Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:08:38 GMT

بازاریان آستارا نگران تعطیلی و چشم انتظار واکسن

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۵۲۶۳

بازاریان آستارا نگران تعطیلی و چشم انتظار واکسن

بازار سرپوشیده و گردشگرپذیر آستارا در حاشیه دریای خزر و نزدیک به گمرک این شهرستان، یکی از قطب های اقتصادی و گردشگری گیلان به حساب می آید و علاوه بر بیش از یکهزار و ۵۰۰ غرفه و مغازه در داخل بازار، پاساژها و فروشگاه های اطراف آن نیز در جذب مسافران و گردشگران تاثیر بسیاری دارند و در هر فصل سال بخصوص در تابستان با حجم بالای تقاضا و خرید مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از حدود یک سال و نیم قبل که کرونا در جهان شایع و گیلان نیز به عنوان یکی از نخستین استان های ایران درگیر این ویروس شد، بازار آستارا به تبع اعمال تعطیلی های کرونایی همواره رکود و وقفه های بلند و کوتاه مدت را تجربه کرده است به طوری که به اذعان متولیان امر، ده ها غرفه به علت کاهش قابل توجه درآمد و ناتوانی در تامین اجازه بها به طور کامل بسته و برچیده شده است.

بیشترین آسیب کرونا به بازاریان وارد شده است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد که بازار آستارا در تعطیلی های پیک های کرونا بیشترین آسیب را دیده است و فعالان اقتصادی آن، با وجود متضرر شدن از تعطیلی ها همیشه از تصمیمات و مصوبات ستاد مقابله با کرونا تبعیت کرده اند.

به گفته محسن آهنی گشت و کنترل های کرونایی اغلب در حوزه بازار تشدید می شود و برای اینکه با حجم بالای مسافر و گردشگر و به تبع آن با شیوع کرونا مواجه نشویم، همیشه به بازار متمرکز شده ایم و طی یک سال و نیم گذشته کنترل و انسداد ورودی های آستارا و تعطیلی و پلمب بازار در دستور کار بوده است.

عارف باباشپور عضو هیات رئیسه اتاق اصناف آستارا نیز ضرر و زیان غرفه داران و مغازه داران بازار ساحلی این شهرستان را بسیار جدی و عمیق دانست و گفت: بازار ساحلی به عنوان قلب تپنده اقتصاد شهرستان، ظرفیت تعطیلی ها و پلمب مغازه ها را ندارد و به حد کافی دچار ضربه و زیان شده است.

وی گفت: بسیاری از غرفه داران بازار ساحلی مستاجر هستند و چک های آنها برگشت خورده است و به کارمندانی می مانند که هفت تا هشت ماه حقوق نگرفته باشند و تسهیلات بانکی و بسته های حمایتی نیز گره از مشکل آنها نگشوده است.

باباشپور ادامه داد: بازاریان انتظار دارند همانگونه که در اولویت برنامه تعطیلی مسئولان قرار داشتند، این روزها نیز در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند و این خواسته بزرگی نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف آستارا این تقاضا و انتظار بازاریان را موجه دانست و تصریح کرد: شبکه بهداشت و درمان می تواند با احصاء مشخصات کسبه و اصناف بازار ساحلی آستارا، آنها را در نوبت واکسیناسیون قرار دهد و این امر سبب ایمن سازی بازار و اطمینان خاطر خریداران و مشتریان خواهد شد و در گردش چرخه اقتصادی شهرستان نیز موثر خواهد بود.

واکسیناسیون خارج از نوبت خلاف مقررات است

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا اما در این خصوص گفت: با وجود اینکه واکسن به اندازه لازم تامین شده و واکسیناسیون گروه های سنی به طور مستمر در حال انجام است، اما با توجه به دستورالعمل هایی مبنی بر رعایت گروه های سنی ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا، امکان استثنا قائل شدن در واکسیناسیون وجود ندارد.

دکتر فرید بصیری مقدم افزود: آن عده از بازاریان که در محدوده سنی بالای ۵۰ سال قرار دارند مشمول دریافت واکسن هستند و می توانند با نام نویسی در سامانه سلامت وزارت بهداشت و درمان و دریافت پیامک سامانه، به نزدیک ترین مرکز واکسیناسیون که در پیامک قید می شود مراجعه کنند.

او با اعلام اینکه با همکاری بسیج و هیات امنای مساجد، ۱۰ مرکز و پایگاه واکسیناسیون در آستارا دایر و فعال است، مردم را طبق گروه های سنی اعلام شده به دریافت واکسن توصیه کرد.

از سوی دیگر سعید میرقربانی سرپرست فرمانداری آستارا با هشداردهی کاهش استفاده از ماسک به زیر ۴۰ درصد شهروندان در فضاهای عمومی، از پیگیری جدی برای انسداد ورودی این شهرستان در راستای کاهش مسافر و گردشگر و قطع زنجیره شیوع کرونا خبر داده است.

طبق آخرین گزارش نرم افزار ماسک وزارت بهداشت و درمان، همه ۱۷ شهرستان گیلان در وضعیت قرمز پر خطر قرار دارند و به گفته حسن رخ شاد مدیر گروه دکتر بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان، میانگین استقبال از واکسن در گیلان ۷۶ درصد و در ۱۴ شهرستان این استان بالای آن رقم است اما آستارا رقم پایین استقبال از واکسن را به خود اختصاص داده است.

به نظر می رسد به توجه به این شرایط، بازار ساحلی آستارا اگر تعطیلی مجدد و پلمب واحدها را تجربه نکند، باید همچنان برای ایمنی در مقابل کرونا و واکسیناسیون کسبه طبق گروه های سنی، هفته ها و ماه های دیگر را در انتظار واکسن سپری کند.

شیوع ویروس کرونا و بخصوص سویه جهش یافته موسوم به دلتا، کشورها را به مخاطره انداخته و بهترین راهکار مقابله با آن ماندن در خانه، خودداری از سفر، واکسیناسیون عمومی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

شهرستان مرزی و گردشگرپذیر بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

برچسب‌ها آستارا ویروس کرونا واکسن کووید 19 واکسن واکسیناسیون دانشگاه های علوم پزشکی اصناف گیلان ستاد تنظیم بازار اتاق اصناف ایران بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آستارا ویروس کرونا واکسن کووید 19 آستارا ویروس کرونا واکسن کووید 19 واکسن واکسیناسیون دانشگاه های علوم پزشکی اصناف گیلان ستاد تنظیم بازار اتاق اصناف ایران بهداشت و سلامت بهداشت و درمان گروه های سنی بازار ساحلی تعطیلی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۵۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

وی افزود: واکسن روتاویروس در سنین ۲، ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود.

عرشی گفت: واکسیناسیون روتاویروس سالانه حداقل از ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.

وی گفت: این واکسن نیز در سنین ۲، ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

کد خبر 6090502 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است