Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:55:59 GMT

اجرای بزرگترین عملیات واکسیناسیون در تاریخ

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۸۹۹۰

اجرای بزرگترین عملیات واکسیناسیون در تاریخ

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در آمریکا تاکنون ۳۵۱ میلیون دز واکسن توزیع شده است و هفته گذشته به طور متوسط ۷۰۶ هزار و ۳۲۳ دز واکسن در روز در این کشور تزریق شد.

بیش از ۴.۴۵ میلیارد  دز واکسن تزریق شده برای واکسینه کردن کامل ۲۹ درصد از جمعیت جهان کافی است.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی در این خصوص نوشت: میزان کافی برای واکسینه کردن کامل ۲۹ درصد از جمعیت جهان تزریق شده، اما نحوه توزیع واکسن ها نابرابر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکسن ها در کشورها و مناطقی با بالاترین درآمد بیش از ۲۰ بار سریعتر از کشورها و مناطقی با کمترین درآمد توزیع شده است.

اگرچه بهترین واکسن ها از تاثیرگذاری بالایی در پیشگیری از بستری شدن بیماران و مرگ آنها برخوردارند، برای متوقف کردن همه گیری به کارزاری هماهنگ در سراسر جهان نیاز است.

کارشناسان امراض عفونی می گویند واکسینه کردن ۷۰ تا ۸۵  درصد از جمعیت آمریکا امکان بازگشت به زندگی عادی را فراهم می کند.

در مقیاس جهانی، این سطح از واکسیناسیون دلهره آور است. با سرعت فعلی تزریق ۴۲.۵ میلیون دوز در روز، تا تحقق هدف ایمنی جهانی راه زیادی باقی است. با این حال، ظرفیت تولید به طور پیوسته در حال افزایش است و واکسن های جدیدی از سوی تولیدکنندگان بیشتر به بازار می آید.

به طور متوسط، تازه ترین نرخ واکسیناسیون در سراسر جهان ۴۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۴۳۰ دوز در روز است. با این سرعت، ۵ ماه دیگر زمان نیاز است تا ۷۵ درصد از جمعیت جهان واکسینه شوند.

سرزمین های اشغالی اولین بار نشان داد که واکسن ها منحنی بیماری کووید را تغییر می دهند. تل آویو در واکسیناسیون زودهنگام در جهان پیشرو بود به طوری که در ماه فوریه (بهمن ۹۹) بیش از ۸۴ درصد از افراد ۷۰ سال و بالاتر دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند.

موارد ابتلا به کووید در سرزمین های اشغالی به سرعت کاهش یافت و الگوی مشابه واکسیناسیون در سایر کشورهای جهان به اجرا درآمد.

با این حال، این پیشرفت در معرض تهدید است. سویه های جدید و در راس آن گونه جهش یافته دلتا باعث شیوع مجدد ویروس شده است. اکنون مسابقه مرگ و زندگی بین واکسن و ویروس جریان دارد.

افراد واکسینه نشده بیش از همیشه در معرض خطر هستند و مقام های بهداشتی آمریکا از آن به عنوان «همه گیری واکسینه نشده ها» نام برده اند.

حتی در میان افرادی که واکسن زده اند، گونه دلتا ممکن است به موارد خفیف بیماری منجر شود و افرادی که بیمار می شوند می توانند بیماری را به سایرین منتقل کنند. واکسن ها در پیشگیری از بستری شدن بیماران در بیمارستان ها و مرگ آنها موثر بوده است.

واکسن ها به کاهش موارد ابتلا در مکان هایی که بیشترین کاربرد را داشته اند، کمک کرده اند.

از زمان آغاز کمپین واکسیناسیون جهانی، کشورها دسترسی نابرابری به واکسن ها را تجربه کرده اند. تا قبل از ماه مارس (اسفند ۹۹)، کشورهای آفریقایی یک محموله واکسن دریافت کرده بودند، در حالی که در آمریکا ۱۰۵.۸ دوز واکسن برای هر ۱۰۰ نفر تزریق شده است.

تحویل دادن میلیاردها واکسن برای جلوگیری از گسترش کووید – ۱۹ در سراسر جهان یکی از بزرگترین چالش های لجستیکی است که تاکنون انجام شده است.

مالدیو پیشتاز عملیات واکسیناسیون در سراسر جهان است به طوری که مقدار کافی واکسن در این کشور برای واکسینه کردن ۸۱.۳ درصد از جمعیت آن وجود دارد.

در آمریکا هرچند تقریبا نیمی از مردم کاملا واکسینه شده اند، اما روند واکسیناسیون کند شده است. در واقع اروپا اکنون در فرآیند واکسیناسیون از آمریکا پیشی گرفته است.

در اواسط فوریه (اواخر بهمن ۹۹)، کمتر از ۴ درصد از مردم ساکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا در برابر ویروس کرونا واکسینه شدند که این رقم در آن زمان تقریبا ۱۲ درصد در آمریکا بود.

اما اکنون اتحادیه اروپا در این زمینه از آمریکا جلو زده و حدود ۶۰ درصد از اروپایی ها دستکم یک دوز واکسن را دریافت کرده اند که این رقم در میان آمریکایی ها ۵۸ درصد است.

در حالی که آمریکا و انگلیس مجوزهای اضطراری واکسن ها را به سرعت صادر کردند، اتحادیه اروپا فرآیند طولانی تری را برای تائید واکسن طی کرد که این مساله این اتحادیه را چند هفته عقب انداخت.

اتحادیه اروپا همچنین بیش از حد مطمئن بود که شرکت های تولیدکننده واکسن سر وقت واکسن ها را تحویل می دهند. آن طور که مشخص شد، شرکت آسترازنکا نتوانست واکسن هایش را به موقع تولید کند و تعداد کمی دوز را تحویل داد. همچنین نگرانی ها در مورد ایمنی و اثربخشی به شک و شبهات در مورد واکسن دامن زد. اما با انتشار عمده واکسن فایزر، ورق برگشت.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: در حالی که دوزهای واکسن در سراسر جهان نسبتا کمیاب است، اکثر کشورها تمرکز واکسیناسیون را بر گروه های اولویت دار همچون افراد آسیب پذیر، افراد بالای ۶۰ و ۷۰ سال و بیشتر و نیروهای خط مقدم مبارزه با بیماری همچون پزشکان و پرستاران متمرکز کرده اند.

در میان قاره های مختلف، اختلاف فاحشی در توزیع واکسن وجود دارد. آفریقا کندترین سرعت واکسیناسیون را در مقایسه با سایر قاره ها داراست و برخی از کشورهای این قاره هنوز عملیات واکسیناسیون گسترده را آغاز نکرده اند.

کشورهایی با درآمد پایین تر به طرحی در زمینه توزیع واکسن وابسته اند که کوواکس نام دارد و هدف آن تامین ۲ میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان تا پایان سال جاری میلادی است.

۸۴ درصد از واکسن هایی که در سراسر جهان توزیع شده، تاکنون در کشورهایی با درآمد بالا و متوسط رو به بالا انجام شده است و تنها ۳ دهم درصد دوز در اختیار کشورهایی با درآمد پایین قرار گرفته است.

اکثر واکسن های مورد استفاده در حال حاضر به دو دوز مصرف برای واکسینه کردن کامل بیماران نیاز دارند.

عملیات واکسیناسیون در حالی جریان دارد که یک اپیدمیولوژیست شناخته شده می گوید باتوجه به نرخ پایین شمار واکسینه شدگان در جهان ما هرگز به پایان همه گیری کرونا نزدیک نشده ایم و اکنون بیشتر در آغاز راه هستیم تا انتهای آن.

«لری برلیانت» اپیدمیولوژیست که در زمان ریشه کنی بیماری آبله بخشی از تیم سازمان جهانی بهداشت بود، در مصاحبه با شبکه خبری "سی. ان. بی. سی" گفت که سویه دلتای ویروس کرونا "شاید مسری ترین نوع ویروسی" باشد که تابه حال دیده ایم.

در ماه های اخیر، ایالات متحده، هند و چین و همچنین سایر کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی با سویه دلتا ویروس بسیار قابل انتقال دست و پنجه نرم می کنند. پس از شیوع کووید-۱۹ که برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین شناسایی شد، سازمان جهانی بهداشت در مارس سال ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) آن را یک بیماری همه گیر جهانی اعلام کرد.

کرونا تاکنون ۲۰۳ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۱۵۷ نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. از این تعداد، ۴ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۸۷ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته و ۱۸۲ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۶۶۳ نفر بهبود یافته اند

برچسب‌ها ویروس کرونا ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت واکسن کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت واکسن کرونا عملیات واکسیناسیون برای واکسینه کردن اتحادیه اروپا سراسر جهان درصد از جمعیت دوز واکسن واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۸۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان

بی‌وای‌دی چین اثرات جنگ قیمت را با درآمدهای ضعیف‌تر سه ماهه اول نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، تولیدکننده خودروهای برقی چینی روز دوشنبه (۲۹ آوریل) ضعیف‌ترین رشد سود سه ماهه خود از سال ۲۰۲۲ را به ثبت رساند در حالی که رشد درآمد این شرکت به پایین‌ترین سطح نزدیک به چهار سال گذشته کاهش یافت که تحت تأثیر کاهش تقاضای خودروهای برقی و جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودرو جهان قرار گرفت.

بی‌وای‌دی در گزارشی اعلام کرد که سود خالص سه ماهه اول با ۱۰.۶ درصد افزایش به ۴.۵۷ میلیارد یوان (۶۳۱.۰۸ میلیون دلار) رسید در حالی که درآمد با رشد چهار درصدی به ۱۲۴.۹۴ میلیارد یوان رسید.

نتایج سه ماهه حاکی از آن است که بی‌وای‌دی همچنان جلوتر از تسلاست که اولین کاهش درآمد سه ماهه خود از سال ۲۰۲۰ و در زمان همه گیری کووید را گزارش کرد. بزرگترین رقیب چینی تسلا در سه ماهه اول پس از کسب آن در سال گذشته، عنوان فروشنده برتر خودروهای برقی جهان را به این غول آمریکایی پس داد.

بی‌وای‌دی با داشتن مجموعه‌ای از برندها در مقاطع قیمتی متفاوت، تلاش‌ها را برای ارتقاء بازار و در عین حال دو برابر کردن تخفیف‌ها برای رقابت برای مصرف‌کنندگان محتاط در بحبوحه بهبود اقتصادی افزایش داده است.

خودروی جدید بی‌وای‌دی در نمایشگاه پکن

بی‌وای‌دی از U۷، سومین مدل فوق لوکس خود با نام تجاری یانگ وانگ در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرد. بی‌وای‌دی با هدف جهش ۲۰ درصدی فروش سالانه در سال ۲۰۲۴ نسبت به رکوردشکنی فروش در سال گذشته، تحت فشار شرکت‌های الکتریکی محلی است که روی آینده تمام الکتریکی متمرکز شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، وانگ چوان فو، مدیرعامل بی‌وای‌دی و لی جون، مدیرعامل شیائومی، از غرفه‌های یکدیگر در نمایشگاه خودرو پکن بازدید کردند. لی با عرضه اولین خودروی SU۷ این سازنده گوشی‌های هوشمند، قول داد تا همکاری با بی‌وای‌دی را افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • جهان در موقعیت حساسی قرار دارد/ عملیات وعده صادق در طول تاریخ ایران بی‌نظیر است
  • عملیات «وعده صادق» مبدأ تاریخ جدیدی برای جهان است
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان اروپا؛ بیشترین بازی اما بدون قهرمانی!
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان