Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، تورج همتی با اشاره به این‌که پارک ملی تندوره با شرایط مستعد و بالقوه زیست محیطی می‌تواند به‌عنوان یک برند طبیعی در سطح ملی و المللی مطرح شود، اظهار کرد: سیاست‌های طبیعت‌گردی در پارک‌های ملی بر اساس رعایت قوانین و پروتکل‌های محیط زیستی است و برای ورود به گردشگری اکولوژیک، شکل‌گیری و حمایت جوامع محلی بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که تندوره باید از طریق یونسکو به‌عنوان یکی از بهترین ذخیره‌گاه‌های تنوع زیستی معرفی شود، بیان کرد: ایجاد یک دفتر بین‌المللی اکوتوریسم و یک دفتر بین‌المللی یونسکو در پارک طبیعت در چشم‌انداز و برنامه‌های آتی حفاظت محیط زیست استان پیش‌بینی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: اگر این اتفاق بیفتد و تندوره در یونسکو ثبت شود، علاوه بر این‌که می‌توانیم از کمک‌های بین‌المللی برخوردار شویم، منطقه خراسان رضوی در سطح بین‌الملل مطرح می‌شود و شاهد مطالعات و پژوهش‌های دانشگاه‌های معتبر جهان و تعاملات فرهنگی، اقصادی، اجتماعی و زیست محیطی خواهیم بود.

همتی با تأکید بر این‌که ظرف نیم قرن اخیر ۱۳ منطقه در کشور ثبت یونسکو اند، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالای طبیعی استان و شأن و جایگاه خراسان رضوی و با توجه به مغناطیسی که در مشهد مقدس به‌عنوان گرانیگاه جهان اسلام وجود دارد، در کنار آن می‌توانیم بزرگ‌ترین مرکز «اکوتوریسم» در غرب آسیا را با محوریت مشهد مقدس راه‌اندازی کنیم.

وی گفت: اصول اکولوژیک و زبان طبیعت حکم می‌کند در این منطقه، کاری فرا استانی و حتی فراملی انجام شود و در تندوره این پتانسیل و فهم تکنولوژیک وجود دارد که بر اساس مکانی که طبیعت به ما نشان داده، بتوانیم مرکزی با این مشخصات و مختصات داشته باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان این‌که تاکنون با توجه به طرح‌های بالادست، طرح مدیریت توجیهی، مدیریت تفصیلی و طرح بازنگری پارک ملی تندوره تهیه شده است، اضافه کرد: این مطالعات می‌تواند به‌عنوان اسناد بالادستی برای پیشبرد این کار مهم مفید و مؤثر واقع شوند.

وی، مشارکت مردمی را به‌عنوان یک ظرفیت تأثیرگذار در مدیریت و حفاظت از زیستگاه‌ها و تنوع زیستی برشمرد و بیان کرد: بحث طبیعت‌گردی پایدار یکی از اهداف اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بوده که با تمرکز بر جلب مشارکت جوامع محلی و اقتصاد اکوتوریسم دنبال می‌شود.

کد خبر 5275839

منبع: مهر

کلیدواژه: پارک ملی تندوره خراسان رضوی اکوتوریسم یونسکو اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ویروس کرونا شورای شهر محرم 1400 ماه محرم بوشهر آمار کرونا واکسن کرونا شیوع کرونا کرمانشاه گرگان اردبیل خطبه های نماز جمعه روز خبرنگار ایلام حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۶۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود