Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مهدی میرقراچولو مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : هم اینک ۶ تولید کننده دارای مجوز مزرعه تولید ماهیان زینتی در این استان فعال است که علاوه بر این، تعدادی پرورش دهنده این نوع ماهیان هم به طور غیر رسمی فعالیت دارند.

او افزود: با توجه به محیط کوچک اختصاص آکواریم برای تکثیر ماهیان زینتی و مصرف کم آب این نوع فعالیت، با هزینه کمی نسبت به سایر مشاغل ایجاد می‌شود و اشتغال زایی خوبی نیز فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید 

فعالیت ۱۸۰ مزرعه پرورش ماهی در خراسان شمالی

میر قراچولو با بیان اینکه تولید ماهیان زینتی باید جزوء مشاغل خانگی قرار گیرد افزود :  این موضوع در استان‌های غیر ساحلی همچون خراسان شمالی در رده مشاغل خانگی قرار نگرفته است و فعالان این بخش با آورده خود، این شغل را راه اندازی کرده اند در حالی که ظرفیت و پتانسیل زیادی برای این بخش وجود دارد.

او بر ارائه تسهیلات به این بخش تاکید کرد و افزود: ایجاد مزرعه و آکواریم پرورش ماهیان زینتی سودآور و اشتغال زا است و به همین دلیل از مسوولان می‌خواهیم که در این زمینه مساعدت‌های بیشتری داشته باشند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای هر یک قطعه لارو ۱۰۰ تومان هزینه می‌شود این در حالی است که یکی از تولید کننده‌های موفق این استان با فروش یک میلیون قطعه ماهی زینتی در سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرد.

میرقراچولو با بیان اینکه فروش ماهیان زینتی به نوعی تضمین شده است اظهار داشت: فعالان آبزی پروری خرید ماهیان زینتی را تضمین می‌کنند و این افراد بستر‌های لازم برای فروش ماهی در استان‌های دیگر و حتی کشور‌های خارجی از جمله عراق را پیدا کرده اند.

او گفت : حتی این تولید کننده‌ها لارو و بچه ماهی به همراه غذای مورد نیاز را در اختیار تولید کننده‌های کوچک قرار می‌دهند و محصول را نیز از آنان خرید می‌کنند.

میرقراچولو گفت: بخشی از ماهیان زینتی تولیدی استان به دیگر استان‌ها از جمله اصفهان و تهران و بعضا حتی به کشور‌های آسیای مرکزی نیز ارسال می‌شود.

او افزود: خراسان شمالی بخشی از ماهیان زینتی مورد نیاز خود را از استان‌های خراسان رضوی و گلستان تامین می‌کند که از جمله آن، ماهی قرمز شب عید است.

او با بیان اینکه مراکز استان در قالب تکثیر ماهیان زینتی آب شیرین و بعضا شور فعالیت می‌کنند گفت: مهم‌ترین گونه‌های پرورشی در استان شامل انواع سیچلایدها، گوپی، مولی و پلاتی است و همچنین ماهی قرمز نیز برای عید تولید می‌شود.

او با بیان اینکه منابع آبی شیرین با ظرفیت ایجاد واحد‌های پرورش ماهی به خصوص انواع زینتی در استان وجود دارد، افزود: پرورش ماهیان زینتی نیاز به آب زیادی ندارد و در این استان ظرفیت و پتانسیل ایجاد مراکز پرورش ماهی وجود دارد که هم اینک در شهرستان‌های مانه و سملقان و راز و جرگلان ظرفیت برای فعالیت وجود دارد، اما تاکنون هیچ مزرعه‌ای در این شهرستان‌ها نداریم.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی فرصتی مناسب، مطمئن و زودبازده برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان رشته شیلات و علاقه‌مندان این صنعت است.

او گفت: میزان تولید ماهی در این استان بدون احتساب ماهیان زینتی به ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن رسیده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۲ و قبل از آغاز به کار دولت تدبیر و امید سه برابر شده است.

میرقراچولو گفت : پرورش ماهیان زینتی، صنعتی نوپا و سودآور در کسب و کار‌های ارزان خانگی و گامی برای ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

او افزود: زندگی آپارتمان نشینی و تبعات اجتماعی زندگی شهری فرهنگ نگهداری آکواریوم در فضای کار و خانه را به منظور آرامش و نشاط روحی انسان‌ها بیشتر کرده و تولید و پرورش ماهیان زینتی را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه کرده است.

او گفت: هم اینک در سبزوار که خطه کویری است جوانان زیادی به تولید و پرورش ماهیان زینتی روی آورده و با این فعالیت گامی در مسیر خوداشتغالی برداشته‌اند که حتی این این شهرستان را به قطب تولید تبدیل کرده اند این در حالی است که ظرفیت ایجاد مزارع و آکواریم پرورش ماهیان زینتی در خراسان شمالی بالا است، اما تاکنون مغفول مانده است.

انتهای پیام/ه 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماهی های زینتی جهاد کشاورزی خراسان شمالی پرورش ماهیان زینتی خراسان شمالی تولید کننده پرورش ماهی تولید ماهی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۴۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت ۹ هزار و ۷۹۲ نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خراسان شمالی

 حسین فرجی افزود: این آزمون در ۵ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، جاجرم و مانه و سملقان برگزار می‌شود.
وی گفت: سهمیه استان در این آزمون ۳۷۲ نفر است که بیش از سه برابر ظرفیت یعنی هفت هزارو ۸۳۰ نفر زن و هزارو ۹۶۲ نفر مرد متقاضی هستند.
کارت ورود به جلسه آزمون  در سایت جهاددانشگاهی کشور به آدرس hrtc.ir قابل مشاهده و دریافت است و فرآیند برگزاری آزمون از ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز و درب‌های ورود به جلسه امتحان نیم ساعت قبل از شروع فرآیند آزمون بسته خواهد شد، لذا همه متقاضیان باید قبل از بسته شدن درب‌های ورودی در محل حوزه امتحانی خود حاضر باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • شرکت ۹ هزار و ۷۹۲ نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خراسان شمالی
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری