Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@02:19:45 GMT

فرهنگ عاشورا رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۲۳۴۱

فرهنگ عاشورا رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام جعفرزاده عصر یکشنبه در مراسم تجلیل از پیرغلامان حسینی در مشگین‌شهر اظهار کرد: با گذشت قرن‌ها از حادثه درس‌آموز کربلا فرهنگ عاشورا و مبانی فکری امام حسین (ع) و یاران باوفایش هیچ وقت رنگ کهنگی و دیرینگی به خود نمی‌گیرد بلکه این فرهنگ همواره مبین حق و نجات‌دهنده بشر از ظلمات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در این سال‌ها به همت مداحان، پیرغلامان حسینی و عاشقان صدیق و رهروان پرصلابت امام حسین (ع) و یاران باوفایش این فرهنگ با اصالت و اندیشه نورانی کربلایی به ما رسیده و ضرورت دارد در بهترین قالب به نسل‌های بعدی نیز منتقل شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل تلاش پیرغلامان حسینی نظیر حاج علی نورمحمدی در مشگین‌شهر را در برپایی محافل و مجالس عزای حسینی ستودنی توصیف کرد و گفت: حرکتی که پیرغلامان حسینی، مداحان، شعرا و مرثیه‌سرایان آغاز کرده‌اند، حرکتی منتج به بهترین نتیجه و فایده در ارتقا فرهنگ معنوی عاشورایی است.

جعفرزاده افزود: بشریت امروز تشنه چنین معارفی است و هرگز نمی‌توان در مسیر تعالی و تکامل بشر از اندیشه‌های نورانی ائمه اطهار و حریت و آزادگی آنها به سادگی گذشته و این گنجینه عظیم را نادیده گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در آستانه ماه محرم بار دیگر در حساس‌ترین مقطع فرهنگ غنی عاشورایی را باید مورد توجه قرار دهیم تا با پیمودن مسیری که امام حسین (ع) و یارانش طی کرده‌اند، بتوانیم به اهداف اصلی دست پیدا کنیم.

در این مراسم از پیرغلامان حسینی مشگین‌شهر به ویژه حاج علی نورمحمدی پیرغلام حسینی و نخستین خبرنگار شهرستان مشگین‌شهر با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

این پیرغلام حسینی که ۴۰ سال عمر خود را صرف توسعه و گسترش فرهنگ حسینی کرده موفق به تألیف چهار جلد کتاب با محوریت قیام عاشورا و نهضت سیدالشهدا (ع) کرده و از سال ۱۳۳۶ نیز به عنوان خبرنگار خطه مشگین‌شهر فعالیت داشته و بنیان‌گذار چاپ و نشر در این شهرستان است.

دیگر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی این پیرغلام حسینی تعزیه‌خوانی، شبیه‌خوانی و همچنین تلاش در جهت شناساندن آئین‌های سنتی عاشورایی در منطقه مشگین‌شهر است که در قالب یک مجلد تقدیم علاقمندان شده است.

کد خبر 5276844

منبع: مهر

کلیدواژه: فرهنگ عاشورایی اردبیل ماه محرم ویروس کرونا ماه محرم روز خبرنگار شورای شهر محرم 1400 بوشهر آمار کرونا واکسن کرونا شیوع کرونا کرمانشاه اردبیل گرگان خطبه های نماز جمعه ایلام پیرغلامان حسینی مشگین شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۲۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل و تکریم از اساتید، مبلغان و مربیان عقیدتی سیاسی سپاه و بسیج

نماینده ولی فقیه در استان در مراسم بزرگداشت هفته عقیدتی و سیاسی در سپاه عاشورا تجلیل از اساتید و مبلغان و مربیان روحانی سپاه را یک اقدام ارزشمند عنوان کرد و گفت: از سپاه عزیز عاشورا و فرمانده و مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا برای برگزاری این مراسم قدردانی میکنم چرا که یک اقدام ارزشمند و بجاست.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: امروز روز گرامیداشت مقام و منزلت معلم و استاد است. شهید مطهری خدمات زیادی به جامعه ارائه داد. او فاصله حوزه و دانشگاه را کم کرد. از نگاه شهید مطهری معلمی از صفات خداوند و مظهر اسم هادی حق است. 

وی با اشاره به اینکه مقام معلم باید در جامعه تکریم شود گفت: نظام آموزشی ما چه در آموزش و پرورش چه در دانشگاه و چه در حوزه باید معلم و استاد تکریم و تعظیم شود.

وی با تاکید بر ضرورت شایسته سالاری در دستگاه تعلیم و تربیت و آموزشی گفت: آنچه که معلمان و اساتید را استوار نگاه داشته عشق و علاقه آنهاست. 

 عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دستگاه آموزشی ما نباید از بیرون دانشگاه خط بگیرد، دانشگاه جای زد و بند سیاسی نیست، اساتید دلسرد می‌شوند. از طرفی دستگاه تعلیم و تربیت به معنی اتم کلمه باید آموزش علم و تعلیم اخلاق را فراموش نکند. 

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به تحولات دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: نیرو‌های امنیتی و پلیس امریکا بر خلاف ادعای خود مبنی بر آزادی بیان، اساتید و دانشجویان معترض را سرکوب کرد. وی در پایان عملیات وعده صادق را عملیات هوشمندانه سپاه و نیرو‌های مسلح عنوان کرده و افزود: ضربه ایران به همه ثابت کرد، تحولات غرب آسیا با اراده جمهوری اسلامی شکل می‌گیرد. عملیات تنبیهی وعده صادق جایگاه ایران را در چشم ملت‌های منطقه ارتقا داد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • تجلیل و تکریم از اساتید، مبلغان و مربیان عقیدتی سیاسی سپاه و بسیج
  • ضرورت شایسته سالاری در دستگاه تعلیم و تربیت و آموزش
  • بزرگداشت معلم تکریم سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است
  • دستگیری سارقان طلا در مشگین شهر
  • دستگیری سارقان طلا در مشگین‌شهر
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا: ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد