رسانهها نقش مهمی در شناساندن هورامان برعهده دارند
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۳۵۳۵
به گزارش ایرنا، یعقوب گویلیان شامگاه یکشنبه در مراسم تجلیل از خبرنگاران استان به مناسبت روز خبرنگار و ثبت جهانی هورامان اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان افتخاری بزرگ و رویدادی تاریخی در کردستان بود که طی پنج سال گذشته با تلاش پایگاه منظر فرهنگی هورامان و انجام اقدامات بسیار خوب در این حوزه، باعث شد پرونده آن در یونسکو بدون هیچگونه مخالفی به تصویب برسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: یک شورای راهبردی متشکل از متخصصان و صاحب نظران برای هورامان تشکیل شده است که از خبرنگاران نیز درخواست داریم در این زمینه ما را یاری کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: امروز بخش گردشگری نیز از طریق تکنولوژیهای مدرن دنبال میشود و خبرنگاران در معرفی مقاصد گردشگری نقش مهمی را برعهده دارند.
موزه شهرهای بیجار و سقز آماده افتتاح است
وی در مورد اقداماتی که امسال در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان صورت گرفته است، گفت: در حوزه میراث فرهنگی در تیرماه امسال شاهد افتتاح کاخ موزه خسروآباد بودیم و ۲ موزه در شهرهای بیجار و سقز نیز آماده بهره برداری شده است.
گویلیان ثبت جهانی هورامان را نیز مهمترین پروژه استان در بخش میراث فرهنگی نام برد و اضافه کرد: ما به هورامان به عنوان سرمایهای مشترک مابین ۲ استان کردستان و کرمانشاه نگاه میکنیم که امیدواریم با تعامل و همکاری یکدیگر این منطقه حفظ شود و منافع اقتصادی و گردشگری آن شامل هر ۲ استان شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری در بخش اکوتوریسم، طبیعت گردی و بوم گردی ظرفیتهای بسیاری در استان وجود دارد، افزود: در حال حاضر ۲ اقامتگاه بومگردی در استان فعال بوده و ۱۵ مورد دیگر نیز در حال بهره برداری است.
مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: طی این مدت توانستهایم که کولبران منطقه را سمت ایجاد اقامتگاههای بومگردی ترغیب کنیم که تعدادی از کولبران منطقه به این امر روی آوردهاند و امیدواریم در آینده این امر بیشتر دنبال شود.
وی اضافه کرد: در حوزه صنایع دستی نیز شهر آرمرده بانه به عنوان شهر ملی شالبافی(نساجی سنتی)، روستای دیوه زناو به عنوان روستای ملی ارغوان بافی و روستای کاکو سفلی دهگلان به عنوان روستای ملی گلیم بافی به ثبت رسیدند.
دومین جشنواره رسانههای کُردی در کردستان برگزار میشود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این مراسم اظهار داشت: دومین جشنواره رسانههای کُردی تا پایان امسال در کردستان برگزار میشود که از ایدههای ارزشمند اصحاب رسانه برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره استقبال میکنیم.
عبیدالله رستمی افزود: برگزاری جشنواره رسانهها و مطبوعات استانی نیز یکی دیگر از مطالبات خبرنگاران استان است که در صورت فراهم شدن شرایط لازم تا پایان امسال برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هیچ اتفاقی ماندگار نیست، مگر اینکه خبرنگاران آن را ثبت و نقد کنند، یادآور شد: کرونا نتوانسته طی ۲ سال اخیر هیچ خللی در کار و فعالیت قشر خبرنگاران ایجاد کند که این مسئله جای تقدیر دارد.
بهرهگیری از ظرفیتهای هورامان نیازمند تولیدات بهروز رسانهای است
آرمان نصراللهی، یکی از خبرنگاران استان نیز در این مراسم گفت: برای بهره گیری از ظرفیتهای هورامان باید رسانه نیز همراه و یار و یاور مجموعه میراث فرهنگی استان بوده و تولیدات به روز و مدرن داشته باشد چون کارهای کلیشهای و قدیمی دیگر جوابگو نیست.
وی گفت: این روزها شاهد اوج گیری کرونا در کشور هستیم که از مردم فرهنگی کردستان انتظار میرود بیشتر در این خصوص پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند.
در یک بخش از این برنامه از پویا طالب نیا، مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان توسط مسوولان حاضر در مراسم تجلیل به عمل آمد و او نیز در سخنانی کوتاه از تلاش و فعالیت خبرنگاران استان طی چند سال اخیر برای به ثمر نشستن پرونده ثبت جهانی هورامان قدردانی کرد و گفت: اگر حمایتهای خبرنگاران استان نبود شاید به اهمیت پرونده هورامان پی برده نمیشد و در این راه شما اهالی رسانه سنگ تمام گذاشتید.
تجلیل از تعدادی از خبرنگاران فعال در حوزه گردشگری و پیشکسوتان عرصه رسانه استان کردستان نیز پایان بخش برنامههای این مراسم بود.
اما در ۲ سال گذشته به بهانه شیوع ویروس کرونا همچون سنوات پیشین برنامه گرامیداشت روز خبرنگار از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات کردستان برگزار نشده است و برگزاری مراسم امروز از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان جای بسی تقدیر دارد که در روز خبرنگار برای کار اصحاب رسانه اهمیت قایل شدهاند، اما این انتقاد از سوی خبرنگاران مطرح است که به جای این نهاد میبایست همان متولیان اصلی حوزه رسانه در استان اقدام به برگزاری چنین مراسمی میکردند؛ مسئلهای که سیدمحمد لطیف حسینی نسب، مدیر خانه مطبوعات کردستان نیز امروز در سخنان کوتاهش در این مراسم به آن اذعان کرد و دلیل برگزار نشدن مراسم روز خبرنگار همچون سنوات گذشته را شیوه ویروس کرونا دانست.
در حال حاضر بر اساس آمار منتشر شده در سامانه جامع رسانهها، ۱۰۹ نشریه در استان کردستان مجوز انتشار دارند که از این تعداد یک روزنامه، ۶۶ نشریه شامل ۱۲ هفتهنامه، ۶ دوهفتهنامه، ۱۰ ماهنامه، یک دوماهنامه، ۲۶ فصلنامه و ۱۲ دو فصلنامه است و مابقی را هم رسانههای الکترونیک برخط تشکیل میدهند. ۱۳۷ خبرنگار عضو اصلی و ۶ نفر عضو افتخاری نیز در خانه مطبوعات کردستان عضویت دارند که از این تعداد ۴۷ نفر خانم و ۹۶ نفر آقا هستند.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکانهای طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.
برچسبها کردستان روز خبرنگار رسانه سنندج میراث فرهنگیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: کردستان روز خبرنگار رسانه کردستان روز خبرنگار رسانه سنندج میراث فرهنگی ثبت جهانی هورامان خبرنگاران استان استان کردستان میراث فرهنگی روز خبرنگار رسانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۳۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی مینشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمیشناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمیکشند اما کسانی که او را میشناسند و ارزش او را میشناسند و مقام او را میدانند منتظر او میمانند.
کسانی که امام زمان را نمیشناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفتهاند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند.
البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی میخواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناختهاند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است میتواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد.
در عصر غیبت امام عصر(عج) هم طبق سفارش آن حضرت باید به مجتهد عادل جامع الشرایط که حافظ دین خداست و امور را نظام می بخشد رجوع کرد که تبعیت از چنین فردی تبعیت از امام عصر(عج) شمرده میشود. چنانکه امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می فرماید: «و اما در رویدادهایی که پیش میآید، به راویان حدیث مراجعه کنید، زیرا آنها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان».
آن جا که رهبر معصوم وجود دارد و رهبریِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از این رو پیروی کردن از مدعیان رهبری در برابر رهبری معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبر معصوم، پیروی از رهبران غیر معصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
حجتالاسلام علی الوندی، کارشناس مهدویت و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیا در همدان اظهار کرد: نشانههایی در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده است، تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات پیش از ظهور کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سالهای سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند.
همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی میباشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق میافتد.
پیرامون یک سری تطبیقات و گره زدن نشانهها به یکدیگر باید دقت کنید که علائم حتمی ظهور حضرت قائم(عج) ۵ علامت است نه بیشتر نه کمتر و سایر نشانهها و علامتها اگر اعتبار داشته باشند، نهایتاً علائم غیر حتمی میشوند لذا در این زمینه دقت داشته باشیم که خیل علائمی که برای ظهور بیان میشود و برخی نادانسته یا دانسته به آن دامن میزنند، علائم غیر حتمی است، ثانیاً تطبیقش بسیار کار دشوار و محتاطانهای است و به راحتی نمیشود هر پدیدهای را به روایاتی هر چند صحیح تطبیق داد که متأسفانه در عموم مذهبیها و عموم سرورانی که مطالعات تخصصی و دقیق در مباحث مهدویت ندارند، این موضوع به وفور به چشم میخورد.
بر اساس دکترین انقلاب و اندیشههای امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آنها را به سمت قضیه مهدویت هدایت میکند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، جریان مهدویت است.
اینجاست که جریانات فلسطین با مهدویت و ظهور و قیام حضرت حجت(عج) گره میخورد و این انقلاب اسلامی است که نقش گره را ایفا میکند. از آنجایی که اسرائیل دشمنی است که از نگرش و بینش صحیح نسبت به مباحث معرفتی و دین حق به دور است طبیعتاً نابودی آن زمینهسازی قوی برای ظهور خواهد بود. البته علاوه بر روایات همچنان که گفته شده در ابتدای سوره اسراء وعده نابودی یهودیان در آستانه ظهور و یا همراه با ظهور مهدی موعود داده شده است.
متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمانسازی جهانی مهدویت ماندهایم که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملتها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونهای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی(عج) داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت به مردم جهان است که اصلا بفهمند حضرت مهدی(عج) هست، او چه کسی است و چه شاخصههایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.
متأسفانه ما نتوانستیم پایهایترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمانسازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را میشنوند سؤال در ذهن آنها ایجاد شود که اصلاً حضرت مهدی کیست.
بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که میگوید دشمنان اسلام میخواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سدسازی کنند؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»(صف، آیه۸)؛ آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهانهای خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند.
این آیه شریفه نشان میدهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جورها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توأم با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهور صلاح و خیر به نقطه صفردرصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.
انقلاب اسلامی در نقطهای ظهور کرد که نظریهپردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمیتواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آنها القا شده است.
انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دینگرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومتها و بیداریهایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود میآیند، تحت تأثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمدهاند و اگر نبود این تکیهگاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمیگرفت.
لذا مهمترین وظیفهای که میتوان برای عموم مردم بیان داشت اولاً آشنایی کامل با گفتمان انقلاب اسلامی و ثانیاً صدور انقلاب اسلامی به هرکس که در توانشان هست. شاهد این هستیم مقام معظم رهبری برخی کلیدواژهها را مورد استفاده قرار میدهند مثل آتش به اختیار، جنگ روایتها، جهاد تبیین و ...؛ اینها همه ناظر به این موضوع میتواند تعریف خاص داشته باشد و وظیفه خاصی را به دوش رهروان قرار بدهد.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)