Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@17:42:03 GMT

تماشای تحول صنعت ۱۰۰۰ ساله ابریشم در موزه ابریشم سوژو

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۸۸۶۵

تماشای تحول صنعت ۱۰۰۰ ساله ابریشم در موزه ابریشم سوژو

ایسنا/خراسان رضوی تماشای آثار هنری و تاریخی به جا مانده از جوامع گذشته برای هر فردی هیجان‌انگیز است. دیدن این آثار موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می‌شود و سفری در زمان برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. موزه‌ها از اماکنی هستند که این تجربه هیجان‌انگیز و سفر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به همراه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین کشوری وسیع با تنوع جاذبه‌های گردشگری است، این کشور دارای آداب و رسوم و فرهنگی رنگارنگ و جذاب است به همین دلیل موزه‌ها و اماکن گردشگری فراوان و گوناگونی در این کشور وجود دارد که بازدید از هر یک از آن‌ها تجربه‌ای جذاب به همراه داشته و گردشگران را با تاریخ و فرهنگ این کشور آشنا می‌سازد.

صنعت ابریشم از جمله صنایعی است که مورد توجه مناطق گوناگون جهان قرار گرفته است‌. این صنعت در کشور چین رونق فراوانی داشته و از این رو به عنوان یکی از کشورهای مهم در این زمینه فعالیت داشته است. از زمان گسترش جاده ابریشم تا اواسط قرن ۱۵ میلادی، صنعت ابریشم چین مورد استقبال کشورهای گوناگون قرار گرفت و تاکنون نیز به عنوان بزرگ‌ترین کشور صادر کننده ابریشم جهان به شمار می‌رود. کارخانه ابریشم سوژو در چین، به عنوان یکی از مراکز مهم صنعت ابریشم، سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان را جذب می‌کند و سبب رونق صنعت گردشگری این کشور در سال‌های اخیر شده است.

شهر سوژو چین دارای باغ‌های سرسبز و کانال‌های آبی است و قرن‌ها به عنوان مرکز تجارت ابریشم شناخته شده و «کارخانه ابریشم سوژو» از کهن‌ترین کارخانه‌های ابریشم چین محسوب می‌شود.

روش‌های گوناگونی از چگونگی استفاده از پیله کرم ابریشم و استفاده از آن به عنوان نخ، بیان شده است. در یکی از این روایات بیان می‌شود زمانی که سی لینگ شی، همسر امپراطور زرد در حال نوشیدن چای خود بود و ناگهان پیله کرم ابریشم به داخل فنجان چایی او می‌افتد. در این هنگام رشته‌های سفید موجود در پیله آزاد می‌شوند و بر این اساس سی لینگ شی متوجه می‌شود که این رشته‌ها می‌توانند به عنوان نخ مورد استفاده قرار گیرند و به این ترتیب جرقه‌ای مبنی بر آغاز صنعت ابریشم در ذهن وی ایجاد می‌شود.

ابریشم همواره جزء کالا مورد استفاده و انتخاب‌ ثروتمندان جامعه بوده است، لذا به دلیل ائتلاف تاریخی ثروتمندان و خانواده‌های سلطنتی با صنایع ابریشمی، نقش مهم و اثرگذاری در توسعه و رونق تجارت ابریشم داشته‌اند، به گونه‌ای که تولید و تجارت ابریشم چین به دیگر مناطق جهان قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد.

در ابتدا ابریشم برای استفاده شخصی خانواده‌های امپراطوری و یا پیشکش به مهمانان مورد علاقه پادشاهان مورد استفاده قرار می‌گرفته است، اما به مرور زمان علم و مهارت تولید ابریشم و دسترسی به مزرعه‌های ابریشم در چین و پس از آن در بسیاری از مناطق جغرافیایی آسیا گسترش یافت. ابریشم به سبب نوع بافت منحصربه‌فرد و ویژگی درخشندگی‌ به سرعت به محصولی تجملی در اوراسیا تبدیل شد و بر این اساس به توسعه مسیر تجاری به نام جاده ابریشم کمک کرد.

در ابتدا کشف ابریشم سبب شده بود تقاضای این محصول افزایش چشمگیری پیدا کند. امپراطوری‌ها نیز سعی می‌کردند تا راز تولید آن را برای حفظ انحصار و جلوگیری از تولید انبوه نزد خود نگه داشته و به دیگران آموزش ندهند. با این وجود در سال ۱۳۰ پیش از میلاد این راز به کره رسید و پس از آن نیز در مناطق مختلف گسترش یافته و مورد استفاده قرار گرفت. این در صورتی بود که کشور چین قرن‌ها، اعتبار خود را به عنوان کشور پیشگام در تولید محصولات ابریشمی حفظ کرد.

استان جیانگ سو، به عنوان پایتخت ابریشم چین نام‌گذاری شده است و در دوره سلسله‌های امپراطوری تانگ و سونگ به عنوان مرکز تولید ابریشم شناخته می‌شد. سپس این عنوان به سلسله امپراطوری مینگ و چینگ نیز انتقال پیدا کرد. به شکلی که محصولات ابریشمی در این دوره تنها برای خانواده‌های سلطنتی تولید می‌شدند.

در موزه کارخانه ابریشم سوژو می‌توان استحکام پارچه‌های ابریشمی را بررسی کرد. این موزه توسط کارخانه ابریشم سوژو ایجاد شده و دارای چند بخش گوناگون است. بازدید از این موزه، اطلاعات ارزشمندی از دوران کشف ابریشم، تحولات این صنعت و موارد استفاده آن از گذشته تا امروز به نمایش می‌گذارد.

در تالار شماره یک این موزه، داستان چگونگی شروع تولید ابریشم در چین بیان می‌شود، به شکلی که حکاکی‌های دیوار این تالار تصاویری از نحوه تجارت و گسترش این صنعت با کشورهای مناطق مختلف را به نمایش می‌گذارد. در تالار شماره دو نمونه‌هایی از آثار با ارزش ابریشم و تصاویر مراحل ابتدایی این صنعت در اواخر دوره نوسنگی تا دوره امپراطوری مینگ و دوره امپراطوری چینگ نشان داده می‌شود.

علاوه بر این‌ها در داخل موزه کارگاه آموزشی تولید ابریشم برای بازدیدکنندگان برگزار می‌شود و تعداد زیادی دستگاه بافندگی ابریشم قدیمی که مربوط به روش‌های سنتی ابریشم است، در موزه ابریشم سوژو به نمایش گذاشته شده است. همچنین راهنمایان موزه با لباس‌های باستانی خود روش‌های ابتدایی بافت ابریشم تا تخصصی‌ترین و پیشرفته‌ترین شیوه‌های تولید نخ ابریشم امروزی را به بازدیدکنندگان و گردشگران نمایش می‌دهند.

کارخانه ابریشم سوژو در سال ۱۹۲۶ به عنوان یک کارخانه دولتی تاسیس شد. در این کارخانه، روش‌های مدرن با شیوه‌های سنتی برداشت، بافت و تولید ابریشم با یک‌دیگر ادغام شد، به گونه‌ای که در این کارخانه، جداسازی پیله‌ها همچنان با دست و توسط کارگران انجام می‌شود، از این رو ظرافت صنعت ابریشم را با خود به همراه دارد.

منابع:

www.chinadiscovery.com

www.travelchinaguide.com

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه موزه گردی مجازی فرهنگ موزه گردی چین ابريشم فرهنگ تاريخ مورد استفاده تولید ابریشم صنعت ابریشم ابریشم چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۸۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانه سیمان سفید در شهرستان دیرابجاد می شود

ایسنا/بوشهر استاندار بوشهر از تصویب ساخت کارخانه سیمان سفید در بخش آبدان شهرستان دیر خبر داد.

احمد محمدی‌زاده در جلسه برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر با بیان اینکه در این جلسه با حضور اعضای شورا، طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مردمی مورد بررسی قرار گرفت، اظهارداشت: طرح‌های مختلفی از سوی مردم و بخش خصوصی آماده سرمایه‌گذاری است که در این جلسه توسط اعضا و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط که فرایند آن در کارگروه تخصصی طی شده است برای تصویب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بخشی از این طرح‌ها در حوزه پرورش آبزیان و تکثیر لارو و تولید بچه ماهی مطرح شد گفت: طرح‌های پرورش آبزیان جزء سیاست‌های اصلی استان بوشهر است و در این راستا از سرمایه‌گذاران در طرح‌های پرورش ماهی در قفس، به‌ویژه تولید بچه ماهی در استان حمایت می‌شود.

استاندار بوشهر بخشی دیگر طرح‌ها را در حوزه مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در جاده‌های استان دانست و تصریح کرد: توسعه مجتمع‌های خدماتی بین راهی مورد نظر ما است چراکه هرچه تعداد این مجتمع‌ها افزایش یابد امکان خدمات به حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ایمنی راه‌ها و مسافران بیشتر فراهم می‌شود.

محمدی‌زاده از تصویب ساخت کارخانه سیمان سفید در شهرستان دیر خبر داد و بیان کرد: ساخت کارخانه سیمان سفید در آبدان دیر که فرایند آن طی شده بود در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر تصویب شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲ طرح مطرح شده در این شورا رأی مثبت لازم را کسب نکرد گفت: مابقی طرح‌های مطرح شده در این جلسه برای اجرا رأی آورد و ان‌شاءالله طرح‌ها و موضوعات جدید سرمایه‌گذاری در جلسات بعد و هفته آینده مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استاندار بوشهر افزایش مشارکت مردم در طرح‌های سرمایه‌گذاری را یکی از اولویت‌های استان دانست و تأکید کرد: آنچه تدبیر مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است در استان بوشهر مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شده است.

محمدی‌زاده بیان کرد: سرمایه‌گذاری مردم راهکار اساسی برای حل اشتغال، تولید و پیشرفت جامعه و استان بوشهر است و ما از بخش خصوصی، سرمایه‌ گذاران و کارآفرینان به جد حمایت می‌کنیم و کارها در این حوزه تسریع می‌شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بستنی‌هایی که از بازار می‌خرید، چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: سکوی پرتاب نوآوری و تحول در صنعت خودرو (+گزارش تصویری)
  • کارخانه سیمان سفید در شهرستان دیرابجاد می شود