Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-06@23:07:38 GMT

لزوم اقامه‌ی عزای امام حسین (ع)

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۲۱۴۸

لزوم اقامه‌ی عزای امام حسین (ع)

 

 

حجت‌الاسلام طاهری:
تبیین منطقی جریان عزاداری اباعبدالله (علیه‌السلام) مردم فراری از دین را به دامان اهل بیت برمی‌گرداند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر در جلسه ستاد عملیات محرم تبلیغات اسلامی استان خواستار تبیین جریان لزوم اقامه‌ی عزای امام حسین (علیه‌السلام) شد.

به گزارش جام جم آنلاین بوشهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، حجت‌الاسلام محمدرضا طاهری در این نشست در سخنانی بر لزوم برپایی مجالس عزاداری حضرت امام حسین (علیه‌السلام) تأکید کرد و اظهار داشت: موضع صحیح در شرایط فعلی دفاع از برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم و صفر با رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر با اشاره به تبیین شرایط دوران حضرت امام سجاد (علیه‌السلام) از منظر مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) افزود: بعد از جریان کربلا در دوران امام سجاد (علیه‌السلام)، حاکمیت اموی فساد و فحشا را به عنوان ارزش معرفی می‌کرد و جریان حاکمیت منحرف کار را به جایی کشاند که محبت اهل بیت از دل مردم بیرون شد.
وی اظهار داشت: حضرت امام سجاد (علیه‌السلام) در چنین شرایطی در طی یک دوره‌ی ۳۵ ساله با سه ابزار «اقامه عزاداری و گریه بر امام حسین (علیه‌السلام)» ، «ترویج قرآن کریم» و «ترویج زهد و زندگی زاهدانه» توانست حرکت جامعه را به جهت درست بازگرداند و در نتیجه‌ی این سه راهبرد، حضرت امام باقر و امام صادق (علیهم ‌السلام) دوباره در جامعه مرجعیت و محوریت یافتند.
حجت‌الاسلام طاهری در بحث لزوم اقامه‌ی عزای حضرت اباعبدالله الحسین و نقش انسان‌ساز آن اضافه کرد: گریه بر امام حسین (علیه‌السلام) اینقدر مفید و ارزشمند است که این جریان عزاداری اگر به درستی تبیین شود، ضمن تقویت اعتقادات و ایمان مؤمنین، حتی مردم فراری از دین و علاقمند به فساد و فحشا را به سمت دین و به دامان اهل بیت برمی‌گرداند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط کرونایی ابراز داشت: شرایط کرونایی سال گذشته باعث شد تردیدهای جدی در برگزاری هرگونه تجمع- از جمله، مراسم‌های مذهبی، عزاداری‌ها اقامه نمازهای جمعه و حتی فعالیت‌های اقتصادی و بازار- به وجود بیاید و باعث تعطیلی اجتماعات شد.
وی ادامه داد: مسئولان ستاد کرونا برای تأمین سلامتی آحاد جامعه، با شعار «همه در خانه بمانیم» سعی در کنترل بیماری کرونا داشتند، اما به مرور که جلوتر آمدیم به این نتیجه رسیدند که نمی‌شود زندگی مردم را تعطیل کرد و ضرورت‌های زندگی باید جریان داشته باشد، بر همین اساس مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله هم – که نقشی اساسی در تقویت سلامت معنوی و روحی انسان دارد- نباید تعطیل شوند، بلکه باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی –هر چقدر هم – سختگیرانه، برگزار شوند.
برگزاری پررونق مراسم‌های عزاداری با رعایت اصول بهداشتی، ترویج نمادهای حسینی در خیابان‌ها و معابر، پخش نوای عزای حسینی از مساجد و موکب‌ها، ایجاد موکب‌های سلامت برای توزیع اقلام بهداشتی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تعظیم و تکریم مجالس عزای حسینی امسال، از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد بحث، بررسی و تأیید شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
گفتنی است، جلسه فوق‌العاده ستاد عملیات محرم اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر ۱۲ مرداد 1400 با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا طاهری مدیرکل، حجت‌الاسلام محمد قادری معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی، جواد احمدی منفرد رئیس اداره امور قرآنی و کارشناسان فرهنگی و قرآنی در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر برگزار شد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بوشهر سازمان تبلیغات مراسم ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۲۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لرستان؛ سیاهپوشِ اختر ششم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، در سالروز شهادم ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت جای جای لرستان در غرق در عزا و ماتم است.

برخی بیست و پنجم شوال و برخی نیمه رجب را روایت کرده اند، اما روایت بیست و پنجم شوال مشهور تر است. در دوران امامت امام صادق (ع)، به علت ضعف حکومت اموی، آزادی بیشتری برای ابراز عقیده به وجود آمد و بحث‌های علمی بسیاری در موضوعات مختلف در گرفت.  این آزادی علمی و دینی که برای کمتر امامی از ائمه دوازده گانه وجود داشت، سبب شد تا شاگردان امام آزادانه در مباحث علمی شرکت کنند.
ابان بن تغلب گزارش کرده است که مردم در مسجد از او سؤالات فقهی شان را می پرسیدند. امام صادق(ع) با استفاده از این فرصت، روایات فراوانی در زمینه های گوناگونِ فقه، کلام و...بیان کرد.
به گفته ابن حَجَر هیتمی، مردم از او دانش های فراوان نقل می کردند و آوازه او به همه جا رسیده بود.
حضرت صادق تا سن ۱۲ سالگی معاصر جد گرامیش حضرت سجاد بود و مسلما تربیت اولیه او تحت نظر آن بزرگوار صورت گرفته و امام (ع) از خرمن دانش جدش خوشه چینی کرده است.
حضرت امام صادق (علیه السلام) در بیست و پنجم شوال سال ۱۴۸ هـ ق در حالى که ۶۵ سال از عمر مبارک آن حضرت گذشته بود به دستور منصور عباسى به وسیله انگور زهرآلود مسموم شد و به شهادت رسید و در قبرستان بقیع در کنار پدر و جد و عموى خود امام مجتبى (علیه السلام) به خاک سپرده شد.

دیگر خبرها

  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • مکتب کلامی امام صادق علیه السلام و امتداد آن تا عصر حاضر
  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید
  • آیا امام صادق (ع) فقط گوشه‌ای می‌نشست و درس می‌داد؟
  • مراسم عزاداری امام جعفر صادق علیه السلام در لنگرود
  • لرستان؛ سیاهپوشِ اختر ششم
  • تشییع پیکر شهید دوران دفاع مقدس در بوشهر+ تصاویر
  • گیلان در سوگ سالروز شهادت صادق آل عبا (ع)
  • گیلان در سوگ شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
  • استان بوشهر در عزای امام جعفر صادق (ع) به سوگ نشست