومین دیدار هم «برایان ایر» از آمریکا را ۶ بر صفر از پیش‌رو برداشت. قهرمان کاراته آسیا در آخرین دیدار خود در مرحله مقدماتی، به دیدار «دانیل گایسینسکی» از کانادا رفت و در ‌نهایت با کسب پیروزی ۲ بر یک به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد. او در این مرحله به مصاف «آکتاش» از ترکیه‌ رفت در دیداری حساس با تساوی ۲ بر ۲ رسید و درنهایت با شرایط بهتر فینالیست شد. با اینکه همه منتظر یک فینال جذاب بین سجاد و طارق حمدی از عربستان در وزن مثبت 75 کیلوگرم بودند، بعد از گذشت حدود یک دقیقه از این مبارزه اتفاق عجیبی رخ داد که همه را بهت‌زده کرد!
کاراته‌کار عربستانی در همان ثانیه‌های ابتدایی با یک ضربه پا توانست سه امتیاز بگیرد و شوکی را به سجاد وارد کند. در ادامه با وجود حملات گنج‌زاده بازهم این حمدی بود که یک امتیاز یوکو دریافت کرد.
البته بالاخره بعد از حدود یک دقیقه تلاش‌های سجاد هم به بار نشست و داوران اولین امتیاز را به او دادند. هنوز 2 دقیقه از مبارزه باقی مانده بود که نماینده عربستان با یک ضربه پا به صورت و گردن گنج‌زاده، باعث بر هم زدن تعادل کاراته‌کار ایرانی شد. طوری که گنج‌زاده به حالت بی‌هوش نقش تاتامی شد.
داور بالای سر گنج‌زاده بلافاصله بعد از این اتفاق شروع به شمارش معکوس کرد؛ چراکه طبق قوانین از یک تا 10 شمرده می‌شود و درصورتی‌که کاراته‌کاری که روی زمین است، از جای خود بلند نشود، بازنده اعلام می‌شود اما ازآنجاکه گنج‌زاده به خاطر آسیب واردشده به سر و صورتش علائم مثبتی از خودش نشان نمی‌داد، پزشکان روی تاتامی آمدند و با برانکارد او را به بیرون از زمین مسابقه بردند. در این هنگام و درحالی‌که سالن رقابت‌ها در سکوت عجیبی فرورفته بود، داوران با مشورت یکدیگر به خاطر ضربه سنگین و خطای طارق او را از تاتامی اخراج کردند و این‌چنین قهرمانی به گنج‌زاده رسید. این پیروزی در شرایطی اعلام شد که همه نگران وضعیت سلامتی گنج‌زاده بودند اما لحظاتی بعد با بهبودی حالش روی سکوی مسابقات حاضر شد و مدال قهرمانی‌اش را بر گردن آویخت.
*باخت تلخ حمیده عباسعلی
دیگر نماینده کاراته ایران در بازی‌های المپیک 2020 توکیو حمیده عباسعلی بود. بانوی کاراته‌کاری که با کلکسیونی کامل از عناوین جهانی و آسیایی یکی از پرافتخارترین زنان ورزش کشور به حساب می‌آید. او درحالی‌که مدال المپیک را در کارنامه افتخاراتش کم داشت، نتوانست در این بازی‌ها عملکرد شایان‌توجهی داشته باشد. درحالی‌که انتظار می‌رفت حمیده به لطف سوابق درخشانش حداقل مدال برنز المپیک را بگیرد اما با دو باخت و دو برد از دور رقابت‌ها حذف شد و به مرحله نیمه‌نهایی نرسید. نایب‌قهرمان کاراته زنان جهان نیز در آخرین مسابقه خود برابر حریف چینی در ثانیه‌های آخر مبارزه از ناحیه زانو به شدت آسیب دید و راهی بیمارستان شد. به گفته غلامرضا نوروزی، سرتیم پزشکی کاروان اعزامی به توکیو حمیده مشکوک به پارگی رباط (ACL) و آسیب‌دیدگی استخوان درشت‌نی (تیبیا) پای سمت چپ است.
به‌این‌ترتیب کاروان ورزش ایران با کسب سه مدال طلا توسط گنج‌زاده، جواد فروغی و محمدرضا گرایی، دو مدال نقره علی داوودی و حسن یزدانی و دو مدال برنز محمدهادی ساروی و امیرحسین زارع به کار خود در بازی‌های المپیک 2020 توکیو پایان داد.
اگر بخواهیم در مجموع عملکرد کاروان ورزش ایران را در سی‌ودومین دوره بازی‌های المپیک ارزیابی کنیم، باید گفت که نسبت ناکامی‌های المپین‌های کشورمان به موفقیت‌های آنها خیلی بیشتر بود. مهم‌ترین اتفاق المپیک 2020 برای ورزش ایران کسب مدال‌های طلا در رشته‌های تیراندازی و کاراته بود. جواد فروغی در رشته تیراندازی (تپانچه 10 متر) غیرمنتظره‌ترین مدال را برای این کاروان کسب کرد. این در حالی بود که کمترکسی پیش از بازی‌ها به مدال‌آوری او اشاره کرده بود. نکته جالب اینجاست که وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک که شانسی برای مدال‌آوری این تیرانداز قائل نبودند، در روز مسابقه او در سالن شمشیربازی حضور داشتند. حتی زمانی که گفته شد فروغی راهی فینال شده و قطعا یکی از سه نفر برتر این مسابقات خواهد بود هم این مسئولان خودشان را به محل مسابقه او نرساندند.
تک‌مدال طلای تیم ملی کاراته اگرچه تنها محدود به این دوره از بازی‌ها بود اما بدون شک برای همیشه بر سینه تاریخ ورزش ایران سنجاق شد. درحالی‌که انتظار می‌رفت کشتی و وزنه‌برداری به‌عنوان پای ثابت مدال‌آوری ورزش کشور در همه ادوار المپیک، پرفروغ‌تر در المپیک 2020 ظاهر شوند و کاروان را صاحب مدال خوش‌رنگ طلا کنند اما نتایج آنها رضایت‌بخش نبود.
در کشتی آزاد تنها یک مدال نقره (رضا یزدانی) و یک برنز (امیرحسین زارع ) گرفتیم.
البته که تیم ملی کشتی فرنگی تا حدودی توانست توقعات را برآورده کند. از پنج عضو جوان این تیم که همگی برای اولین بار حضور در المپیک را تجربه می‌کردند، محمدرضا گرایی یک طلای ناب گرفت و محمدهادی ساروی هم به برنز رسید. با این‌همه باید گفت مدال کشتی آزاد که ورزش اول مملکت است و همیشه در المپیک برایمان خاطره‌سازی کرده، طعم دیگری برای مردم ایران دارد. تیم ملی تکواندو که از المپیک 2000 سیدنی جزء مدال‌آوران همیشگی کاروان بود و همه از آن به‌عنوان ضلع سوم سبد مدالی ایران در المپیک‌ها نام می‌برند، در حد فاجعه بود. والیبال به‌عنوان برترین ورزش گروهی کشور که جزء قدرت‌های برتر دنیا به‌شمار می‌رود اصلا خوب نبود و نتوانست از گروهش صعود کند.
در رشته‌هایی چون بوکس، تیروکمان، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، شمشیربازی، بسکتبال، جودو، شنا و بدمینتون هم شرکت‌کننده‌ای بیش نبودیم و هریک از نماینده‌ها با نمایشی ضعیف در همان مراحل ابتدایی از دور مسابقات کنار رفتند.
تنها نتیجه قابل‌قبول در بین رشته‌های انفرادی حذف‌شده را نازنین ملایی در قایقرانی رویینگ به دست آورد که عنوان یازدهمی فینال B مسابقات را به ثبت رساند.

منبع: روزنامه شرق

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ورزش ایران کاراته کار المپیک 2020 گنج زاده تیم ملی بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۶۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال مدال اهدایی و عکس یادگاری یک دختر با علی دایی +تصویر

انتشار تصاویری از یک ورزشکار کنار علی دایی با این تیتر که «فلان ملی‌پوش مدالش را به علی دایی اهدا کرد» حاشیه‌ساز شده است. برخی ورزشکاران قدیمی مدعی شدند این خانم نه عضو تیم ملی بوده و هست و نه مدالی بین‌المللی دارد که بخواهد به دایی اهدا کند! در همین اثنا مریم رنجبرساری، عضو سابق تیم ملی تیر و کمان در یک استوری که در اینستاگرامش منتشر کرد به همین شخص تاخت.

 

به همین بهانه با او تماس گرفتیم تا علت را جویا شویم. رنجبرساری گفت: ایشان چند سال پیش گفته قهرمان کاراته است، اما فدراسیون کاراته تکذیب کرد. معلوم نیست او از چه طریقی اسپانسر پیدا می‌کند، اما در بیوی اینستاگرامش نوشته قهرمان تیر و کمان است! بچه‌های کاراته هم برای من فرستادند و پرسیدند این را می‌شناسی؟ گفتم نه. اصلا بچه‌های کاراته هم او را قبول ندارند.

رنجبرساری ادامه داد: خود من به دلیل اینکه پول اعزام و تجهیزات برای رفتن به مسابقات را نداشتم از تیم ملی کنار رفتم. مثل من زیاد بودند، اما اگر او به تیم ملی رفته احتمالا پول هزینه‌های خودش را داده و به تیم ملی رسیده! ملی‌پوش سابق افزود: او اصلا مدالی نداشته که به علی دایی تقدیم کند. برای من عجیب است او علی دایی را چطور پیدا کرده و به دیدار یکی از بزرگان ورزش ما رفته است. ورزشکاری به بزرگی علی دایی از قبل رزومه طرف مقابل را می‌بیند و بعد به دیدار ورزشکاری می‌رود. اما این ورزشکار اصلا مدالی نداشته است! شاید مدال استانی بوده است، اما نه بچه‌های کاراته و نه تیر و کمان می‌گویند او مدالی نیاورده است. من فقط به این فکر می‌کنم و از این ناراحتم چرا برای من که قهرمانی آسیا را داشتم اسپانسری نبود، اما برای ورزشکاران این شکلی دو تا سه تا اسپانسر پیدا می‌شود!

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌های سنگین در تیر و کمان که خیلی‌ها از پس آن برنمی‌آیند و به ناچار خداحافظی می‌کنند، افزود: سال ۸۹ یا ۹۰ بود که تیم‌های پرسپولیس و استقلال در تیر و کمان تیمداری می‌کردند و من به عضویت استقلال درآمدم. رقابت بین این دو تیم در همه رشته‌ها جذاب است و در آن سال هم رقابت نزدیکی داشتیم و در نهایت ما قهرمان شدیم و آقای فتح‌الله‌زاده مدیرعامل وقت استقلال قرار بود نفری ۵ سکه به ما پاداش بدهند، اما ما که چیزی ندیدیم!

  منبع: روزنامه اعتماد

دیگر خبرها

  • خوزستان برای اولین بار به طلای المپیک فکر می‌کند
  • حضور سجاد گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی ووهان
  • گنج‌زاده مدرس کمپ تمرینی چین شد
  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی چین حضور خواهد داشت
  • این زن اصلا مدال نداشته که به علی دایی تقدیم کند!
  • جنجال مدال اهدایی و عکس یادگاری یک دختر با علی دایی +تصویر
  • پایان کار دونده های ایران با دو مدال و کسب نخستین طلای جوانان
  • جنجال مدال اهدایی یک دختر به علی دایی
  • جنجال عجیب پیرامون مدال اهدایی به علی دایی!