Web Analytics Made Easy - Statcounter

سجاد تنها کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با کنکاش این واژه متوجه خواهیم شد که این واژه با توجه به قرآن و روایات به معناى آگاهى، شناخت عمیق و اطمینان‌بخشى است که به انسان توانایى درک حقایق و پشت‌پرده حوادث را می‌دهد؛ به‌گونه‌اى که راه حق را از باطل به وضوح تشخیص می‌دهد و از بحران‌ها و فتنه‌ها به سلامت عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عنصر بصیرت، به معناى فهم درست و توانایى تحلیل واقعیت‌هاى جامعه، نقش مهمی ‏در حراست از جامعه اسلامى دارد. اگر خبرنگاران بصیرت کافى نداشته باشند به آسانى فریب توطئه‌هاى دشمنان را خواهند خورد و گوهر گرانبهاى وجود خود را با اشیاى کم ارزش معامله خواهند کرد. وظیفه خبرنگاران آن است که بر آگاهى توده مردم بیفزایند و مانع انحراف آن‌ها شوند.

جایگاه مقدس خبرنگاری

وی ادامه داد: امروزه خبرنگاران ما باید با بصیرت خود و الگوگیری از قرآن جامعه را به سمت مستقیم هدایت کنند، یکى از شیوه‌هاى قرآن کریم براى شناساندن این مفهوم، شیوه مقایسه‌اى است؛ یعنى با طرح واژه‌هاى متضاد با بصیرت در شناساندن آن به ما کمک مى‏ کند، مانند این آیه شریفه: «وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمى‏ وَ الْبَصِیرُ وَ لَا الظُّلُماتُ وَ لَا النُّورُ وَ لَا الظِّلُّ وَ لَا الْحَرُورُ وَ ما یَسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَ لَا الْأَمْوات» (آیه ۵۸ سوره غافر) / و هرگز (جاهل) نابینا و شخص (عالم) بینا یکسان نیستند و هم آنان که ایمان آورده و نیکوکار شدند (نزد خدا) با (کافران) بدکردار مساوی (در درجات آخرت) نیستند، لیکن بسیار کم این حقیقت را متذکر می‌شوید. مقایسه بین کور و بینا، ظلمات و نور، سایه و باد سوزان و زندگان و مردگان، این مطلب را درک می‌کنیم که خبرنگار بصیر، صاحب نور است و در فضاى نورانى قرار دارد؛ خبرنگاران با بصیرت ادامه دهنده راه انبیای الهی هستند، زیرا آن‌ها می‌توانند جامعه را به آینده‌نگرى و پیروى از حق و دورى گزیدن از باطل دعوت نمایند. شکوفایى این شعور، شکوفایىِ انسانیت است و فلسفه بعثت انبیاى الهى، چیزى جز رشد و بالندگى و شکوفایى انسانیت و سازندگى جامعه مطلوب انسانى نیست. پیامبر اکرم (ص) در این باره می‌فرماید: «هیچ بنده‌اى نیست، مگر آن‌که دو چشم در چهره‌اش دارد که با آنها، امور دنیا را می‌بیند و دو چشم در دلش که با آن‌ها امور آخرت را مشاهده می‌کند. پس هر گاه خدا، خیر بنده‌اى را بخواهد، دو چشمى را که در دل او است، می‌گشاید و او با آنها، آنچه را خداوند در عالم غیب وعده‌اش را داده است، می‌بیند و به وسیله غیب (دو چشم دل) به غیب ایمان می‌آورد.

افزایش عنصر بصیرت در بین خبرنگاران

وی تصریح کرد: افزایش عنصر بصیرت در بین خبرنگاران، به معناى فهم درست و توانایى تحلیل واقعیت‌هاى جامعه، نقش مهمی ‏در حراست از جامعه اسلامى دارد. اگر خبرنگاران یک جامعه اسلامی بصیرت کافى نداشته باشند به آسانى فریب توطئه‌هاى دشمنان را خواهند خورد. قطعاً وظیفه خبرنگاران با بصیرت است که بر آگاهى توده مردم بیفزایند و مانع انحراف آن‌ها شوند. حفظ تقوا، خودباورى و دفاع از ارزش‌هاى اسلامى در تعیین کیفیت بصیرت نقش ممتازى در جامعه اسلامی ایفا می‌کند.

خبرنگاران در جوامع مختلف و اثرات منفی بازتاب نکردن نور حقیقت در جامعه

خبرنگاران در جامعه‌هاى گوناگون به اعتبار، قدرت نفوذ، تأثیرگذارى بر اندیشه‌ها و رفتار مردم و همچنین میزان تأثیر پذیرى متفاوت‌اند. خبرنگاران به دلیل موقعیت‏ ویژه‌اى که دارند بر رفتار و ارزش‌هاى دیگران تأثیر می‌گذارند. بی‌تردید، یکى از مهم‌ترین رازهاى شکست حکومت امام على (ع)، سوء استفاده دشمنان از عدم آگاهی مردم بود. بر پایه این سخن، جامعه‌اى که از آگاهی لازم برخوردار باشد، نه تنها حق را می‌بیند و باطل را در چهره‌هاى گوناگون تشخیص می‌دهد، بلکه عملاً از حق، جانبدارى کرده و از پیشوایان حق، اطاعت می‌نماید. چنین جامعه و مردمى، با رهبران الهى، صادقانه رفتار می‌کنند و و در عوض، هنگام سختی‌ها و مشکلات، مورد اعتماد آن‌هایند و در دام دشمنان قرار نمی‌گیرند؛ اما مردمى که امام على (ع) بر آنها، حکومت می‌کرد به دلیل آن‌که خواص آن زمان جامعه را آگاه نکرده بودند به سادگى در دام دشمن افتاده، آن‌ها نمی‌توانستند چهره روشن و زیباى حق را مشاهده کنند. از این‌رو؛ نه از حق، جانبدارى کرده و نه از امام خویش فرمانبَرى داشتند. با امام خود، یک‌رنگ نبوده و امام نیز نمی‌توانست در بحران‌ها به آن‌ها اعتماد کند.

وی در آخر اظهار کرد: طبق فرمایشات رهبر انقلاب خبرنگاران در صف مقدم ترویج فرهنگ «امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه اسلامی قرار دارند و امسال هم روز خبرنگار قبل از هفته امر به معروف و نهی از منکر است و تقارن این اتفاق را باید به فال نیک گرفته و با الگوگیری از رهبر انقلاب همیشه در انتقادات انصاف را رعایت کنیم همانگونه که معظم له می‌فرمایند: «باید در انتقاد از یک شخص یا دستگاه دچار بی‏‌انصافی نشویم. باید باانصاف بود، باانصاف عمل کرد، باانصاف حرف زد. اگر با کسی دشمن هستید نباید موجب شود حتی نسبت به دشمن بی‏‌عدالتی و بی‏‌انصافی کنید. نگرانی من از انتقاد کردن نیست. یکی انتقاد می‏‌کند یکی هم جواب می‏‌دهد، نگرانی من از رایج شدن اخلاق بی‏‌انصافی در جامعه است» .

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خبرنگاری بصیرت افزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۰۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آحاد جامعه باید در فرآیند تولید تمام حوزه ها سهیم باشند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی با اشاره به سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: مذهب تشیع در زمان امام جعفر صادق (ع) در راستای گسترش و عمق‌بخشی به مفاهیم دینی و مذهبی شکل گرفت و ایشان به عنوان رئیس مذهب جعفری معروف شدند.

وی افزود: بزرگان و نخبگان حوزه‌های علمی و دانشگاه‌ها باید بتوانند فضای علمی و پژوهشی کشور را با تاسی از سیره و شیوه امام جعفر صادق (ع) مدیریت کنند و تربیت شاگردان توانمند برای نسل آتی جامعه مدنظر ویژه قرار گیرد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی گفت: سازمان ملل متحد باید در خدمت مظلومان باشد و با ظالمانی که انسان‌های بی‌گناه که برای استقلال خود تلاش می‌کنند را به خاک و خون می‌کشند برخورد قاطعانه کنند.

امام جمعه اراک با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، افزود: آحاد مردم و مسئولان باید در جهت تحقق این شعار راهبردی نقش‌آفرینی کنند و یکی از راهکارهای تحقق شعار سال، جلب مشارکت و امنیت خاطر برای مردم در سرمایه‌گذاری‌های بخش اقتصادی است که این مهم باید مورد توجه مسؤولان امر باشد.


آیت الله دری با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی ارزشمندی استان مرکزی گفت: آحاد جامعه باید در فرآیند تولید در تمام بخش‌های اقتصادی، کشاورزی و خدمات سهیم باشند و به صورت شبانه روزی در راستای آبادانی ایران اسلامی گام بردارند و سیستم بانکی کشور نیز باید در خدمت تولید باشد

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در بخش دیگری سخنان خود با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی و وعده صادق گفت: این اتفاقات تأثیرگذار جامعه جهانی را نسبت به جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در غزه و فلسطین مظلوم بیدار کرد.

کد خبر 6095818

دیگر خبرها

  • کار معلمی در ادامه راه انبیاء الهی است
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • در راستای جهش تولید؛ افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌ها
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است
  • تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با جریان استکبار است
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسان‌های شایسته‌ای را تربیت کرد
  • حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور
  • آحاد جامعه باید در فرآیند تولید تمام حوزه ها سهیم باشند
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند