Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@07:16:44 GMT

تنگه‌ای که از وقوع زمین لرزه به وجود آمد

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۸۷۷۶

تنگه‌ای که از وقوع زمین لرزه به وجود آمد

به‌ گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تنگه رازیانه که در ۵۷ کیلومتری جنوب ایلام در استان ایلام قرار گرفته است، از مناطق ژئوتوریسم است که سالانه گردشگران زیادی به بازدید از آن می‌پردازند. ۷۵ هکتار از زمین‌های این تنگه در سال ۸۸ به عنوان اثر طبیعی ملی در لیست ثبت آثار طبیعی ایران قرار گرفته و این ثبت در طبقه دوم سازمان ملل IUCN قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنگه رازیانه با مساحت تقریبی سی هکتار و مسیر مارپیچی سه کیلومتر و عرض حداکثر پنج متر در دامنه ارتفاعات کبیرکوه قرارگرفته‌ است. اما به علاوه‌ مناظر طبیعی و چشم نواز این تنگه، یک مسیر باستانی هم وجود دارد که از کوهپایه‌ها عبور کرده و پس از گذر از تنگه رازیانه، به روستای گنجه و پس از آن به روستای پاکل گراب و منطقه چنارباشی می‎رسد. وجود این راه تاریخی باعث کشف آثار باستانی بسیاری در این منطقه شده است.

علت شکل‎ گیری این تنگه در ابتدا وقوع زمین لرزه و شکستگی لایه‎ های ضخیم آهک بوده که باعث به وجود آمدن این شکاف عمیق در دل زمین شده است؛ اما عوامل دیگری از جمله فرسایش، اختلاف ارتفاع، وجود شیب‎ های تند و وضعیت پستی و بلندی زمین نیز در شکل‎ گیری چنین تنگه‎ای بر روی سطح زمین تاثیرگذار بوده‌ است.

دیواره‎ های تنگه رازیانه از جنس آهک با ترکیبات کربنات کلسیم بوده و در شکاف تنگه که عرض آن در بعضی قسمت‎ ها به حدود یک متر هم می‎رسد. در میان این تنگه آب کم عمقی هم جریان دارد که در مقابل دیواره بلند ۱۵ تا سی متری تنگه، به چشم نمی‌آید. آب داخل تنگه از سرچشمه‎ های سرآب نشأت گرفته و با این ‎که در فصل تابستان بسیار کم عمق است، در زمستان و بهار پرآب و جاری می‌شود. تنگه رازیانه دارای طبیعت منحصربه ‎فرد و آب و هوای مناسب بوده و زیستگاه گیاهان و جانوران بسیاری است این موجودات شامل گونه‎ های مختلف پرندگان و خزندگان می‌شود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی تنگه رازیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۸۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

رازیانه خواص اعجاب انگیزی دارد، باعث از بین بردن نفخ می‌شود، گوارش را بهبود می‌بخشد، دارای خواص ضد التهابی است و باعث می‌شود که در فصل زمستان بدن‌تان گرم شود.

به گزارش جام جم، می‌توانید دانه رازیانه را داخل سبزیجات مختلف به کار ببرید یا دمنوش آن را بنوشید که نفخ را بعد از غذا از بین می‌برد.

دیگر خبرها

  • قلعه خواجه لرزید
  • زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر شهرستان نقده را لرزاند
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • فیلم رقص شدید خودرو و منازل ژاپنی‌ها در زمین‌لرزه وحشتناک امروز!
  • وقوع زمین‌لرزه ۶.۹ ریشتر در جنوب ژاپن+ فیلم
  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن