Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز آمار اطلاعات مربوط به شاخص قیمت تولیدکننده در فصل بهار را منتشر کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: هدف از محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند؛ به عبارت دیگر این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبداء تولید را در نظر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شاخص معیاری از تغییرات هزینه تولید و به عنوان پیشنگر تورم مصرف کننده است و افزایش آن هشداری برای تشدید تورم در ماه‌های آتی است.

تورم تولیدکننده محصولات صنعتی در چهار فصل منتهی به بهار ١٤٠٠ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۸.۵ درصد رسید که نسبت به فصل گذشته ۲۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در میان زیربخش‌های مختلف صنعتی، کمترین تورم سالانه مربوط به زیربخش ساخت فراورده‌های توتون و تنباکو با ٢٠.٢ درصد و بیش‌ترین تورم مربوط به زیربخش ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل با ١٣٤.٧ درصد بوده‌است.

 

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به ٩٤,٧ درصد رسید که نسبت به زمستان سال گذشته، ۰.۹ درصد افزایش یافته‌است.

به عبارت دیگر، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل بهار ١٣٩٩، ٩٤.٧ درصد افزایش دارد.

کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به زیربخش ساخت فراورده‌های توتون و تنباکو با ۲۰ درصد و بیش‌ترین تورم مربوط به زیربخش ساخت مواد شیمیایی و فراورده‌های شیمیایی١٣٥.٧ درصد بوده‌است.

در فصل بهار ١٤٠٠ درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) به  ٨,٢ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۴ واحد درصد کاهش دارد.

برچسب ها: تورم ، تورم سالانه ، تولید لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000OtL

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: تورم تورم سالانه تولید نسبت به فصل درصد رسید فصل بهار ٧ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۷۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اعتبارات فرهنگی گفت: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی کشور اضافه شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد بودجه فرهنگی اظهار داشت: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی افزود: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: همه مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌ها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

دیگر خبرها

  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • سالانه ۲۵ درصد تولید برق به واسطه ناترازی‌ها کم می‌شود
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی