Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ورزش ایران در المپیک تا به حال موفق به کسب ۱۴ مدال طلا شده است. از این تعداد ۴ طلا متعلق به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و ۱۰ طلا نیز متعلق به بعد از آن است.

غلامرضا تختی، امامعلی حبیبی، عبدالله موحد و محمد نصیری طلایی های ایران در سال های قبل از انقلاب بودند و در سال های پس از انقلاب نیز رسول خادم، علیرضا دبیر، حسین رضازاده، حسین توکلی،هادی ساعی، سجاد گنج زاده، محمدرضا گرایی و جواد فروغی مدال طلای المپیک را برای ورزش ایران به ارمغان آورده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین حضور کاروان ایران در المپیک به ابتدای قرن نوزدهم برمی‌گردد. در سال ۱۹۰۰ (۱۲۷۹ شمسی/ ۱۳۱۸ قمری) فریدون ملکم شمشیرباز ایرانی به عنوان تنها عضو ایرانی در بازی های المپیک پاریس حضور یافت و نام خود را در تاریخ به عنوان اولین ورزشکار ایرانی حاضر در المپیک ثبت کرد.

المپیک ۱۹۴۸ لندن/ یک نقره و یک برنز

ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۴۸ برای نخستین بار به‌طور رسمی در بازی‌های المپیک تابستانی در شهر لندن شرکت کرد. کاروان ایران در این بازی‌ها متشکل از ۳۶ ورزشکار بود که در ۵ رشته ورزشی به رقابت می‌پرداختند. اولین مدال تاریخ ایران در بازی‌های المپیک در این رقابت‌ها توسط جعفر سلماسی در رشتهٔ وزنه‌برداری کسب شد.

استقبال مردم از جعفر سلماسی پس از بازگشت از المپیک تابستانی ۱۹۴۸

جعفر سلماسی که در دسته ۶۰ کیلوگرم مردان توانست مدال برنز رقابت‌ها را تصاحب کند با استقبال مردم در تهران روبرو شد.

جمشید فانی مقابل آرماند ساووآ بوکسور کانادایی

جمشید فانی در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۴۸ در وزن ۵۸–۵۴ کیلوگرم شرکت کرد و در مرحله اول  برابر آرماند ساووآ بوکسور کانادایی حاضر شد.

 المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی / ۳ نقره، ۴ برنز

سومین دوره حضور ایران در بازی های المپیک در سال ۱۹۵۲ رقم خورد و کاروان کشورمان در این رقابت ها با ۲۲ ورزشکار که تعدادشان نسبت به دوره قبل کاهش یافته بود در شهر هلسینکی محل برگزاری بازی ها حضور یافت.

جهانبخت توفیق توماس مقابل توماس ایوانز از ایالات متحده

رشته های دوومیدانی، بوکس، وزنه‌برداری و کشتی رشته هایی بودند که ایران در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی در آنها نماینده داشت. کاروان ایران در این دوره از رقابت ها علی رغم کاهش کمی نفراتش نسبت به دوره قبل از لحاظ کیفی عملکرد بهتری داشت و با کسب سه مدال نقره توسط محمد نامجو (وزنه‌برداری)، ناصر گیوه‌ چی و غلامرضا تختی (کشتی) و چهار برنز توسط علی میرزایی (وزنه‌برداری)، محمود ملاقاسمی، جهانبخت توفیق و عبدالله مجتبوی (کشتی) و قرار گرفتن در رده سی ام رده بندی نهایی بازی ها به کار خود خاتمه داد.

 المپیک ۱۹۵۶ ملبورن / ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز

کاروان ایران در سال ۱۹۵۶ چهارمین حضور خود در بازی های المپیک را که به میزبانی شهر ملبورن استرلیا برگزار می شد تجربه کرد. در این دوره ۱۷ ورزشکار ایرانی در رشته های کشتی، وزنه‌برداری و دوومیدانی جواز حضور در المپیک را به دست آورده بودند. 


محمود نامجو پس از کسب مدال برنز ردیف بالا از راست: شعاع معتمدی، پرویز خسروانی، داوود نصیری، مجید بختیار ردیف پایین از راست: دکتر علی زاهدی، دو تن از افسران نیروی دریایی ایران، حسین اصلانخانی. عکس از میرابوالقاسم فارسی غلامرضا تختی در بازی های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن 

اعضای تیم کشتی ایران در بازی های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن 

امامعلی حبیبی پس از کسب مدال طلا در کنار نبی الله سروری، غلامرضا مجید، دکتر علی زاهدی ، ناصر گیوه چی ومهدی یعقوبی. عکس از میرابوالقاسم فارسی 

غلامرضا تختی و امام علی حبیبی دو اسطوره کشتی ایران در این دوره از بازی ها کاری بزرگ کردند و اولین طلایی های ایران در تاریخ بازی های المپیک لقب گرفتند تا با دو طلای آنها، دو نقره محمدعلی خجسته‌ پور و مهدی یعقوبی و تک برنز محمود نامجو کاروان کشورمان در رده چهاردهم توزیع مدال های این دوره از بازی ها قرار بگیرد.

مرحوم غلامرضا تختی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن طلا گرفت و در سال های ۱۹۵۲ (هلسینکی) و ۱۹۶۰ (رم) ، نقره المیپک را از آن خود کرد و  با یک طلا و دو نقره المپیک، از پرافتخارترین ورزشکاران المپیکی ایران محسوب می شود.


المپیک ۱۹۶۰ رم/یک نقره و ۳ برنز

هیأت ورزشی ایران با ۲۳ ورزشکار و ۲۰ همراه در این دوره از بازیهای المپیک، چهارمین حضور را داشت. ورزشکاران ایرانی در رشته های کشتی آزاد، کشتی فرنگی، وزنه برداری، مشت زنی، تیراندازی و دو و میدانی حضور یافتند که حاصل تلاش آنان کسب ۴ مدال بود.

در کشتی آزاد، غلامرضا تختی سومین مدال المپیک خود را تصاحب کرد.

پس از او تاپایان سدۀ المپیک، هیچ کشتی گیر ایرانی نتوانست در سه دوره از بازی های المپیک به طو رپیاپی و یا متناوب به چنین رکوردی دست یابد. این رکورد در صد سال برگزاری المپیک، برای ورزش کشورمان ثبت شد. در ضمن، او اولین ورزشکاری از کشورمان است که توانست سه مدال از المپیک تصاحب کند.

به این ترتیب، کشور ما در میان ۸۳ کمیتۀ ملی المپیک شرکت کننده در بازیهای المپیک رُم با کسب یک مدال نقره توسط جهان پلهوان تختی و ۳ مدال برنز توسط ابراهیم سیف پور، محمد پذیرایی و اسمعیل علم خواه در ردۀ بیست و هشتم جدول رده بندی این دوره از بازیهای المپیک قرار گرفت.

المپیک ۱۹۶۴ توکیو  / ۱۹۶۴ توکیو: ۲ برنز

المپیک ۱۹۶۴ توکیو که ششمین تجربه المپیکی ایران محسوب می شد همانند دوره قبلی بازی ها از نظر مدالی المپیک موفقی برای کشورمان نبود. در این دوره از بازی ها کاروان ایران ۶۳ ورزشکار داشت که در میان آنها برای اولین بار چهار ورزشکار زن نیز به چشم می خورد.

تیم ملی ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو با آلمان شرقی، رومانی و مکزیک همگروه بود که مقابل آلمان شرقی ۴- صفر و به رومانی ۱- صفر باخت، اما با مکزیک به تساوی ۱-۱ دست یافت. این عکس مربوط به مسابقات مقدماتی المپیک است و در مسابقات المپیک ۶ بازیکن شاهینی تیم ملی به علت مشکلاتی که با فدراسیون داشتند، از حضور در این مسابقات محروم و قدرت تیم ملی به شدت کاهش یافت.

کاروان ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو 

علیرغم افزایش چشمگیر تعداد ورزشکاران ایران در این دوره نسبت به ادوار گذشته، دو برنز علی اکبر طاهری و محمد علی صنعتکاران در کشتی تنها دستاورد ورزشکاران کشورمان در توکیو بود. کاروان ایران در پایان این دوره از بازی ها در رده سی چهارم جدول رده بندی توزیع مدال ها قرار گرفت.

محمد علی صنعتکاران مقابل اسماعیل اوگان کشتی گیر ترکیه ای. عکاس پاول پوپر

یوشیکاتسو یوشیدا از ژاپن مدال طلا، چانگ سان از کره جنوبی مدال نقره و علی اکبر حیدری مدال برنز را دریافت کردند

مسابقه گروه A: آلمان (تیم آلمان شرقی) مقابل. سمت چپ منصور امیر آصفی و سمت راست ابرهارد فوگل 

 بازیهای المپیک توکیو، مسابقه فوتبال بین  آلمان (تیم آلمان شرقی) و  ایران 

المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی / ۲ طلا، یک نقره و ۲ برنز

تعداد ورزشکاران ایران در المپیک تابستانی ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی  ۱۴ تن بودند که در نهایت نتایج کاروان ورزشی ایران در کشتی آزاد ابوطالب طالبی (برنز)، شمس‌الدین سیدعباسی (برنز)، عبدالله موحد (طلا) و علی محمد مومنی (چهارم) شدند.

شمس الدین سید عباسی در رقابت با ماساکی کانکو از ژاپن در دور نهایی فینال کشتی آزاد ۶۳ کیلوگرم 

پس از دو دوره کم فروغ و بدون طلا، کاروان ایران در هفتمین تجربه المپیکی خود در بازی های ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی با کاهش چشمگیر نفرات اعزامی خود که تعدادشان ۱۴ نفر بود نتیجه ای قابل قبول بر جای گذاشت. در این دوره از بازی ها  محمد نصیری (وزنه‌ برداری) و عبدالله موحد (کشتی) دو طلایی ایران بودند.

پرویز جلایر در وزنه برداری یک نقره برای ایران کسب کرد و ابوطالب طالبی و سید عباسی (کشتی) نیز دو مدال برنز برای کاروان ایران کسب کردند.

کسب مدال طلا از سوی عبدالله موحد در بازی های ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی


در وزنه برداری محمد نصیری (طلا)، پرویز جلایر (نقره)، نصرالله دهنوی (ششم) شدند و ایران  با کسب ۲ مدال طلا، یک نقره و دو برنز در رده بندی نهایی نوزدهم شد.

کسب مدال طلا از سوی  محمد نصیری در بازی های ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی

المپیک ۱۹۷۲ مونیخ / ۲ نقره و یک برنز
تعداد ورزشکاران ایران در این المپیک ۵۱ تن بودند که در نهایت کاروان ورزشی ایران در وزنه برداری با کسب مدال نقره از سوی محمد نصیری و در کشتی آزاد ابراهیم جوادی با کسب مدال برنز و همچنین کسب مدال نقره از سوی رحیم علی آبادی در کشتی فرنگی رده بیست و هشتم را از آن خود کرد.

رمضان خدر در رقابت با هیدکی یاناگیدا از ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی کشتی آزاد کشتی آزاد ۵۷ کیلوگرم در المپیک مونیخ  

هشتمین حضور ایران در بازی های المپیک به بازی های ۱۹۷۲ مونیخ باز می گردد. در این دوره از بازی ها کاروان ایران از ۶۳ ورزشکار تشکیل شده بود ولی از میان این تعداد ورزشکار که البته یک سوم آن را اعضای تیم فوتبال تشکیل می دادند تنها محمد نصیری (نقره- وزنه برداری)، رحیم علی آبادی و ابراهیم جوادی (برنز- کشتی) موفق به کسب مدال شدند. مهمترین اتفاقی که در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ برای کاروان ایران رخ داد، پیروی یک بر صفر ملی پوشان فوتبال کشورمان مقابل برزیل بزرگ بود که با وجود حذف این تیم در دور مقدماتی، اتفاق بسیار بزرگی برای ورزش ایران به حساب می آمد. لازم به ذکر است که کاروان ایران با سه مدال (یک نقره و دو برنز) و ایستادن در مکان بیست و هشتم، کار خود را در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ به پایان رساند.

نصرالله دهنوی، محمد صادقی به همراه کاروان المپیک ایران در مسیر عزیمت به مسابقات المپیک ۱۹۷۲ مونیخ

تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی المپیک مونیخ مقابل کره شمالی به پیروزی ۲ بر صفر رسید و با توجه به دو پیروزی سال گذشته مستقیم به المپیک ۱۹۷۲ مونیخ صعود کرد. گلهای این بازی را صفر ایرانپاک و حیسن کلانی به ثمر رساندند.

تیم ملی فوتبال ایران در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ

کسب مدال نقره از سوی  رحیم علی آبادی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ سید محمدرضا انتظاری دونده ۴۰۰ متر و ۸۰۰ متر تیم ملی ایران در بازی های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ

نصیری که به خروس طلایی یاران معروف بود و در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی طلا  و در مونیخ (۱۹۷۲) نقره گرفته بود در المپیک مونترال (۱۹۷۶) مدال برنز گرفت و در رشته وزنه برداری با یک طلا، یک نقره و یک برنز، به یکی از ورزشکاران المپیکی پرافتخار ایران بدل شد.

المپیک ۱۹۷۶ مونترال /  یک نقره و یک برنز

کاروان ایران در المپیک ۱۹۷۶ مونترال که نهمین حضور خود را تجربه می کرد با ۸۶ ورزشکار حضور یافت. طبق معمول ادوار گذشته که هر موقع تعداد اعضای کاروان ایران افزایش می یافت کیفیت کسب مدال ها افت می کرد در این دوره نیز از میان ۸۶ ورزشکار تنها دو ورزشکار (منصور برزگر با کسب مدال نقره کشتی و محمد نصیری با کسب مدال برنز وزنه برداری) موفق به کسب مدال شدند تا یکی دیگر از نمایش های ضعیف ایران در المپیک رقم بخورد.

برزگر در شب دوم این مسابقات در مقابل یانچو پاولف به برتری ۱۱-۵ رسید 

در این مسابقات تیم ملی فوتبال ایران عملکرد خوبی داشت و با یک برد مقابل کوبا و شکست مقابل لهستان به مرحله یک هشتم نهایی رسید. روز ۳ مرداد ۱۳۵۵ تیم ملی ایران مقابل شوروری ۲-۱ شکست خورد و از گردونه مسابقات حذف شد. در دیدار مقابل لهستان که تیم ملی ۳-۲ باخت، علی پروین و حسن روشن  گلزنی کردند. 

گفتنی است که این دوره از بازی ها آخرین تجربه حضور فوتبال ایران در المپیک تا به امروز محسوب می شود.

علی پروین و حسن روشن در کنار ابراهیم جوادی و غلامرضا قصاب دو کشتی گیر درالمپیک ۱۹۷۶ مونترال 

المپیک ۱۹۸۰ مسکو

پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران، شرکت در این المپیک می توانست اولین حضور ورزشکاران کشورمان در بازیهای المپیک باشد. با توجه به این که در ان زمان کشور افغانستان توسط نیروهای نظامی شوروی اشغال شده بود، جمهوری اسلامی ایران به عنوان اعتراض به این موضوع، اقدام به تحریم بازی ها کرد و علیرغم آمادگی و شایستگی ورزشکاران در این بازی ها شرکت نکرد. برای مثال، تیم ملی فوتبال کشورمان در بازیهای مقدماتی به عنوان یکی از سه تیم قاره آسیا انتخاب شده بود که اعلام انصراف کرد. در کشتی، ورزشکاران وضع نسبتاً مناسبی داشتند. پس از بازی های المپیک مونترال، ورزشکاران ما در این دوره از بازیها شرکت نکردند. همه براین عقیده بودند که: «در بازی های المپیک لس آنجلس هم که بعد از المیپک مسکو برگزار خواهد شد، چنین تحریمی از طرف جمهوری اسلامی ایران و بعضی از کشورهای دیگر به وقوع خواهد پیوست.» که چنین هم شد.

 المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس

تحریم المپیک لس آنجلس توسط جمهوری اسلامی ایران؛ هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت به خاطر تجاوزهای امریکا در بعضی از نقاط جهان، ورزشکاران خود را در این دوره از بازی ها شرکت ندهد؛ لذا در این دوره از بازیها نه تنها ورزشکاران، مربیان و سرپرستان، بلکه داوران دعوت شده نیز حضور نیافتند.

به این ترتیب، کشورمان در دو دورۀ متوالی از بازیهای المپیک شرکت نکرد.

المپیک ۱۹۸۸ سئول / یک نقره

پس از ۱۲ سال وقفه، کاروان ایران در سال ۱۹۸۸ در بازی های المپیک سئول حضور یافت. در این دوره کاروان ایران ۲۷ ورزشکار داشت و با تک مدال نقره عسکری محمدیان در رشته کشتی و قرار گرفتن در رده سی ششم به کار خود خاتمه بخشید.

این، اولین حضور یک هئیت ورزشی از کشورمان در بازی های المپیک پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. ورزشکاران کشورمان در رشته های کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تکواندو، دوچرخه سواری و دو و میدانی شرکت کردند. کاروان ورزشی کشورمان متشکل از ۳۸ ورزشکار بود. سطح رقابت ها به جهت تعدد کشورهای شرکت کننده نسبت به دوره های قبلی بازیهای المپیک بسیار فشرده تر بود.

المپیک ۱۹۹۲ بارسلون / یک نقره و ۲ برنز

یازدهمین حضور ایران در بازی های المپیک بود. در این دوره، ایران با ۴۰  ورزشکار وارد بازی ها شده بود که هیچ یک از این ۴۰ ورزشکار موفق به کسب مدال طلا نشدند. عسگری محمدیان (نقره- کشتی)، فریبرز عسگری (نقره- تکواندو)، امیررضا خادم و رسول خادم (برنز- کشتی) و رضا مهماندوست (برنز- تکواندو) شش مدال آور کاروان ایران در المپیک بارسلون بودند. کاروان ایران، این دوره از بازی ها را با رتبه چهل و چهارم به پایان رساند.

دوازدهمین تجربه المپیکی ایران در بازی های ۱۹۹۶ آتلانتا یک تجربه متفاوت نسبت به چند دوره قبل بود. در این دوره پس از مدت ها یک بانوی ورزشکار (لیدا فریمان- تفنگ بادی ۱۰ متر) نیز در جمع ۱۸ ورزشکار کاروان ایران حضور داشت. ضمن اینکه رسول خادم با کسب مدال طلا در رشته کشتی، پس از ۲۸ سال ایران را در بازی های المپیک به مدال طلا رساند. علاوه بر طلای رسول خادم،  عباس جدیدی و امیررضا خادم نیز در رشته کشتی به ترتیب صاحب مدال های نقره و برنز شدند تا کاروان ایران با درخشش رشته کشتی کار خود را در این دوره از بازی ها به پایان برساند.

المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا / یک طلا، یک نقره و یک برنز

هیئت ورزشی جمهوری اسلامی ایران با ۱۸ ورزشکار و ۸ همراه در بیست و ششمین دورۀ بازیهای المپیک آتلانتا حضور یافت. ورزشکاران کشورمان در رشته های کشتی آزاد و فرنگی، مشت زنی، تیراندازی بانوان، جودو، دو و میدانی، شنا و مشت زنی شرکت کردند.

لیدا فریمان اولین زن ورزشکار ایرانی پس از انقلاب بود که در بازی های المپیک شرکت کرد و پرچمدار کاروان ایران شد

لیدا فریمان نخستین زن تاریخ ورزش ایران پس از انقلاب که در رشته تیراندازی شرکت کرد

در طول حضور ورزشکاران ایران در بازی های المپیک از سال ۱۹۴۸ لندن تا ۱۹۹۶ اتلانتا این کم تعداد ترین هئیت ورزشی بوده است. ولی همین تعداد کم موفق شدند نتایج خوبی به دست آورند.

ابراهیم مهربان رودبنه مقابل امارجیت سینگ از انگلستان در بازیهای المپیک  ۱۹۹۶ آتلانتا 

پس از ۲۸ سال، یعنی بعد از المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی کشورمان موفق شد که بار دیگر مدال طلا بدست آورد.
در کشتی آزاد، رسول خادم در وزن ۹۰ کیلوگرم مدال طلا گرفت و به قهرمانی رسید. عباس جدیدی در وزن ۱۰۰ کیلوگرم به مدال نقره رسید.

هرچند که در مورد کشتی آخر او با حریف آمریکایی، صحبت های بسیاری شد. این کشتی با جنجال به پایان رسید و عده ای براین عقیده بودند که حق جدیدی مدال طلای این وزن بود.

عباس جدیدی مقابل مارک گرمولویچ لهستانی در نیمه نهایی کشتی آزاد مردان در وزن ۱۰۰ کیلوگرم 

به این ترتیب، جمهوری اسلامی ایران با ۱۸ ورزشکار در بین ۱۹۷ کشور شرکت کننده در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا در ردۀ چهل و سوم جدول رده بندی کشورها و بالاتر از ۳۷ کشور دیگر این جدول قرار گرفت. این، یکی از بهترین نتایجی است که کشور ما در طول حضور خود در صد سالۀ اول برگزاری المپیک به دست آورده است.

رسول خادم پس از قهرمانی مقابل کشتی گیر آمریکایی مدال طلای وزن ۹۰ کیلوگرم را به دست آورد

رسول خادم با یک طلا در این دوره از المپیک و یک برنز  که در المپیک ۱۹۹۲ دریافت کرده بود به یکی از پرافتخارهای ایران در المپیک بدل شد.

المپیک ۲۰۰۰ سیدنی / ۳ طلا و یک برنز

به عنوان سیزدهمین تجربه حضور کاروان ایران در المپیک، طلایی ترین دوره کشورمان در تاریخ بازی های المپیک به شمار می رفت. در این دوره از بازی ها ایران با ۳۵ ورزشکار در سیدنی استرالیا حضور یافته بود.

هادی ساعی نکوهال مقابل جون سیک سین از کره در جریان مسابقات تکواندو مردان ۶۸ کیلوگرم بازی‌های المپیک سیدنی ۲۰۰۰ 

 حسین توکلی و حسین رضازاده (وزنه‌برداری) و علیرضا دبیر (کشتی) سه مدال طلا را برای کاروان ایران در این دوره به دست آوردند و هادی ساعی نیز در رشته تکواندو صاحب مدال برنز شد.

حسین رضازاده مدال طلا در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی گرفت آرش میرسماعیلی در رقابت با جیرولامو جووینازو از ایتالیا در مسابقات جودو ۶۶ کیلوگرم بازی های المپیک سیدنی ۲۰۰۰ 

تعداد ورزشکاران ایران ۳۵ تن در رشته های جودو(۳)، مشت زنی(۵)، دوچرخه‌سواری(۲) ، تیراندازی(۱)، وزنه‌برداری(۶)، تکواندو(۲)، دوومیدانی(۱)، شنا(۱)، تنیس روی میز(۱)، کشتی فرنگی(۳)، کشتی آزاد(۸)، سوارکاری(۱)، قایقرانی(۱) بود.

محمد طلایی از ایران در مقابل کاری کولات از آمریکا در وزن ۶۳ کیلوگرم در مسابقات المپیک سیدنی ۲۰۰۰ 

در نهایت در وزنه‌برداری حسین رضازاده (مدال طلا)، حسین توکلی (طلا)، کوروش باقری (چهارم) گرفتند.

بهنام طیبی با لباس قرمز در وزن  ۵۴ کیلوگرم تیم ملی ایران در بازی های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی  رقابت بیژن باتمانی مقابل ریکاردو خوارز از آمریکا در المپیک سیدنی ۲۰۰۰  حسین توکلی مدال طلا را در طول بازی های المپیک ۲۰۰۰ از آن خود کرد

کشتی آزاد علیرضا دبیر (طلا)، امیررضا خادم (چهارم)، عباس جدیدی (چهارم)، علیرضا حیدری (ششم)، محمد طلایی (چهارم) شدند.
هادی ساعی در تکواندو مدال (برنز) گرفت و در جودو آرش میراسماعیلی (پنجم) شد که در نهایت ایران با کسب ۳ مدال طلا و یک برنز به مقام بیست و ششم دست یافت.
المپیک ۲۰۰۴ آتن ۲طلا، ۲ نقره و ۲ برنز

چهاردهمین حضور ایران در المپیک یک حضور موفق بود و کاروان کشورمان که با ۳۸ ورزشکار در شهر آتن، محل برگزاری بازی های المپیک سال ۲۰۰۴ حضور یافته بود موفق شد با مدال های طلای هادی ساعی (تکواندو)، حسین رضازاده (وزنه برداری)، مدال های نقره علیرضا رضایی و مسعود مصطفی‌ جوکار (کشتی) و تک برنز یوسف کرمی در تکواندو حضوری موفق را از خود برجای بگذارد.

علیرضا حیدری پس از پیروزی بر دانیل کرمیر از آمریکا در فینال ۹۶ کیلوگرم بازی های المپیک ۲۰۰۴ آتن 

علیرضا رضایی در رقابت با آرتور تایمازوف از ازبکستان در جریان بازی های المپیک تابستانی آتن ۲۰۰۴ 

عداد ورزشکاران ایران: ۳۵ تن، جودو(۳)، مشت زنی(۵)، دوچرخه‌سواری(۲) ، تیراندازی(۱)، وزنه‌برداری(۶)، تکواندو(۲)، دوومیدانی(۱)، شنا(۱)، تنیس روی میز(۱)، کشتی فرنگی(۳)، کشتی آزاد(۸)، سوارکاری(۱)، قایقرانی(۱)

مسعود حاجی آخوندزاده در رقابت با نستور خریگیانی از گرجستان در وزن ۶۰ کیلوگرم جودو مردان المپیک آتن  سید مـــهدی پانزوان در المپیک آتن  محمد عاشری (قرمز) از ایران و دومنیکو والنتینو از ایتالیا در در طول بازی های المپیک تابستانی آتن ۲۰۰۴ 

رضازاده با کسب دو طلا در سال های ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۰۴ آتن به یکی دیگر از ورزشکاران المپیکی پرافتخار ایران بدل شد.

هادی ساعی با کسب دو طلا ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن و یک برنز ۲۰۰۰ سیدنی پرافتخارترین ورزشکار ایران در المپیک به شمار می رود

المپیک ۲۰۰۸ پکن / یک طلا و یک برنز

کاروان ۵۵ نفره ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن در حالی پانزدهمین دوره حضور خود را بازی های المپیک تجربه می کرد که در پایان یکی، از بدترین کارنامه های خود را در تاریخ ثبت نمود. از میان ۵۵ ورزشکار ایرانی حاضر در المپیک پکن، تنها هادی ساعی (طلا- تکواندو) و مراد محمدی (برنز- کشتی) موفق به کسب مدال شدند تا ایران در بین کشورهای حاضر در این دوره در مکان پنجاه و یکم قرار بگیرد.

حامد احدادی در بازی بسکتبال مقابل لوئیس آلبرتو اسکولا از تیم آرژانتین زهرا کریمی از ایران (چپ)  در مقابل احلم گریست از تونس 

سجاد مرادی در اولین دور مردان ۸۰۰ متر در بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن 

قهجاوه منتظری در فینال مسابقات بازی های پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن  احسان حدادی در مسابقات بازی های پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن 

هما حسینی در پارک قایقرانی در روز اول بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن 

هادی ساعی در این رقابت ها مدال طلای تکواندو را از آن خود کرد و در نهایت تیم ایران با کسب یک مدال طلا و یک مدال برنز در رده پنجاه و یکم جای گرفت.
 

هادی ساعی در این رقابت ها مدال طلای تکواندو را از آن خود کرد

المپیک ۲۰۱۲ لندن / ۴ طلا، ۶ نقره و ۲ برنز

در این دوره از بازی ها، کاروان ایران با ۵۴ ورزشکار حضور یافته بود. حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی در رشته کشتی فرنگی دست به کاری بزرگ زدند و سه مدال طلا را برای کشورمان به ارمغان آوردند. بهداد سلیمی نیز در رشته وزنه برداری یک مدال طلای دیگر برای کشورمان به ارمغان آورد و احسان حدادی (دوومیدانی)، محمد باقری معتمد (تکواندو)، نواب نصیرشلال و سجاد انوشیروانی (وزنه برداری) و صادق گودرزی (نقره) پنج نقره ای کاروان ایران در این دوره بودند.

کاروان ایران در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن سجاد انوشیروانی حمل آباد در فینال وزنه برداری مثبت ۱۰۵ کیلوگرم مردان در روز یازدهم بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن 

کیانوش رستمی (وزنه برداری)، احسان لشگری و کمیل قاسمی (کشتی) سه مدال برنز برای کاروان ایران به ارمغان آوردند.

محمد ارزنده در روز هفتم بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن

کاروان ورزشی ایران در این رقابتها با کسب ۴ مدال طلا،۵نقره و ۳ برنز و در مجموع با کسب ۱۲ مدال جایگاه هفدهم را از آن خود کرد.

نوشاد عالمیان مقابل جاستین هان از استرالیا در جریان بازیهای المپیک ۲۰۱۲ لندن  عنوان

المپیک ۲۰۱۶ ریو / ۳ طلا، یک نقره و ۴ برنز

کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب ۶۳ سهمیه برای بازیهای المپیک ریو ۲۰۱۶ در ۱۴ رشته ورزشی شد که در نهایت با ۶۲ ورزشکار و با نام کاروان امام رضا(ع) و در رشته های کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری، تکواندو، بوکس، تیراندازی، تیر و کمان، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، شمشیربازی، والیبال، جودو و شنا عازم برزیل شد.

مجتبی میرزاجان پور در بازی والیبال بین ایران و ایتالیا در المپیک ریو ۲۰۱۶ 

والیبال برای اولین بار سهمیه المپیک را دریافت کرد که ضمن ارائه حضوری قابل توجه، در مرحله یک چهارم نهایی از دور رقابت ها کنار رفت. 

مجتبی عابدینی(راست) در مقابل کیم جونقوان از کره جنوبی در جریان مسابقات شمشیربازی بازی های المپیک ریو ۲۰۱۶ 

در شمشیربازی مجتبی عابدینی تا پای کسب مدال پیش رفت. این برای نخستین بار بود که شمشیربازی از ایران موفق شده بود به چنین سطحی از المپیک برسد.

کیانوش رستمی در بازی های المپیک ریو ۲۰۱۶ 

کیانوش رستمی و سهراب مرادی در وزنه‌برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد سه طلایی کاروان ایران در ریو بودند.

کمیل قاسمی نیز تنها مدال‌آور نقره ایران در المپیک ریو بود. ایران در المپیک لندن صاحب ۴ مدال طلا، ۶ نقره و ۲ برنز شد.حسن تفتیان در دوومیدانی موفق شد برای نخستین بار راهی نیمه نهایی دوی ۱۰۰ متر شود و جعفر مرادی هم از خط پایان دو ماراتن بگذرد. 

در نهیات تیم ایران با ۳ مدال طلا ۱ نقره و ۴ برنز در رده ۲۵ جدول مدال ها قرار گرفت. 

لیلا رجبی در دور مقدماتی مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶  اشک های بهداد سلیمی پس از رای داوران در مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶  ندا شهسواری در دور اول بازی های انفرادی زنان برابر الکساندرا پریوالوا از بلاروس در روز اول بازیهای المپیک ریو ۲۰۱۶  کاوه موسوی در دور مقدماتی پرتاب چکش مردان در جریان مسابقات دو و میدانی در بازیهای المپیک ریو ۲۰۱۶   حسن یزدانی در مقابل  آنیوار گدوف از روسیه در کشتی آزاد وزن ۷۴ کیلوگرم در بازی های المپیک ریو ۲۰۱۶ 


المپیک ۲۰۲۰ توکیو / ۳ طلا، ۲ نقره ، ۲ برنز

کاروان ورزشی ایران در این بازی ها ۲ طلای بی سابقه را به دست آورد که اولین‌ طلا در رشته تیراندازی و سپس در کاراته برای ایران به دست آمد.

ایران با ۶۶ نفر در ۱۷ رشته راهی توکیو شد که متشکل از ۵۶ ورزشکار در بخش مردان و ۱۰ ورزشکار در بخش زنان بود.

جواد فروغی در فینال تپانچه بادی ۱۰ متر مردان در جریان بازی های المپیک توکیو ۲۰۲۰ 

در این دوره از مسابقات جواد فروغی در  تپانچه ۱۰ متر بادی تیراندازی  و محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی، سجاد گنج زاده کاراته صاحب مدال طلا شدند.

 علی داوودی و حسن یزدانی مدال نقره دسته فوق سنگین وزنه برداری و  وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد را به خود اختصاص دادند.

محمدرضا گرایی با پیروزی بر کشتی گیر اوکراینی مدال طلای المپیک توکیو ۲۰۲۰ را در وزن خود کسب کرد

فرزانه فصیحی در روز هفتم بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو  سارا بهمنیار در رقابت با ورزشکار تیم چین تایپه در جریان دور حذفی کاراته بانوان در روز سیزدهم بازی های المپیک توکیو ۲۰۲۰   حسن یزدانی در رقایت با آرتور نایفونوف در وزن ۸۶ کیلوگرم مردان المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو 

محمدهادی ساروی  و امیرحسین زارع به ترتیب مدال برنز کشتی فرنگی وزن ۹۷ کیلو گرم  و کشتی آزاد وزن ۱۲۵ کیلوگرم را کسب کرد.

سجاد گنج زاده در المپیک ۲۰۲۰ توکیو 

دانیال شه بخش (قرمز) و محمد حاموت مراکشی در مسابقات المپیک توکیو ۲۰۲۰ 

 کاروان ورزشی ایران با کسب ۳ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲ برنز به کار خود در بازی های المپیک پایان داد.

برچسب‌ها عکاسی هنرهای تجسمی المپیک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عکاسی هنرهای تجسمی المپیک عکاسی هنرهای تجسمی المپیک بازی های المپیک تابستانی ایران در بازی های المپیک تعداد ورزشکاران ایران کاروان ورزشی ایران دوره از بازی ها ورزشکاران کشورمان رشته های کشتی آزاد المپیک ۲۰۱۲ لندن جمهوری اسلامی ایران کاروان ایران المپیک ریو ۲۰۱۶ ورزشکاران ایران بازی های المپیک ورزشکاران المپیکی المپیک توکیو ۲۰۲۰ المپیک ۱۹۶۴ توکیو برای کاروان ایران ایران در این دوره یک نقره و یک برنز موفق به کسب مدال کاروان ایران آن خود المپیک ۲۰۰۸ پکن ایران در المپیک ورزشکار ایرانی بازیهای المپیک مسابقات المپیک رقابت ها ارمغان آورد وزنه برداری تیم ملی فوتبال تعداد ورزشکار المپیکی ایران ورزشکار ایران وزنه برداری تیم ملی ایران کسب مدال نقره حضور ایران غلامرضا تختی نقره و ۲ برنز عبدالله موحد حسین رضازاده دوچرخه سواری فوتبال ایران رشته کشتی کشتی آزاد کسب مدال طلا برنز کاروان دو و میدانی کسب مدال کشتی آزاد دست آورد ۲۰۲۰ توکیو حسن یزدانی عباس جدیدی آلمان شرقی کشتی فرنگی ورزش ایران حسین توکلی محمد نصیری حضور یافت قرار گرفت مدال طلای هادی ساعی رسول خادم مدال برنز کشتی گیر رده بندی حضور خود دوره قبل طلا و یک مدال ها یک مدال مشت زنی سه مدال موفق ش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۱۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

2 مدال نقره و برنز، حاصل تلاش اسکواش‌بازان کشورمان

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از تسنیم، در روز پایانی مسابقات بین‌المللی اسکواش قطر جونیور نمایندگان ایران در رده‌های سنی مختلف به مصاف رقبای خود رفتند و موفق به کسب 2 مدال نقره و برنز شدند.

در فینال کمتر از 19 سال محمد چنگانیان با شکست مقابل حریف کویتی خود به مدال نقره دست پیدا کرد. در دیگر بازی امروز در رده سنی کمتر از 13 سال، امیر رضا الوانساز برای کسب مدال برنز رو در روی محمد مأمون‌خان پاکستانی قرار گرفت و حریف خود را مغلوب کرد و صاحب مدال برنز شد.

باربد چاوشی نیز در رده سنی کمتر از 17 سال برای کسب مقام سومی این رقابت‌ها نتیجه را به عبدالله علی از کشور کویت واگذار کرد و چهارم شد. همچنین در رده سنی 19 سال، سیدمبین سیدان برای کسب عنوان سومی به مصاف عبدالرحمان المغربی از کشور کویت رفت و او نیز در جایگاه چهارم قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • جام جهانی پاراتیراندازی| ۳ طلا، نقره و برنز برای ایران
  • یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد | تنبیه فوری فدراسیون جهانی
  • حذف رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی از المپیک
  • 2 مدال نقره و برنز، حاصل تلاش اسکواش‌بازان کشورمان
  • ۲ مدال باارزش نقره و برنز از مسابقات قطرجونیور
  • پایان کار نمایندگان ایران در قطر جونیور با کسب دو مدال نقره و برنز
  • ایران مقتدرانه قهرمان شد/ درخشش ووشوکاران ایرانی با کسب ۲۰ مدال رنگارنگ
  • ایران مقتدرانه قهرمان شد/ درخشش ووشوکاران ایران با کسب ۲۰ مدال رنگارنگ
  • قهرمانی ایران در انتخابی جام جهانی ووشو
  • انتخابی جام جهانی چین/ ایران مقتدرانه قهرمان شد/ درخشش ووشوکاران ایران با کسب ۲۰ مدال رنگارنگ