Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با تأکید بر اینکه جلوگیری از احداث معدن در مناطق حفاظت‌شده استان راهکاری به‌جز اصلاح قانون ندارد، گفت: ماده ۲۴ مکرر نباید اجازه برگزاری جلسات متعدد را بدهد و مخالفت محیط‌زیست باید نقطه پایان ایجاد معدن در مناطق حفاظت‌شده باشد.

ایرج حشمتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه درحالی‌که حاضر برای صدور مجوز معادن صرفاً در مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست از ما استعلام می‌شود، اظهار کرد: یعنی اگر معدنی در یکی از مناطق چهارگانه حفاظت‌شده در استان بخواهد فعالیت کند از ما استعلام می‌شود و برای توسعه معادن در خارج از مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست صرفاً از طریق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان استعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه قانون‌گذار اظهارنظر از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای ایجاد و توسعه معادن را در غیر از مناطق حفاظت‌شده حذف کرده، گفت: تعداد معادن خارج از مناطق تحت حفاظت‌شده محیط‌زیست بسیار بیشتر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان بابیان اینکه برای ارتقای مناطق حفاظت‌شده، استعلام‌های لازم را از منابع طبیعی، صمت، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و همه بخش‌ها دریافت می‌کنیم و به‌نوعی پذیرش اولیه را می‌گیریم، یادآور شد: بااین‌وجود قانونی با عنوان ماده ۲۴ مکرر داریم که پاشنه آشیل مناطق حفاظت‌شده ما شده است. بر این اساس اگر وزارت صمت برای ایجاد معدن از یکی از مناطق چهارگانه در استان استعلام کند و ما مخالفت کنیم، می‌تواند موضوع را به ماده ۲۴ مکرر قانون معادن ببرد و در کارگروه ماده ۲۴ مکرر محیط‌زیست تنها یک رأی دارد و دستگاه‌های دیگری مانند استانداری، صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری نیز رأی دارند. محیط‌زیست درنهایت می‌تواند چند رأی را با خود همراه کند، اما تعداد آرا درنهایت به نفع محیط‌زیست نیست و بدین ترتیب می‌توانند در بکرترین مناطق استان معدن راه‌اندازی کنند.

وی این قانون را یک ضعف جدی برای ایجاد معادن در مناطق  تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست در استان دانست و گفت: پس از اخذ همه مجوزها و طی شدن مراحل مختلف که این چند هکتار به مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست استان تبدیل‌شده و همه دستگاه‌های مرتبط پذیرفته‌اند اما کسی که معدن اکتشاف می‌کند می‌تواند در این منطقه دست روی نقطه‌ای بگذارد و باوجود مخالفت ما به دلیل تبعات زیست‌محیطی و حساسیت این مناطق، می‌تواند از ظرفیت کمیته تخصصی ماده ۲۴ استفاده کند.

حشمتی خاطرنشان کرد: در کمیته تخصصی ماده ۲۴ محیط‌زیست تنها یک رأی دارد و اگر سایر بخش‌ها رأی مثبت دهند ما حتی بکرترین مناطق خود را از دست می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه حفاظت از مناطق حفاظت‌شده استان و جلوگیری از احداث معدن در این مناطق راهکاری به‌جز اصلاح قانون ندارد، گفت: ماده ۲۴ مکرر نباید اجازه برگزاری جلسات متعدد را بدهد و مخالفت محیط‌زیست باید نقطه پایان ایجاد معدن در مناطق حفاظت‌شده باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان بابیان اینکه خوشبختانه تاکنون مجوزی برای معدن در منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیست در استان اصفهان نداشته‌ایم، گفت: بااین‌وجود ظرفیت قانونی ممکن است جایی باعث شود مناطق تحت حفاظت و حساس را از دست بدهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی معدن ذخایر معدنی محیط زیست مناطق حفاظت شده حفاظت محیط زیست اصفهان معدن در مناطق حفاظت شده حفاظت محیط زیست مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان استان اصفهان ایجاد معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۷۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زست مازندران اعلام کرد:ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان طی یک هفته گذشته حین گشت و کنترل درشهر‌های چالوس، نور، بابلسر، آمل، سوادکوه و کیاسر متخلفان شکار و صید را به همراه ۲ قبضه سلاح شکاری، سه رشته تور (سالیک) و لاشه یک راس بزغاله وحشی و سه طاقه قرقاول دستگیر و در میانکاله ۲۰ رشته دام صید ماهی غیر مجاز جمع آوری کردند.

در چالوس ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در فصل تخم ریزی سفید ماهیان حین گشت و کنترل در رودخانه حفاظت شده سردآبرود ۲ رشته تور (سیالیک) و یک شاخه دام کشف و ضبط کردند.

ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نور (واحد محیط بانی رزن) حین گشت وکنترل در رودخانه بلده از یک متخلف یک رشته سالیک کشف وضبط کردند.

در ماموریت دیگری ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نور (واحد محیط بانی رزن) از دو متخلف ۵ قطعه پرنده (دو قطعه بلبل، سه قطعه سهره) کشف وضبط کردند.

در بابلسر ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان حین گشت وکنترل در ساحل علی آباد میر ۱۴ رشته دام صید ماهی‌های استخوانی تخریب و جمع آوری کردند.

ماموران یگان حفاظت محیط زیست آمل در ماموریت مشترک با ماموران نیروی انتظامی ۱ قبضه سلاح شکاری قاچاق و تعدادی فشنگ کشف و ضبط و درماموریت دیگری از یک شکارچی غیرمجاز تاکسیدرمی ۱ بهله عقاب، لاشه ۱ راس بزغاله وحشی و تعدادی فشنگ کشف وضبط کردند.

در سوادکوه ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان حین گشت کنترل درمنطقه تیراندازی ممنوع لفور از متخلف یک قبضه سلاح شکاری و لاشه دوطاقه قرقاول نر کشف وضبط کردند.

ماموران یگان حفاظت اداره پارک ملی کیاسر حین گشت و کنترل در منطقه شکار ممنوع ازیک متخلف لاشه یک طاقه قرقاول کشف وضبط کردند.

ماموران پناهگاه حیات وحش میانکاله مستقر در آشوراده ۲۰ رشته دام صید ماهی غیر مجاز جمع آوری کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس