Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: هشدار تکان دهنده سازمان ملل درمورد تغییرات اقلیمی، تشدید درگیری‌ در مزار شریف افغانستان، گسترش تاسیسات نظامی روسیه در جزایر مورد مناقشه با ژاپن، دعوت عراق از شاه سعودی برای حضور در نشست سران کشورهای منطقه و کشته شدن ۱۳ عضو گروه «پ.ک.ک» توسط ترکیه در شمال عراق از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در 24ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشدار تکان دهنده سازمان ملل درمورد تغییرات اقلیمی

نمایندگان سازمان ملل در زمینه تغییرات اقلیمی روز دوشنبه خطاب به جامعه جهانی هشدار دادند که گرمایش زمین به طرز خطرناکی از کنترل خارج می شود و بی شک بشر را باید بابت این مساله مقصر و مسئول دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروهی از کارشناسان بین دولتی سازمان ملل تحت عنوان «هیات بین دولتی درمورد تغییرات اقلیمی» هشدار داد که سطح انتشار گازهای گلخانه ای در حال حاضر به حدی بالاست که اختلالات آب و هوایی را برای چند دهه، اگر نگوییم چند قرن تضمین می کند.

به عبارت دیگر، امواج گرمای مرگبار، طوفان های شدید و دیگر شرایط جوی که در حال حاضر اتفاق می افتد، شدیدتر خواهد شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل این گزارش را علامتی هشداردهنده برای بشریت دانست و گفت: زنگ های هشدار، گوشخراش است.

وی افزود: این گزارش باید زنگ خطری برای انتشار سوخت های فسیلی و زغال سنگ باشد، قبل از آنکه سیاره ما را نابود کنند.

گزارش هیات بین دولتی درمورد تغییرات اقلیمی که مبتنی بر بیش از ۱۴ هزار مطالعات علمی است، تصویر جامع و مبسوطی از نحوه اخطار تغییرات اقلیمی به جهان طبیعی و آنچه می تواند در پیش باشد، ارائه می دهد.

طبق این گزارش، چنانچه اقدامی فوری و در مقیاسی وسیع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در پیش گرفته نشود، متوسط دمای هوا در جهان طی ۲۰ سال احتمالا به ۱.۵ درجه سانتیگراد می رسد یا از آن عبور می کند.

وعده های داده شده در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برای شروع کاهش سطح انتشار این گازها به اندازه کافی نیست.

دولت ها و کنشگران به این یافته ها با دیدی هشدارآمیز واکنش نشان داده اند. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ابراز امیدواری کرد که این گزارش زنگ بیداری برای جهان جهت اقدام فوری را به صدا درآورد.

این گزارش می گوید که انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های بشر، متوسط دمای جهانی را ۱.۱ درجه سانتیگراد نسبت به متوسط قبل از صنعتی شدن افزایش داده و این میزان را ۰.۵ درجه سانتیگراد دیگر افزایش می دهد بدون آنکه اثر آلودگی در جو تعدیل شود.

این بدان معناست که حتی اگر جوامع از سوخت های فسیلی فاصله بگیرند، دمای هوا به واسطه ذرات معلق موجود در هوا و انعکاس بخشی از گرمای خورشید، باز هم افزایش می یابد.

به طور کلی، افزایش ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتری چیزی است که بشریت می تواند بدون تحمل مشکلات اقتصادی و اجتماعی با آن کنار آید.

گرمای ۱.۱ درجه سانتیگراد برای به بار آوردن فاجعه کافی است. امسال گرمای هوا صدها نفر را در شمال غربی اقیانوس آرام به کام مرگ کشاند.

آتش سوزی های ناشی از گرما و خشکسالی مناطق وسیعی از غرب آمریکا را فرا گرفت، مقادیر زیادی دی اکسید کربن در جنگل های سیبری منتشر شد و یونانی ها نیز مجبور شدند از بیم آتش سوزی های جنگلی منازل خود را تخلیه کنند.

هشدارهای بیشتر می تواند به مثابه این باشد که در برخی مناطق، مردم ممکن است به واسطه بیرون رفتن از خانه جان خود را از دست دهند.

در این گزارش به برخی تغییرات اقلیمی اشاره شده که از جمله آن ذوب شدن یخ های گریلند و افزایش سطح آب دریاهاست.

«تمسین ادواردز» از مولفان این گزارش و دانشمند آب و هوایی کینگز کالج لندن گفت: ما اکنون مقید به برخی جنبه های تغییرات اقلیمی هستیم که برخی از آنها برای صدها هزار سال تغییرناپذیر است.

در این گزارش عنوان شده که حتی با وجود کند شدن تغییرات اقلیمی، جهان زمان برای جبران کم می آورد.

اگر انتشار گازهای گلخانه های در دهه آینده کاهش یابد، دمای متوسط تا سال ۲۰۴۰ تا ۱.۵ درجه سانتیگراد و احتمالا ۱.۶ درجه سانتیگراد تا سال ۲۰۶۰ قبل از تثبیت افزایش می یابد.

اگر جهان به مسیر فعلی ادامه دهد، این افزایش می تواند ۲ درجه سانتیگراد تا سال ۲۰۶۰ و ۲.۷ درجه سانتیگراد تا پایان قرن باشد.

این گزارش تنها راه جلوگیری از گرم شدن زمین را توقف انتشار گازهای گلخانه ای دانسته و انسان ها را عامل گرم شدن کره زمین عنوان کرده است.

این گزارش بیش از گزارش های قبلی اقلیمی، انتشار گازهای گلخانه ای حاصل دست بشر را عامل اصلی گرمایش زمین می داند.

این گزارش حاکی است که وابستگی جوامع به سوخت های فسیلی، دلیلی است بر این مساله که کره زمین قبلا ۱.۲ درجه سانتیگراد گرم شده است.

تاثیرات آب و هوایی همچون امواج گرما، خشکسالی، سیل، طوفان و افزایش سطح آب دریاها در هر منطقه از کره زمین شدید است و با هر درجه از گرم شدن شدت می یابد.

تشدید درگیری‌ در مزار شریف افغانستان

گروه طالبان به نفوذ خود در ولایت سمنگان ادامه می‌دهد و پس از حملاتی به مراکز پنج ولایت در طول ۲۴ ساعت گذشته، حملاتی را به مزار شریف، مرکز ولایت بلخ آغاز کرد.

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان توییت کرد که نیروهای این گروه از چهار جهت به شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ حمله کرده‌اند و درگیری‌ ادامه دارد.

مجاهد چند ساعت پس از اعلام کنترل بر منطقه حضرت سلطان و دفاتر دولتی در این ولایت شمالی، نوشت: کنترل ورودی شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان را به دست گرفتیم و در درگیری‌ها پیشروی کردیم.

به گزارش اسپوتنیک، ذبیح الله مجاهد ادعا کرده که شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان امروز به دست طالبان سقوط کرده است.

پیش از این حاجی رازمحمد، رئیس شورای ولایتی سمنگان گفته بود که طالبان شب گذشته از چندین استقامت بر شهر ایبک، مرکز این ولایت حمله کرده بودند.

در همین حال دو قانونگذار از سمنگان، به نام‌های عبدالله الله محمدی و ضیاءالدین ضیاء گفتند که اکثر مناطق شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان بعدازظهر امروز به دست طالبان افتاد.

​از سویی هم، این عضو شورای ولایتی سمنگان گفت که نیروهای امنیتی از شهرستان حضرت سلطان این ولایت به‌خاطر «حفاظت از شهر ایبک» به این شهر منتقل شده‌اند. او گفت که هم‌اکنون شهرستان حضرت سلطان در کنترل طالبان است.

با این حال، مقامات رسمی هنوز سقوط این ولایت را تایید نکردند.

اما معاون والی سمنگان گفت، نیروهای امنیتی دولتی بدون هیچ درگیری و مقاومتی از شهر خارج شدند.

طالبان عصر یکشنبه نیز از کنترل خود بر مراکز سه ولایت یعنی شهرهای قندوز مرکز قندوز، شهر سرپل، مرکز سرپل و شهر تالقان، مرکز ولایت تخار خبر داد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به شبکه خبری الجزیره گفت: این دولت افغانستان است که جنگ را انتخاب کرد چرا که روز دوم عید قربان عملیات نظامی را علیه طالبان کلید زد و آنچه طالبان انجام می‌دهد، در واقع واکنش است.

در مقابل یک منبع در دولت افغانستان به شبکه خبری الجزیره گفت: یک دستگاه خودروی نیروهای دولتی در ولایت قندهار با یک بمب‌دست‌ساز منفجر شد.

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد: نیروهای دولتی عملیات نظامی را برای بازپس‌گیری شهر قندوز آغاز کرده و کنترل بیشتر مناطق آن را به دست گرفتند.

این وزارتخانه افزود: عملیات نظامی علیه نیروهای طالبان در دو ولایت جوزجان و سرپل گسترش خواهد یافت.

گسترش تاسیسات نظامی روسیه در جزایر مورد مناقشه با ژاپن

دولت مسکو قصد دارد زیرساخت‌های نظامی خود در جزایر «کوریل» که مورد مناقشه با ژاپن است، را بیش از پیش گسترش دهد.

وزارت دفاع روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که برنامه‌هایی برای ساخت ۵۱ قطعه زیرساخت نظامی در جزایر کوریل دارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بخش‌هایی از جزایر کوریل در کنترل ژاپن قرار داشته و مناقشات سرزمینی این کشور با مسکو بر سر بخش‌هایی که است که شوروی سابق در پایان جنگ جهانی دوم تحت کنترل خود درآورد. همین مسئله باعث شده ژاپن و روسیه از آن زمان تا کنون به‌صورت رسمی معاهده صلح را امضا نکرده باشند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت بیش از ۳۰ ساختمان را در بخش تحت کنترل روسیه از جزایر کوریل بنا کرده که شامل ۷ بخش مسکونی برای اقامت خدمه نظامی می‌شود.

بر اساس این گزارش، مسکو البته اعلام نکرد که ساختمان‌های نظامی جدیدی که قرار است در این جزایر مورد مناقشه بنا کند، برای چه منظوری هستند و از ارائه جزئیات بیشتر درباره برنامه‌های خود برای جزایر مورد مناقشه خودداری کرد.

پیش از این نیز، رسانه‌ها از برگزاری رزمایش روسیه نزدیک جزایر کوریل همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی توکیو خبر داده بودند. 

«میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه چند روز قبل، از این جزایر بازدید کرد و گفت که دولت در حال راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در آنجاست که در آن مشاغل و سرمایه گذاران از بسیاری از مالیات‌ها و حقوق گمرکی معاف باشند. وزارت امور خارجه ژاپن در واکنش به این ماجرا سفیر روسیه در ژاپن را به نشانه اعتراض احضار کرد. سپس مسکو نیز سفیر ژاپن را احضار کرد.

در سال ۲۰۱۸، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ژاپن پیشنهاد کرد که یک پیمان صلح امضا کنند، اقدامی که به گفته برخی تحلیلگران هدف آن تضعیف ژاپن در اختلاف و بهم زدن اتحاد نزدیک توکیو با ایالات متحده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز گفته است که روسیه به انتقال موضع خود در مورد انعقاد پیمان صلح به ژاپن ادامه خواهد داد.

ژاپن بشدت در زمینه تحرکات نظامی روسیه در این جزایر راهبردی حساس است. روسیه اکتبر (آبان) گذشته اعلام کرد که برای نخستین بار قصد استقرار یک سامانه موشکی در این جزیره مورد مناقشه با ژاپن را دارد، اما این اقدام بخشی از یک تمرین نظامی و نه با اهداف زرمی است.

جزایر کوریل که در ژاپن با عنوان «قلمروی شمالی» نامیده می‌شود، در پایان جنگ جهانی دوم توسط نیروهای شوروی سابق تصرف شد. هر دو کشور مدعی مالکیت بر این جزایر هستند و ژاپن به دنبال بازگرداندن آن به قلمروی خود هستند. اختلافات میان ژاپن و روسیه بر سر این منطقه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون ادامه داشته و لاینحل باقی مانده است.

دعوت عراق از شاه سعودی برای حضور در نشست سران کشورهای منطقه

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق که به عربستان سعودی سفر کرده، در دیدار با همتای سعودی، دعوت‌ رسمی از ملک سلمان برای حضور در نشست سران کشورهای همسایه عراق را تسلیم مقامات ریاض کرد.

قرار است این نشست اواخر ماه جاری همچنین با حضور سران ایران و ترکیه در بغداد برگزار شود.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزیر خارجه عراق روز گذشته در دیدار با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی، دعوت‌نامه رسمی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق از «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی را برای حضور در این نشست، تقدیم کرد.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه عراق در دیدار با همتای سعودی در خصوص روابط دو جانبه، شیوه‌های تقویت آن در راستای منافع مشترک دو کشور، مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی برای دو کشور و اهمیت هم‌افزایی تلاش‌ها برای حل بحران‌هایی که منطقه از آن در رنج است، رایزنی کردند.

وی افزود: در ادامه این دیدار، وزیر خارجه عراق، دعوت‌نامه رسمی نخست‌وزیر را به وزیر سعودی داد که طی آن از ملک سلمان برای حضور در نشست سران کشورهای همسایه عراق که قرار است اواخر ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود، دعوت به عمل آمده است.

پیشتر، روسیا الیوم به نقل از یک مقام عراقی اعلام کرده بود که یک هیات بلندپایه عراقی شامگاه یکشنبه با سفر به ریاض از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور نیز برای حضور در اجلاس سران منطقه در بغداد دعوت می‌کند.

چندی پیش، روزنامه العربی الجدید، از برنامه‌ریزی دولت عراق برای برگزاری قریب‌الوقوع یک اجلاس منطقه‌ای با حضور همسایگان این کشور از جمله ایران، عربستان سعودی و ترکیه خبر داد.

یک مقام مسئول بلندپایه در وزارت خارجه بغداد گفته بود که نخست‌وزیر عراق قصد دارد یک کنفرانس برای کشورهای همسایه عراق و سایر کشورهای منطقه برگزار کند تا طی آن، پرونده‌های مرتبط با عراق و دارای ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی را بررسی کند. به همین منظور، یک کمیته کوچک در داخل دفتر الکاظمی برای تدارک این امر، تشکیل شده است.

بنابراین گزارش، این کمیته مسئول تدارک مقدمات لازم برگزاری یک کنفرانس با حضور کشورهای همسایه عراق از جمله، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، کویت و اردن، نمایندگانی از سوریه و شماری از کشورهای عربی تاثیرگذار و نمایندگانی از اتحادیه اروپا است.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، دیروز یکشنبه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار کرد و طی این دیدار، دعوتنامه رسمی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق از اردوغان برای شرکت در نشست سران کشورهای همسایه عراق در بغداد را تقدیم کرد.

وزیر خارجه عراق در ادامه سفر منطقه‌ای خود قرار است با سفر به تهران، به طور رسمی «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران را برای حضور در این نشست دعوت کند. وی قصد دارد حین دیدار با رئیسی درباره روابط دوجانبه از جمله مسائل مرتبط با امور امنیتی عراق رایزنی ‌کند.

کشته شدن ۱۳ عضو گروه «پ.ک.ک» توسط ترکیه در شمال عراق

وزارت دفاع ملی ترکیه با صدور بیانیه ای، از کشته شدن دستکم ۱۳ عضو گروه جدایی طلب «پ. ک. ک» در جریان حمله جنگنده های این کشور به مواضع تروریست ها در شمال عراق خبر داد.

به گزارش آناتولی، وزارت دفاع ملی ترکیه با صدور بیانیه ای، از کشته شدن دستکم ۱۳ عضو گروه جدایی طلب «پ. ک. ک» در جریان حمله جنگنده های این کشور به مواضع تروریست ها در شمال عراق خبر داد.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع ملی ترکیه امروز دوشنبه، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در ادامه عملیات نیروهای مسلح کشور در شمال عراق ۱۳ تروریست پ.ک.ک از پای درآمدند.

وزارت دفاع ملی ترکیه در ادامه این بیانیه تاکید کرد: سربازان غیور ترکیه به مبارزه قاطعانه و بی‌وقفه با گروه تروریستی پ.ک.ک ادامه داده و ضربه سنگینی به آنها وارد کرده‌اند.

این در حالی است که ترکیه طی ماه های گذشته، بارها به بهانه مبارزه با عناصر پ. ک. ک، حاکمیت ملی عراق را نقض کرده و دست به انجام عملیات نظامی مختلف هوایی و زمینی در مناطق شمالی عراق زده است.

گفتنی است، وزارت دفاع ترکیه روز شنبه هفته جاری نیز از کشته شدن دستکم ۶ عضو پ. ک. ک در جریان حمله نیروهای نظامی این کشور به منطقه تل رفعت واقع در خاک سوریه خبر داده بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: روز خبرنگار محمود صارمی علیرضا جاوید علیرضا زاکانی محمد مخبر غلامحسین اسماعیلی سازمان ملل افغانستان روسیه ژاپن عراق عربستان ترکیه روز خبرنگار محمود صارمی علیرضا جاوید علیرضا زاکانی محمد مخبر غلامحسین اسماعیلی برای حضور در نشست سران کشورهای انتشار گازهای گلخانه ای وزارت دفاع ملی ترکیه کشورهای همسایه عراق مورد مناقشه با ژاپن جزایر مورد مناقشه ۵ درجه سانتیگراد وزیر خارجه عراق نظامی روسیه کشورهای منطقه سازمان ملل عملیات نظامی ولایت سمنگان شمال عراق جزایر کوریل ۱۳ عضو گروه مرکز ولایت شاه سعودی بیانیه ای مزار شریف نخست وزیر شهر ایبک کشته شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۲۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم

به گزارش جماران؛ به نقل از اسپوتنیک، به گفته سرگئی شویگو، همکاری روسیه و ایران همواره پویا و چند وجهی بوده است.

شویگو, وزیر دفاع روسیه گفت: «مبارزه مشترک با تروریسم بین‌المللی در سوریه، نمونه بارز روابط دوستانه دیرینه ما است که اخیراً به طور ویژه قابل اعتماد شده‌اند و با موفقیت در حال توسعه هستند.»

محمد آشتیانی وزیر دفاع ایران گفت که روابط مسکو و تهران در حال رسیدن به سطح جدیدی است.

دیگر خبرها

  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • پشت پرده حملات تروریستی در ایران و روسیه
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم
  • روسیه : آماده گسترش همکاری‌ های نظامی با ایران هستیم
  • وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه
  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان