Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@17:07:40 GMT

معمای ذخایر کالای چین حل نشده ماند

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۳۷۵۳

معمای ذخایر کالای چین حل نشده ماند

در حالی که چین برای کنترل قیمتهای کالا امسال به طور مرتب از ذخایرش نفت خام و زغال سنگ عرضه کرده است، بازار جان می دهد تا بداند بزرگترین مصرف کننده کالای جهان در سالهای اخیر مخفیانه چه میزان کالا ذخیره کرده است.

به گزارش ایسنا، چین تلاش کرده است با عرضه کالا از ذخایر استراتژیک خود، روند رشد قیمتهای کالا را مهار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمتهای بالاتر نفت، زغال سنگ و فلزات، هزینه های تولید را افزایش داده و رشد فعالیت کارخانه ای را آهسته کرده و تورم را در بزرگترین کشور مصرف کننده کالا در جهان افزایش داده است. از آوریل امسال چین هر هفته تدابیری را برای کنترل بسیاری از قیمتهای کالاها از جمله انرژی و فلزات اعلام کرده است.

چین میزان ذخایر هیچ کالایی از جمله نفت خام را افشا نمی کند. بنابراین در اکثر موارد تحلیلگران به بازی حدس و گمان، محاسبه و نتیجه گیری از رفتار گذشته این کشور به منظور ارزیابی میزان ذخایر کالاهای استراتژیک چین مانند نفت خام، زغال سنگ، مس و کبالت استفاده می کنند.

دانستن این که چین چه میزان نفت خام و فلزات انبار کرده است، می تواند برای تحلیلگران و معامله گران بازار کالا مفید باشد. بعضی از آنها برآوردهایی داشته اند.

طبق گزارش شرکت مشاوره انرژی اسپکتس، پیش بینی می شود چین ۲۲۰ میلیون بشکه نفت در ذخایر استراتژیک خود داشته باشد که به اندازه نیاز ۱۵ روز چین کافیست. به گفته لیو یونتائو، تحلیلگر انرژی اسپکتس، مجموع ذخایر نفت چین شامل ذخایر تجاری برای پوشش ۶۰ روز تقاضای این کشور برای نفت کافیست.

این میزان پایینتر از میزان توصیه شده از سوی آژانس بین المللی انرژی است که از همه اعضایش خواسته است حداقل برای پوشش نیاز ۹۰ روز ذخیره داشته باشند اما چین عضو این سازمان نیست.

برای فلزات، ذخایر استراتژیک چین ۱.۵ تا دو میلیون تن مس، ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن آلومینیوم و ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن روی برآورد شده است. تصور می رود چین حدود هفت هزار تن کبالت دارد که فلز مهم برای تولید باطری است.

از آنجا که چین به ندرت درباره ذخایر کالا گزارش می کند، بازار اغلب درباره روند واردات نفت و فلزات مهمی مانند مس و سنگ آهن از سوی چین، به حدس و گمان مشغول است. بازار بیشتر از این که درباره میزان ذخایر کالای چین بخواهد بداند، امسال در بحبوحه رشد قیمتهای کالاها به نظاره نحوه مدیریت بازارهای کالا توسط چین نشسته است.

چین برای جلوگیری از کمبود زغال سنگ در شرایطی که قیمتها به دلیل کمبود تامین افزایش پیدا کرده، به استفاده از ذخایرش اقدام کرده است. افزایش قیمت زغال سنگ روی بخش پایین دستی و اقتصاد واقعی تاثیر گذاشته است.

چین همچنین بیش از ۲۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود آزاد کرده تا روند اخیر رشد قیمت نفت را کنترل کند. واردات نفت چین با صعود قیمتها، آهسته شده است. اکنون نفت آزاد شده از ذخایر استراتژیک ممکن است میزان واردات نفت چین را ضعیفتر کند.

بعلاوه چین از ذخایر فلزاتش هم برداشت کرده تا رشد قیمتها که روی هزینه های تولید اثر گذاشته است را خنثی کند. تحلیلگران این اقدام در مدیریت قیمت کالا را تنها در کوتاه مدت موثر می دانند.

چین همچنین نشانه هایی از ضعیف شدن تقاضا برای فلزات نشان داده که ممکن است باعث کاهش قیمت مس و سنگ آهن تا پایان سال شود. رشد فعالیت کارخانه ای چین در ژوییه به پایینترین میزان در ۱۵ ماه اخیر رسید و واردات مس و سنگ آهن هم در پی افزایش قیمتها و محدودیتهای برنامه ریزی شده دولت در تولید فولاد، آهسته شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت وود مک کنزی در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرد، پیش بینی کرد تقاضای چین برای اکثر کالاها در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ ضعیفتر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ذخایر استراتژیک نفت چین واردات نفت چین ذخایر استراتژیک قیمتهای کالا ذخایر کالا رشد قیمت زغال سنگ نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۳۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد

یک پژوهش جدید از کشف مکانیسم جدیدی خبر داده است که می‌تواند یک معمای دیرینه را درباره فرسایش مداری ستاره‌هایی مانند خورشید حل کند.

این پژوهش نشان می‌دهد که میدان‌های مغناطیسی ستاره‌ای، نقش مهمی را در از بین بردن جزر و مد گرانشی عامل فروپاشی مداری سیارات فراخورشیدی موسوم به «مشتری داغ» (ot Jupiter) دارند.

مشتری‌های داغ، سیارات گازی و پرجرم مشابه مشتری هستند که به طور غیرعادی نزدیک به ستاره‌های مادر خود می‌چرخند و تنها چند روز طول می‌کشد تا یک مدار را کامل کنند. این نزدیکی، هم سیاره و هم ستاره را در معرض جزر و مد‌های گرانشی قوی قرار می‌دهد که انرژی مداری را منتقل می‌کنند و باعث می‌شوند سیارات طی میلیارد‌ها سال به آرامی به سمت داخل حرکت کنند تا در نهایت به پایان برسند.

نظریه‌های جزر و مدی کنونی نمی‌توانند مشاهدات فروپاشی مداری منظومه «WASP-۱۲b» را به طور کامل توضیح دهند. مدار فرسایش‌یافته این مشتری داغ، آن را چند میلیون سال دیگر به سوی ستاره میزبانش موسوم به «WASP-۱۲» می‌فرستد.

گروه پژوهشی شامل دانشمندانی از «دانشگاه دورام» (Durham University)، «دانشگاه لیدز» (University of Leeds) و «دانشگاه نورث‌وسترن» (Northwestern University) به این نتیجه رسیدند که میدان‌های مغناطیسی قوی در ستاره‌های خاص خورشیدمانند می‌توانند جزر و مد گرانشی مشتری‌های داغ را به طور بسیار موثری از بین ببرند.

جزر و مد گرانشی، امواجی را درون ستاره‌ها ایجاد می‌کند. هنگامی که این امواج با میدان‌های مغناطیسی روبه‌رو می‌شوند، به انواع گوناگونی از امواج مغناطیسی تبدیل می‌گردند که به سمت بیرون حرکت می‌کنند و در نهایت ناپدید می‌شوند.

دکتر «کریگ دوگوید» (Craig Duguid) پژوهشگر دانشگاه دورام و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این مکانیسم جدید، پیامد‌های گسترده‌ای را برای بقای سیاره‌های کوتاه‌مدت به ویژه مشتری‌های داغ دارد. این مکانیسم، یک روزنه جدید را از پژوهش پیرامون جزر و مد باز می‌کند و به راهنمایی ستاره‌شناسان رصدی در یافتن اهداف امیدوارکننده و مشاهده فرسایش مداری می‌پردازد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که برخی از ستاره‌های نزدیک ممکن است اهداف خوبی برای جستجوی مشتری‌های داغ در مدار‌های در حال فرسایش باشند. اگر ستاره‌های نزدیک پیدا شوند، می‌توانند شواهد بیشتری را درباره چگونگی تأثیرگذاری میدان‌های مغناطیسی بر جزر و مد این جهان‌های بیگانه ارائه کنند. همچنین، این پژوهش می‌تواند نشان دهد که انرژی جزر و مدی پراکنده‌شده در ستاره به کجا می‌رود.

این پژوهش در «The Astrophysical Journal Letters» به چاپ رسید.

منبع: میراث نیوز

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی در بنادر استان بوشهر
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌فروشی معادن
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد
  • دریافت نشان ملی مرغوبیت ۲۸ کالای صنایع دستی مازندران
  • رونق حمل و نقل جاده‌ای کالا
  • رونق حمل و نقل جاده ای کالا
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل