Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، بهروز ابطحی با اشاره به روز ملی دریای خزر افزود: ۲۱ مرداد ماه روز ملی دریای خزر نامگذاری شده که به مناسبت این روز سه سخنرانی علمی توسط محققان پژوهشگاه برگزار می شود.

وی اظهار داشت: این سه سخنرانی علمی در خصوص " شکوفایی ماکروجلبکی و بررسی بلوم ماکروجلبک ها در سواحل دریای خزر و شناسایی و پراکنش ماکروجلبک های حاشیه جنوبی دریای خزر خواهد بود که به صورت وبینار برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشگاه هدف از برگزاری این سخنرانی ها را، افزایش دانش از وضعیت زیست محیطی و شناخت پدیده های حاکم بر دریای خزر عنوان کرد.

ابطحی در ادامه با اشاره به نامگذاری ۲۱ مرداد به عنوان روز دریای خزر که طی آن توسط پنج کشور جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳)، کنوانسیون منطقه حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به «کنوانسیون تهران» با حمایت برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد به امضا رسید، گفت: بدون شک این کنوانسیون منطقه‌ای تنها معاهده زیست‌محیطی و تنها بستر همکاری برای‌ حفاظت و نجات اکوسیستم منحصر به فرد مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر است که از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.  

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، دریای خزر را به دلیل دارا بودن تنوع بسیار زیاد گونه های جانوری و گیاهی، ذخایر نفت و گاز، موقعیت خاص استراتژیک، اشتغال و گردشگری بسیار با ارزش و اهمیت خواند و گفت: برای حفظ این مواهب و گنجینه ارزشمند باید تمامی دستگاه های متولی و ذیربط و همچنین ساکنان استان های شمالی تلاش کنند تا این بستر ارزشمند برای حال و آیندگان به سلامت حفظ شود.

وی در ادامه به برخی از فعالیت های تحقیقاتی انجام شده و در دست انجام پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اشاره کرد و گفت: برگزاری بیش از ۱۰ گشت تحقیقاتی در دریای خزر،  اخذ گواهینامه و راه اندازی آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت از محیط زیست در مرکز اقیانوس شناسی دریای خزر(نوشهر)،  شناسایی نقاط پر خطر ایجاد امواج شکافنده در سواحل دریای خزر،  نمونه برداری رسوبات بستر در آب های عمیق حوزه جنوبی خزر،  انتشار بیش از ۸۰ مدرک علمی در خصوص دریای خزر،  مطالعه، اندازه گیری و مدل سازی در خلیج گرگان و ارایه راهکارهای علمی اجرایی برای پایداری اکوسیستم آن،  انجام بیش از ۷۰ طرح پژوهشی در بخش جنوبی دریای خزر،  جمع آوری داده های دریایی دریای خزر و انتشار فراداده های آن در پورتال مرکز داده ها،  انجام مطالعات اقیانوس شناسی آب عمیق در بخش جنوبی دریای خزر،  شناسایی بندرهای باستانی در سواحل دریای خزر،  ترسیم نوسان تراز آب دریای خزر در ۱۰۰۰ سال گذشته،  مدل سازی انتشار لکه های نفتی و بازسازی اقلیم دیرینه خزر در هولسن برخی از این اقدامات است.

همچنین احمد منبوهی عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان یکی از سخنرانان این وبینار با اشاره به اهمیت ماکروجلبک ها به عنوان زیستگاهی برای ماهی ها و بی مهرگان و منبع غذایی برای گیاهخواران و تجزیه کنندگان در اکوسیستم های آبی اظهار داشت: با وجود اهمیت بسیار زیاد این ارگانیسم ها، رشد بیش از حد ماکروجلبک ها در اثر افزایش بیش از حد مواد مغذی در محیط زیست آنها می تواند سبب ایجاد شکوفایی ماکروجلبکی شود.

وی افزود: شکوفایی ماکروجلبکی می تواند سبب افت اکسیژن محلول، از بین رفتن زیستگاه، تغییر در زنجیره های غذایی، ایجاد بوی مشمئزکننده و صحنه های نامناسب در اطراف سواحل شود و ضرورت دارد به جنبه های زیست شناختی این شکوفایی ها و دلایل رخداد آنها در دریای خزر بیش از پیش توجه شود.
 

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست دریای خزر آهنگ حیات پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست دریای خزر آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست دریای خزر آهنگ حیات پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی محیط زیست دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۹۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در جلسه ای مشترک با «وادین پتروویچ» رئیس دانشگاه بیوتکنولوژی اوفای روسیه ، از تحریم‌های علمی غرب انتقاد کرد و از آن به آپارتاید علمی نام برد. جواد محمدی گفت : در جهان امروز علیرغم شعار‌های فریبنده غربی ها، متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجهیم و برای مقابله و عبور از این آپارتاید علمی ، باید با دانشگاه‌های کشور‌های دوست و همسایه ائتلاف علمی تشکیل دهیم و با این ائتلاف در دانش و فناوری ایجاد قدرت نمائیم که با این ائتلاف علمی می‌توانیم تهدیدات آینده سلامت بشر و پاندمی‌هایی نظیر کرونا را شناسای و کنترل کنیم. وی افزود: بر اساس سند روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران ، ما در حوزه علمی و فناوری، به دنبال تعاملات بین المللی با دانشگاه‌های جهان هستیم و با توجه به روابط استراتژیک میان ایران و روسیه، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری علاقمند است با دانشگاه بیوتکنولوژی اوفا در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی و فناوری و تبادل استاد و دانشجو و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترک همکاری‌های ارزنده‌ای داشته باشد. رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در این نشست همچنین ضمن خوشامدگویی به رئیس دانشگاه بیوتکنولوژی (زیست فناوری) اوفا و هیات همراه در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت : این پژوهشگاه قطب مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران و منطقه است و ما در این پژوهشگاه در مرز‌های دانش و نیاز‌های ایران و منطقه در حال فعالیت علمی هستیم. محمدی افزود: تاکنون فعالیت‌های فراوانی در حوزه تشخیص زود هنگام سرطان، مطالعات اصولی و بنیادین میوه زیتون، کشت غلات و گندم مقاوم به شوری، پروبیوتیک‌ها و حیوانات مدل بیماری با روش ویرایش ژن، ساخت کیت‌های تشخیصی انسانی و دام و طیور و ساخت واکسن HPV و واکسن آنفولانزا در پژوهشگاه انجام شده است. «وادین پتروویچ» رئیس دانشگاه بیوتکنولوژی اوفای روسیه نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و بازدید از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت : دانشگاه بیوتکنولوژی اوفا دانشگاهی با قدمت یک قرن است و در شاخه‌های مهم بیوتکنولوژی، ژنتیک پزشکی، ژنتیک دام و طیور و آبزیان و کشاورزی و هوا و فضا فعالیت می‌کند.  وی افزود : دانشگاه بیوتکنولوژی اوفای روسیه ، اشتراکات علمی بسیاری با پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی دارد و مایه مسرت و افتخار ما خواهد بود که تعاملات علمی زیادی با پژوهشگاه شما داشته باشیم. در پایان این نشست، هیات روسی از بخش‌های مختلف پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری بازدید کرد .  

دیگر خبرها

  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • دولت سیزدهم پس از ۶ سال کنوانسیون دریای خزر را احیا کرد
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • همایش پاکسازی محیط زیست در ملارد برگزار شد
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشورهای غربی مواجهیم
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان