Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-07@09:17:44 GMT

رانت‌های اطلاعاتی در بورس را بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۱۷۹۸

اگر از بازار سهام و بورس هیچ اطلاعاتی ندارید خواندن مطلب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم. 

به گزارش روزپلاس، مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که رانت اطلاعاتی در بورس به چه معناست؟ اظهار کرد: متاسفانه رانت اطلاعاتی در کنار دیگر رانت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی منجر به تحصیل درآمد بدون تلاش و یا منجر به سود بدون ریسک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: رانت اطلاعاتی در بورس نسبتا از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که استفاده از این رانت سریع‌تر است. مهم‌ترین روش‌هایی که برای استفاده از رانت اطلاعاتی در بورس وجود دارد دسترسی به اطلاعات به صورت ناعادلانه است. اساسا حاکمیت‌ها به دنبال این هستند که این کسب انتفاع بدون تلاش یا کسب سود بدون ریسک را محدود کنند، زیرا که منجر به افرایش بی عدالتی در جامعه می‌شود. قلی پور در ادامه افزود: به طور کلی در بورس هر اطلاعاتی که نزد عموم منتشر نشده و بر روی قیمت‌ها تاثیر گذار است مثل اطلاعاتی در مورد قرارداد‌های جدید، وضعیت مالی شرکت‌ها مانند فروش، سود و هزینه‌ها، تغییرات در نرخ‌های اعلامی به شرکت‌ها اگر نرخ گذاری دولتی باشد در مورد نرخ محصول یا نرخ بهای تمام شده و یا نرخ‌های دیگری مانند نرخ بهره و نرخ ارز و همچنین اطلاع از دستورالعمل‌های جدید مانند میزان تعرفه برای واردات و صادارت یک محصول یا کالا یا اطلاع از مقررات جدیدی که قرار است تصویب شود و هنوز به اطلاع عموم نرسیده یا مواردی مانند افزایش سرمایه‌ها، مواردی هستند که منجر به رانت اطلاعاتی می‌شوند. اگر این اطلاعات در نزد عموم به طور همگانی قرار نگیرند و تنها نزد عده‌ای خاص برای استفاده و سود قرار گیرند، رانت اطلاعاتی رخ داده است. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: قطعا رانت‌های اطلاعاتی را نمی‌توان حذف کرد، زیرا که این رانت همیشه وجود دارد و همیشه برخی به اطلاعات، دسترسی سریع‌تری نسبت به دیگران دارند، اما کنترل دقیق و مناسب معاملات از طریق مکانیزم‌هایی که در نرم افزار‌های بورسی ایجاد شده است، ممکن است بتوانند مانع سود بردن افراد از این رانت‌های اطلاعاتی و کاهش آن  شود، البته اگر این نرم افزار‌ها از کنترل لازم برخوردار باشند. او در پایان اظهار کرد: نکته بعدی که باید به آن توجه کرد از  منظر و زاویه قوانین است که اگر قوانین و دستورالعمل‌ها بازدارندگی کامل را داشته باشند و شناسایی و برخورد قاطع با کسانی که از رانت‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند، به درستی و به موقع صورت گیرد در کاهش این رانت‌ها بسیار موثر خواهد بود.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: جامعه نرخ ارز واردات جامعه درآمد سرمایه نرخ ارز نرم افزار رانت های اطلاعاتی رانت اطلاعاتی اطلاعاتی در بورس رانت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربایندگان یسنا به جرم خود اعتراف کردند

ایسنا/گلستان فرمانده انتظامی گلستان از اقرار دو عامل اصلی ربایش «یسنا» دختر بچه چهار ساله از اهالی روستای «یلی بدراق» شهرستان کلاله به بزه ارتکابی خود خبر داد و گفت: یکی از مجرمان متواری در شهرستان دیگری دستگیر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پلیس انتظامی گلستان، سردار محمدسعید فاضل دادگر شامگاه شنبه در تشریح این خبر افزود: در کنار تلاش‌هایی که توسط گروه‌های مردمی، بسیج و هلال احمر برای پیدا کردن یسنا از بعدازظهر یکشنبه (۹ اردیبهشت ماه) و پس از اعلام خبر مفقودی این دختر بچه آغاز شده بود، پلیس این موضوع را بوسیله کارآگاهان زبده خود پیگیری می‌کرد.

وی به استفاده از بهترین سگ‌های زنده یاب از تهران برای پیدا کردن یسنا اشاره کرد و گفت: پلیس از روز سوم حادثه گم شدن این دختر بچه، سرنخ‌هایی توسط کارآگاهان خود مبنی بر ربایش یسنا بدست آورد اما به لحاظ نگرانی‌ها، حفظ جان کودک و سلامتی اش در اولویت قرار گرفت.

سردار فاضل دادگر ادامه داد: پلیس افزون بر ۵٠ نفر را به‌عنوان مطلع و سه نفر را هم به‌عنوان مظنون مورد تحقیق و بازجویی قرار داده و به این ترتیب دامنه اشراف اطلاعاتی خود را گسترش داد و در نهایت یکی از سه مظنون بازداشت شد.

فرمانده انتظامی گلستان بیان کرد: پس از پیدایش کودک در عصر روز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت ماه)، تحقیقات از مظنونین اصلی با شدت و جدیت ادامه یافت تا این که با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس ۲ نفر از عاملان ربایش که یکی در روستاهای کلاله و دیگری در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بودند را دستگیر و آنها در بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.

وی یادآور شد: ربایندگان پس از این که متوجه قرار گرفتن در تور اطلاعاتی پلیس شده و عرصه را بر خود تنگ دیدند، برای رد گم کنی و فرار از چنگ قانون با توجه به آشنایی به منطقه در فرصتی مناسب، کودک را در مزارع محل رها کردند.

سردار فاضل دادگر همچنین بابیان اینکه تحقیقات پلیس برای یافتن جزییات بیشتر موضوع ربایش یسنا ادامه دارد از همکاری نزدیک اداره کل اطلاعات گلستان در این پرونده قدردانی و گفت: این حادثه بار دیگر اتحاد و همدلی مردم این استان را اثبات کرد.

به گزارش ایسنا، «یسنا» کودک کلاله‌ای یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه جاری مفقود و پس از چند روز جستجو، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در سلامت کامل پیدا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهترین فن کویل‌های بازار را بشناسید
  • عجیب ترین فرمانده جنگ ایران و عراق /جانشین سپاه خرمشهر و دوست نزدیک سردار سلیمانی را بیشتر بشناسید
  • تماس منافقین برای تخلیه اطلاعاتی پرستار بیمارستان محل حضور شهید سلیمانی‌ | بشنوید
  • معجزه آب سیب زمینی ؛ فواید و خواص آب سیب زمینی را بشناسید
  • انتقاد صاحبان کارخانه‌های شن و ماسه خوی نسبت به وجود مافیا در این صنعت
  • اقدام نیروهای امنیتی یمنی علیه عملیات اطلاعاتی آمریکایی-صهیونیستی
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • اطلاعاتی جالب درباره جفت‌گیری عجیب‌ترین موجود جهان!
  • ربایندگان یسنا به جرم خود اعتراف کردند
  • ناو موشکی سپاه را بیشتر بشناسید/ مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است