Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا موفق به شناسایی محل‌های حساس برای تعیین فشار خون طبیعی در بدن شده‌اند که بیش از ۶۰ سال از نگاه دانشمندان دور بوده است.

این حسگر‌های سلولی تغییرات جزئی در فشار خون را تشخیص داده و سطح هورمون‌ها را برای کنترل آن تنظیم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان از مدت‌ها پیش مشکوک شده بودند که این فشارسنج‌ها یا «بارورسپتورها» در سلول‌های تخصصی کلیه به نام سلول‌های رنین وجود دارند اما تاکنون کسی نتوانسته است بارورسپتور‌ها را پیدا کند.

یافته‌های جدید، توسط دکتر ماریا لوئیزا اس. سکویرا-لوپز و همکارانش سرانجام نشان می‌دهد که فشارسنج‌ها در کجا قرار دارند، چگونه کار می‌کنند و چگونه از فشار خون بالا یا پایین (افت فشار خون) جلوگیری می‌کنند. محققان امیدوارند این بینش‌ها به درمان جدیدی برای فشار خون بالا منجر شود.

سکویرا لوپز، از بخش اطفال این دانشگاه می‌گوید: پیدا کردن این نکته که مکانیسم حساس فشار (بارورسپتور) ذاتی سلول رنین است که توانایی حس و واکنش هر دو در یک سلول را دارد، بسیار هیجان انگیز بود.

وجود سنسور فشار در داخل سلول‌های رنین اولین بار در سال ۱۹۵۷ مطرح شد. این امر منطقی بود: سلول‌ها باید بدانند چه موقع رنین را آزاد می‌کنند، هورمونی که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. اگرچه دانشمندان مشکوک بودند که این فشارسنج سلولی باید وجود داشته باشد اما نمی‌توانند تشخیص دهند که این چیست و آیا در سلول‌های رنین یا سلول‌های اطراف آن قرار دارد یا خیر. 

سکویرا لوپز و تیمش رویکرد‌های جدیدی را برای حل این معمای چند دهه‌ای در پیش گرفتند. آن‌ها با استفاده از ترکیبی از مدل‌های آزمایشگاهی ابتکاری دریافتند که گیرنده بارور یک مکانیسم انتقال دهنده در داخل سلول‌های رنین است. این مبدل مکانیکی تغییرات فشار خارج از سلول را تشخیص می‌دهد، سپس این سیگنال‌های مکانیکی را به هسته سلول منتقل می‌کند مانند زمانی که گوش ما ارتعاشات صوتی را به تکانه‌های عصبی تبدیل می‌کند تا برای مغز ما قابل درک باشد.

محققان دقیقا نحوه عملکرد گیرنده‌های بارور را باز کرده اند. آن‌ها دریافتند که اعمال فشار بر سلول‌های رنین در ظروف آزمایشگاهی باعث ایجاد تغییرات در سلول‌ها و کاهش فعالیت ژن رنین، Ren۱ می‌شود. دانشمندان همچنین تفاوت فعالیت ژنی را در کلیه‌هایی که در معرض فشار کمتر و آن‌هایی که در معرض فشار بیشتر هستند، مقایسه کردند.

در نهایت هنگامی که گیرنده‌های بارور فشار زیادی را در خارج از سلول رنین تشخیص می‌دهند، تولید رنین محدود می‌شود، در حالی که فشار خون بسیار پایین باعث تولید رنین بیشتر می‌شود. این مکانیسم شگفت انگیز برای توانایی بدن در حفظ فشار خون صحیح ضروری است و اکنون پس از بیش از ۶۰ سال، سرانجام درمی‌‌یابیم که چگونه و چرا.

سکویرا لوپز گفت: من از این کشف همچنین از کار‌های آینده و نیز برای کشف مکانیزم‌های سیگنالینگ و کنترل این مکانیسم انتقال دهنده و اینکه چگونه می‌توانیم از اطلاعات برای توسعه درمان‌های فشار خون استفاده کنیم، هیجان زده هستم.

بیشتر بخوانید 

نوشیدنی که قاتل فشار خون بالا است

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فشار خون فشار سنج سلول های رنین فشار خون سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۹۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند

دریافت 10 MB کد خبر 6089768

دیگر خبرها

  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • گل فرمین لوپز به والنسیا (بارسلونا 1-0 والنسیا)
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد