Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@04:11:25 GMT

یازده سپتامبر هیچ ارتباطی به افغانستان نداشت

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۶۸۲۷

یازده سپتامبر هیچ ارتباطی به افغانستان نداشت

"دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است؛ اکثر آمریکایی‌ها اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که حمله به افغانستان یک اشتباه بود. اما اذعان به این خرابکاری چه فایده‌ای دارد، مگر اینکه از آن درس عبرت بگیرید."

 "تد رال" در مطلبی برای خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به شروع جنگ افغانستان در ۲۰۰۱ با تکیه بر یک دروغ نوشت: «ناکامی در درک اینکه چه چیزی اشتباه بود و چرا، موجب میشود تا شما بعدا همان کار را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این همان اتفاقی است که پس از ویتنام رخ داد؛ به جای مواجه شدن با این حقیقت که ما برای حمایت از یک رژیم فاسد دست‌نشانده و بهره‌برداری از گاز طبیعی به آنجا رفتیم، ما در افسانه مضحک "رمبو" درباره سیاستمدارانی غرق شدیم که از پشت به سربازان شجاع ما ضربه زدند و به آنها اجازه ندادند که پیروز شوند و آنها را مقابل هیپی‌های شرور که ظاهرا به روی سربازان بازگشته به فرودگاه‌های شهرشان آب دهان انداختند، مواجه کردند. (این هرگز اتفاق نیفتاد.)   

وسوسه‌انگیز است که گرد و غبار افغانستان را از روی چکمه‌های استعاری خودمان بتکانیم، همانطور که آمریکایی‌ها ترجیح میدهند، به جای نگاه رو به عقب، به جلو بنگرند. اما یک جامعه مدنی پیشرفته نیازمند یک گزارش پس از واقعه است. این همان کاری است که ارتش و دیگر سازمانها پس از شرکت در یک عملیات اطلاعاتی برای گزارش آنچه اثرگذار بود و جلوگیری از آنچه موثر نبود، انجام میدهند.

مگر اینکه ما یک ارزیابی مجدد هوشیارانه از افغانستان انجام دهیم که در حالت ایده‌آل در قالب یک تحقیق کنگره باشد، در غیر اینصورت هیچ چیز نیست که نشان دهد ما در آینده دوباره یک جنگ احمقانه مشابه را آغاز نمی‌کنیم. این بدین دلیل است که حمله و اشغال افغانستان بر یک دروغ بزرگ استوار بود و این دروغ هنوز به همان اندازه که در زمان شلیک اولین بمبها در کابل در اکتبر ۲۰۰۱ در جریان بود، وجود دارد. اگر ما بخواهیم از یک جنگ دو تریلیون دلاری دیگر که جان هزاران آمریکایی را بگیرد، جلوگیری کنیم، باید جلوی این روایت را بگیریم.

دروغ بزرگ: افغانستان و جنگ علیه آن به تلافی یازده سپتامبر بود

رای‌دهندگان آمریکایی جنگهایی را دوست دارند که به عنوان مجازات عادلانه علیه اقدامات تحریک‌آمیز تخاصم عریان رخ داده باشد، مثل جنگ آمریکا – اسپانیا (مین را به یاد آورید!) و جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام (پرل هاربر را به یاد داشته باشید!). اهمیتی ندارد که ما به کوبا بر سر یک انفجار تصادفی که اسپانیا تقریبا هیچ ارتباطی به آن نداشت، حمله کردیم و اینکه تحریم نفتی تحت امر آمریکا موجب شد تا ژاپن به سمت بمباران هاوایی برود؛ یک جنگی که ناگهانی ظاهر شده باشد، کافی بود مثل حمله ۲۰۰۳ دولت بوش به عراق، با وجودی که اعتراضات بزرگی را به جریان انداخت و مخالفت گسترده داشت.

بنابراین به راحتی میتوان دریافت که چرا کاخ سفید و متحدان مطبوعاتی آن جنگ افغانستان را به عنوان انتقام از القاعده معرفی کردند. ما مورد حمله قرار گرفتیم. این بی‌دلیل بود (نه البته، اما این چیزی است که آمریکایی‌ها فکر میکنند.) ما باید حمله متقابل می‌کردیم.

القاعده در پاکستان مستقر بود. یازده سپتامبر در پاکستان طراحی شد. اسامه بن لادن، مردی که عمده مسوولیت را داشت، ساکن پاکستان بود. بیشتر پول‌ها از عربستان آمد که بزرگترین منبع مالی بین‌المللی بنیادگرایی رادیکال اسلامی است. هواپیماربایان اهل عربستان و مصر بودند. حتی یک هواپیماربا هم افغان نبود. هواپیماربایان به طور کلی در کمپهای آموزشی در افغانستان برای جهاد شرکت داشتند، نه صرفا یازده سپتامبر. اگر واقعا به دنبال گرفتن حق بابت یازده سپتامبر بودیم، باید به پاکستان یا عربستان سعودی حمله میکردیم.

این اطلاعات کاملا واضح و در دسترس است. با این حال، رئیس جمهور جو بایدن که بابت پایبندی به حرفش و خارج ساختن نظامیان آمریکایی شایسته تقدیر است، تاریخ یازده سپتامبر ۲۰۲۱ را به عنوان ضرب‌الاجل نهایی برای خروج و پایان رسمی زمان جنگ اعلام کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در چهارده آوریل گزارش داد "تعیین تاریخ یازده سپتامبر... تاکید بر دلیلی است که نیروهای آمریکایی به افغانستان برای شروع این جنگ رفتند... برای جلوگیری از تحکیم موقعیت دوباره گروه‌های افراطی در این کشور که میتواند برای حملات علیه آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد."

دوباره؟!

خب بفرمایید، بیست سال بعد، دوباره دروغ بزرگ داریم. یازده سپتامبر به دست تروریست‌هایی که جای پایشان را در افغانستان محکم کرده باشند، صورت نگرفت. این حملات به دست تروریست‌هایی بود که جای پایشان در پاکستان محکم شده بود، به ویژه در شهر کراچی و به طور دقیق در منزل خالد شیخ محمد.

بایدن کاملا مغایر با حقایق، دوباره این دروغ بزرگ را تکرار کرد. او گفت "همانطور که آوریل گفته بودم، ایالات متحده کاری که میخواستیم در افغانستان انجام دهیم، انجام داد؛ گرفتن تروریست‌هایی که در یازده سپتامبر به ما حمله کردند و اجرای عدالت برای اسامه بن لادن و کاهش تهدید تروریستی برای دور نگه داشتن افغانستان از اینکه پایگاهی برای حملات علیه ایالات متحده شود. ما به آن اهداف رسیدیم. برای همین به آنجا رفته بودیم."

اما افغانستان هرگز "پایگاهی" برای حملات علیه ایالات متحده نبود؛ او گفت حملات احتمالی "ادامه" نیابد، چون اصلا حملاتی که منشاء آنها افغانستان باشد، وجود نداشت. البته بن لادن در پاکستان ترور شد که یک کشور کاملا متفاوت از افغانستان است. و اینکه ما هیچ ردی را از افغانستان به پاکستان نگرفتیم.

بایدن بر دروغ‌ها تکیه میزند، مردم نمادگرایی را به خاطر می‌آورند

انتخاب بیستمین سالروز حملات یازده سپتامبر به عنوان تاریخ رسمی خروج، راه کاخ سفید برای تقویت تهمت ملی دیرینه علیه افغانستان بود، در حالیکه ما دیوانگانی چون پاکستان و عربستان سعودی را از قلم انداختیم.

ما دیگر نباید هم‌زمان درباره یازده سپتامبر و افغانستان صحبت کنیم

این دروغ که افغانستان را به یازده سپتامبر مرتبط میکند، به حدی قدرتمند است که حتی افرادی در سمت جناح چپ ترقی‌خواه هم آن را پذیرفته‌اند. تنها یک عضو کنگره "باربارا لی" از کالیفرنیا شجاعت به خرج داد و به جنگ افغانستان رای منفی داد. جناح چپ ضد جنگ در سپتامبر – اکتبر ۲۰۰۱ در آستانه حمله آمریکا تنها چند مورد تجمع اعتراضی برگزار کرد اما تعداد آنها به مراتب بسیار کمتر از کسانی بود که در اعتراضات علیه جنگ عراق شرکت داشتند. حتی اکنون که کاملا مشخص شده است که این دو جنگ کاملا بدون توجیه و بر پایه دروغ بوده‌اند، لیبرال‌ها بیشتر بر سر جنگ در عراق عصبانی میشوند تا افغانستان.

همچون همیشه، رسانه گناهکارترین عنصر در ماشین نظامی‌گری است. یک روزنامه‌نگار آمریکایی صادقانه در سال ۲۰۱۹ به پایگاه آتلانتیک اذعان کرد که "آمریکایی‌هایی مثل من، اعتراضاتی که نسبت به باتلاق بی‌پایان در افغانستان هشدار میداد، نادیده گرفتند." شاید این به نحوی در جایی رخ دهد. اما نه در آتلانتیک. این پایگاه همچون بسیاری از دیگر رسانه‌ها، از استخدام من یا هر نویسنده و هنرمند دیگری که از جنگ افغانستان انتقاد میکرد، آن هم وقتی همه طرفدار آن بودند، خودداری کرد.»/ ایسنا

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: یازده سپتامبر جنگ افغانستان آمریکایی ها دروغ بزرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۶۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۳۰۰ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه وبویراحمد گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در این استان بیش از ۳۰۰ پروژه ارتباطی در شهرستان‌های مختلف استان اجرایی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج، سید محمود رادمنش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دو سال اخیر یک هزار و دویست میلیارد تومان جذب اعتبار انجام گرفته، بیش از 300 طرح در استان اجرا شده و 16 طرح بزرگ نیز در دست اجرا هستند، که با اجرای این 16 طرح تبدیل به استان سبز ارتباطی می‌شویم.

وی عنوان کرد: در 30 ماه اخیر و قبل از این دولت قریب به 100 کیلومتر فیبر نوری در حوزه روستایی کار شد، در سی ماه دولت سیزدهم 300 کیلومتر فیبر نوری اجرایی شد و مصوبه اجرای 1500 کیلومتر را نیز گرفته‌ایم و اگر این پروژه اجرایی شود هم ظرفیت شبکه ارتقاء پیدا می‌کند، هم سرعت افزایش، و پایداری شبکه بهبود می‌یابد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد: به دلیل شرایط توپوگرافی این استان اجرایی کردن پروژه‌ها سخت، و هزینه‌های هر پروژه چندین برابر و کمرشکن است.

رادمنش درخصوص ضعف ارتباطی جاده پاتاوه دهدشت افزود: این جاده به دلیل اینکه تازه افتتاح شده، هنوز به صورت رسمی کد نخورده و در صورتی که کد دریافت کند، تعهدات ارتباطی برای آن در نظر گرفته می‌شود، هرچند که چند سایت نیز در این جاده احداث شده، و تا جایی که ممکن بود چند روستا در نزدیکی این جاده پوشش داده شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص نارضایتی در برخی از مناطق روستایی، تصریح کرد: وقتی بارش باران داریم و در سایت مادر قطعی برق اتفاق می‌افتد، موجب می‌شود سایت‌های متصل به این سایت نیز قطع شوند، شبکه برق در حوزه‌های ارتباطی اهمیت زیادی دارد و 95 درصد قطعی سایت فیبر نوری ناشی از قطعی برق است.

رادمنش درباره شبکه ارتباطی جاده بابامیدان یاسوج نیز گفت: تا 90 درصد جاده بابامیدان یاسوج از نظر فیبر نوری مشکلی ندارد و بخشی از آن نیز در محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد نیست که دسترسی به آن نداریم.

وی ادامه داد: در بحث آگاه‌سازی عمومی قریب به یک میلیون و نیم پیامک هشدار ارسال کرده‌ایم، در سال 1402 هر بار که پیامک ارسال می‌شود، حدوداً 700 میلیون تومان هزینه بر است.

رادمنش درباره سرقت از سایت‌های ارتباطی گفت: سرقت در کهگیلویه و بویراحمد موجب نارضایتی زیادی می‌شود، گاهی به دلیل یک سرقت کابل و ترانس و... تا دو هفته مردم ارتباط ندارند، وقتی سارق یک سایت را از کار میاندازند، خطر قطع ارتباطی یک یا دو هفته وجود دارد. سارقان محترم باید ببینند که چه چیزی را سرقت می‌کنند و دارند چه لطمه‌ای به مردم می‌زنند، وقتی ارتباط قطع شود چه صدماتی به مردم وارد می‌شود.

وی با اشاره به افزایش ارتباطات در مناطق روستایی خاطرنشان کرد: در دورترین نقاط، مردم در پلتفرم‌های کسب و کاری محصولات خود را برای فروش گذاشته‌اند، ارتباط برقرار می‌کنند و کسب و کار در اینترنت دارند. مثلاً در روستای محروم زیلایی مردم با کسب و کار‌های اینترنتی در ارتباط هستند و آگاهی‌شان خیلی بیشتر شده است، هر چند که با افزایش میزان ارتباطات، سواد رسانه‌ای نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

رادمنش ادامه داد: اعتبارات بخش ارتباطات ملی است، و تاکنون یک هزار و دویست میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم، بیش از 300 طرح در استان اجرا شده و 16 طرح بزرگ نیز در دست اجرا هستند، که با اجرای این 16 طرح تبدیل به استان سبز ارتباطی می‌شویم.

وی بیان کرد: بالغ بر یک هزار و 100 میلیارد تومان در سال 1403 و 1404 در زمینه اجرای فیبر نوری پیش‌بینی کرده‌ایم و امسال توانستیم مجوز جذب 5 نیرو را بگیریم که این افراد از طریق آزمون استخدامی جذب این دستگاه می‌شوند.

رادمنش یادآور شد: از مردم که بیشترین همکاری را برای اجرای پروژه‌ها داشتند تشکر می‌کنم، مدیران دستگاه‌های اجرایی باید نگاه توسعه محور نسبت به همه جای استان داشته باشند، نباید اینطور باشند که فقط مسائل سازمانی را در نظر بگیرند، این نگاه باید تغییر کند، تا زمانی که این مرز وجود داشته باشد برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد با چالش مواجه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: گاهی اخذ مجوز‌ها بیشتر از 6 ماه به طول می‌انجامد، یک سری بوروکراسی‌ها وجود دارد، اما نگاه باز به این مسائل به توسعه سریعتر استان کهگیلویه و بویراحمد کمک می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعترافات تروریستی که برای یازده میلیون آدم می‌کشت!
  • بازگشایی راه ارتباطی مازندران به قزوین
  • یازده وایکینگ کارلو آنچلوتی در جهنم آلیانز
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • «استون‌هنج» چه ارتباطی با «ماه» دارد؟ (+عکس)
  • حمله سرمربی والنسیا به داور: به نفع بارسا تصمیم گرفتی!
  • اجرای ۳۰۰ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد
  • نبرد رم و ناپولی برنده نداشت/ آزمون پنالتی گرفت
  • آغاز بلیت‌فروشی «آن‌ها دروغ می‌گویند» از ظهر امروز
  • تصاویری از تشکیل چندین دریاچه‌ شیرابه در تهران؛ وعده مسئولان دروغ شد! | فیلم