Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@08:57:26 GMT

سوالات شورا و وعده‌های زاکانی

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۱۶۴۴

سوالات شورا و وعده‌های زاکانی

اعضای شورای شهر تهران امروز علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار تهران برگزیده و سوالات خود را از وی مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران پس از انتخاب سرپرست برای شهرداری، علیرضا زاکانی برنامه‌های خود را ارائه کرد.

علیرضا زاکانی، در آغاز سخنان خود گفت: از همه کسانی که به عنوان شورای شهر و شهردار تهران در سنوات قبل بودند به ویژه آقای حناچی تشکر می‌کنم و همچنین سپاسگزارم از آقای علیرضا جاوید که مسئولیت سرپرستی شهرداری در دوره انتقالی را بر عهده گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین با توجه به اینکه نماینده مردم قم است، بابت انصراف از مجلس پوزش خواست و گفت: در مسیر خدمت رسانی در کنار مردم خوب و شهید پرور قم خواهم بود و از مجلس برای اینکه رفیق نیمه راه شده و جدا شدم عذرخواهی می‌کنم.

گزینه انتصاب شهرداری تهران با اشاره به اهمیت شهر تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام گفت: امروز عرصه خدمت در شهر تهران فرصتی بی نظیر برای خدمت به آحاد مردمی است که در تهران زندگی می‌کنند یا به تهران سفر می‌کنند.

او در همین راستا افزود: تهران نما و نماد نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است و لذا وظیفه ما است که دست به دست هم داده و این شهر را آنگونه که شایسته انقلاب و مردم است بسازیم.

او ادامه داد: امیدوارم طی چهار سال زحمت دوستان، یک شهرداری کارآمد و مرقوم به صرفه، هدفمدار و هوشمند و چابک و سریع در ارائه خدمات و شفاف و راستگو با کارکنان مسئولیت پذیر داشته باشیم تا زمینه‌های مشارکت پذیری و امکان بالای خدمت به مردم را فراهم کنیم.

زاکانی در این خصوص خاطره‌ای نقل کرد و گفت: ۱۲ سال تلاش آقای قالیباف شرایطی را ایجاد کرد که یکی از مراجع تقلید در کربلا که به نزد ایشان رفته بودم، اتوبان امام علی را نماد موفقیت می‌دانستند. هران آنقدر مهم است که آیت‌الله اعرافی می‌گفتند نام یکی افراد فاضل معروف در صربستان تهران است؛ تهران خلیل‌ویچ.

زاکانی گفت: به اعتقاد بنده به یک نهضت پارکینگ سازی نیاز داریم. می‌بینید که کنار خیابان‌های ما به پارکینگ تبدیل شده است که حمل و نقل را دچار اشکال کرده است. همچنین در حوزه فضای نا ایمن شهری هم همانگونه که گفته شد ۱۲ هزار بافت ناپایدار در شهر وجود دارد. دیگر اینکه کیفیت حمل و نقل عمومی و فضاهای بی دفاع شهری و فرونشست‌ها و… چیزهایی هستند که با یک برنامه‌ریزی جدید باید رفع شوند.

او با تاکید بر اینکه در توسعه حمل و نقل شهر نیازمند یک توسعه ترکیبی هستیم افزود: امروز ۲۵۸ کیلومتر زیرساخت در مترو مورد بهره برداری قرار گرفته است و ما باید امکان تکمیل آن و ایجاد خطوط ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ را فراهم کنیم. همچنین حدود ۶۰۰ واگن نیاز به اورهال دارد که می‌توان آنان را آماده سازی کرد. آنچه که امروز مورد دقت قرار می‌گیرد بهره‌مندی از همین ظرفیت موجود و ادامه خدمت است. همچنین نیازمند تکمیل خطوط نیمه کامل به ویژه خط ۶ و ۷ هستیم و در کنار آن هم حتماً باید به ظرفیت سازی جدید در سایر خطوط آغاز نشده بپردازیم. باید به اتوبوسرانی و ظرفیت‌های بزرگی که در آن وجود دارد پرداخت. در پایان دوره قبلی ۶۵۰۰ اتوبوس در تهران فعال بود و امروز به ۲۲۰۰ الی ۱۵۰۰ اتوبوس کاهش یافته است.

شهردار منتخب تهران افزود: نیازمند یک حرکت جدی در فرهنگ شهری با نگاه به فرهنگ ایرانی _ اسلامی هستیم و این وجه متمایز کننده ما از سایر دوره‌های شهرداری است.

او خاطرنشان کرد: در حوزه عمل و فناوری هم بزرگترین ظرفیت ما در این حوزه است و می‌تواند هم عدالت را دسترسی‌ها ایجاد کند و هم شرایط را به سمتی برد که شهر را از یک فرهنگ عمیق برخوردار کند.

زاکانی همچنین در خصوص هوشمند شدن دستگاه اداری گفت: در دنیا مجوزها در نصف روز صادر می‌شوند درحالی که در ایران هفت ماه تا یک سال زمان می‌برد. با هوشمند سازی و تسریع امور اداری می‌توان خدمت بزرگی به شهر تهران کرد. لذا ظرفیت مردمی بی نهایت است و این مردم هستند که می‌توانند سرمایه گذاری و تعهد اجتماعی را تأمین کنند.

زاکانی در ادامه به مسأله کرونا اشاره کرد و گفت: مبارزه با کرونا یک موضوع جدی است و اگر از امروز بنده توفیق داشته باشم از همین امروز باید قرارگاه مواجهه با کرونا را تأسیس و همه مسئولان مربوطه را پای کار بیاوریم و این ظلم است که مردم ما اینگونه پرپر می‌زنند. متأسفانه برخی با موضوع کرونا اداری برخورد می‌کنند. ما مقداری واکسن داریم اما تزریق آن به میزان لازم نیست و برخی به شکل اداری کار می‌کنند و ما باید به یک مدل مشارکت مردمی پیش برویم و شهرداری در این بخش می‌تواند ورود پیدا کند و ما باید آمار مبتلایان را کاهش بدهیم.

منتخب شهرداری تهران وعده داد با برنامه‌ریزی و همراهی سازمان‌های متولی و حضور تأثیرگذار شهرداری می‌توانیم ۶ ماهه آسیب‌های اجتماعی شهر تهران مانند تکدی‌گری، معتادان متجاهر، کودکان کار و … را جمع آوری می‌کنیم

در ادامه اعضای شورای شهر سوالات خود را مطرح کردند.

مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران گفت: یکی از مباحثی که در صحبت‌های شما مطرح شد کاهش فاصله شمال به جنوب بود؛ متأسفانه شاهدیم پسماند و فاضلاب از مناطق شمالی به سمت مناطق جنوبی هدایت می‌شود و خواهش من این است همانطور که در برنامه شما هم بود به این نکته توجه شود.

وی ادامه داد: نکته بعدی مطالبات شهرداری از بخش‌های مختلف که بانک‌ها در یک سود مرکب هر روز بدهی‌های شهرداری را افزایش می‌دهند و ما از این طرف طلب‌هایی داریم و این نیازمند رایزنی است تا مطالبات بانک‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و این سود مرکب که بعضاً نکاتی در آن وجود دارد در یک تهاتر سالم و شفاف این موضوع بررسی شود. امروز اداره کلانشهرها نیازمند خلاقیت و نوآوری است. مجموعه دانشگاهی در شهر تهران وجود دارد و قطعاً شما این فضا را می‌شناسید طی سالیان گذشته در این فضا بوده‌اید و درخواست می‌شود که به دانشگاه‌ها توجه شود.

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در ادامه گفت: بعد از انقلاب همیشه شهرداران از بیرون شهرداری وارد شدند و این اشکالی ندارد و این با رأی نمایندگان بوده است شما با رأی مردم شهردار خواهید شد اما شهرداری به شرایطی رسیده که می‌تواند کمک ویژه‌ای به شهردار داشته باشد. از آقای زاکانی می‌خواهیم موضع خود را نسبت به این موضوع روشن بکنند ما به پرسنل شهرداری قول دادیم که به شما اعتماد داریم و باید شما شهر را بسازید و همانطور که شهرداران گذشته با کمک شما ساختند و برخی توفیقات بالا و پایینی داشتند.

وی گفت: لذا خواهش می‌کنم موضع خود را در خصوص این موضوع و بدنه شهرداری روشن بکنید و به بدنه شهرداری اعتماد کنید. نیروهای انقلاب به جوانان اعتماد دارند و شما نشان دادید ضد فساد و ضد رانت هستید البته این کافی نیست مهم کار سنگین اجرایی است که شما بعد از انتخاب در شهر تهران خواهید داشت. خودتان را برای یک میدان بزرگ پاسخگویی آماده کنید و یک اطمینان خاطر هم به بدنه شهرداری بدهید تا این نگرانی هم مرتفع شود.

حبیب کاشانی دیگر هم در این جلسه گفت: بودجه ۹۹ با ۱۴۰۰ هشتاد درصد اختلاف دارد و دوستان ما بودجه را ۶۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده اند و تا امروز تقریباً ۵۵ هزار میلیارد محقق نشده است و فکر می‌کنم با توجه به اینکه ما در ابتدای ۶ ماهه سال هستیم شما باید در این زمینه فکر ویژه ای داشته باشید تا هم کسری بودجه و درآمدهایی که برای شهرداری متصور است تأمین شود و خود باور دارم در تهران درآمدهای خوبی وجود دارد و باید این درآمدها پایدار شود.

نرگس معدنی پور عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به صحبت‌های دو همکارم آقایان کاشانی و امانی، تاکید بر استفاده از بدنه شهرداری دارم و با توجه به اینکه شهرداری تهران یک نهاد کاملاً تخصصی است و در حوزه مدیریت شهری تجارب زیادی دارد بنده هم تاکید می‌کنم که از این نیروهای استفاده شود. به این ترتیب که تاکید ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت بانوان دارم و شورای ششم با مطرح کردن استفاده از ظرفیت بانوان توجه ویژه‌ای را به این موضوع داشت و خواهشم این است که با رویکرد شایسته سالاری به ظرفیت‌ها و پتانسیل بانوان به شهرداری تهران توجه شود. همچنین استفاده از پیشکسوتان و بازنشستگان شهرداری که آنها نیز با کوله باری از تجربه و تخصص در این مسیر به شما کمک کنند.

جعفر شربیانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه گفت: موضع مشخص بنده در مبارزه با فساد است. مسئله‌ای که مردم در شهرداری دارند بخشی از امورات در شهرداری دچار فساد است و سوال مشخص ما این است که مبارزه با فساد چگونه خواهد بود و ان‌شاءالله مردم تهران انتظار دارند که با این موضوع ریشه‌ای و سیستمی برخورد شود.

آخوندی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه اظهار کرد: سوال اول من این است که مجموعه رسانه‌ای شهرداری تهران و مؤسسه همشهری به وضعیت بدی دچار شده است شما برنامه‌تان برای تقویت این مجموعه و بازگشت به جایگاه قبلی چیست؟

علیرضا زاکانی پس از مطرح شدن سوالات از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: ناظر به کاهش فاصله شمال به جنوب این بی عدالتی در شهر مشهود است. مقدمه اینها این است که ما برای تهران یک تصویر روشنی را در ابعاد مختلف به صورت مشخص و مطلوب داشته باشیم و این تصویر روشن موجود نیست و این تصویر روشن باید نسبت به مناطق با تحقق این افق مشخص شود. از این جهت مبتنی بر آن تفسیر، بنده معتقدم به سرعت به آن سند دست پیدا کنیم، ما باید توجه ویژه‌ای به سرانه‌ها داشته باشیم و این بی‌عدالتی و این فاصله را کاهش دهیم. رشد شهر یک رشد کاریکاتوری است.

زاکانی افزود: قطعاً نیاز به یکسری اسناد داریم و یک برنامه‌ریزی و اهتمام برای رسیدن به اهداف. ناظر به حوزه بانک و بدهی‌های بانکی که درباره آن صحبت شد. ما الان بالغ بر ۶۶ هزار میلیارد تومان بدهی و ۵۸ هزار میلیارد تومان مطالبات داریم در شهرداری و بخش زیادی از این بدهی‌ها، بدهی‌های به بانک‌ها است و این بدهی‌ها روز به روز سنگین‌تر می‌شود و از طرفی اوراق مشارکت را داریم که برخی از آنها را موظف بودند در اختیار شهرداری قرار بدهند ما نتوانستیم وثایق لازم را آماده کنیم و الان داریم براساس اوراق مشارکت ماهانه پرداخت می‌کنیم بدون اینکه از اوراق مشارکت اولیه سودی برده باشیم.

وی افزود: یکی از سیاست‌های اصلی باید این باشد که این بدهی‌ها را کم کنیم و در یک زمان بندی مشخص ماحصل این بدهی را به سمتی ببریم تا شرایط بهتری ایجاد کنیم. البته شهر هیچ گاه بدون بدهی نخواهد بود چرا که در قبال بدهی‌ها شهرداری دارایی‌هایی دارد.

شهردار منتخب تهران همچنین در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار گفت: بدهی‌های شهرداری تهران حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان است که در مقابل آن ۵۷ هزار میلیارد تومان نیز مطالبات دارد.
او افزود: بودجه امسال شهرداری تهران نیز ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و حدود ۱۲ هزار میلیارد آن مربوط به شرکت‌ها است که در مجموع به بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
شهردار منتخب تهران درباره مدرک تحصیلی خود افزود: در بند یک ماده ۸۰ مصوبه سال ۱۳۷۵ و آئین نامه داخلی دولت که سال ۹۷ تنظیم شده شرایط احراز شهردار ذکر شده که دارای نقص است و بخشی از تخصص‌ها مانند تخصص‌های ناظر به حوزه پزشکی در آن نیامده است.

او ادامه داد: علاوه بر این تخصص یک وجه قضیه است و بخش عمده موضوع، ویژگی‌های مدیریتی فرد است. شهر از نظر کالبدی نیاز به حوزه‌های فرهنگ، اجتماع، اقتصاد، امنیت و سایر فعالیت‌های شهری دارد و کسی که این کار را انجام می‌دهد باید مدیری باشد که فهم بالای مسائل شهر را به عنوان یک دولت کوچک داشته باشد و با تدبیر و استفاده از سایر افراد متخصص در حوزه‌های مختلف رشدی همگون را برای شهر فراهم کند.

شهردار منتخب تهران گفت: خروجی و پیام رأی استمزاجی اعضای شورا در روز چهارشنبه این بود که بنده را برای این کار انتخاب کردند. پس از آن استعفای خود را تقدیم ریاست مجلس کردم و طبق ماده ۹۰، ۹۱ و ۹۲ آئین داخلی مجلس، هفته بعد از قرائت استعفا، این موضوع به رأی و نظر نمایندگان گذاشته خواهد شد که طبق آن، امروز استعفا اعلام وصول و هفته آینده به بحث گذاشته می‌شود.

زاکانی ادامه داد: به کارگیری ظرفیت اجرایی کشور برای حل مشکلات یک اولویت اساسی است و پیشنهادهایی شد که این ظرفیت به این حوزه آورده شود و این مقدمه‌ای شد برای اینکه دولت و شورای شهر تقاضا و نیازی را از بنده پیگیری کنند که در دولت و یا شهرداری خدمت کنم که در نهایت به شرایط فعلی منجر شد.

او افزود: شرمنده مردم قم هستم و بنا را بر این دارم که داشته‌های خود را در طبق اخلاص برای این مردم بگذارم. دفترم در قم را تعطیل نخواهم کرد و به عنوان یک جایگاه حقیقی خواسته‌های مردم قم را در کنار شرایط و نیازهای شهر تهران در کابینه دنبال کنم و از ظرفیت‌های قم برای ارتقا و موفقیت تهران و بالعکس ظرفیت‌های تهران برای همه کشور و به ویژه قم استفاده کنم.

زاکانی در ادامه درباره کلان پروژه‌های شهرداری گفت: تهران تنها نیازمند کلان پروژه‌های عمرانی نیست و نیازمند کلان پروژه‌های اجتماعی است. ظرفیت‌های بی‌نظیری هم وجود دارد یعنی اگر شهرداری تهران قرارگاه اجتماعی را بزند و بتواند معتادین متجاهر را از شهر جمع کند، موضوع تکدی‌گری و موضوع کودکان کار را حل کند. او در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه آیا راه‌حل این قرارگاه جمع‌آوری معتادان و کودکان کار خواهد بود، گفت: قرارگاه اجتماعی که می‌گویم خاص معتادان متجاهر نیست، جمع مسئولین مرتبط با حوزه اجتماعی است.

او در ادامه درباره برنامه خودش و ضرب‌الاجل‌های برون رفت از حوزه آسیب اجتماعی گفت: استانداری و فرمانداری و بهزیستی و دستگاه‌های انتظامی و مجموعه‌های مختلف نیازمند این هستند که دور هم جمع شوند و در خصوص ساخت اجتماعی و سالم سازی اجتماعی بحث کنند. یعنی اکنون قانون ظرفیت‌ها را تقسیم کرده و هرکسی یک ظرفیتی دارد و هیچکس ناظر به اینکه پاسخگو باشد بر رفع یک معضل و پیشگیری از یک معضل کند، کمتر اهتمام می‌بیند.

زاکانی درباره ۲۱ هزار معتاد متجاهر که در برنامه خود هم به آن‌ها اشاره کرده بود گفت: این معتادان با مجوز دستگاه قضائی باید جمع‌آوری شود، سم زدایی شود، مهارت یابی شود و به اجتماع برگردد و اشتغالش تأمین شود و با خانواده تعاملش را برقرار کند و پذیرش اجتماعی پیدا کند. شش مرحله دارد. یکی از مراحل آن هم جمع‌آوری است، که مرحله اولش است و احتیاج به مجوز دارد،

او در پاسخ به این پرسش که با این برنامه و راهکار، شهرداری با دستگاه‌ها برای جمع‌آوری معتادان همکاری می‌کند، نیز گفت: قرارگاه که شکل بگیرد باید این اتفاق رخ دهد. اما مرحله به مرحله مسیری باید برویم که ماحصلش چهره زشت شهر که این شرایط تلخ را می‌بینیم که یکی از آن هم برای شهر زیاد است، متأسفانه من عدد ۲۱ هزار را شنیدم، انشالله این لکه ننگ از چهره شهر زدوده شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، نیز در صحن شورا در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدا به خاطر تصمیمی که دیروز اتخاذ شد باید گفت با توجه به اینکه ممکن بود مراحل اداری انتخاب شهردار و اخذ حکم از وزارت کشور به طول بیانجامد مقرر شد برای شهرداری تهران سرپرست تعیین شود چون ما فکر می‌کردیم اگر این مراحل زود طی شود دیگر نیاز به سرپرست نیست. شهردار فعلی می‌تواند به کار خود ادامه دهد. منتها قانونا اگر مراحل انتخاب شهردار به طول بیانجامد باید سرپرست مشخص شود.

او در پاسخ به سوال انتخاب خزانه دار، سخنگو و رؤسای کمیسیون‌ها گفت: این سمت‌ها به زودی مشخص می‌شود. پیشنهادهای مربوط به رؤسای کمیسیون‌ها داده شده است. دوستان باید علایق خود را به کمیسیون بدهند سپس رئیس شورا این موارد را بررسی و جمع بندی می‌کند و براساس اولویت‌هایی که دادند کمیسیون‌ها را تعیین و اعلام می‌کند.

چمران در ادامه درباره انتخاب خزانه دار عنوان کرد: در قانون انتخاب خزانه دار وجود ندارد که خزانه دار تعیین شود. قبلاً این قانون وجود داشته است اما الان حذف شده است، ولی به روال، عموماً خزانه دار مشخص می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص استعفای علیرضا زاکانی اینگونه گفت: آقای زاکانی به عنوان شهردار منتخب شورا انتخاب شد اما هنوز به عنوان شهردار قانونی انتخاب نشده است، به این دلیل که ابتدا باید در مجلس شورای اسلامی رأی گیری برای پذیرش استعفای ایشان انجام شود.

او ادامه داد: همچنین همانطور که امروز گفته شد بایستی ارتباط تحصیلی و تخصص شهردار مورد تأیید هیأت دولت قرار گیرد و مصوبات قبلی هیأت دولت اصلاح شود تا وزارت کشور حکم ایشان را صادر کند. بنابراین ما هم به همین دلیل سرپرست تعیین کردیم چون احساس کردیم این مراحل زمان بر است.

کد خبر 513224

منبع: ایمنا

کلیدواژه: علیرضا زاکانی شهردار تهران انتخاب شهردار تهران شوراي شهر تهران صحن علنی شورای شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عضو شورای شهر تهران نیز شهردار منتخب تهران هزار میلیارد تومان شهرداری تهران علیرضا زاکانی بدنه شهرداری اعضای شورا خزانه دار جمع آوری برای شهر ظرفیت ها ویژه ای بدهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس شورای عالی استان‌ها به شفافیت و درستکاری شورا های شهر تاکید کرد و ادامه داد: ۱۲۷ هزار شورا در سراسر کشور مشغول خدمت به مردم هستند که کوچک‌ترین کم‌ و کاستی آن‌ها مورد نقد مردم قرار می‌گیرد.

شهرام دبیری روز شنبه، هشتم اردیبهشت ماه در همایش شوراها به مقام و جایگاه شورا در نظام مردم سالاری تاکید کرد و گفت: امام خمینی(ره) در جهت ارج نهادن به مردم سالاری به شورای انقلاب دستور تدوین آئین‌نامه تشکیل شوراها برای اداره شهر و روستا ها را دادند و در این راستا نیز یک فصل از قانون اساسی مربوط به شوراها است. 

وی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا به تمامی مشکلات، موانع و نارسایی‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم رسیدگی می‌کنند و مردم انتظارات زیادی از عملکرد صحیح و متعهدانه شوراهای اسلامی دارند.

وی بیشترین مشکل را خطاهای ناشی از عدم اشرافیت به قانون و مقررات اعضای شورا دانست و افزود: در شورای عالی استان طرحی برای آموزش تمامی اعضای شوراها و نظارت بر روند این دوره‌ها در دست بررسی است و در این راستا نیز از مجموعه و اعضای شورای فعال تقدیر و قدردانی کرده و از افرادی که در این حوزه کم‌کاری داشته‌اند مورد تذکر قرار می‌گیرند.

دبیری تصریح کرد: شوراهای عالی استان، شهر، بخش و روستا در اسرع وقت در صحنه‌های مختلف از جمله در سیل، زلزله و موارد بحرانی در کنار مردم حضور پیدا کرده و پیگیر حل مشکلات مردم از طریق شهرداری، فرمانداری و بنیاد مسکن هستند.

وی به نقش شوراهای روستا در حل مشکلات و اختلافات روستاییان تاکید کرد و افزود: در گذشته کدخدای روستا مشکلات و اختلافات را حل می‌کردند ولی امروزه شاهد تحقق این امر به وسیله‌های شوراهای روستا هستیم و همچنین شوراهای شهر نیز ۳۴ وظیفه از جمله انتخاب شهردار دارند.

رییس شورای شهر کلانشهر تبریز از نداشتن درآمد پایدار شهرداری‌ها ابراز گلایه‌مندی کرد و گفت: درآمد پایدار شهرداری‌ها حدود ۱۵ درصد است ولی در کل دنیا ۸۰ درصد درآمدهای پایدار شهرداری ها از طریق عوارض تامین می‌شود. 

وی تحقق شعار سال را وظیفه شوراها دانست و تصریح کرد: یکی از وظایف شوراها برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم در امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی است که مطابقت کاملی با تحقق شعار سال دارد و در این راستا نیز باید قدم‌هایی خوبی در این زمینه برداریم.

دبیری تاکید کرد: در برخی از موارد ابزار های اجرایی شورای شهر تعیین نشده‌ است که از مجموعه دولت و استانداری خواستار همکاری و همیاری از طریق فرمانداری‌ها هستیم.

یحیی صدیق جهانی، نماینده شورای برتر استان در این همایش با اشاره به شعار های سالیان گذشته به نقش مردمی در پیشبرد اهداف نظام اسلامی تاکید کرد و افزود: اقتدار نظام جمهوری اسلامی همواره وابسته به حضور و نقش مردم در همه عرصه‌ها است.

وی اقدامات شورای اسلامی روستای علی بیگلو شبستر تشریح کرد و افزود: آسفالت ریزی، جدول‌گذاری، تجهیز معابر ورودی و خروجی روستا به دوربین‌های مداربسته در راستای افزایش امنیت اجتماعی روستاییان، احداث شهرک‌های صنفی و واحدهای کوچک صنفی، احداث بازارچه، احداث واحدهای مسکونی و واحدهای سازمانی برای اقشار نیازمند و محروم، انتقال دامداری‌ها داخل روستا به خارج محدوده طرح هادی روستایی و مدیریت فاضلاب روستا از جمله اقدامات شورای اسلامی با مشارکت مردمی است.

باقر فلاحی، نماینده شورای برتر استان به تعامل لازم میان اعضای شورا تاکید کرد و گفت: رضایتمندی، اعتماد و اطمینان مردم شهرستان عجبشیر نسبت به شورای شهر و شهرداری مثال زدنی است و این به عنوان سرمایه اجتماعی بزرگ برای ما محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد:  دولت باید موانع و مشکلات اداری را در راستای مشارکت مردم در جهش تولید را برطرف کنند. 

وی به تدوین طرح جامع هویت شهری تاکید کرد و افزود: ما در اکثر شهرها شاهد معضلاتی همچون ترافیک و سدمعبر هستیم که با اجرای این طرح می‌توانیم از اتلاف منابع بیت‌المال جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • وعده‌های عملی نشده شهرداری و دولت درباره خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی/ برقی شدن ناوگان به این زودی شدنی است؟ (فیلم)
  • عکس پدر زاکانی با پسر جهان پهلوان تختی!
  • زاکانی: تمام مجورهای قطار ملی مترو از مراجع بین المللی اخذ شده است
  • به حقوق قشر کارگر توجه شود
  • اقدام حیرت‌آور زاکانی در مقابل پارک قیطریه با یک بنر! | تصویر
  • عملیات «وعده صادق» سایه جنگ را از کشور دور کرد
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار