Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@14:23:43 GMT

ارزبری یک میلیارد دلاری دو درصد داروهای وارداتی

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۶۴۵۵

ارزبری یک میلیارد دلاری دو درصد داروهای وارداتی

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی گفت: متاسفانه برای ۲ درصد از نیازهای خارجی که اهمیت چندانی هم ندارند بیش از ۱ میلیارد دلار ارز می دهیم.

به گزارش مشرق، فرامرز اختراعی رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در گفتگو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره واردات واکسن کرونا توسط یک شرکت خصوصی کوبل دارو و دلیل عملیاتی نشدن واردات واکسن به کشورمان طی دوره شیوع کرونا اظهار داشت: در ابتدا کشورهای قدرتمندی مثل آمریکا تمامی ابزار تولید واکسن مثل رزین و محیط کشت را از تمام دنیا جمع آوری کرده و شرکت‌های تولیدکننده را خرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران کمبود واکسن در ابتدا برای آلمان و فرانسه هم خیلی جدی بود اما آنها هم پیمان آمریکا هستند و دشمنی با همپیمانان کمتر است.

بیشتر بخوانید: هشدار پلیس فتا به فروشندگان اینترنتی دارو

وی افزود: رقابت تامین واکسن موجب شد ما مقداری به تاخیر بیفتیم و در حال حاضر فاصله زیادی با کشورهایی همچون آلمان و فرانسه که دارای زیرساخت‌های قویتری از نظر امکانات تجارت و تولید هستند و مشکلات تحریم و نقل و انتقال پول را ندارند؛ نداریم. در اساس ما امکان تامین واکسن را در بخش دولتی و خصوصی نداشتیم و در تمامی دنیا این کالا نباید توسط بخش خصوصی تامین شود. بیش از ۳۰ شرکت وارداتی مجوز واردات واکسن داشتند که تاکنون شرکت کوبل دارو موفق شده یک میلیون دوز واکسن وارد کند .ولی مهم، فرآیند تولید واکسن در ایران بوده بحمدالله به سرانجام رسید که البته تاخیر ارائه محصولات داخلی هم مسئله مهمی است که شاید سختگیری رگولاتوری نظام در مورد آن موجب دیرکرد ارائه واکسن برای واکسیناسیون عمومی شد.

اختراعی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته بخش خصوصی درگیر واردات دارو نمی‌شوند بلکه بیشتر بروی تولید متمرکزهستند و به دلیل توانمندی‌های خود می توانند رقابت ایجاد کند. متاسفانه علیرغم اینکه در اوایل انقلاب طرح موفق ژنریک اجرا شد و سالهای طولانی تا دهه ۷۰  واردات دارو خاص، شرکت‌های دولتی داروپخش، سهامی دارویی کشور و هلال احمر بود و ما هیچ مشکلی نداشتیم ولی متاسفانه طی سال‌های اخیر شرکت‌های فراملیتی، کمپانی‌های واسطه ای را در ایران ایجاد کردند که موجب رقابت و انحراف از موضوع سلامت شده و منافع بنگاه‌های اقتصادی را بر منفعت ملی غالب کرده  است. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت واردکننده دارو داریم که اگرچه بخش کوچکی از دارو به کشور وارداتی است؛  اوضاع نظام دارو را به هم ریخته اند.

وی با تاکید بر اینکه برای تولید واکسن بیشتر به محیط کشت و رزین نیاز است گفت: در ابتدا رزین خالص سازی و محیط کشت توسط کشورهای دیگر قبضه شده بود اما در حال حاضر فراوان است و فکر می‌کنم از اواسط شهریور تامین واکسن در حدی شود که به افرادی که در مقابل تزریق آن مقاومت می کنند هم برای تزریق مراجعه شود.  

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی گفت: واردات دارو منحصرا دست شرکت‌های واردات واکسن مجوزدار خواهد بود ولی اگر تولید واکسن داخلی سریعتر شود شاید دیگر نیازی به واردات واکسن داشته باشیم و حتی به صادرات آن اقدام کنیم.

وی با اظهار تاسف از عملکرد نظام سازمان غذا و دارو در جهت تامین مواد اولیه و واسطه تولید دارو در کشور و کمبود داروهای داخلی و گران شدن و نایابی آنها گفت: برای تولید دارو مواد اولیه یا واسطه و یا پایه را مجبوریم وارد کنیم  و آنچه که برای تولید استفاده می شود مقادیر بسیار کمی از لحاظ ارزشی است و ما قادریم مجموعا با ۷۰۰ میلیون دلار تمامی نیازهای داخلی را مرتفع کنیم. متاسفانه برای ۲ درصد از نیازهای خارجی که اهمیت چندانی هم ندارند بیش از ۱ میلیارد دلار ارز می دهیم.

اختراعی افزود: ۷۰۰ میلیون دلار ارزی که باید در اولویت به تولیدکننده داخلی داده شود متاسفانه برای حمایت از واردات ۲ درصد دارو اختصاص می‌یابد و زمانیکه تولیدات داخلی کم می شود راه برای واردات دارو باز می شود همان اتفاق اشتباهی که برای تولید واکسن داخلی در کشور افتاده است. اگر رگولاتوری کشور واکسن های داخلی را تایید کند، نیازی به واردات نخواهیم داشت. لختی و تضاد منافع احتمالی موجب شده است که به تولیدات داخلی توجه کافی نشود. با تغییرات دولت این روند ادامه دار نخواهد بود.

وی بر زحمات دکتر نمکی وزیر بهداشت دولت دوازدهم تاکید کرد و اظهار داشت: دکتر نمکی در مبارزه با فساد بسیار موفق بودند ولی فساد عمیقتر از آن است که در عرض چندماه ریشه کن شود. امیدواریم وزیر بعدی این مسیر را ادامه دهد و نظام دارویی را به شرایط ویژه  و موفقیت هایی برگرداند که در اوایل انقلاب تا دهه ۷۰ داشتیم.  ما هم به عنوان مدافع مردم لحظه ای آرامش نداریم و تلاش می کنیم با نابسامانی ها مقابله کنیم. در مجموع نمره بدی در واکسن و دارو نداریم. با توجه به شرایط عمومی کشور، جزو کشورهای موفق هستیم. وضعیت به شدت رو به مطلوب‌تر شدن است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان المپیک توکیو دارو واردات ارز سلامت سازمان غذا و دارو تهران فرانسه آمریکا ایران انقلاب واردات واکسن تولید واکسن واردات دارو برای تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۶۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ بهرام عین اللهی اظهار کرد: خوشبختانه با تصویب روز گذشته مجلس، مقرر شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات وزارت بهداشت برای برقراری فوق العاده خاص به کارکنان این وزارتخانه، پرداخت شود.

وی با بیان اینکه هدف ما از حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی، تسهیل امور و راحتی مردم دانست و گفت: امروزه مواد غذایی به راحتی و به شیوه غیرحضوری برای همه در دسترس است و مشارکت سکو‌های اینترنتی در حمل دارو می‌تواند موجب راحتی کار مردم شود. 

وزیر بهداشت تاکید کرد: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی به صورت کد پیگیری است و حمل کننده دارو از سکو، اطلاعی از فهرست و محتویات دارو‌های افراد ندارد و مسئولیت ارائه دارو نیز با مسئول فنی داروخانه‌هایی است که آن را از این شیوه فروخته است. 

وی با تاکید بر اهمیت سلامت کودکان در تامین سلامت بزرگسالان، از اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در سراسر کشور خبر داد و با بیان اینکه بخشی از رشد تکاملی در دهه اول زندگی هر فرد رخ می‌دهد، افزود: تمام اعضای بدن، رشد تکاملی دارند بنابراین هر حادثه و بیماری که در ۷ سال اول زندگی رخ دهد، می‌تواند در سنین بالاتر و حتی تا پایان عمر نیز وجود داشته باشد و سلامت افراد را به مخاطره بیندازد.

عین اللهی با اشاره به پیشنهاد وزارت بهداشت و بررسی طرح درمان کودکان زیر ۷ سال در کمیته‌های مختلف دولت، گفت: خوشبختانه این طرح در هیات دولت تصویب شد و جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که علیرغم مشکلات و تحریم‌ها خدمات مورد نیاز کودکان زیر ۷ سال را در مراکز دولتی به صورت رایگان ارائه دهد.

درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال سرمایه گذاری برای سلامت و آینده کشور است

وزیر بهداشت از طرح درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال به عنوان نوعی سرمایه گذاری برای سلامت و آینده کشور یاد کرد و گفت: ممکن است نتایج این طرح در دولت مردمی مشخص و ملموس نباشد، اما اثرات آن در آینده و سلامت کشور، موثر است. این طرح به همه بیمارستان‌های دولتی ابلاغ شده است. 

تامین نیاز‌های دارویی کشور با کمک شرکت‌های دانش بنیان

عین اللهی یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت را تقویت شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت دانست و گفت: با استفاده از توان و ظرفیت این شرکت‌ها می‌توانیم بسیاری از نیاز‌های دارویی کشور از جمله دارو‌های بیماران تالاسمی را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه شاهد رشد تولیدات دارو‌های مورد نیاز توسط شرکت‌های ایرانی هستیم، گفت: بعضا ممکن است برخی از بیماران، تمایلی برای مصرف دارو‌های ایرانی نداشته باشند که تجویز و مصرف دارو‌های خارجی توسط متخصصان مورد تایید وزارت بهداشت انجام می‌شود، اما اولویت ما، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است. 

ثبت رکورد افزایش شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت در دولت مردمی

وزیر بهداشت به فعالیت ۷۰۰ شرکت دانش بنیان حوزه سلامت تا سال ۱۴۰۰ اشاره و عنوان کرد: در دولت مردمی و تا کنون، تعداد شرکت‌های دانش بنیان این حوزه به بیش از یک هزار و ۴۰۰ شرکت رسیده و شاهد رکوردی در افزایش تعداد این شرکت‌ها هستیم و با تسهیلات و حمایت‌های دولت نیز تعداد این شرکت‌ها رو به رشد است. 

عین اللهی تولید پانسمان مورد نیاز بیماران پروانه‌ای را یکی از اقدامات ارزشمند شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت ارزیابی و خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای تولید این پانسمان‌ها آغاز شده البته قبل از تولید و تجاری سازی هر محصول، باید پژوهش و تحقیقات انجام شود که تولید این پانسمان نیز در مرحله تحقیقاتی است و امیدواریم با حمایت‌های دولت به مرحله تجاری سازی و تامین نیاز‌های داخلی برسد. حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در تامین نیاز‌های کشور یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت است. 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد جایگاه والای پزشکی کشورمان در منطقه، گفت: امروز قوی‌ترین نظام سلامت منطقه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و در جهان نیز در حوزه‌های مختلف، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته ایم که باز هم تقویت می‌شود. 
سینوفارم کم عارضه‌ترین واکسن بود

وزیر بهداشت در خصوص برخی عوارض یک واکسن خارجی، گفت: کمیته علمی کشوری کرونا متشکل از ۶۰ نفر از بهترین اساتید، دانشمندان و صاحبنظران در رشته‌های مختلف پزشکی است. بیشترین واکسن تزریق شده در کشور که تا کنون بیش از ۱۵۵ میلیون واکسن تزریق شده سینوفارم بود و این واکسن، کم عارضه‌ترین واکسن بوده است.

عین اللهی از رصد و ثبت عوارض واکسن‌ها توسط کمیته علمی کرونا خبر داد و گفت: خوشبختانه کمترین عوارض مربوط به واکسن را در جمهوری اسلامی ایران داشته ایم و استفاده از واکسن توانست به کنترل کرونا کمک کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس های جدید
  • وزیر صمت: تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟