Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخلاف آنچه از کاروان ستارگان ایران زمین در المپیک توکیو انتظار می‎‌رفت از ۶۶ ورزشکار در ۱۷ رشته تنها ۷ مدال به یادگار ماند.

به گزارش ایلنا، سی و دومین دوره بازی‌های المپیک طی روزهای اول تا ۱۶ مردادماه به میزبانی توکیو برگزار شد و امروز مراسم اختتامیه این رقابت‌ها انجام می‌شود.

کاروان ورزش ایران با لحاظ کردن دو سهمیه سوخته خود با ۶۶ ورزشکار شامل ۵۶ ورزشکار در بخش مردان و ۱۰ ورزشکار در بخش بانوان در این دوره بازی‌ها شرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ورزشکاران در ۱۷ رشته (۱۶ فدراسیون) دوومیدانی، تیراندازی، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، دوچرخه سواری، تیروکمان، تکواندو، شمشیربازی، کاراته، بوکس، تنیس روی میز، قایقرانی، وزنه برداری، شنا، بدمینتون، والیبال و بسکتبال در المپیک توکیو شرکت داشتند.

با گذشت بیش از دو هفته از این رقابت‌ها، روز گذشته، کاروان ورزش ایران در پایان سی و دومین دوره بازی‌های المپیک با کسب ۷ مدال به کار خود پایان داد. 

اسامی مدال آوران ایران در المپیک توکیو به شرح زیر است:

۱- جواد فروغی – تیراندازی – مدال طلا

۲- محمدرضا گرایی – کشتی فرنگی – مدال طلا

۳- سجادگنج زاده – کاراته – مدال طلا

۴- علی داوودی – وزنه برداری – مدال نقره

۵- حسن یزدانی – کشتی آزاد – مدال نقره

۶- محمدهادی ساروی – کشتی فرنگی – مدال برنز

۷- امیرحسین زارع – کشتی آزاد – مدال برنز

* بررسی کلی عملکرد کاروان

فروغی مسن‌ترین مدال آور

در فینال مسابقات تپانچه بادی ۱۰ متر مردان جواد فروغی با ۴۱ سال سن با کسب امتیاز ۲۴۴.۸ موفق شد به مقام نخست دست پیدا کند و اولین مدال تاریخ تیراندازی و نخستین مدال کاروان ایران در بازی‌های المپیک توکیو را به دست بیاورد. تیراندازی با این مدال به پنجمین رشته ورزشی مدال آور ایران در المپیک تبدیل شد. کشتی، وزنه برداری، تکواندو و دوومیدانی برای ایران در ادوار المپیک مدال آور بودند.

بانوان 

آرمینا صادقیان، هانیه رستمیان، فاطمه کرم زاده و نجمه خدمتی(تیراندازی)، فرزانه فصیحی(دوومیدانی)، ناهید کیانی(تکواندو)، نازنین ملایی(قایقرانی)، ثریا آقایی(بدمینتون)، سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی(کاراته) بانوان ایرانی حاضر در المپیک توکیو بودند که در کمال ناباوری حتی یک مدال هم کسب نکردند. البته در بخش قایقرانی ملایی برای اولین بار موفق شد به فینال a و b قایقرانی صعود کند و همینطور آقایی تنها نماینده بدمینتون ایران در بازی‌های توکیو و اولین دختر بدمینتون باز ایران در المپیک بود. او به ۱۳ سال ناکامی بدمینتون ایران در کسب سهمیه المپیک پایان داد و جواز حضور در بازی‌های توکیو را به دست آورد.

تنها طلای کشتی

رشته ورزشی محبوب ایران و همینطور ورزشی که انتظارات بالایی از آن در المپیک وجود دارد در این مسابقه تنها یک مدال طلا کسب کرد که آن هم در بخش فرنگی به دست آمد. رضا اطری در وزن ۵۷ کیلوگرم، مصطفی حسین‌خانی در وزن ۷۴کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن۸۶ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵کیلوگرم نمایندگان کشتی آزاد ایران در توکیو بودند. علیرضا نجاتی در وزن ۶۰ کیلوگرم، محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، محمدعلی گرایی در وزن ۷۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم هم ۵ نماینده کشتی فرنگی ایران در بازی‌های المپیک توکیو بودند.

از جمع این ورزشکاران حسن یزدانی به گمان کارشناسان شانس اول مدال طلا بود اما شکست او برابر دیوید تیلور مدال طلا را به کشور آمریکا فرستاد. محمدرضا گرایی جوان در بخش فرنگی مدال طلا را کسب کرد و تنها مدال طلای کشتی را محمدرضا گرایی جوان به ارمغان آورد. محمد هادی ساروی در فرنگی و امیرحسین زارع در بخش آزاد دو برنز به دست آوردند. 

تاریخ‌سازی گنج زاده

سجاد گنج زاده در وزن ۷۵ کیلوگرم کاراته که برای اولین بار در المپیک حضور داشت، به مرحله فینال راه پیدا کرد و موفق شد به مدال طلا دست پیدا کند. او علیرغم اینکه از حریف عقب افتاده بود با توجه به دیسکالیفه و اخراج شدن حریف سعودی به دلیل ضربه محکمی که به سرش اصابت کرده بود، مدال طلا را به دست آورد تا نامش را در تاریخ کاراته ایران ماندگار کند. رشته کاراته برای المپیک پاریس در میان رشته‌های ورزشی حضور نخواهد داشت.

حذف‌های عجیب

دوچرخه سواری نخستین رشته ای که زود از دور رقابت ها خارج شد. سعید صفرزاده دوم مردادماه در ماده استقامت جاده در مسافت ۲۳۴ کیلومتر  به خط پایان برسد. او نخستین حضور خود را در المپیک تجربه می کرد. نیما عالمیان تنها نماینده حاضر تنیس روی ایران در المپیک توکیو بود. اما در نخستین دیدارش برابر پل درینکهال انگلیسی  با نتیجه ۴ بر ۱  شکست خورد و از دور رقابت‌ها حذف شد.

نیازمند تغییر سیاست در والیبال و بسکتبال

بسکتبال ایران در گروه دشواری حضور داشت اما عملکرد شاگردان مهران شاهین طبع به هیچ عنوان قابل قبول نبود. تیم ملی بسکتبال اگرچه با رقبای سرسختی مانند جمهوری چک، فرانسه و آمریکا همگروه بود اما عملکرد و کیفیت فنی تیم نشان می‌داد که نیاز به یک تغییرات اساسی احساس می‌شود. در رشته والیبال هم اینچنین بود. یکی از رشته‌های محبوب که انتظار می‌رفت پس از آزمون خطا در بازی‌های لیگ ملت‌ها در المپیک عملکرد رو به رشدی داشته باشد از گروهش صعود نکرد و حذف ناباورانه‌ای داشت.

تکواندو مدال نگرفت!

آرمین هاشمی و میرهاشم حسینی در بخش آقایان و ناهید کیانی در بخش بانوان سه نماینده تکواندو ایران در المپیک بودند که هیچکدام از آنها در دستیابی به مدال موفق نبودند. درحالیکه المپیک ریو با یک مدال برنز در بخش بانوان و یک مدال طلا در بخش آقایان به پایان رسیده بود تکواندو ایران هم یکی از رشته‌هایی بود که با ناباوری نتوانست دست کم یک مدال در توکیو به ارمغان بیاورد.

 

عملکرد ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک:

المپیک ۲۰۲۰ توکیو: ۳ طلا – ۲ نقره – ۲ برنز

المپیک ۲۰۱۶ ریو: ۳ طلا – یک نقره – ۴ برنز

المپیک ۲۰۱۲ لندن: ۷ طلا – ۵ نقره – یک برنز 

۲۰۰۸ پکن: یک طلا – یک برنز

۲۰۰۴ آتن: ۲ طلا – ۲ نقره – ۲ برنز

۲۰۰۰ سیدنی: ۳ طلا – یک برنز

۱۹۹۶ آتلانتا: یک طلا – یک نقره – یک برنز

۱۹۹۲ بارسلونا: یک نقره – دو برنز

۱۹۸۸ سئول: یک نقره

۱۹۷۶ مونترال: یک نقره – یک برنز

۱۹۷۲ مونیخ: ۲ نقره – یک برنز

۱۹۶۸ مکزیکو: ۲ طلا- یک نقره – ۲ برنز

۱۹۶۴ توکیو: ۲ برنز

۱۹۶۰ رم: یک نقره – ۳ برنز

۱۹۵۶ ملبورن: ۲ طلا- ۲ نقره – یک برنز

۱۹۵۲ هلسینکی: ۳ نقره – ۴ برنز

۱۹۴۸ لندن: یک برنز انتهای پیام/

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: ستارگان ایران زمین المپیک المپیک توکیو کاروان ایران المپیک المپیک توکیو توکیو ۲۰۲۰ ستارگان ایران زمین عملکرد کاروان ایران در المپیک توکیو کاروان ایران کاروان ایران المپیک توکیو المپیک توکیو ایران در المپیک بازی های المپیک محمدرضا گرایی کشتی فرنگی کشتی آزاد رقابت ها مدال طلا یک مدال یک نقره یک برنز ۲ نقره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۷۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد/ کسب یک طلا نتیجه خوبی است

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی تاکید کرد: نباید با انتظارهای بالا باعث ایجاد فشار روانی به کشتی‌گیران در المپیک شویم.

به گزارش ایسنا، حسن رنگرز در حاشیه برگزاری رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی در اهواز درباره کامل‌شدن سهمیه‌های کشتی فرنگی ایران در المپیک پاریس گفت: خوشحالم که کشتی فرنگی با شایستگی توانست شش سهمیه باقیمانده المپیک را کسب کند و با یک انسجام تیمی و بدون دغدغه موفق شد مسیر ناهموار و سخت آماده‌سازی را پشت سر بگذارد. البته الان هم حرف چند ماه گذشته را تکرار می‌کنم. از ابتدا هم اولویت و هدفگذاری ما صرفاً کسب شش سهمیه نبود؛ کمااینکه در المپیک هم شما با ۱۰۰ ورزشکار شرکت کنید، خیلی به تعداد و کمیت امتیاز نمی‌دهند و کیفیت نتیجه‌ها و به طور مشخص به رنگ مدال‌ها نگاه ویژه‌ای می‌شود. امیدوارم بتوانیم بهترین نتایج را در المپیک رقم بزنیم.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره رقابت کشتی‌گیران ۶۰ و ۶۷ کیلوگرم برای المپیک پاریس گفت: چرخه انتخابی تیم ملی کاملاً مشخص است. در ۶۰ و ۶۷ کیلوگرم مسیرهایی برای ارزیابی فنی کشتی‌گیران تعریف و مشخص شد که چهار کشتی‌گیر باید در وزن‌های ۶۰ و ۶۷ کیلو در تورنمنت رنکینگ مجارستان شرکت کنند تا ارزیابی نهایی برای حضور در المپیک انجام شود.

رنگرز درباره رقابت حساس میان سعید اسماعیلی و محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در المپیک گفت: قطعاً رقابت‌ها بسیار حساس خواهد بود. ما دو ارزیابی در چرخه انتخابی تیم ملی تعریف کردیم. بخشی از ارزیابی‌ها، نه فقط در خصوص این دو وزن، ارزیابی‌های داخلی است که رقابت‌های قهرمانی کشور را شامل می‌شود. صرفاً قهرمانی در مسابقات کشوری به منزله پوشیدن پیراهن تیم ملی نیست. کشتی‌گیر باید در رقابت‌های بین‌المللی نیز نشان بدهد می‌تواند کسب افتخار کند. بنابراین ارزیابی‌های داخلی و کلی مکمل همدیگرند.

او درباره صحبت‌های علیرضا دبیر مبنی بر اینکه نباید انتظارها از کشتی در المپیک بالا باشد، خاطرنشان کرد: منهای رقابت‌های ۲۰۱۲ لندن، در همه ادوار المپیک اگر یک مقایسه تطبیقی انجام دهیم، کاروان کشتی ایران سهم خود را با یک نشان طلا ادا کرده است. اگر به هر دلیلی بخواهیم فشار را روی کشتی بیش از فضای متعارف خودش تحمیل کنیم و بار اضافه روی دوش کشتی‌گیران بگذاریم نه‌تنها کمک‌کننده نخواهد بود بلکه بازدارنده است.

رنگرز گفت: صحبت‌های دبیر را ۱۰۰درصد درست می‌دانم. توقع از کشتی‌گیران ما باید یک مدال طلا باشد. این به معنای این نیست که قهرمانان ایران تلاش برای مدال‌های بیشتر نداشته باشند ولی آن چیزی که باید مورد مطالبه قرار گیرد کسب یک مدال طلاست.

رنگرز درباره انتخاب امین میرزازاده به عنوان برترین ورزشکار سال ایران گفت: از دوستان تشکر می‌کنم زیرا برنامه خوبی تدارک دیدند. فدراسیون کشتی نیز با توجه به عملکردش در حوزه مدال‌آوری و ساخت‌وساز به عنوان فدراسیون برتر شناخته شد. درباره امین میرزازاده هم توقع غیر از این نبود. دو نشان طلا در آسیا، یک نشان طلا در بازی‌های آسیایی و یک نشان طلا در مسابقات قهرمانی جهان‌، آقایی ورزش کشور برازنده امین میرزازاده است. قطعاً یک نشان زیبا در المپیک در کارنامه‌اش خالی است که قطعا به دست خواهد آمد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پایان درباره سطح کیفی مسابقات جام تختی گفت: یکی از تورنمنت‌های ریشه‌دار و باسابقه ما جام تختی است و تلاش ما باید معطوف به این باشد که در بهترین سطح برگزار شود. این رقابت‌ها امسال تحت تاثیر مسابقات کسب سهمیه قرار گرفته و خیلی از تورنمنت‌های دنیا نیز با کیفیت و مشابه رقابت‌های جام تختی برگزار می‌شود. این رویداد برای ما یک میدان جدید است. داشته‌هایمان را برای چهار وزن غیر المپیکی ارزیابی فنی می‌کنیم و هم برای تیم ملی امید از درون این مسابقات نفرات برتر را انتخاب خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احتمال حضور ۵ کشتی‌گیر خوزستانی در مسابقات المپیک
  • میرزازاده: مسئولان به آرامش کشتی در المپیک کمک کنند
  • کشتی فرنگی در چه اوزانی در المپیک شانس مدال دارد؟
  • ملاک اصلی جام تختی انتخاب تیم ملی امید است/ شانس کسب ۲ مدال طلا در المپیک
  • کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک
  • سریال ناکامی کاراته خوزستان ادامه دارد!
  • پایان کار نمایندگان ایران در قطر جونیور با کسب دو مدال نقره و برنز
  • رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد
  • رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد/ کسب یک طلا نتیجه خوبی است
  • رنگرز: توقع کسب یک مدال طلا از کشتی گیران در المپیک را داشته باشیم