Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- همزمان با فرارسیدن ماه محرم کوچه و خیابان‌های شهر بیرجند و سایر شهرهای استان خراسان جنوبی سیاه پوش شد و بیرق عزا در استان برافراشته شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مردم استان خراسان جنوبی از گذشته‌های دور تاکنون در امور دینی و مذهبی پیشتاز بوده و ارادت ویژه‌ای به اهل بیت(ع) دارند و آیین عزاداری محرم در تمام نقاط استان با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر ساله مراسم و آیین‌های مختلفی مانند علم‌گردانی، مشعل‌گردانی(روستای خور)، تعزیه‌خوانی، هفت منبر(بیرجند)، شمع‌گردانی، بیل‌زنی(خوسف) و نخل‌‌گردانی(فردوس و طبس) با حضور عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در استان برگزار می‌شد اما در سال گذشته و امسال با وجود بیماری منحوس کرونا و در جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا این آیین‌های مذهبی کنار گذاشته شده است.

عزاداری‌های ماه محرم با رعایت نکات و شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در جای جای استان خراسان جنوبی آغاز شده و امید است دلدادگان حسینی در کنار عزاداری‌های باشور به سلامتی خود و دیگران نیز اهمیت دهند.

تلاش بر احیای روضه‌های خانوادگی 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان جنوبی نیز در آیین استقبال از ماه محرم از برگزاری مراسمات مذهبی در زیر سایه کرونا خبر داد و گفت: امسال تمام ظرفیت حقیقی و مجازی سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان پای کار برنامه‌های ماه محرم هستند.

حجت الاسلام احمد رضایی بیان کرد: ماه محرم در دو محور اصلی تعظیم شعائر و محور فرعی مسئولیت‌پذیری اجتماعی برگزار می‌شود که در محور اصلی تمام اماکن مذهبی، دستگاه‌ها و نهادها سیاه پوش می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای احیای روضه‌های خانوادگی تلاش می‌شود افزود: امسال با توجه به شرایط کرونا ایستگاه‌های صلواتی برگزار نمی‌شود بلکه ایستگاه‌های سلامت و صوت خواهد بود.

برپایی کاروان‌های عزای خودرویی در سطح شهر 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال هم کاروان‌های عزای خودرویی در سطح شهر خواهیم داشت گفت: حرکت دسته‌جات عزاداری تنها در محلات خواهد بود و به صورت شهر به شهر یا روستا به روستا نیست.

رضایی با اشاره به اینکه طبل و سنج در عزاداری‌ها به حداقل خواهد رسید و طبل و سنج‌ها باید فردی و شخصی باشد تصریح کرد: همچنین پویش «هر خانه یک پرچم و هر مغازه یک پرچم» راه‌اندازی می‌شود.

شعار ماه محرم؛ «نسل به نسل در پناه حسینیم» 

وی با بیان اینکه بشرویه به عنوان حسینیه استان شهری است که به صورت تمام سیاه پوش می‌شود افزود: در محور مسئولیت اجتماعی نیز حل مسائل مردم توسط هیئت‌ها انجام می‌شود و کمک‌های مومنانه توسط هیئت‌های مذهبی صورت می‌گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: شعار امسال ماه محرم «نسل به نسل در پناه حسینیم» است و دو #نسل_امام_حسینی و #ایران_مشکی_پوش در فضای مجازی خواهد بود.

درخواست پلیس برای تغییر ساعت ممنوعیت تردد شبانه در دهه اول محرماستفاده از ظرفیت فضای مجازی برای برگزاری برنامه‌ها و مراسمات محرم/خادمیاران رضوی استان گلستان در تدارک محرمی باشکوهنماینده ولی‌فقیه در استان کردستان: حفظ سلامت مردم در برنامه‌های محرم اولویت هیئت‌های مذهبی قرار گیرد

رضایی عنوان کرد: فعالیت‌های امسال زیر نظر 12 کارگروه قرآن، مبلغان، کودک و نوجوان، بانوان، هنری، هیئت و تشکل‌ها، کتاب، اهل سنت، تبلیغ نوین و مسجد، تبلیغ محیطی و آموزش است.

وی ادامه داد: امسال مُبلغان بومی و غیربومی به تمام روستاهایی که زمینه فراهم باشد اعزام می‌شوند و هیئتی بدون مُبلغ نخواهیم داشت.

نصب بزرگترین کتیبه محرمی کشور در بیرجند 

مدیرکل تبلیغات استان خراسان جنوبی گفت: این کتیبه محرمی به طول 700 متر منقش به نام مبارک ابا عبدالله الحسین(ع) و با شعار «یا حسین(ع) نسل به نسل در پناهت هستیم» است تا نشان از آغازماه محرم بدهد.

وی از برگزاری مراسمات عزاداری در فضای باز با یک سوم ظرفیت و در فضای بسته با ظرفیت یک چهارم خبر داد و افزود: مردم می‌توانند از نذر سلامت در ماه محرم امسال استفاده کنند.

نظارت 30 بازرس از هیئت‌های مذهبی خراسان جنوبی 

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: از برگزاری تجمع در ماه محرم و ایام تاسوعا و عاشورا جلوگیری می‌شود ولی برگزاری هیئت‌ها در هر محله‌ای است.

غلامرضا عباسی مقدم گفت: برنامه‌های تجمع که هر ساله در مسجد عاشورا، مسجد امام حسین(ع) و هیئت حسینی، قتلگاه و مراسمات مذهبی مانند بیل‌زنی و نخل‌گردانی بوده امسال با توجه به شرایط کرونایی برگزار نمی‌شود.

وی افزود: 30 نفر بازرس توسط شورای هیئت‌های مذهبی بر ایستگاه‌های بهداشتی و هیئت‌ها نظارت می‌کنند و در صورت گزارش تخلف ضمن تذکر در صورت تکرار برخورد می‌شود.

1340 هیئت مذهبی در استان مجوز فعالیت دارند 

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در شهر بیرجند 80 هیئت و در استان خراسان جنوبی 1340 هیئت مذهبی مجوز فعالیت دارند.

عباسی مقدم گقت: اجرای مراسم عزاداری در فضای باز با ظرفیت یک سوم و در فضای بسته با ظرفیت یک چهارم برگزار می‌شود و سقف مراسم‌ها دو ساعت خواهد بود و پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک به صورت مستمر است.

انتهای پیام/256/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان خراسان جنوبی مدیرکل تبلیغات تبلیغات اسلامی هیئت های مذهبی برنامه ها ماه محرم هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۵۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در خراسان جنوبی آغاز می‌شود

سلیمی دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات دور دوم در ۲۱ اردیبهشت برگزار و از فردا ۱۳ اردیبهشت تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه تبلیغات تا ۲۴ ساعت قبل از شروع انتخابات ادامه دارد افزود: در این مدت نامرد‌ها می‌توانند ستاد‌های انتخاباتی خود را فعال و از امکاناتی که شهرداری‌ها برای تبلیغات نامزد‌ها در نظر گرفته، استفاده کنند.

سلیمی اظهار کرد: مستند‌ها و مناظرات انتخاباتی که از سوی صدا و سیما هم ضبط شده است، از طریق شبکه استانی خاوران پخش می‌شود تا مردم بتواند با رصد و پیگیری برنامه ها، شناخت کافی از نامزد‌ها پیدا کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • فردا تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در خراسان جنوبی آغاز می‌شود
  • نظارت ۹۹۰ ناظر بر دور دوم انتخابات بیرجند، درمیان و خوسف
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • دو برابر شدن بودجه شهرداری شهرکرد
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • قاچاقچی سوخت بیش از ۲ میلیارد تومان جریمه شد
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند