Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اتهام زنی‌های بی اساس مقامات غربی و رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: تحولات منطقه سرعت و شتاب شدیدی به خود گرفته و شاهد وقوع تحولات پشت سر هم هستیم. با خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از افغانستان، احتمال خروج کامل ارتش آمریکا از عراق نیز قوت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در هفته‌های گذشته شاهد شکست‌های اخیر رژیم صهیونیستی از نظر سیاسی و نظامی در سرزمین‌های اشغالی هستیم که آسیب‌پذیری آن‌ها را به نمایش گذاشته و نشان داده که صهیونیست‌ها با بحران سیاسی و نظامی روبه‌رو هستند. صهیونیست‌ها در حالی درصدد افزایش نفوذ خود در منطقه به ویژه خلیج فارس هستند که از قدرت ایران در این منطقه و توانمندی ایران در خلیج فارس نگرانی‌های شدیدی دارند.

اتهام زنی به ایران در حمله به نفت‌کش رژیم صهیونیستی در دریای عمان بدون پشتوانه است

هانی‌زاده با تاکید بر اینکه توالی اتفاقات و نوع اتهام‌زنی‌ها به گونه‌ای است که می‌توان گفت اتفاقات اخیر سازمان‌یافته و از پیش طراحی شده هستند، خاطرنشان کرد: هنوز هیچ کشوری نتوانسته ثابت کند چه کسی در پشت حملات به نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری قرار دارد. تلاش برای ربودن کشتی‌های تجاری در بندر الفجیره امارات و حمله به نفت‌کش رژیم صهیونیستی در دریای عمان مشکوک است.

وی ادامه داد: در حالی که تنها چند ساعت از این حملات و اتفاقات گذشته بود، آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پیکان حملات و انگشت اتهام خود را متوجه تهران کردند، این در حالی است که هیچ سند و مدرک متقنی در این رابطه وجود ندارد و این اتهام‌زنی‌ها، سیاسی و بدون پشتوانه است.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: آمریکا و کشور‌های غربی، به دنبال اجماع‌سازی علیه ایران و امنیتی کردن پرونده کشورمان هستند. احتمالا واشنگتن و لندن سعی خواهند کرد که پیش‌نویس قطعنامه‌ای تحریمی را علیه تهران در دستورکار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دهند تا مجددا ایران در ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار گیرد. با وجود تلاش‌های آمریکا و انگلیس، به احتمال بسیار زیاد این تلاش‌ها راه به جایی نخواهد برد، چراکه روسیه و چین، این اتهام‌زنی‌ها را رد کرده و گفته‌اند هیچ سند و مدرکی دال بر مشارکت ایران در این حملات وجود ندارد.

ایران پایه و اساس امنیت در خلیج فارس و دریای عمان است

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که انتقال سیاسی در ایران به آرامی انجام شده است، آمریکایی‌ها و صهیونیست ها درصدد هستند که از خلاء موجود، بهره‌برداری حداکثری کنند و با کمک برخی از متحدان منطقه‌ای‌ خود بتوانند ایران را منزوی کنند و حتی در این چارچوب، تهدید حمله گسترده علیه ایران از سوی وزیر دفاع رژیم صهیونیستی مطرح شده است، اما به‌رغم لفاظی‌ها، این تهدیدات عملیاتی نخواهند شد، هر گونه اقدام نظامی علیه ایران، پیامد‌های سنگینی را می‌تواند برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان آن‌ها و حتی منطقه و جهان به همراه داشته باشد.

هانی‌زاده ادامه داد: امنیت منطقه خلیج فارس بیش از هر چیزی، به همگرایی کشور‌های منطقه بستگی دارد. این در حالی است که هرگاه کشور‌های فرامنطقه‌ای، چون آمریکا و انگلیس در منطقه مداخله کرده‌اند، ناامنی در خلیج فارس هم تشدید یافته است. ایران پایه و اساس امنیت در خلیج فارس و دریای عمان است،  ایران صلح، ثبات، امنیت و همکاری جمعی را در منطقه دنبال می‌کند. در این چارچوب، ایران هرگز دست به اقدامات ماجراجویانه در خلیج فارس نمی‌زند. بر این اساس، به نظر می‌رسد برخی از طرف‌ها به دنبال تحریک تهران بوده تا ایران را عنصر و عامل ناامنی در منطقه جلوه دهند.

گفتنی است صبح روز جمعه هشتم مرداد ماه رسانه‌ها گزارش دادند که یک نفتکش متعلق به رژیم صهیونیستی به نام مِرسِر استریت در نزدیکی عمان هدف حمله توسط یک پهپاد قرار گرفته که طبق همین گزارشات در اثر آن دو تن از خدمه کشتی، شامل یک بریتانیایی و یک رومانیایی جان خود را از دست داده اند. مقامات صهیونیستی و همچنین انگلیس و آمریکا در ادعاهایی، بدون ارائه هیچ گونه مدرکی ایران را متهم به دست داشتن در این حادثه کرده و می‌گویند که حمله کار ایران بوده است. این کشور‌ها به همراه رومانی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ضمن طرح اتهامات خود، خواستار رسیدگی به این موضوع شده اند.

این ادعا‌های ساختگی در حالی مطرح می‌شود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفته گذشته خود در مورد اتهامات مطرح شده از سوی رژیم صهیونسیتی و آمریکا نسبت به ایران در مورد دست داشتن تهران در حمله به نفت کش اسرائیلی و تلاش این رژیم برای مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل گفت: موجودیت رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام زدن‌های واهی بردارد و این بار اول نیست که این رژیم اشغالگر چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می‌کند.

این دیپلمات ارشد ایران با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هر جایی که رفته با خود ناامنی، ترور و وحشت برده است تصریح کرد: مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده آنانی است که پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کرده اند. آن‌ها باید بدانند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایشان دوا نمی‌شود و هر کس باد بکارد طوفان درو می‌کند. ایران لحظه‌ای در دفاع از امنیت خود و منافع مردمش تردید نمی‌کند.

خطیب زاده همچنین در توئیتی نوشت: ایران به عنوان ضامن امنیت خلیج فارس بیانیه‌های تحریک‌آمیز و به صورت هماهنگ طراحی‌شده از سوی انگلستان و آمریکا را قویا محکوم می‌کند. آن‌ها که درباره حملات تروریستی مکرر به کشتی‌های ایرانی سکوت کرده بودند، حالا بی‌پایه و اساس به ایران اتهام‌زنی می‌کنند. هرگونه ماجراجویی ضدایرانی پاسخی فوری و قاطع دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی خلیج فارس رژیم صهیونیستی خلیج فارس اتهام زنی ها پایه و اساس دریای عمان علیه ایران نفت کش کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۸۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران در سازمان ملل: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم/ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است

به گزارش جماران؛ امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: ادعای غیرمستند و ارجاعات ناصواب علیه جمهوری اسلامی ایران در نامه مورخ ۸ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴) را رد می‌ کند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ادعای مطروحه نامه مزبور بی اساس و صرفاً تلاش مذبوحانه رژیم اسرائیل برای منحرف کردن توجه بین المللی از جنایات شنیع و اقدامات نسل کشی است که توسط این رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین در نوار غزه انجام می شود.

ایروانی گفت: چنین ادعاهای بی‌اساسی همچنین تلاشی گمراه کننده با هدف سرپوش گذاشتن و مشروعیت بخشیدن به تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل علیه لبنان و نقض مستمر قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه های ۱۵۵۹ (۲۰۰۴) و ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) شورای امنیت سازمان ملل است.

او تصریح کرد: به همین ترتیب، اتهامات موجود در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴/۳۰۴) کاملاً بی اساس بوده و قاطعانه مردود است. همانطور که در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۳۰۵) ما تأکید شده است، اقدام جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ در راستای اعمال حق ذاتی خود در چارچوب دفاع از مشروع و ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی این رژیم در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ایران برخلاف بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد اتخاذ شد.

ایروانی ادامه داد: «مجددا تاکید می‌نماید که جمهوری اسلامی ایران هرگز شروع کننده جنگ علیه رژیم اسرائیل نبوده و در آینده نیز قصد انجام آن را ندارد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود ذیل قوانین بین المللی برای پاسخ به هرگونه استفاده از زور یا اعمال تجاوزکارانه علیه حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و منافع ملی خود محفوظ می‌دارد.»

سفیر ایران در سازمان ملل در پایان خواسته است که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع شود.

دیگر خبرها

  • سفیر ایران در سازمان ملل: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم/ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • به هرگونه تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ می‌دهیم
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می‌شود
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می شود
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • بیگانگان به دنبال فروش سلاح در خلیج فارس هستند
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود