Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@03:55:21 GMT

آیا دو قلو‌های همسان اثرانگشت یکسانی دارند؟

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۰۸۷۳

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از لایو ساینس، اثر انگشت هر یک از ما کاملا منحصر به فرد است و با هیچ فرد دیگری در سراسر دنیا یکسان نیست. پیچ و خم‌های تا حدی بر اساس خصوصیات ژنتیکی هر فرد شکل می‌گیرد؛ بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا در دوقلو‌های همسان که ترکیب ژنتیکی کاملا مشابهی دارند، آیا اثرانگشتشان مشابه خواهد بود؟

دوقلو‌های همسان که با نام دوقلو‌های منوزیگوت نیز شناخته می‌شوند، از تقسیم یک سلول جنینی در مراحل ابتدایی تکوین جنین شکل می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه این تقسیم در نهایت دو فرد خواهد بود که تا حد زیادی ویژگی‌ها و ژن‌های کاملا یکسانی را از پدر و مادر دریافت کرده‌اند و به همین خاطر گاهی آنقدر از لحاظ ظاهری نیز شبیه هستند که تشخیص آن‌ها از یکدیگر بسیار دشوار است.
با این حال بر اساس مطالعات صورت گرفته، به دلیل برخی جهش‌های ژنتیکی که در مراحل تکوین این دو جنین در رحم مادر رخ می‌دهد، محتوای دی‌اِن‌اِی آن‌ها کامل و صد درصد مشابه نخواهد بود.
سایمونا فرانسیز، پژوهشگر پزشکی قانونی و متخصص اثر انگشت دانشگاه شفیلد هالم بریتانیا در این رابطه توضیح می‌دهد: «با وجود این که دوقلو‌های همسان بیش از هر دو فرد دیگری با یکدیگر مشابهت دارند، اثر انگشتشان به قدری متفاوت هست که برای شناسایی آن‌ها قابل استفاده باشد.» حتی اثر هر انگشت از انگشتان یک فرد نیز الگوی منحصر به فردی دارد.

اما چرا باید در میان دو فردی که محتوای ژنی تقریبا یکسانی دارند، تفاوت اثر انگشت به قدری باشد که بتوان آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کرد؟
در مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که با وجود این که دی‌اِن‌اِی تأثیر زیادی در تعیین الگوی پیچ و خم‌های اثر انگشت دارد، تنها عامل تعیین اثر انگشتان افراد نیست. دکتر فرانسیز می‌گوید: «تفاوت عوامل محیطی در رحم نیز عامل تأثیرگذاری در توسعه اثرانگشت افراد است. اثر انگشت در هفته‌های ۱۳ تا ۱۹ جنینی شکل می‌گیرد. موقعیت قرارگیری جنین در رحم، میزان دسترسی به مواد مغذی و حتی طول بندناف همگی عوامل تأثیرگذاری در الگوی اثر انگشت هستند.»
علاوه بر این پس به دنیا آمدن دو نوزاد دوقلوی همسان نیز عوامل محیطی ممکن است تا حدی اثر انگشتشان را تغییر دهد. شرایط پوست، آثار زخم‌ها، سوختگی‌ها و حتی در برخی موارد نادر دارو‌های مورد استفاده می‌توانند به صورت موقت یا دائمی پیچش‌های اثر انگشت را تغییر دهند.
درست است که دوقلو‌های همسان در بسیاری موارد می‌توانند از شباهت بسیار زیادی که دارند برای گیج کردن خانواده و دوستانشان استفاده کنند و کاری کنند که نتوانند تشخیص دهند کدام یکی‌شان کدام است، اما در نهایت همیشه یک نقطه افتراق‌دهنده بینشان وجود دارد!

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: دوقلو دوقلو همسان اثر انگشت دوقلو های همسان اثر انگشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۰۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، احمد راستینه عضو و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «الان هنوز سال مالی ۱۴۰۲ است و ربطی به کامل نشدن بودجه ندارد، براساس قانون کسانی که سال گذشته ثبت‌نام کردند و دریافت تسهیلات آنها بنا به شرایطی به امسال موکول شده‌است، به نرخ سال گذشته دریافت می‌کنند و کسانی که امسال پرونده تشکیل داده و ثبت‌نام کنند، به نرخ امسال تسهیلات خود را دریافت خواهند کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: تسهیلات ازدواج و فرزندآوری باید پرداخت شود و آنچه که در اینجا اهمیت دارد احکام بودجه است که تصویب و ابلاغ شده است، بر این اساس عدم بررسی و تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌کند.

بهانه‌ای برای عدم اعمال افزایش حقوق و مزایای سربازان وجود ندارد

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن، سامان و فرخ‌شهر در مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با افزایش حقوق سربازان نیز تصریح کرد: ما احکام را تحویل دولت دادیم و به دولت اجازه دادیم بر اساس احکام جدول مصارف خود را تدوین کندن، خب جداول ارتباطی به حقوق و مزایا ندارد؛ حقوق و مزایا از احکام تبعیت می‌کند لذا بهانه‌ای برای دولت وجود ندارد. دولت بر اساس احکامی که تصویب و ابلاغ شده باید نسبت به اعمال افزایش حقوق و مزایای سربازان اقدام کند.

اعمال همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را پیگیری می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که دولت مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده اما همسان‌سازی را اجرا نمی‌کند، عنوان کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حتما باید اعمال شود، ما قطعا این مساله را پیگیری می‌کنیم، یکی از وظایف دولت این است که احکام برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۳ را که تصویب و ابلاغ شده با جدیت اجرا کند. در بحث همسان‌سازی که میان دولت و مجلس اتفاق نظر وجود دارد؛ حالا اینکه این ماه اعمال نشده حتماً دولت باید با معوقاتش نسبت پرداخت آن در ماه‌های بعد اقدام کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902047

دیگر خبرها

  • عدم تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌کند
  • محمدحسین لطیفی :تکنیک مهم نیست دل فیلمساز را می‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
  • محمدحسین لطیفی :تکنیک مهم نیست دل فیلمساز رامی‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
  • تکنیک مهم نیست دل فیلمساز رامی‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
  • تلفیق نبوغ و تجربه؛ وقتی حرکت انگشت تونی کروس کار بایرن مونیخ را ساخت! / عکس
  • آیا بلینکن می‌تواند اثر انگشت خود را بر تاریخ بگذارد؟
  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق اردیبهشت بازنشستگان | درباره همسان‌سازی حقوق اطمینان می دهم که ...
  • بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آن‌ها انجام می‌شود
  • بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آنان انجام می‌شود
  • سرمدی واله : هیچ مانع قانونی برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود ندارد