Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، "مصطفی ناصری" دانشجوی مقطع دکترا در آلمان با  انتشار تصویر" خلیل‌زاد" نوشته است که این چهره منفور، در برابر کشتار غیر نظامیان توسط طالبان خاموش بود و اکنون که تعداد زیادی از افراد طالبان در بمباران‌ها کشته شده اند، نوشته است که گورهای بیشتر باعث پیشرفت مذاکرات صلح نمی شود.

«آصف آشنا» سخنگوی سابق دولت وحدت ملی افغانستان و آگاه سیاسی نیز با انتشار عکس "زلمی خلیل‌زاد "نوشته است: این گرگ سالهاست که با رمه آشناست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«حامد علمی» مشاور سابق رئیس جمهور ی افغانستان ،خواستار کمپین وسیع برای برکناری "خلیل زاد" شده و از مردم خواسته است که در این کمپین شرکت کنند و از آمریکا بخواهند که شخصی دیگری را نماینده خود در امور صلح افغانستان کند.

روزنامه های افغانستان نیز به نقل از واشنگتن پست نوشتند تصاویری که این روزها از افغانستان به جهان مخابره می‌ شود، نشان ‌دهنده‌ تراژدی و بیانگر فاجعه در سیاست خارجی آمریکاست.

این روزنامه اضافه کرد در دروازه شهرهای تصرف شده توسط طالبان اجساد آویزان است .  در شهر لشکرگاه، مرکز استاند هلمند افراد گروه طالبان در حالی که جسد کودک افغان پشت سر شان روی جاده افتاده، با افتخار مقابل دوربین عکاسی ژست گرفته ‌اند.

در این نوشته آمده است که در منطقه‌ دیگری از افغانستان پزشکان برای نجات کودکی دیگر که مورد ضرب و شتم طالبان قرار گرفته تقلا می ‌کنند. به کدام گناه؟ گناهش این بوده که پدرش را دوست نداشتند.

واشنگتن پست در ادامه می ‌نویسد این حوادث یادآور نامه‌ معروف ۴۶ سال قبل "سیسوات سیریک ماتاک"، شاهزاده کامبوج به سفیر وقت آمریکا هنگام خروج نظامیان آمریکایی از آن کشور است، زمانی که خمرهای سرخ سایه‌اش را بر سراسر این کشور می ‌گستراند: «من حتی یک لحظه هم فکر نمی‌کردم که شما مردمی را که آزادی را انتخاب کرده‌اند، روزی تنها بگذارید. شما ما را از حمایت‌تان محروم کردید و از ما هم کاری ساخته نیست. شما ما را ترک می‌کنید و آرزوی ما این است که شما و کشور تان خوش‌بختی را زیر آسمان پیدا کنید. تنها اشتباه ما باور به شما آمریکایی‌ها بود.»

این منبع افزوده است که تاریخ تکرار می‌شود. سه سال پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ وقت آمریکا گفت که زلمی خلیل‌زاد برای کمک به تلاش‌های صلح به وزارت خارجه می ‌پیوندد. در فضای مه‌آلود، خلیل‌زاد گزینه‌ مناسبی به نظر می‌رسید. وی در افغانستان بدنیا آمده، مثل بسیاری از طالبان پشتون است، با فرهنگ افغان‌ها آشناست و به هر دو زبان دری و پشتو صحبت می ‌کند.

براساس نوشته واشنگتن پست، روزنامه آنچه پمپئو یک مزیت می ‌شمرد در واقع صداقت بود: افغان‌ها هرگز به خلیل‌زاد اعتماد نکردند. جایی که واشنگتن بی‌طرفی را می ‌دید، افغان‌ها یک فرد با تمایلات قومی را مشاهده می کرد»

اما به نوشته این روزنامه، مشکل تنها گذشته‌ خلیل‌زاد نیست بلکه وضعیت فعلی او هم یک مشکل است.

واشنگتن پست می‌نویسد خلیل‌زاد برای توجیه ادامه مذاکرات صلح تاکید می ‌کند که طالبان تغییر کرده‌ و گفته که طالبان آن گروهی نیست که پیش از حملات ۱۱ سپتامبر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین را فریب داد.

به گفته خلیل‌زاد طالبان دیگر آن گروهی که با القاعده متحد بود نیست و حالا بیشتر تمایلات ملی‌گرایانه دارند. اما به نوشته این روزنامه بسیاری افغان‌ها طوری دیگر فکر می‌کردند اما راهی برای ابراز آن نداشتند. خلیل‌زاد به هیچ مخالفی مجال ابراز نظر نداد. وی و سفارت آمریکا در کابل مانع صدور روادید برای آن عده از مقام‌های ارشد افغان شدند که ممکن بود با اعضای کنگره صحبت کنند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت حالا خلیل‌زاد آنچه را که بسیاری می ‌دانستند اذعان می‌کند: "طالبان سهم شیر در قدرت را می ‌خواهند.اکنون افغان‌ها با حسرت هزینه‌ انسانی کار خلیل‌زاد را می‌ بینند.

در ادامه این مطلب اضافه شده است "خلیل‌زاد" بدون رضایت دولت افغانستان پای توافقنامه‌ای را با طالبان امضا کرد که باعث شد پنج هزار و ۵۰۰ جنگجوی خطرناک طالبان از زندان آزاد شوند، زندانیانی که امروز نقش مهمی در خشونت‌ها دارند.

برچسب‌ها زلمی خلیلزاد طالبان مذاکرات صلح افغانستان تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زلمی خلیلزاد طالبان مذاکرات صلح افغانستان زلمی خلیلزاد طالبان مذاکرات صلح افغانستان تحولات افغانستان واشنگتن پست خلیل زاد افغان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۷۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل