Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@07:01:56 GMT

بحران ذخایر خونی در کرمان

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۲۰۰۷

بحران ذخایر خونی در کرمان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ایرج شکوهی مدیرکل انتقال خون استان کرمان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه، از کمبود ناوگان حمل و نقل، به عنوان یکی از چالش‌های مهم اداره کل انتقال خون استان کرمان یاد کرد و گفت: خودرو‌های این اداره فرسوده هستند و نیاز به سامانه متحرک خونگیری در استان پهناور کرمان ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه با ورود خیرین به عرصه تامین ناوگان حمل و نقل انتقال خون در کرمان می‌توان به نتیجه رسید، افزود: سازمان انتقال خون، حلقه مفقوده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و انتقال خون برای خیرین خیلی شناخته شده نیست.

او از وجود ۲ پروژه نیمه تمام انتقال خون در کرمان و جیرفت خبر داد و تصریح کرد: حدود ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی مرکز انتقال خون میدان مشتاق نیاز است که با ورود خیرین به این بخش این مرکز احیا می‌شود.

شکوهی تاکید کرد: اماکن احداث شده و خدمات انجام شده در انتقال خون به نام خیرین و واقفان نامگذاری خواهد شد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: ۴٢ موسسه درمانی دولتی، خصوصی، نظامی، خیریه و تامین اجتماعی در استان کرمان وجود دارد که نیازمند تامین خون برای بیماران هستند.

او افزود: شاخص اهدای خون در کرمان ۲۰ در هزار است، در حالی که در متوسط کشوری ۲۶ در هزار است.

شکوهی با تاکید بر اینکه کرمان با کمبود و بحران ذخایر خونی بخصوص در گروه‌های "اُ" و "آ" مواجه است، تصریح کرد: با توجه به جمعیت استان، سالانه ۸۰ هزار نفر به پایگاه‌های انتقال خون این استان مراجعه می‌کنند که ۷۰ هزار نفر از این تعداد موفق به اهدای خون می‌شوند.

او با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر کاهش اهدای خون بیان داشت: حدود ۶۰ درصد معادل ۴۲ هزار نفر از اهداکنندگان خون در استان کرمان اهدا کننده مستمر هستند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: مواردی مانند انجام اعمال جراحی، بیماری‌های زنان و زایمان، رخداد تصادفات و وجود هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی موجب افزایش مصرف خون و فرآورده‌های خونی در استان کرمان شده است.

شکوهی ابراز امیدواری کرد، مردم در این روز‌های سخت با اهدای خون، بیماران و نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی را یاری کنند.

او از مردم استان کرمان خواست، با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون، این نهاد را در خدمت رسانی یاری کنند.

شکوهی با اشاره به آمار اهدای خون در بانوان که حدود پنج درصد و پایین‌تر است، افزود: این در حالی است که حدود نیمی از جمعیت استان کرمان را بانوان تشکیل می‌دهند.

او تصریح کرد: یکی از دلایلی مشارکت نکردن بانوان در اهدا خون باور‌های اشتباه شکل گرفته در جامعه است، به طوری که برخی افراد معتقدند اهدای خون در بانوان موجب ایجاد کم خونی می‌شود.

مدیر کل اداره انتقال خون استان کرمان، یکی دیگر از دلایل کم بودن مشارکت بانوان در اهدای خون را تفکر نادرستِ انتقال بیماری‌های عفونی از این طریق از سوی بانوان عنوان کرد و بیان داشت: بانوانی هستند که با اهدای سه بار خون در سال، اهدا کننده مستمر خون به شمار می‌روند و این مهم برای آقایان چهار بار در سال است.

او گفت: افراد در محدوده سنی بین ۱۸ تا ۶۵ سال می‌توانند اهدا کننده خون باشند و یکی از رسالت‌های ما این است افرادی که اهدای خون انجام می‌دهند را اهدا کننده مستمر کنیم.

شکوهی با بیان اینکه در جنوب کرمان مشارکت اهدای خون پایین‌تر از مناطق شمالی این استان است، اظهار داشت: ساکنان شهرستان جیرفت سالانه ۶ هزار واحد خون اهدا می‌کنند، در حالی که خون مورد نیاز مراکز درمانی این شهرستان سالانه ۱۲ هزار واحد است.

مدیرکل اداره انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه اهالی شرق کرمان و شهرستان بم نیز کمتر در اهدای خون مشارکت می‌کنند، تصریح کرد: کمبود خون در مناطق جنوب و شرق این استان به همت شهرستان سیرجان تامین می‌شود.

او گسترش و رشد مراکز درمانی و بیمارستان‌های کرمان را طی سال‌های اخیر یکی از دلایل کمبود خون در این استان عنوان کرد و افزود: از سوی دیگرآمار تصادفات نیز در استان کرمان قابل توجه است.

شکوهی تصریح کرد: ۴۲ موسسه درمانی دولتی، خصوصی، نظامی، خیریه و تامین اجتماعی در استان کرمان وجود دارد که نیازمند تامین خون برای بیماران هستند.

او بیان کرد: در منطقه جنوب کرمان، ۹ بیمارستان و یک مرکز تالاسمی وجود دارد، در حالی که در گذشته این آمار حدود سه مورد بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه کرمان استانی پهناور و پرمخاطره است، گفت: ۶ پایگاه انتقال خون در این استان وجود دارد.

شکوهی افزود: ۲ پایگاه انتقال خون در شهر کرمان و پنج پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های کرمان، رفسنجان، سیرجان، جیرفت و بم آماده خدمت رسانی به داوطلبان اهدای خون در این استان هستند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه انجام اعمال جراحی در بیمارستان ها، رخداد تصادفات و نیاز به خون بیماران تالاسمی کاهش نداشته است، گفت: این در حالی است که با توجه به شیوع کرونا مقدار خون اهدایی به پایگاه‌های این استان کاهش داشته است.

او با اشاره به اینکه هزار و ۵۰۰ بیماران تالاسمی در استان کرمان وجود دارد، عنوان کرد: جزو سه استان اول کشور در بحث تعداد بیماران تالاسمی هستیم.

شکوهی از تعامل نزدیک و تنگاتنگ با رسانه‌ها به عنوان نقطه قوت و فرصت برای این اداره کل نام برد و افزود: وجود نیرو‌های ماهر، متخصص و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی نیز از دیگر فرصت‌های انتقال خون کرمان است.

او تاکید کرد: یکی از رسالت‌های شرعی رسانه‌ها اطلاع رسانی کمبود خون در استان کرمان است، زیرا بعد از اطلاع رسانی، آحاد مختلف جامعه از این مشکل آگاهی پیدا می‌کنند و به کمک بیماران می‌شتابند.

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتقال خون اهدای خون مدیرکل انتقال خون استان کرمان استان کرمان انتقال خون اهدای خون اهدا کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۲۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی

(تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی

دیگر خبرها

  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی / احتمال رخداد تگرگ در کرمان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • (تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی
  • ورود مجمع نمایندگان استان تهران به مشکلات اداره کل انتقال خون
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند