Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل، مریم خرمائی: المپیک توکیو اگرچه به واسطه همه گیری کووید ۱۹، بی سر و صداتر از ادوار گذشته برگزار شد؛ اما ظاهراً شور و هیجان آن به حدی بود که اهمیت یکی از تلخ ترین رویدادهای تاریخی را به سایه فراموشی بسپارد.

هر سال، همزمان با ۶ آگوست (۱۵ مرداد)، خاطره بمباران اتمی «هیروشیما» و «ناگازاکی»، نه تنها دل مردم ژاپن بلکه تمام دنیا را تکان می داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امسال، در تقلای برگزاری اختتامیه سی و دومین دور از بازی های المپیک، به جز چند تیتر کم رمق رسانه ای و معدودی اظهارنظر پراکنده، خبری از بازخوانی آن حادثه پر غصه نبود.

بازدید باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا از هیروشیما در سال ۲۰۱۶ را باید به منزله نقطه پایانی بر قصه سوگواری ژاپن و ورق خوردن کتاب تاریخ به نفع آغاز فصل جدیدی در رابطه توکیو-واشنگتن تلقی کنیم مثلاً در حالی که آمریکا مدام از لزوم تجهیز و نوسازی زرادخانه اتمی خود سخن می گوید؛ «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار پیامی توئیتری به ابراز نگرانی درباره فقدان پیشرفت در رسیدن به هدف جهان عاری از سلاح اتمی بسنده کرد.

اما، ژاپن هفتاد و ششمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما را در حالی سپری کرد که چندی است وسوسه دوستی با آمریکا خاطره به خاکستر نشستن مردم این شهر زخم خورده از تاریخ را در رنگ و لعاب خود فرو برده است.

این طور به نظر می آید که در پاک کردن حافظه تاریخی کشورها توسط آمریکا، پروژه ژاپن جزء موفق ترین ها بوده است تا آنجا که دولت توکیو حاضر است بنا به مصلحت سیاسی، چهره داغ دیده هیروشیما را که زمانی به تاوان جفای امپراتوری ژاپن در جنگ جهانی دوم، آتش گدازه های نخستین بمب اتمی جهان را به جان خرید، در زیر غبار زمان پنهان کند.

روز ۶ آگوست ۱۹۴۵، آمریکا با پرتاب بمب اتمی که قدرت آن معادل ۱۵ هزار تُن تی ان تی بود؛ ضمن نابودی این شهر، ۱۴۰ هزار ژاپنی را کشت. این کشور تنها سه روز بعد، بمب دوم را بر روی شهر ناگازاکی پرتاب کرد که طی آن ۷۰ هزار نفر دیگر به خاک و خون کشیده شدند.

نجات یافتگان از بمباران اتمی این دو شهر نیز سرانجام خوشایندی نداشتند و اغلب روزگار خود را با سرطان های تیروئید، سینه و دیگر انواع سرطان‌ها سپری کردند.

در واقع، بازدید باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا از هیروشیما در سال ۲۰۱۶ را باید به منزله نقطه پایانی بر قصه سوگواری ژاپن و ورق خوردن کتاب تاریخ به نفع آغاز فصل جدیدی در رابطه توکیو-واشنگتن تلقی کنیم.

امروز ژاپن در موازنه قدرتی که در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک در جریان است، نه تنها جای زخمی که آمریکا ۷۶ سال پیش به چهره اش نشاند، پنهان می کند بلکه با تلاش برای تغییر قانون اساسی به نفع حضور ارتش در جنگ های فراسرزمینی، تمام قد در کنار دولت واشنگتن ایستاده و حریف قدری چون چین را به مصاف می طلبد.

این همکاری دست کم در یک سال گذشته به شکل افزایش بودجه نظامی و تدارک رزمایش در چارچوب های مختلف نمود پیدا کرده است.

افزایش تدریجی بودجه نظامی

ژاپن به دنبال آن است تا برای مقابله با تهدیدهای خارجی از جمله چین، به هواپیماهای جدید، موشک‌های با برُد بیشتر و همچنین ناوهای هواپیمابر مجهز شود کابینه ژاپن در تاریخ اول دی ۹۹، بودجه نظامی سال مالی ۲۰۲۱ را تائید کرد که رقمی حدود ۵۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود و شامل مواردی چون توسعه جنگنده‌های پیشرفته و تامین هزینه موشک‌های ضدکشتی دوربُرد نیز هست.

البته این نهمین سال متوالی است که ژاپن بودجه نظامی خود را افزایش می‌دهد و تصمیم امسال کابینه حاکی از التزام «یوشیهید سوگا» نخست‌وزیر فعلی این کشور به طرح مناقشه‌برانگیزی است که «شینزو آبه» نخست وزیر سابق برای گسترش توان نظامی ژاپن پیشنهاد داد.

طبق این طرح، ژاپن باید برای مقابله با تهدیدهای خارجی از جمله چین، به هواپیماهای جدید، موشک‌های با برُد بیشتر و همچنین ناوهای هواپیمابر مجهز شود.

به این ترتیب، بعد از ۳ دهه، ژاپن به دنبال خرید جنگنده‌های جدیدی است که تا سال ۲۰۳۰ تحویل داده می‌شوند و ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهند داشت. از این مقدار، ۷۰۶ میلیون دلار آن از محل بودجه سال میلادی آتی تامین خواهد شد.

۳۲۳ میلیون دلار هم به توسعه موشک‌های ضدکشتی دوربُردی اختصاص داده می‌شود که از مجمع‌الجزایر اوکیناوا حراست می‌کنند. ۶۲۸ میلیون دلار دیگر نیز صرف خرید ۶ فروند جنگنده رادارگریز اف -۳۵ خواهد شد.

۹۱۲ میلیون دلار هم به ساخت ۲ رزم ناو اختصاص می‌یابد که در مقایسه با ناوشکن‌های معمولی به سرنشینان کمتری نیاز دارند. ژاپن به ۲ رزم ناو دیگر هم برای استقرار سامانه دفاعی ایجیس نیاز دارد که هزینه آن هنوز برآورد نشده است.

رزمایش های نظامی یک سال اخیر

از اردیبهشت ۱۴۰۰ به این سو، ژاپن دست کم سه رزمایش با مشارکت آمریکا و متحدانش انجام داده و رزمایش های بیشتری نیز در راه است.

*نخستین مورد در تاریخ ۲۱ اردیبهشت بود که طی آن ژاپن برای اولین بار همزمان با نیروهای دریایی فرانسه و آمریکا مشارکت کرد. در این رزمایش از یک زیردریایی ژاپنی و ۱۰ کشتی شامل شش کشتی از ژاپن، دو کشتی از فرانسه، یک کشتی از آمریکا و یک کشتی از استرالیا استفاده شد. «نوبیو کیشی» وزیر دفاع ژاپن، هدف از این رزمایش که در آن از نیروی زمینی هم استفاده شد؛ بهبود مهارت‌ها و تاکتیک‌های لازم در دفاع از جزایر دورافتاده عنوان کرد.

از اردیبهشت ۱۴۰۰ به این سو، ژاپن دست کم سه رزمایش با مشارکت آمریکا و متحدانش انجام داده و رزمایش های بیشتری نیز در راه است توکیو و پکن بر سر مالکیت مجموعه جزایری در دریای چین شرقی که ژاپن آنها را «سنکاکو» و چین آنها را «دیائویو» می‌خواند، اختلاف نظر دارند. آمریکا پیشتر به تنهایی رزمایشی را اطراف این جزایر انجام داد اما نیروی زمینی را در آنها مستقر نکرد.

*در بازه زمانی ۲۸ خرداد تا ۲۰ تیر نیز، ژاپن و آمریکا سلسله رزمایش هایی را تحت عنوان «سپر شرقی» در ۸۵۰ کیلومتری جزیره تایوان انجام دادند. بخشی از این رزمایش در جزیره «هوکایدو» در مجاورت مرز آبی ژاپن-روسیه انجام شد.

ژاپن بر چهار جزیره کوریل جنوبی واقع در خاور دور روسیه ادعای ارضی دارد که در سال ۱۹۴۵ در جریان جنگ دوم جهانی به تصرف ارتش شوروی در آمد. توکیو امضای توافقنامه صلح با روسیه را منوط به حل و فصل این مناقشه ارضی کرده است.

در اقدام متقابل، در تاریخ ۵ مرداد، روسیه هم رزمایشی نظامی در نزدیک سواحل ژاپن برگزار کرد.

*در تاریخ ۱۴ تا ۱۷ تیرماه نیز، ژاپن برای نخستین بار با فیلیپین رزمایش برگزار کرد- کشوری که در دریای چین جنوبی با پکن مناقشه ارضی دارد.

*این در حالی است که تا پایان سال جاری میلادی، ژاپن در چارچوب گروه «کواد»، با هند، استرالیا و آمریکا در پاسیفیک غربی رزمایشی را برگزار خواهد کرد. از سوی دیگر، انتظار می رود ناو «کوئین الیزابت» انگلیس و ناوچه آلمانی «بایرن» نیز تا پایان سال جاری میلادی، در رزمایش هایی که آمریکا با مشارکت ژاپن در ایندوپاسیفیک تدارک می بیند؛ شرکت کنند.

تهدیدهای دور و نزدیک؛ خطای دید

چندجانبه گرایی در مواجهه با روسیه و به ویژه چین، به خصوص در لابلای صفحات کتاب سفید- گزارش سالانه نظامی ژاپن که اواسط تیر منتشر شد- به چشم می خورد.

در این کتاب، به سرمایه گذاری در عملیات‌های چندجانبه هم اشاره شده است به این معنا که برای دفع هرگونه تهدیدی، علاوه بر آمریکا، ژاپن به مجموعه‌ای از دوستان هم فکر متوسل خواهد شد. این تغییری چشمگیر در مقایسه با وقتی است که ژاپن فقط روی اتحاد با واشنگتن حساب باز می‌کرد و گمان می‌رود که آغازگر واگذاری نقشی جدید به این کشور در سطح بین الملل باشد.

همچنین در این کتاب، وزارت دفاع ژاپن به صراحت قید می کند که ثبات و امنیت تایوان- جزیره خودمختاری که چین آن را بخشی از تمامیت ارضی خود تلقی می کند- برایش مهم است.

چندجانبه گرایی در مواجهه با روسیه و به ویژه چین، به خصوص در لابلای صفحات کتاب سفید- گزارش سالانه نظامی ژاپن که اواسط تیر منتشر شد- به چشم می خورد از نظر ژاپن، قضیه تایوان از آن جهت مهم است که این جزیره خودمختار نزدیک زنجیره جزایر اوکیناوا در منتهی الیه غربی مجمع الجزایر ژاپن قرار دارد.

ژاپن همچنین درباره برتری جویی نظامی چین و قدرت نمایی این کشور در دریاهای چین جنوبی و شرقی هشدار داده و مدعی است که فعالیت‌های پکن به دغدغه‌ای بزرگ برای کشورهای منطقه ایندوپاسیفیک و جامعه بین الملل تبدیل شده است.

این طور به نظر می آید که چشم حقیقت بین ژاپن تا حدودی با مشکل دوربینی مواجه شده چرا که تهدیدهای آتی چین را در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک می بیند اما دشمنی که ۷۶ سال پیش به طمع آزمایش بمب اتم، مردم این کشور را خاکستر نشین کرد؛ نمی بیند و حتی حضور ۵۵ هزار نظامی آمریکایی در خاک خود را به فال نیک می گیرد.

کد خبر 5277282 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ژاپن چین ایالات متحده امریکا بمب اتمی هیروشیما ایندوپاسیفیک بازیهای المپیک توکیو ایالات متحده امریکا عراق لبنان رژیم صهیونیستی افغانستان طالبان حزب الله لبنان روسیه ایران فلسطین عربستان سعودی سازمان ملل متحد ترکیه بغداد میلیون دلار بودجه نظامی نظامی ژاپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۱۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عینکی که می‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: زاکربرگ هنگام معرفی نسل جدید عینک هوشمند ری بن، خاطر نشان کرد ری بن متا META نخستین عینک هوشمندی است که از طریق هوش مصنوعی عرضه می‌شود.

عینک هوشمند زاکر برگ

عینک‌های ZUCKER-VISION متا AI با برند زاکربرگ اکنون می‌تواند به شما می‌گوید به چه چیزی نگاه می‌کنید و درباره آنچه می‌بینید اطلاعاتی در اختیارتان بگذارد. بنابراین از این لحاظ توانسته به درجه بالاتری از عینک‌های هوشمند برسد.

شان کیچ، رئیس فناوری و علوم META با استفاده از دوربین داخلی توانسته عینک هوشمند خود را با قابلیت توصیف آنچه می‌بینید ارتقا بخشد.

عینک های مرسوم Ray-Ban از میکروفون و بلندگوها برای ارائه ویژگی چت به سبک آمازون الکسا استفاده می کنند

عینکی مجهز به بلند گو

عینک هوشمند Ray-Ban Meta سال گذشته توسط میلیاردر فناوری؛ مارک زاکربرگ راه اندازی شد. این عینک به شما این امکان را می‌دهد که فیلم ضبط کنید و به سادگی با استفاده از عینک سؤالات هوش مصنوعی بپرسید.

در واقع شما با استفاده از عینک زاکر برگ به سادگی می‌توانید از هوش مصنوعی داخل عینک در مورد آنچه به آن نگاه می‌کنید و از او سؤال کنید. عینک شما هم با استفاده از بلندگوی داخل خود پاسخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید :

سوال از زاکربرگ درباره حریم خصوصی

یادگیری تأثیرگذار معلمان دیجیتال؛ آیا معلمان دیجیتال می‌توانند جایگزین مربیان و متخصصان فعلی شوند؟ | هوش مصنوعی؛ مربی و دستیار قابل اعتمادشما

تحول تاریخی در دنیای فناوری با این عینک جدید

ارزیابی‌های هوشمندانه هوش مصنوعی

اکنون هوش مصنوعی می‌تواند به خوبی آنچه می‌خواهید برایتان ارزیابی کند و پاسخ‌های مفیدی به شما ارائه دهد. مثلاً می‌توانید از او در مورد ساختمان‌ها یا علائمی که می‌بینید سؤال کنید. این عینک همچنین می‌تواند به شما بگوید چطور شیر آبی را که چکه می‌کند تعمیر کنید.

عینکی که می‌تواند نژاد گربه‌ها را تشخیص دهد

این عینک همچنین می‌تواند نژاد گربه‌ها را تشخیص دهد، کلمات به زبان خارجی را ترجمه کند، یا اطلاعاتی در مورد یک مکان مهم به شما بگوید.

متا این توانایی را چند وجهی می‌نامد، به این معنا که هوش مصنوعی می‌تواند بیش از یک نوع ورودی را ارزیابی کند. بنابراین نه فقط صدای شما، بلکه تصاویر جهان اطرافتان را هم تشخیص می‌دهد.

متا توضیح می‌دهد: ما آزمایشات به‌روزرسانی هوش مصنوعی چندوجهی را در دسامبر آغاز کردیم. بنابراین شما می‌توانید از عینک خود در مورد آنچه می‌بینید سؤال کنید و شاهد پاسخ یا پیشنهادهای هوشمندانه و مفید او باشید.

همراهی آگاهانه

به این ترتیب شما می‌توانید کارهای بیشتری با عینک خود انجام دهید چون عینکتان می‌تواند آگاهانه در بسیاری موارد شما را کمک کند. مثلاً هنگام سفر می‌تواند برایتان یک منو به زبان فرانسه را ترجمه کند.

در واقع او این کار را توسط هوش مصنوعی متا انجام می‌دهد و حتی بدون نیاز به استفاده از تلفن یا خیره شدن به صفحه آن، اطلاعات مورد نیازتان را در اختیار شما قرار خواهد دهد.

حفظ حریم شخصی

توجه داشته باشید متا به دلایل حفظ حریم خصوصی افراد نمی‌تواند مثلاً در مورد شخصی که در خیابان دیده‌اید اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهد.

این ویژگی اکنون در تمامی عینک‌های هوشمند Ray-Ban Meta در سراسر ایالات متحده و کانادا به عنوان یک آزمایش بتا در دسترس است.

فقط باید مطمئن شوید که عینک خود را به جدیدترین نرم افزار به روز کرده‌اید. سپس به سادگی بگویید «Hey Meta» و سؤالات خود را از او بپرسید.

تماس ویدیویی با دوستان!

عینک متا همچنین به شما این امکان را می‌دهد که هنگام برقراری تماس ویدیویی، دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید. بنابراین اگر از طریق واتس اپ یا فیس بوک مسنجر تماس ویدیویی برقرار می‌کنید و عینک به چشم دارید، می‌توانید آنچه را می‌بینید به تماس گیرندگان دیگر هم نشان دهید.

مثلاً شما می‌توانید با مادرتان تماس ویدیویی برقرار کنید و بر اساس آنچه می‌بینید از او راهنمایی بگیرید یا در سوپر مارکت با کمک متا تشخیص دهید آناناسی که انتخاب کرده‌اید رسیده است یا نه!

البته ویژگی‌های متا در خصوص تماس ویدیویی به تدریج در حال گسترش است. متا همچنین گزینه‌های جدیدی هم به مهارت‌های خود اضافه کرده است که اکنون در 15 کشور از جمله ایالات متحده، کانادا و استرالیا در دسترس هستند.

منبع:

https://www.the-sun.com/tech/11171335/mark-zuckerberg-meta-ai-ray-ban-smart-glasses-camera/

کد خبر 847005 برچسب‌ها هوش‌ مصنوعی نرم‌ افزار اینترنت - فیسبوک ترجمه

دیگر خبرها

  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • (ویدئو)کارشناس داوری جنجالی‌ترین صحنه پرسپولیس - آلومینیوم؛ اورنوف روی گل اول خطا کرد؟
  • آمادگی نیروهای مسلح کشور برای پاسخگویی خطای دشمن
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه/ حماس با پیشنهاد چین موافقت کرد/ هشدار درباره وقوع فاجعه در رفح
  • عینک هوشمند جدید زاکربرگ با توانایی‌های باورنکردنی
  • عینکی که می‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد
  • سخنرانی ترومن پس از بمباران هیروشیما / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تراژدی منابع مشترک چیست؟ / لذت رانندگی با شورلت‌های کلاسیک
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم