Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@15:05:19 GMT

جهش در صادرات کالاهای ایرانی با چیگل

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۹۱۴۷

جهش در صادرات کالاهای ایرانی با چیگل

تا همین چند ماه پیش برای بسیاری از افراد «خرید» فرایندی زمان‌بر و هزینه‌بر بود؛ اما اکنون به‌کمک فروشگاه‌ های اینترنتی، بسیاری از مشکلات مربوط به خرید رفع شده است.

دسترسی جهانی به کالا و خدمات، صرفه‌جویی در زمان، قیمت‌های رقابتی و قابلیت مقایسه قیمت‌ها، تنوع محصولات، سهولت در سفارش خرید و همچنین وجود اطلاعات و نظرات مختلف در مورد محصولات، از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث می‌شوند روزبه‌روز گرایش به خرید اینترنتی افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، شرکت دانش‌بنیان «پیک فرزانه پویان» که در تولید نرم‌افزار سفارشی برای مصارف خاص و پیچیده تبحر دارد، اقدام به طراحی و ساخت سامانه‌ای برای عرضه مستقیم کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی کرده و با خوش‌ذوقی نام آن را «چیگِل» گذاشته است.

درواقع چیگل از دو واژه «چیتا» (Cheetah) به‌معنی یوزپلنگ و «ایگِل» (Eagle) به‌معنی عقاب تشکلی شده است تا به‌نوعی تداعی‌کننده سرعت و دقت به‌عنوان مشخصه‌های اصلی یوزپلنگ و عقاب باشد. از طرف دیگر، یوزایرانی یکی از نمادهای شناخته شده کشورمان است و همچنین بال‌ها و پنجه‌های عقاب نیز در تندیس‌های مختلفی از محوطه باستانی تخت‌جمشید دیده می‌شو‌د.

فرزانه دانشمند، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت «پیک فرزانه پویان» است که با نام تجاری «همیشه پویا» (Is Dynamic) شناخته می‌شود.

این مجموعه در خرداد سال 88 به‌طور رسمی تأسیس شده است و در زمینه فناوری اطلاعات و تولید نرم‌افزار فعالیت می‌کند.

«همیشه پویا» در شروع کارش با سه چالش کلی روبه‌رو بود و تا سال 94 در راستای غلبه بر این معضلات تلاش می‌کرد.

به گفته دانشمند، یکی از این چالش‌ها پیچیده بودن ایده و دسترسی‌نداشتن به فناوری لازم برای پیاده‌سازی آن در کشور بود؛ اجرای پروژه‌های دشواری که در آن زمان بازیگری برای انجام آنها وجود نداشت، راه‌حلی بود که «همیشه پویا» برای غلبه بر این مشکل درنظر گرفت و سعی کرد با ساخت نرم‌افزارهای سفارشی برای صنایع مختلفی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، کاشی، فولاد و... از طریق تمرین‌کردن و کسب تجربیات عملی، مهارتش را در این زمینه بهبود بخشد.

همچنین انجام پروژه‌های نرم‌افزاری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه‌هایی در اقصی‌نقاط جهان مانند استرالیا، چین، آمریکا، هلند و... نیز روش دیگری بود که موجب شد دانش‌فنی روز دنیا وارد این مجموعه شود و درنهایت راه‌اندازی یک خط‌تولید نرم‌افزار در کشور را می‌توان برآیند همه این اقدامات دانست. به‌دلیل فناوری پیشرفته‌ای که در اجرای این خط‌تولید به‌کار گرفته شد، «همیشه پویا» موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شد.

مدیرعامل شرکت «پیک فرزانه پویان» می‌افزاید: «چالش دیگری که در ابتدا با آن مواجه بودیم کمبود سرمایه بود. در آن زمان «همیشه پویا» یک مجموعه تازه‌تأسیس بود و با حداقل نقدینگی به‌میزان 100هزار تومان ثبت شده بود که این موضوع کار را برای توسعه کسب‌وکار بسیار سخت می‌کرد؛ اما اقداماتی که در جهت ساخت نرم‌افزارهای سفارشی در سال‌های اولیه فعالیت‌مان انجام دادیم، یک مزیت دیگر نیز با خودشان به‌همراه داشتند. انجام آن پروژه‌ها باعث رشد سرمایه شرکت شدند و توانستیم نقدینگی اولیه مورد نیازمان را ایجاد کنیم. از طرف دیگر، مانع سومی که در مقابل ما قرار داشت مهیانبودن بستر حمایتی در کشور بود؛ این چالش نیز با اتخاذ تصمیمات کلان مناسبی مانند اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی که در سطح ملی صورت گرفت، به‌مرور زمان برطرف شد و در سال‌های 94 و 95 کم‌کم زمینه طراحی و ساخت محصول اصلی ما ایجاد شد.»

خدمات «چیگل» در یک نگاه

مدیرعامل مجموعه «همیشه پویا» در گفت‌وگو با جام‌جم، «چیگل» را این‌گونه معرفی می‌کند: «چیگل یک پلتفرم بازار اینترنتی یا مارکت‌پلِیس (Market Place) است که در حوزه فروش داخلی و صادرات خرد و عمده کالاهای ایرانی در سراسر جهان فعالیت می‌کند؛ درواقع می‌توان گفت هدف اصلی ما از راه‌اندازی سامانه چیگل، توسعه صادرات محصولات ایرانی به خارج از مرزهای کشور بوده است.»

او در ادامه ضمن اینکه پشتیبانی پلتفرم چیگل از 20 زبان زنده دنیا را یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سامانه می‌داند، خاطرنشان می‌کند: «پشتیبانی از ارزهای کشورهای مختلف، درکنار بهره‌گیری از برترین و کارآمدترین زیرساخت‌های لجستیک حمل کالا، پرداخت‌های ارزی و ریالی و همچنین امکانات پیشرفته مدیریت کاتالوگ الکترونیکی کالا، این سامانه را به یکی از به‌روزترین پلتفرم‌های مبتنی‌بر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی تبدیل کرده است. منبع‌یابی، تأمین و تدارکات مواد اولیه موردنیاز، ارائه خدمات حمل و توزیع، نگهداری و حفاظت، بسته‌بندی، کنترل کیفی و بازرسی، استانداردسازی و همچنین ارائه خدمات ارزش‌افزوده در حوزه بازار و هرنوع خدمتی که بتواند توان رقابت و صادرات تأمین‌کنندگان کالاهای ایرانی را توسعه دهد، در مأموریت سازمانی چیگل قرار می‌گیرد.»

وی با اشاره به اینکه تمرکز اصلی این سامانه بر حمایت از کالاهای دانش‌بنیان داخلی است، بیان می‌کند: «دسته‌بندی کالا در این سامانه الکترونیکی بسیار متنوع است و محدودیتی درخصوص نوع کالا وجود ندارد. تاکنون ‍۱۵ دسته‌بندی کالای دانش‌بنیان در بخش‌های مختلفی نظیر گیاهان دارویی، کشاورزی، نانوفناوری و صنایع‌دستی محصولات‌شان را در چیگل عرضه کرده‌اند و همچنین فعالیت‌هایی در بخش پوشاک، مواد غذایی و کشاورزی نیز در این سامانه به ارائه محصولات خود پرداخته‌اند. ضمن اینکه اخیرا رایزنی‌هایی در بخش فرش نیز صورت گرفته است تا بتوانیم در این بخش نیز به تجارت بپردازیم.»

برنامه‌ریزی‌ها برای ادامه مسیر

بنیان‌گذار مجموعه «همیشه پویا» در ادامه، فعالیت‌های چیگل در حوزه تجارت عمده خارجی را هم‌راستا با خرده‌فروشی آنلاین داخلی و خارجی می‌داند و تصریح می‌کند: «این جنس فعالیت‌ها در سامانه چیگل به‌سرعت درحال گسترش است و درجهت سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، توسعه صادرات محصولات ایرانی به کشورهای حوزه اوراسیا و آفریقا از استراتژی‌های مهم تجاری چیگل است.»

وی درباره جهانی‌شدن چیگل می‌گوید: «در این راستا، با وجود اینکه چیگل هنوز جوان است، اما پیشنهادهای زیادی برای فروش کالاهای خارجی از طرف تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگانی در چین، روسیه و کشورهای منطقه خلیج فارس دریافت کرده‌ایم که این امر بیان‌گر این مطلب است که پلتفرم چیگل به‌خوبی توانسته است با نمونه‌های مشابه در جهان رقابت کند.

او ضمن اشاره به این موضوع که بازارهای اینترنتی هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند، اظهار می‌کند: «اهمیت یک بازار اینترنتی را می‌توان از آنجا متوجه شد که درآمد «آمازون» در سال گذشته، شش برابر درآمد حاصل از صادرات نفت خام ایران بوده است! هدف نهایی ما این است که در آینده به اعضای اصلی بازارهای اینترنتی در جهان بپیوندیم و به هشتمین عضو این مجموعه تبدیل شویم. در همین راستا، ما همواره آمادگی جذب سرمایه را داریم و باتوجه به اینکه سختی‌های اصلی مسیر را پشت‌سر گذاشته‌ایم و ضمن دستیابی به دانش‌فنی، محصولمان را نیز آماده و روانه بازار کرده‌ایم، می‌توانیم حوزه بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران باهوش، علاقه‌مند و صبور باشیم.»

بارزترین مزایای رقابتی «چیگل»

به گفته مدیرعامل مجموعه «همیشه پویا» در سامانه چیگل با الگوبرداری از مدل‌های مرجع در حوزه بازاریابی و تحقیقات بازار و همچنین «نمایه‌سازی» (Index) یک کالا در بخش‌های مختلف، تمایزهای قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به سایر بازارهای اینترنتی به‌وجود آمده است. چیگل می‌تواند به‌عنوان یک زیرساخت ملی برای هرکدام از کشورهای جهان و درجهت توسعه صادرات آن کشور، استقرار یابد؛ چنان‌که به‌زودی این پلتفرم به‌صورت «بی‌نشان» (Whit-Label) در مناطقی مانند آفریقا، اوراسیا و آسیای جنوبی اجرا خواهد شد و آغاز آن از ‌کشورهای کنیا و ویتنام خواهد بود. به این ترتیب شرکت «همیشه پویا»، فقط زیرساخت این فناوری را صادر می‌کند و آن را با نام، طراحی و نشان‌تجاری مختص کشور میزبان و همچنین مطابق با شرایط فرهنگی آن کشور دراختیار مشتریانش قرار می‌دهد.

دانشمند در رابطه با یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های متمایزکننده چیگل به جام‌جم می‌گوید: «درنظرگرفتن موضوع اطلاعاتی کاتالوگ کالا به‌عنوان یک مکعب اطلاعاتی (Information Cube) چندبُعدی و چندوجهی است. پیاده‌سازی این نوع کاتالوگ که صرفا به‌صورت الکترونیکی امکان‌پذیر است، تاکنون در هیچ‌کدام از بازارهای اینترنتی بزرگ جهان مانند ئی‌بِی (eBay)، آمازون (Amazon)، راکوتِن (Rakuten) و... اجرایی نشده است. برای مثال، نمایش کالاهای ایرانی برای بازدیدکنندگانی که از کشور هند از سامانه چیگل بازدید می‌کنند، به‌صورت هوشمندانه و براساس معیارهای مذهبی و فرهنگی آنها و حتی روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور، تنظیم می‌شود. توسعه کاربردهای هوش‌تجاری و بسیاری کاربردهای پیشرفته دیگر از وجوه تمایز خلاقانه و نوآورانه این زیرساخت به‌شمار می‌رود.»

اطلاعات تماس با شرکت «پیک فرزانه پویان»

وبسایت:cheegel.com
ایمیل:info@cheegel.com
اینستاگرام:cheegel.marketplace
تلفن همراه:09176014957
تلفن ثابت:07136359364
آدرس: شیراز، بلوار دکتر حسابی، شهرک آرین، خیابان فناوری، پارک علم‌وفناوری فارس، ساختمان مرکز رشد جامع (کدپستی: 7197687811)

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نشان ایرانی 2 چیگل خرید اینترنتی فرزانه دانشمند همیشه پویا بازارهای اینترنتی کالاهای ایرانی دانش بنیان همیشه پویا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۹۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی وفایی نژاد بعدازظهر دوشنبه در نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای تحقق شعار سال در صنعت آردسازی تصریح کرد: نگاه ویژه نظام به بخش اقتصاد، نشانگر این است که اقتصاد جز مباحث پردغدغه و پرچالش ماست و سعی بر این خواهد بود با استفاده از تمام ابزارهای موجود به سمتی حرکت کنیم که خودباوری و خوداتکایی را به عرصه ظهور برسانیم.

وی همچنین اظهار داشت: در هر زمینه‌ای که دولت با اراده قوی و متعهدانه حضور داشته باشد، بخش خصوصی نیز همراهی و حضوری موفق خواهد داشت.
وفایی نژاد افزود: دولت صرف نظر از همه کاستی‌ها و فشار تحریم‌ها همه تلاش و همیت خود را در جهت پویایی اقتصاد کشور انجام می‌دهد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه بخشی از کار ما حمایت و پشتیبانی از تولید محصولات کشاورزان است، اظهار داشت: در سال گذشته با همراهی کارخانجات آرد استان بیش از ۱۱۸ هزار تن گندم از کشاورزان مناطق دشت و بالادست استان با شرایط خاص حمایتی خریداری شد، به نحوی که با تدابیر صورت گرفته حمایت مناسب کشاورزان را در بر داشته و با مدیریت صحیح و همراهی کارخانجات آرد استان، کیفیت آرد نیز تضمین شود.

وی افزود: در استان مازندران ۲۱ کارخانه آرد داریم که با بهسازی و نوسازی و توسعه انبارها، سیلو و تجهیزات آزمایشگاهی، تحول و به روزرسانی مناسبی را داشته و برای ارتقای کیفیت تولید آرد سرمایه گذاری می‌کند.

وفایی نژاد تصریح کرد: شیوه نامه درجه بندی کارخانجات در شرف نهایی شدن در کارگروه استان و رفع نواقص و چالش‌ها است و بزودی عملیاتی خواهد شد.
وی تصریح کرد: با راه اندازی سامانه درجه بندی، کارخانجات آرد با ارتقای تجهیزات و بروزرسانی امکانات، امتیاز و رتبه آنها افزایش خواهد یافت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم از انحصار واردات از طریق بنادر جنوبی کاسته شود و فعالیت‌های تجاری به سمت بنادر شمالی سوق داده شود، اظهار داشت: طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کالاهای اساسی گندم و روغن را از طریق بنادر استان مازندران وارد کشور کردیم اما در سال ۱۴۰۲ به دلیل کاهش ضرورت تأمین و دیگر موارد، تأمین کالاهای اساسی از طریق بنادر شمالی کشور متوقف شد.

وی با بیان این مطلب افزود: تمام تلاش دولت در حمایت از تولید کالاهای اساسی و خودکفایی در آن انجام خواهد شد اما به منظور تأمین ذخیره استراتژیک و حفظ امنیت غذایی در کشور، رایزنی‌های لازم انجام شد تا در سال جدید فاز اول گندم خریداری شده از کشورهای حاشیه دریای خزر بزودی از طریق بنادر مازندران وارد کشور شود

کد خبر 6092230

دیگر خبرها

  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • کشف ۴/۵ میلیارد ریال مواد غذایی احتکاری در کاشمر
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟