Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری خشکسالی نفس دشت‌های چهارمحال و بختیاری را بریده است، دیگر کشاورزی به روش سنتی جوابگوی نیاز نیست، باید روش‌های نوین در مباحث کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد، این روزها تولید محصولات گلخانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است و کشاورزان و بهره‌برداران برای رفتن به سمت کشت‌های گلخانه‌ای مورد تشویق قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، گلخانه یکی از مدرن‌ترین روش‌ها برای تولید محصولات کشاورزی و حفاظت این محصولات در برابر سرما، گرما و کم‌آبی است، عموما تولید محصولاتی مانند سبزی و صیفی نیازمند آب زیاد است، اما کشت این محصولات در گلخانه باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و بهره‌وری بالاتر در تولید می‌شود.

کشت به روش سنتی نیازمند استفاده از سموم و کودهای مختلف برای کنترل آفات است، در صورتی‌که در کشت به روش گلخانه‌ای میزان استفاده از سموم به حداقل می‌رسد  و سلامت محصول تولیدی بالاتر خواهد رفت، زیرا استفاده بیش از اندازه از سموم و کودهای شیمیایی در برای بدن انسان بسیار مضرر است.

عموما سبزی و صیفی در یک فصل خاص تولید و حجم وسعی از این محصولات در زمان برداشت روانه بازار می‌شود، فراوانی این محصولات در یک بازه زمانی محدود باعث کاهش قیمت شدید این محصولات و متضرر شدن کشاورز خواهد شد، زیرا کشاورز شاید نتواند در یک مدت محدود و زمانی‌که بازار از آن محصول اشباع شده، محصول تولیدی خود را با قیمت مناسب به‌فروش برساند، اما اگر کشاورز بتواند آن محصول را در سایر فصول تولید و روانه بازار کند، قطعا می‌تواند سوددهی بیش‌تری داشته باشد، همچنین نیاز بازار در فصول مختلف نیز تامین شود.

محصولات تولیدی در گلخانه‌ها سالم‌تر هستند

کورش ابراهیمی- یکی از گلخانه‌داران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مزایای کشت‌های گلخانه‌ای، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل برای رفتن به سمت کشت گلخانه‌ای افزایش تولید محصول در واحد سطح است، به‌طور مثال در یک هکتار اگر محصول به‌صورت سنتی و در بهترین شرایط کشت شود، نهایتا ۳۰ تن محصول برداشت می‌شود، اما در سطح یک هکتار در شرایط گلخانه‌ای می‌توان حدود ۱۲۰ تن محصول می‌توان برداشت کرد.

وی افزود: دومین مزیت کشت‌های گلخانه‌ای کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری در تولید محصول است، در کشت‌های سنتی میلیون‌ها مترمکعب آب مصرف می‌شود، در حالیکه در کشت گلخانه‌ای یک صدم این میزان آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و چهاربرابر محصول تولید می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در گلخانه می‌توان محصولات را در خارج از فصل تولید، کشت و برداشت کرد، عنوان کرد: می‌توان بر اساس نیاز بازار کشت را در فصول مختلف مدیریت کرد.

این گلخانه‌دار با بیان اینکه کشورهای خارجی مشتری محصولات سبزی و صیفی تولیدی در ایران هستند، یادآور شد: کشور روسیه یکی از مشتری‌های سبزی و صیفی ایران است، اما متاسفانه برای صادرات موانع بسیاری وجود دارد، گاها برای صادرات از مرز ارمنستان و سایر کشورها به‌علت کرونا محدویت‌هایی اعمال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر زیرساخت‌های لازم برای صادرات محصولات سبزی و صیفی تولیدی در گلخانه‌ها فراهم شود، شاهد ارزآوری بالایی برای کشور خواهیم بود، گفت: درآمدهای صادرات محصولات گلخانه‌ای می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود.

ابراهیمی با بیان اینکه شایعات در خصوص دستکاری ژنتیکی محصولات تولیدی در گلخانه‌ها صحت ندارد، خاطرنشان کرد: برای تولید محصول در گلخانه از سموم و کود کمتری استفاده می‌شود، همچنین برای صادرات محصول باید استانداردهایی برای تولید محصول رعایت شود، بنابراین وقتی این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شود از کیفیت بالایی برخوردار و مورد تائید است.

این گلخانه‌دار با تاکید بر اینکه برای کشت محصول در فضای باز نیاز به سموم بیش‌تری برای کنترل آفات است، بیان کرد: به‌علت استفاده از نیترات و کود شیمیایی در مزارع گوجه‌ فرنگی، یک خط سفید و سبز در گوجه‌فرهنگی ظاهر می‌شود، اما در محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی طعم بهتری دارند.

در روش کشت گلخانه‌ای میزان آب مصرفی یک دهم کشت در فضای باز است

ابراهیم شیرانی- معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص محاسن کشت‌های گلخانه‌ای، اظهار کرد: کشت‌های گلخانه‌ای محاسن بسیاری دارد، در گذشته مجوز برای احداث گلخانه در سطح‌های کوچک زیر ۱۰۰۰ مترمربع صادر نمی‌شد، اما اکنون این محدودیت برداشته شده است و در روستاها در سطح‌های ۳۰۰ متر نیز امکان احداث وجود دارد.

وی بیان کرد: در یک هکتار کشت گلخانه‌ای می‌توان برای ۱۲ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرد، اما در کشت سنتی، دو هکتار زمین تنها برای امرار معاش یک خانواده کافی است.

شیرانی با اشاره به کاهش چشمگیر بارش و کمبود منابع آبی در دسترس، یادآور شد: خشکسالی‌هایی که در چند سال اخیر در چهارمحال و بختیاری حادث شده و همچنین افزایش جمعیت موجب شد که دیگر کشت به روش‌های سنتی جوابگوی نیاز نباشد و باید به سمت کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کنیم.

معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: احداث گلخانه در اراضی کشاورزی غیرقابل کشت امکانپذیر است، امروزه اولویت وزارتخانه و سازمان جهادکشاورزی توسعه کشت گلخانه‌ای است، در کشت گلخانه‌ای تمامی عوامل موثر بر تولید از نظر دما، شرایط محیطی، آفات و ... کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه عملکرد تولید محصول در گلخانه نسبت به کشت گلخانه‌ای ۱۰ برابر بیش‌تر از کشت به روش سنتی است، تاکید کرد: می‌توان در روش‌های گلخانه‌ای محصول را در خارج از فصل تولید کرد، در روش سنتی نمی‌توان محصول را در خارج از فصل تولید کنیم، زیرا شرایط در فضای باز قابل کنترل نیست.

شیرانی افزود: اگر محصولی در خارج از فصل تولید شود، می‌توان با قیمت بالاتری در بازار عرضه کرد، در برخی نقاط کشور محصولات باغی مانند گیلاس، هلو، توت فرنگی و ... به‌صورت پیش‌رس در گلخانه تولید و زودتر از موعد در بازار عرضه می‌شود.

معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تولید گیاهان و گل‌های زینتی را می‌توان در فضای گلخانه مدیریت کرد، تصریح کرد: برای مثال می‌توان تولید گل و گیاهان زینتی را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که برای دوره خاصی مانند  اعیاد، روز زن، معلم، ولنتاین و ... وارد بازار کرد.

وی بیان کرد: در روش کشت گلخانه‌ای میزان آب مصرفی یک دهم کشت در فضای باز است، همچنین محصولات تولیدی در گلخانه‌ها سالم‌تر و شناسه‌دار هستند، زیرا میزان مصرف سموم در گلخانه‌ها قابل کنترل است، امروزه کشت محصول در فضای باز  و در اراضی خُرد به صرفه نیست.

شیرانی با بیان اینکه گلخانه یکی از صنایع نوپا در چهارمحال و بختیاری است، گفت: برای حل مشکل بازاریابی و صادرات محصولات گلخانه‌ای باید اتحادیه گلخانه‌داران در استان تشکیل شود، اقدامات لازم برای این کار توسط سازمان تعاون استان در حال پیگیری است.

معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: این تعاونی علاوه بر بحث بازاریابی می‌تواند موضوعاتی مانند سازه‌های مورد نیاز احداث گلخانه، صادرات، تهیه کود و سایر مسائل مرتبط با این صنعت را پیگیری کند و گلخانه‌داران نیز از سود این تعاونی منتفع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مصرف سموم و کود در فضای باز برای کشت محصول بالاتر است، تصریح کرد: برای محصولات تولیدی در گلخانه گواهی سلامت صادر می‌شود، همچنین میزان تولید در گلخانه مدیریت شده و بر اساس نیاز بازار در فصول مختلف محصولاتی مانند سبزی و صیفی تولید خواهد شد.

شیرانی گفت: تولید سبزی و صیفی به روش سنتی و در فضای باز آب‌بری بالایی دارد، اما در گلخانه مصرف آب برای تولید سبزی و صیفی پایین است، احداث گلخانه در چهارمحال و بختیاری جزو رسته‌های اولویت‌دار برای ایجاد اشتغال بوده و بانک‌های عامل نیز تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری کشت گلخانه ای درآمدزایی محصولات تولیدی در گلخانه خارج از فصل تولید تولیدی در گلخانه ها محصولات گلخانه ای کشت های گلخانه ای کشت گلخانه ای احداث گلخانه صادرات محصول گلخانه ای برای صادرات تولید محصول فضای باز روش سنتی سبزی و صیفی گلخانه دار برای تولید سموم و کود کشت به روش روش ها بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۴۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۹۷۵ گلخانه کوچک مقیاس خانگی در راستای ایجاد اشتغال برای روستاییان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سعید نارویی اظهار داشت: با توجه به مشارکت مردم استان سیستان و بلوچستان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سال 1402 تا امروز پنج هزار و 329 پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته  که منجر به صدور سه هزار و 354 مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی در سطح 98 هکتار شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد یک هزار و 975 گلخانه‌ خانگی در سطح 57 هکتار موفق به کسب پروانه بهره‌برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند. 

نارویی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، به دلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح، امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد. گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح 90 تا 299 مترمربع احداث می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس