Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۳۸ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی از ۲۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول و ۲۰ هزار تن تخم کدو آجیلی از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از مزارع استان برداشت شود، افزود: این استان، سالانه با اشتغال بیش از ۱۵ هزار خانوار روستایی و شهری به صورت مستقیم در امر کشت و فروش کدو و آفتابگردان آجیلی، رکوردار تولید این محصولات در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرامتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت بزرگترین میدان تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی گفت:این امر نشان دهنده اهمیت این شهرستان در تولید و صادرات تخمه‌های آفتابگردان و کدو در استان است و بیش از ۸۵ درصد سطح زیر کشت و تولید این محصولات به ترتیب در شهرستان‌های خوی، چایپاره، نقده، سلماس، ارومیه و شوط است.

وی با بیان اینکه از اواخر مرداد ماه برداشت این محصول از مزارع استان آغازمی شود و تا اواسط مهرماه ادامه می‌یابد، اضافه کرد: ارقام دانه‌های آفتابگردان کشت شده در استان قلمی، دورسفید، شمشیری و پسته‌ای و اقلام کدو مشهدی، گوشتی، همدانی و قلمی و سایر ارقام محلی است.

کرامتی درادامه با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن آفتابگردان آجیلی و ۴ هزار و ۲۰۰ تن کدو آجیلی در داخل استات مصرف می‌شود افزود: مازاد تولید ات استان به صورت محدود به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

کرامتی نبود ارقام اصلاح شده و کشت ارقام بومی و محلی، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانجات نوین بسته‌بندی و مقاومت کم به آفات و امراض را از مهمترین مشکلات کشاورزان منطقه در کشت این محصول عنوان کرد.

انتهای پیام/ ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت تخم آفتابگردان آذربایجان غربی ارومیه هزار تن تخم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۹۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| برداشت گل محمدی در میمند فارس

برداشت گل محمدی و جشنواره گل و گلاب میمند واقع در استان فارس آغاز شد؛ میمند اولین تولیدکننده بزرگ گلاب ایران است و در آن سالانه بیش از ۱۰ هزار تن گلاب تولید شده که ۶۰ درصد از این تولیدات نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

کد خبر 748670

دیگر خبرها

  • فیلم| برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • پایان گرده افشانی ۶۲۸ هکتار نخلستان در لامرد
  • مشکلات فرهنگی با ارائه آمار و ارقام رفع نمی‌شود
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • برداشت توت فرنگی رامیان+تصاویر
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • گاف دولتی در اعلام خودرو‌های وارداتی دپویی