Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@02:54:10 GMT

زندگی پیاده مایه اصلی شکل‌گیری اجتماع و روح شهر است

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۶۵۰۹

زندگی پیاده مایه اصلی شکل‌گیری اجتماع و روح شهر است

یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: زندگی پیاده در شهر مایه اصلی شکل گیری اجتماع و روح شهر است.

عبدالمطلب کریم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با اهمیت یافتن مباحث توسعه انسانی و محیط زیست شهری، انتقادات از سوی صاحب نظران مسائل شهری در مورد شهرسازی مدرن مطرح شد و از این رو تلاش برای یافتن راهکار مناسب برای طرح شهر مطلوب شهروندان در برابر اوضاع نابسامان شهرسازی مدرن، گرایش‌ها و دیدگاه‌های جدیدی از جمله بازگشت پیاده راه‌ها به شهرها در عرصه‌های شهرسازی جهان مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیاده روی مهمترین امکان برای مشاهده مکان‌ها، فعالیت‌ها و احساس شور و تحرک زندگی و کشف ارزش‌ها و جاذبه‌های نهفته در محیط است.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری خاطرنشان کرد: زندگی پیاده در شهر مایه اصلی شکل گیری اجتماع و روح شهر است و احساس تعلق به مکان و از آن خود دانستن محیط زندگی، که موجب آرامش خاطر و تعادل روانی شهروندان می‌شود که وابسته به تجربه محیط شهری است.

کریم‌زاده اضافه کرد: پیاده‌راه‌ها به عنوان بخشی از فضاهای شهری، عرصه‌ای را برای وقوع رویدادهای اجتماعی، سیاسی، ایجاد خاطره و بیان احساسات جمعی به وجود می‌آورد.

موانع و محدودیت‌های توسعه پیاده‌مداری

وی با بیان اینکه پیاده روی ساده‌ترین و طبیعی‌ترین شکل جابجایی است، افزود: موانع و محدودیت‌های بسیاری بر سر راه عابران وجود دارد که مطلوبیت پیاده‌روی را برای شهروندان کاهش می‌دهد.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری تصریح کرد: کف سازی نامناسب و غیر استاندارد مسیر عابرین پیاده، ناهمواری و اختلاف سطح در مسیرها، شیب نامناسب، سد کردن معبر، ریختن مصالح و نخاله‌های ساختمانی، ابزارهای ساخت و ساز در مسیر عابرین، پارک خودروها و عبور موتورسیکلت‌ها، وجود دست فروشان و وجود وسایل برخی از مغازه داران در مسیرهای عابرین پیاده از جمله مشکلاتی است که شهروندان در شهرهای امروزی با آن مواجه هستند.

کریم‌زاده تاکید کرد: غیر استاندارد بودن پل‌های هوایی، عدم وجود مبلمان و خدمات شهری مثل آبخوری، سرویس بهداشتی، صندلی، ایستگاه اتوبوس، سطل زباله و غیره، همینطور آلودگی هوا، آلودگی محیطی و آلودگی صوتی نیز موجب کاهش مطلوبیت پیاده روی برای شهروندان می‌شود.

وی ادامه داد: تجهیز نکردن معابر برای معلولان، ساخت و ساز بی ضابطه، در نظر نگرفتن شرایط جوی برای زیرساخت‌ها، کمبود فضای سبز شهری، تداخل سواره و پیاده، نامناسب بودن خط کشی‌ها و تابلوهای مرتبط، نبود روشنایی کافی در معابر و توجه نکردن به اقشار آسیب پذیر از جمله کودکان، سالمندان، معلولین، نابینایان و زنان باردار که موجب افزایش استفاده از خودرو شخصی می‌شود.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: شبکه مسیر پیاده روی و حذف مشکلات و موانع برای عابران پیاده و رعایت حق تقدم از جمله سیاست‌هایی است که مدیران شهری به منظور افزایش کیفیت زندگی، سلامت و امنیت شهروندان و ایجاد محیطی پایدار مورد توجه قرار می‌دهند.

کد خبر 513319

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر پیاده روی شهرهاي پياده محور شهروند پیاده راه شهر پیاده مدار کیفیت زندگی کیفیت زندگی در شهر بهبود کیفیت زندگی شهری سلامت شهروندان محیط شهری مناسب سازی محیط شهر خدمات شهری آلودگی هوا آلودگی شهر سازی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پیاده روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۶۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع مردم بندرعباس در حمایت از طرح نور

مردم ولایت پذیر و غیور بندرعباس در حمایت از طرح نور(طرح عفاف و حجاب) در حوزه علمیه این شهرستان اجتماع کردند. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077404 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • کشف ۱۰ تن خمیر مایه در بناب
  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • اجتماع مردم بندرعباس در حمایت از طرح نور
  • مایه کوبی ۲۶ هزار رأس دام سبک در منطقه بارز و شوارز
  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود