Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: شهادت «سیدالشهدا (ع)» در ماه محرم این ماه را به یکی از ماه‌های پر حزن تبدیل کرد «ائمه معصومین (ع)» و شیعیان با برگزاری مراسم عزاداری در این ماه به بزرگداشت یاد و اهداف «امام حسین (ع)» پرداخته اند.

رضا وحیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون ماه محرم گفت: محرم اولین ماه سال هجری قمری محسوب می‌شود دلیل نامگذاری این ماه، حرام بودن جنگ در آن ذکر شده با این همه واقعه کربلا در این ماه منجر به شهادت «امام حسین (ع)» و یاران ایشان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا ادامه داد: جریان‌های انحرافی پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» و خانه نشینی «امیرالمومنین (ع)» اسلام نو پا را به خطر انداخت و زمینه انحراف افکار عمومی از حقیقت دین اسلام به دنبال داشت این جهل جامعه آن زمان بود که قدرت تشخیص را نداشتند لذا جامعه نیازمند قیام مشخص و تاثیرگذار بود تا مردم را بیدار کند؛ «امام صادق (ع)» در تفسیر بخشی از زیارت اربعین می‌فرمایند: «حسین جان، تو جان دادی «لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادُکَ مِنَ الجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة» تا اسلام ناب محمدی زنده بماند.

وحیدی اهداف مهم «امام حسین (ع)» از قیام کربلا را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: بهترین راه شناخت اهداف «امام حسین (ع)» اطلاع از انگیزه ایشان و جریان‌هایی که منجر به این حادثۀ خونین و ماندگار شد، است لذا پرداختن به سخنان آن امام بزرگوار در اقامه و حفظ دین به عنوان هدفی متعالی در رأس همۀ امور ایشان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

وی پیرامون ماه محرم بیان کرد: شهادت «سیدالشهدا (ع)» در ماه محرم این ماه را به یکی از ماه‌های پر حزن تبدیل کرد «ائمه معصوم (ع)» و شیعیان با برگزاری مراسم عزاداری در این ماه به بزرگداشت یاد و اهداف «امام حسین (ع)» پرداخته اند و همواره بر آن تاکید دارند درحدیثی از «امام رضا (ع)» بیان شده است، «چون ماه محرم فرا می‌رسید، کسی پدرم را خندان نمی‌دید و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب می‌شد تا روز عاشورا. آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و می‌گفت: امروز روزی است که «امام حسین (ع)» شهید شده است.»

***اعمال ماه محرم

این کارشناس علوم قرآنی به مهمترین اعمال شب اول ماه محرم اشاره و بیان کرد: ماه محرم مانند تمام ماه‌های دیگر دارای اعمالی است، اما در شب اول ماه محرم به جا آوردن صد رکعت نماز برای مومنان فضیلت به همراه دارد، همچنین بجا آوردن دو رکعت نماز که در رکعت اول سوره حمد و سوره انعام و در رکعت دوم سوره حمد و سوره یس خوانده شود ثواب بسیار دارد نماز دیگری نیز برای شب اول محرم بیان شده بدین ترتیب دو رکعت نماز در هر رکعت سوره حمد و یازده مرتبه سوره توحید است توصیحه شده است.

***اعمال روز اول محرم

وی به اعمال روز اول ماه محرم اشاره و ابراز کرد: روزه گرفتن در این روز توصیه شده است همچنین به جا آوردن دو رکعت نماز و پس از آن خواندن این دعا: «اَللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلَهُ الْقَدِیمُ وَ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِیدَةٌ فَأَسْأَلُکَ فِیهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ الْقُوَّةَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الاشْتِغَالَ بِمَا یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ یَا کَرِیمُ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ یَا عِمَادَ مَنْ لا عِمَادَ لَهُ یَا ذَخِیرَةَ مَنْ لا ذَخِیرَةَ لَهُ یَا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ یَا غِیَاثَ مَنْ لا غِیَاثَ لَهُ یَا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ یَا کَنْزَ مَنْ لا کَنْزَ لَهُ یَا حَسَنَ الْبَلاءِ یَا عَظِیمَ الرَّجَاءِ یَا عِزَّ الضُّعَفَاءِ یَا مُنْقِذَ الْغَرْقَى یَا مُنْجِیَ الْهَلْکَى یَا مُنْعِمُ یَا مُجْمِلُ یَا مُفْضِلُ یَا مُحْسِنُ، أَنْتَ الَّذِی سَجَدَ لَکَ سَوَادُ اللَّیْلِ وَ نُورُ النَّهَارِ وَ ضَوْءُ الْقَمَرِ وَ شُعَاعُ الشَّمْسِ وَ دَوِیُّ الْمَاءِ وَ حَفِیفُ الشَّجَرِ یَا اللَّهُ لا شَرِیکَ لَکَ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَیْرا مِمَّا یَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لا یَعْلَمُونَ وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِمَا یَقُولُونَ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلا أُولُوا الْأَلْبَابِ رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ»؛ توصیه شده است.

***اعمال شب دهم محرم

وحیدی به اعمال شب دهم ماه محرم اشاره و بیان کرد: شب دهم ماه محرم شب وداع «امام حسین (ع)» با خانواده و خواهر گرامیشان حضرت «زینب کبری (ع)» است، خواندن صد رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره حمد سه مرتبه سوره توحید، و پس از صد رکعت این ذکر را بگوید: سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ؛ همچنین خواندن چهار رکعت نماز در آخر شب که در هر رکعت پس از سوره حمد، هر کدام از سوره های آیة الکرسی و توحید، فلق و ناس را ده مرتبه بخواند و پس از اتمام نماز، صد مرتبه سوره توحید بخواند بسیار سفارش شده است..

***اعمال عاشورا

این کارشناس علوم قرآنی اعمال روز عاشورا» اشاره بیان کرد: روز دهم محرم مصادف است با شهادت «سیدالشهدا (ع)» ذکر مصیبت و عزاداری برای شهادت «امام حسین (ع)» و خواندن زیارت عاشورا همچنین گفتن: أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ [عَلَیْهِ‏]السَّلامُ، به دیگر مومنان و بیان ذکر هزار مرتبه: اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ در عین حال خواندن زیارت وارث نیز توصیه شده است.

وی پیرامون اعمال روز بیست و یکم ماه محرم ابراز کرد: روز بیست و یکم ماه محرم روز ورود اسرا به شام است روزه گرفتن در روزبیست و یکم ماه محرم فضیلت فراوانی دارد.

وحیدی به رویداد‌های ماه محرم اشاره و بیان کرد: روز دوم ماه محرم برابر است با ورود «امام حسین (ع) و یارانشان به سرزمین کربلا در سال ۶۱ قمری است، اما روز هفتم ماه محرم مصادف است با جلوگیری از دستیابی اهل بیت «امام حسین (ع)» به آب به دستور عمر بن سعد است.

***شب «سیدالشهداء(ع)»

وی به رویداد روز نهم محرم پرداخت و افزود: تاسوعا و شب عاشورا روزی که دشمن، «حسین بن علی (ع)» و یارانش را در کربلا محاصره کرد و برای جنگ با آن‌ها اجتماع نمود. «امام حسین (ع)» شب را از دشمن مهلت گرفت تا به عبادت و دعا بپردازد. روز دهم که به روز عاشورا مشهور است روز شهادت «امام حسین (ع)» و یارانش در سال ۶۱ قمری است.

وحیدی در مورد رویداد‌های روز بیست و پنجم ماه محرم پرداخت و خاطرنشان کرد: حرکت اسیران کربلا به سوی شام، و شهادت امام «سجاد (ع)» سال ۹۴ یا ۹۵ق همچنین در بیست و هشتم محرم تبعید «امام جواد (ع)» به بغداد است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مذهبی ماه محرم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی ماه محرم ماه محرم اشاره اول ماه محرم رکعت نماز اعمال روز امام حسین سوره حمد اعمال شب شب اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۰۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟

خانم معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه‌های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کار‌های علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود، اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جا‌هایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیرو‌های دولتی وارد منزل ما شدند و هول و هراس ایجاد کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

دیگر خبرها

  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • برگزاری مراسم «آگاه زمان» برای سالگرد شهادت شهیدمطهری
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟
  • مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟