Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی قیمت فروش انواع گوشی تلفن‌همراه، تبلت از سیر صعودی قیمت‌ها در این زمینه حکایت دارد. علاوه بر نوسان نرخ ارز، اجرای طرح رجیستری تبلت و گرانی زمینه عرضه چند‌نرخی و تخلف عرضه‌کنندگان به‌خصوص فروشندگان فضای مجازی را فراهم کرده است.

خبرگزاری میزان - روزنامه همشهری نوشت: بررسی قیمت فروش انواع گوشی تلفن‌همراه، تبلت و سایر دستگاه‌های مخابراتی سیم‌کارت درفضای مجازی و فروشگاه‌های سطح شهر از سیر صعودی قیمت این اقلام به‌خصوص پس از ورود دلار به کانال ۲۵ هزار تومان حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر نوسان نرخ ارز، اجرای طرح رجیستری تبلت و موبایل‌واره‌ها و درخواست رگولاتوری از وزارت صمت برای ممنوعیت واردات برخی برند‌های گوشی موبایل فاقد امکان شماره‌گیری تماس‌های اضطراری و کمبود و گرانی این اقلام زمینه عرضه چند‌نرخی و تخلف عرضه‌کنندگان به‌خصوص فروشندگان فضای مجازی را فراهم کرده است. رجیستر نشدن ۲ یا چندهفته‌ای گوشی‌های موبایل، کمبود وسایل و تجهیزات جانبی و پلمب نبودن بسته‌بندی گوشی و تبلت از جمله مشکلاتی است که هزینه آن بر دوش مشتریان تحمیل می‌شود. علاوه بر آن کمبود برخی برند‌های گوشی در حالی یکی از دلایل گرانفروشی و رشد تخلفات عرضه است که چانه‌زنی برای تکلیف رجیستری حدود ۴ هزار گوشی وارداتی مسافری در سال گذشته همچنان ادامه دارد.

ابراهیم درستی،  درباره علت اصلی افزایش قیمت گوشی تلفن همراه و تبلت طی سه هفته اخیر  گفت:  قیمت گوشی تلفن همراه، تبلت و سایر محصولات دیجیتال وارداتی بیش از هر موضوع دیگری تابع نرخ ارز است و نرخ ارز تأثیر ۹۰ درصدی در هزینه تمام‌شده واردات و قیمت فروش این اقلام دارد. گرچه شیوع کرونا و افزایش دورکاری تقاضا برای محصولات دیجیتال را افزایش داده، اما اکنون هیچ کمبودی در بازار این اقلام نداریم.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی افزود: علاوه بر آن درصورتی که شرکت‌های وارد‌کننده یا فروشندگان این اقلام در واحد‌های صنفی یا فضای مجازی تخلفی در مورد گران‌فروشی یا نحوه عرضه این محصولات داشته باشند، سازوکار‌های قانونی و رسمی برای پیگیری مطالبات مشتریان و برخورد با این تخلفات وجود دارد. با وجود این منشأ اصلی تخلفات گران‌فروشی گوشی تلفن همراه واردکنندگانی هستند که ممکن است با نوسان نرخ ارز به‌دنبال سوءاستفاده از بازار این محصولات باشند، اما آنچه مسلم است مغازه‌داران و فروشندگان واحد‌های صنفی به‌دلیل فراهم بودن امکان مقایسه کیفیت و قیمت برای مشتریان، امکان تخلف کمتری در عرضه این محصولات دارند و به‌دلیل سرمایه اندک فروشندگان گوشی موبایل و تبلت امکان احتکار این محصولات توسط آن‌ها برای کاهش عرضه و سودجویی از رشد قیمت‌ها کمتر است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: گوشی و تبلت در بازار وجود دارد گرچه گران است. همچنین ایجاد برخی شرایط خاص برای واردات محصولات برخی برند‌های گوشی تلفن همراه و تبلت نیز در کاهش میزان عرضه و رشد نسبی قیمت این محصولات مؤثر بوده است. طی ۱۰ تا ۲۰ روز گذشته واردات گوشی موبایل برخی برند‌ها به‌دلیل درخواست رگولاتوری و محدودیت‌های وزارت صمت به مشکل خورده است که این امر موجب کاهش واردات و عرضه این محصولات شده و در افزایش قیمت محصولات این برند‌ها مؤثر بوده است.

درستی در خصوص تاثیر رگولاتوری برای رجیستر نشدن گوشی تلفن همراه برخی برند‌ها مانند شیائومی، نوکیا و... عنوان کرد: بالاخره اینگونه محدودیت‌ها در کمبود و افزایش قیمت محصولات این برند‌ها مؤثر بوده و بازار گوشی موبایل به این محدودیت‌ها واکنش نشان داده است. گرچه ممکن است هنوز این محدودیت‌ها به‌طور کامل برای واردات گوشی موبایل اینگونه برند‌ها اعمال نشده باشد، اما نامه‌نگاری و درخواست رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) با وزارت صمت برای ممنوعیت واردات محصولات برخی برند‌های گوشی تلفن همراه که شماره‌های اضطراری را پشتیبانی نمی‌کند، موجب کاهش عرضه و رشد نسبی قیمت این محصولات در سطح خرده‌فروشی شده است.

سرانجام مذاکره برای رجیستری گوشی‌ها چه شد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی بیان کرد: برای رفع مشکل رجیستری این گوشی‌ها طی مرداد‌ماه جاری جلسه‌ای با برخی دستگاه‌های ذی‌ربط مانند گمرک ایران، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسئولان رجیستری و... داشتیم که مقرر شد تا برای فعال شدن کد شناسایی (آی‌ام‌ای‌آی) گوشی‌هایی که در طول سال و برای یک‌بار با یک پاسپورت وارد کشور شده و اینگونه گوشی‌ها توسط مغازه‌داران به مشتری عرضه و فروشندگان از محل عرضه این گوشی‌ها متضرر شده‌اند، چاره‌اندیشی شود. برخی از این گوشی‌ها توسط مسافران و بخشی دیگر توسط اتباع خارجی وارد کشور شده است.

وی افزود: تعداد اینگونه گوشی‌های وارداتی حدود ۳ تا ۴ هزار دستگاه است و به‌دنبال آن هستیم که با هماهنگی گمرک ایران تا هفته آینده مشکل رجیستری این گوشی‌ها حل شود؛ چراکه با اجرای طرح رجیستری دیگر گوشی قاچاق وارد کشور نمی‌شود و این گوشی‌ها نیز پس از بازشدن سامانه توسط گمرک ایران و تعیین مهلت ۲ تا ۳ ماهه برای رجیستری گوشی‌های تلفن همراه وارداتی که دارندگان آن فراموش کرده بودند تا این گوشی‌ها را رجیستر کنند، در بازار عرضه شده است.

درستی در همین زمینه عنوان کرد: برای رجیستری این گوشی‌ها کد‌هایی اعلام و هزینه رجیستری آن نیز توسط افراد پرداخت شده بود، اما با گذشت یک‌ماه رجیستری این نوع گوشی‌ها غیرفعال شده و با توجه به اینکه قبلا سامانه واردات گوشی مسافری توسط گمرک ایران فعال شده بود، طی هفته جاری با ارائه درخواستی به مسئولان ذی‌ربط اعلام کردیم که باید سازوکاری برای رفع مشکل رجیستری اینگونه گوشی‌ها اتخاذ شود. با وجود این اتحادیه با رجیستری گوشی‌هایی که به هر شیوه‌ای به کشور قاچاق شده مخالف است و درصورتی که با یک پاسپورت طی یک‌سال بیش از یک گوشی وارد کشور شده باشد، این امر تخلف بوده و باید مشمول اعمال قانون شود.بیش از ۲ هزار دستگاه از این گوشی‌های وارداتی مربوط به مسافری و بخشی دیگر مربوط به گوشی‌های وارداتی توسط اتباع خارجی بوده که تأکید ما بیشتر بر رفع مشکل رجیستری گوشی‌های همراه مسافری است.

همه چیز درباره فروشگاه‌های مجازی و تأخیر در رجیستر شدن گوشی‌های عرضه شده به مشتریان

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی گفت :  اجرای ریجستر شدن تا حدودی زمانبر است، اما برخی از این فروشگاه‌ها تخلف می‌کنند و باید طی مدت حداکثر ۲۴ ساعت این گوشی‌ها رجیستر و فعال شود. اینکه رجیستر شدن چنین گوشی‌هایی ۱۰ تا ۱۵ روز زمان ببرد تخلف است؛ چرا که مشتری با پرداخت وجه خرید گوشی خواستار استفاده از آن برای پیگیری امور شخصی است و از نظر قانونی درست نیست تا هزینه تأخیر در رجیستر شدن این گوشی‌ها از جیب مشتری پرداخت شود. دلیلی ندارد که این مشکلات به مردم تحمیل شود و واردکنندگان برای دریافت پاسپورت، هزینه رجیستری و... به این روش از مشتری ملهت می‌گیرند، این در حالی است که باید به محض دریافت هزینه از مشتری، چنین گوشی‌هایی فعال شوند.

وی  عنوان کرد: احتمال وقوع چنین تخلفاتی در فضای مجازی بیشتر است و مشتریانی که از طریق واحد‌های صنفی نسبت به خرید گوشی اقدام می‌کنند، می‌توانند درصورت رجیستر نشدن گوشی پس از قراردادن سیم‌کارت از خرید این گوشی‌ها خودداری کنند.

علت رونق خرید و فروش پاسپورت برای واردات گوشی

درستی خاطر نشان کرد: بالاخره این شیوه راهکاری برای کسب سود از محل واردات گوشی بوده و حتی برخی افراد با پرداخت هزینه مسافرت افراد به کشور‌هایی مانند ترکیه از امتیاز پاسپورت آن‌ها برای واردات گوشی استفاده می‌کردند. وقتی مسافر با رضایت خود چنین اقدامی کرده و از مزایای گذرنامه خود استفاده می‌کند، نمی‌توان منعی برای انجام این کار ایجاد کرد. با وجود این امیدوارم شرکت‌های رسمی وارد‌کننده گوشی تلفن همراه به حدی گوشی قانونی وارد کشور کرده و این گوشی‌ها را وارد بازار کنند که واردات گوشی یا تبلت با پاسپورت دیگران برای برخی افراد مقرون به صرفه نباشد.

وی در انتها عنوان کرد: اکنون تبلت به اندازه کافی در بازار موجود است، اما اینگونه محصولات که قبلا وارد و با اتمام مدت زمان اعلام شده برای رجیستری فعال نشده است، قاچاق محسوب می‌شود. اتحادیه با قاچاق گوشی و تبلت به هر شیوه‌ای مخالف است، اما تا جایی که اطلاع دارم کمبودی در تبلت در بازار نداریم و اگر تخلفی نیز در بازار این کالا صورت می‌گیرد توسط برخی شرکت‌های وارد‌کننده است. واردکنندگانی که برخی از آن‌ها همان شرکت‌های وارد‌کننده گوشی و برخی دیگر شرکت‌های تازه‌تاسیس هستند. اتحادیه با هرگونه واردات قاچاق و گوشی
مخالف است.

بیشتر بخوانید: گوشی‌های پرفروش در بازار چند؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تلفن همراه اخباراقتصادی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تلفن همراه درخواست رگولاتوری برخی برند های گوشی گوشی تلفن همراه رجیستری گوشی ها برای رجیستری مشکل رجیستری برخی برند ها گوشی موبایل واردات گوشی رجیستر نشدن برای رجیستر برای واردات گوشی و تبلت گوشی ها گمرک ایران محدودیت ها فضای مجازی وارد کننده وارد کشور گوشی هایی نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۷۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت استفاده از «آیفون» در مراکز نظامی کره‌جنوبی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، پایگاه خبری استریت تایمز گزارش داد که ارتش کره جنوبی استفاده از گوشی تلفن همراه آیفون را برای پرسنل نظامی این کشور ممنوع و دلیل آن را عدم انطباق دستگاه‌های آیفون با محدودیت‌های مشخص شده در سند امنیت دفاع ملی ارتش این کشور برای کنترل دستگاه‌های تلفن همراه و نشت اطلاعات حساس از طریق ضبط صدا اعلام کرده است.

استریت تایمز این خبر را به نقل از گروهی از افسران ارتش بدون ذکر مشخصات‌ آنها نقل کرده است.

این رسانه مدعی است که تصمیم برای ممنوعیت آیفون در ارتش از جلسات مشترکی گرفته شده که توسط ستاد ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی برگزار شده است.

همچنین پایگاه خبری the defense post که اخبار حوزه‌های نظامی و فناوری را منتشر می‌کند، با ذکر این خبر اعلام کرد اگر این ممنوعیت در همعه واحدهای نظامی اجرا شود، حدود ۵۰۰ هزار پرسنل ارتش کره جنوبی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در سند منتشره توسط استریت تایمز، علاوه بر ممنوعیت استفاده از گوشی‌های آیفون آمریکایی در ارتباطات رسمی، هرگونه استفاده از آیفون در ارتباطات غیررسمی مانند تماس‌های تلفنی خصوصی در داخل ساختمان‌های نظامی هم ممنوع شده است.

استریت تایمز آورده است: این ممنوعیت بطور آزمایشی در شهر گیریونگ برای نیروهای ارتش در حال اجرا است و احتمالا همه واحدهای دیگر در سراسر کره جنوبی را شامل می‌شود و علاوه بر تلفن همراه، ساعت‌های هوشمند هم ممنوع می‌شود.

اجرای آزمایشی این طرح در گیریونگ به‌دلیل اهمیت بالای این شهر در وجود ستاد ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی در آن با حدود ۱۰ هزار پرسنل است.

استریت تایمز به‌ نقل از منابع خود تصریح کرده است، گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید از جمله شرکت سامسونگ، از این ممنوعیت مستثنی خواهند شد و در این سند به صراحت آمده است که «آوردن آیفون‌ها کاملاً ممنوع خواهد بود».

وزارت دفاع ملی کره برنامه امنیتی برای کنترل دستگاه‌های تلفن همراه در مراکز نظامی را در آگوست ۲۰۱۳ برای کاهش خطر نشت اطلاعات معرفی کرد و دستور استفاده از این برنامه امنیتی در مراکز نظامی از سال ۲۰۲۱ برای همه پرسنل تمدید شد.

دیگر خبرها

  • کشف محموله گوشی تلفن همراه سرقتی در گرمسار
  • کلاهبرداری با ترفند رسیدساز جعلی
  • آموزش: ۸ ترفند ساده برای شارژ سریع‌تر گوشی
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا
  • ممنوعیت استفاده از «آیفون» در مراکز نظامی کره‌جنوبی
  • ممنوعیت استفاده از گوشی آیفون درمراکزنظامی کره‌جنوبی
  • کره‌جنوبی استفاده از گوشی آمریکایی آیفون را در مراکز نظامی ممنوع کرد