Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، گیلان را همگان استانی گردشگری و تفریحی می‌نامند ولی شهری در دیار میرزا وجود دارد به نام آستانه‌اشرفیه که لقب چهارمین شهر مذهبی کشور را به یدک می‌کشد.

آستانه‌اشرفیه که به دیار سلطان معروف است از دیرباز محفل و محلی گرانقدر و معنوی برای عاشقان عصمت و طهارت و پیر غلامان اهل‌بیت (ع) بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هرساله با فرا رسیدن ماه محرم و عزاداران بسیاری برای شنیدن صدای دلنشین پیرغلامان اهل‌بیت به شهرستان آستانه اشرفیه سفر می‌کنند زیرا آئین‌های سنتی بسیار زیادی در این‌شهرستان و در ماه محرم برگزار می‌شود که بعضا جزو آئین‌های ملی محسوب می‌شوند.

یکی از این مراسمات مذهبی آئین علم‌بندی در حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف(ع) است که دارای قدمت بیش از ۵۰ ساله بوده و در بین مردم گیلان و دیار سلطان بسیار معروف می‌باشد.

 

هرساله در شب اول ماه محرم مراسم علم‌بندی در حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف(ع) برگزار و عاشقان عصمت و طهارت و دلداگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف(ع) جمع شده و به عزاداری پرداخته و با پیرغلامان اهل بیت در این ‌شهرستان هم‌نوا می‌شوند.

امسال هم مردم آستانه‌اشرفیه فارغ از هر گونه مشکلات اقتصادی و معیشتی بی‌صبرانه منتظر فرا رسیدن شب اول محرم و آغاز مراسم سنتی علم‌بندی بودند.

 

وقتی دو روز گذشته پوستر مراسم علم بندی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را مشاهده کردم اشک در چشمانم جاری و برای آغاز ماه محرم و‌شروع مراسم علم‌بندی لحظه شماری می‌کردم.

ساعت نزدیک ۵:۳۰ بعد از ظهر امروز پیراهن مشکی را پوشیده و آماده حضور در این‌مراسم سنتی بودم ولی راستش ترسی در ول به خاطر شیوع کرونا به وجود آمده بود ولی به ما آموختند بیماری در روضه‌های اهل‌بیت جایی ندارد اصلا مگر می‌شود مکانی که خود عامل شفا بیماران است به محلی برای شیوع بیماری تبدیل شود.

وقتی نزدیک حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف(ع) شدم خیلی از جمعیت را دیدم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده برگزاری و آغاز مراسم سنتی علم‌بندی بودند ولی در همین گیرودار ناگهان چشمم به عکس پیرغلامانی افتاد که به علت کرونا جان خود را از دست داده و در این مراسم حضور ندارند.

هرساله یادم است در آغاز مراسم سنتی علم بندی شهرستان آستانه اشرفیه پیرغلامان به ترتیب علم به دست میکروفن را در دست گرفته و نوای حسن یا حسین را به نشانه آغاز ماه محرم سر می‌دادند ولی عجیب اینجا جای یکنفر خالی است.

آری منظورم حاج محمود شمس نصرتی پیرغلام مداحان شهرستان آستانه اشرفیه است که دو در گذشته جام خود را از دست داده و به لقاء الله پیوست.

 

با شروع مراسم ناگهان چشمانم به پیر مرد میز زنی خورد که با چشمانی اشکبار نوای حسن یا حسین سر داده و با مداحان و مردم هم‌نوا‌شدند وقتی طرف او رفتم پاسخ داد: من هر سال در مراسم علم بندی در شهرستان آستانه اشرفیه شرکت می‌کردم ولی سال گذشته به دلیل کرونا از حضور در این مراسم محروم بودم و راستش باور نمیکردم بار دیگر این‌مراسم‌را ببینم.

شاید برای خیلی از مردم سوال باشد که چرا مراسم علم‌بندی در شهرستان آستانه اشرفیه اینقدر دارای محبوبیت است به این منظور به یکی از پی غلامان اهل‌بیت در این‌شهرستان رفتم.

سید کاظم فخر موسوی می‌گوید مراسم علم‌بندی در آستانه‌اشرفیه دارای سابقه‌ای بیش از ۵۰ ساله بوده و هرساله جمعیت بسیار زیادی در این مراسم شرکت می‌کردند ولی کرونا اکنون اجازه این کار را نمی‌دهد.

به گفته این پیر غلام اهل بیت هرساله در شب اول ماه محرم علمی کوچک توسط چند پیرغلام در ورودی مرقد مطهر حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف(ع) به نشانه آغاز ماه محرم نصب و در ۲۹ صفر روز شهادت آقا علی بن موسی الرضا کنده می‌شود.

فخر موسوی معتقد است باید سنت‌های قدیمی مثل علم بندی و علم واچینی، کرنه‌خوانی، چاووش خوانی و آتش زدن خیمه‌ها در این شهرستان حفظ شود زیرا دارای سابقه بسیار زیادی است.

به گزارش فارس، مراسم علم بندی در آستانه‌اشرفیه از حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف(ع) آغاز و عزاداران سپس به حرم آقا سید محمد رفته و در صحن مطهر آن حضرت شریف به عزاداری می‌پردازند.

 

مداحان پیرغلام در این شهرستان انتخاب شعر و سبک مداحی و چگونگی برگزاری مراسم توجه بسیار زیادی به حفظ شعایر سنتی دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، این شهرستان به برکت وجود حرم مطهر سلطان سید جلال‌الدین اشرف (ع) چهارمین شهر مذهبی کشور و اولین شهر مذهبی گیلان است که در ماه محرم به وابسته همین ویژگی دارای مراسمات سنتی خوبی ازجمله علم بندی، کرنی زنی، هیئت گردانی، مراسم سنتی آتش زدن خیمه، مجمع گردانی و علم واچینی است که گردشگران و مسافران بسیاری را در این ماه جذب این شهرستان می‌کند.

انتهای پیام/۸۴٠٠۸

منبع: فارس

کلیدواژه: ماه محرم علم سلطان گیلان آستانه اشرفیه شهرستان آستانه اشرفیه مراسم علم بندی بسیار زیادی مراسم سنتی ماه محرم اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۳۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟

نشست شورای سیاست‌گذاری کنگره سرداران و ۱۲ هزار شهید شهرستان‌های استان تهران در دفتر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با هدف بررسی جزئیات برگزاری مراسم و امکانات و احصاء مشکلات و کمبودها برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، نشست شورای سیاست‌گذاری کنگره سرداران و 12 هزار شهید شهرستان‌های استان تهران عصر امروز با حضور جمعی از مسئولین کمیته‌های تخصصی و با هدف بررسی جزئیات برگزاری مراسم و امکانات و احصاء مشکلات و کمبودها در دفتر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر عصر امروز در جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره 12 هزار شهید استان تهران که در دفتر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد، با تأکید بر اینکه در این کنگره برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای بوده که از کارهای شعاری پرهیز شود، اظهار داشت: 29 کمیته تخصصی برای برگزاری هرچه بهتر این کنگره تشکیل شده که از همگی دستگاه‌ها در آن نماینده‌هایی حضور دارند.

وی افزود: نکته ممتاز این کنگره توجه خوب به مسائل فرهنگی و هنری است که در این زمینه تولید فیلم مستند، چاپ کتاب خاطرات شهدا، نقاشی، چاپ تصاویر برای ثبت در تاریخ و ... انجام شده که امیدواریم این اقدام گوشه‌ای از ایثار شهدا و خانواده آن‌ها را جبران کند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در ادامه گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در استان تهران برای انعکاس آثار و برکات شهادت و خدماتی که شهدا به انقلاب داشتند و همچنین استقامت خانواده‌های شهدا، کنگره 24 هزار شهید تهران سال گذشته برگزار شد و کنگره 12 هزار شهید شهرستان‌های استان تهران در روز سوم خردادماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این تاکنون نتایج ملموس و بسیار خوبی داشته که امروز در اولین جلسه، گزارش اقدامات انجام شده، ارائه شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره 12 هزار شهید استان تهران ابراز داشت: نکته ممتاز و حائز اهمیت در برگزاری این کنگره، توجه به مسائل فرهنگی و هنری است که اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده، فیلم‌های مستند ساخته شده و کتاب‌های ارزشمندی از خاطرات شهدا چاپ شده و تعدادی نیز در دست چاپ است.

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید طوری باشد تا اهداف کنگره در بحث فرهنگ‌سازی محقق شود، افزود: اسناد و تصاویری از شهدا جمع‌آوری‌شده و همچنین با پدر و مادر شهدا گفت‌وگوهایی از خاطرات فرزندانشان تهیه و گردآوری‌شده تا در آینده فراموش نشود و تلاش می‌کنیم گوشه‌ای از زحمات و تلاش‌ها شهدا را برآورده کنیم.

توزیع 4 هزار جلد کتاب برای پویش "قهرمان شهید شهر من" در استان تهران

سردار قربان‌محمد ولی‌زاده فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران در جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره 12 هزار شهید استان تهران اظهار داشت: مقدمات برگزاری کنگره از حدود 2 سال پیش با برگزاری یادواره‌های شهرستانی شروع شده و شورای سیاست‌گذاری کنگره به ریاست حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر و هیئت‌امنا به دبیری علیرضا فخاری تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود کنگره به‌صورت استانی برگزار شود اما با اخذ مجوز از رئیس سازمان بسیج مبنی بر تفکیک استان تهران از پایتخت قرار شد، کنگره شهدای شهرستان‌ها جدا برگزار شود، گفت: استان تهران 12 هزار شهید دارد که 7589 شهید متولد شهرستان‌های استان تهران و 4411 شهید مهمان از استان‌های دیگر است.

فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران با بیان اینکه در هر شهرستان 8 شهید شاخص انتخاب شده و المان‌های شهدا در سطح شهرستان نصب می‌شود افزود: تا کنون 300 یادواره آبروی محله برگزار شده و از 12 روز مانده به کنگره، یادواره‌های اقشار و تشکل‌های مردمی در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

سردار ولی‌زاده با تأکید بر اینکه شاخص‌ها و ساختار کنگره باید یاد شهدا و پیام شهدا را داشته باشد، بیان کرد: در راستای اجرای کنگره 3 میلیون اسناد و آثار و 5 هزار آلبوم از شهدا جمع آوری کردیم، 35 یادواره برگزار و 50 نماهنگ ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه اولین کنگره در سال 76 با رزمندگان لشکر 10 و لشکر 27 برگزار شده است، ادامه داد: لشکر 10 سیدالشهدا (ع)، تیپ 20 رمضان، تیپ 63 خاتم، تیپ 110 سلمان، تیپ حضرت عبدالعظیم (ع)، تیپ حضرت سجاد (ع) و لشکر 9 بدر یگان‌های نقش آفرین سپاه و بسیج در محدوده شهرستان‌های استان تهران در این کنگره هستند.

فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران عنوان کرد: آرم، پرچم و تندیس کنگره طراحی شده، سرود کنگره برای اجرا در اجلاسیه آماده است و شعار کنگره نیز "راست قامتان جاودانه تاریخ" انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه در روزهای منتهی به اجلاسیه کنگره، بیلبوردهای شهر تهران مزین به نام و تصاویر 12 شهید شاخص خواهد شد، گفت: جشنواره سرود آوای شهدا و پویش کتاب‌خوانی "قهرمان شهید شهر من" با توزیع 4 هزار جلد کتاب بین شهروندان برگزار می‌شود.

همکاری همه جانبه آموزش‌ و پرورش در کنگره شهدای استان تهران

سردار ولی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: اجلاسیه پایانی کنگره در روز سوم خردادماه 1403 همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با سخنرانی سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و با حضور خانواده‌های شهدای شهرستان‌های استان تهران و برپایی نمایشگاه‌ها و برنامه‌های متنوع در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

گفتنی است کنگره 12 هزار شهید شهرستان‌های استان تهران سوم خرداد همزمان با روز آزادسازی خرمشهر با شعار "راست‌قامتان جاودانه تاریخ" در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برق این مناطق گیلان فردا قطع می‌شود
  • دوازدهمین دوره المپیاد دادرس دختران در شهرستان لنگرود
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • فیلم| افشاگری‌های عضو بریده منافقین در دادگاه: ۴۰۰ مستشار نظامی عراق در پادگان اشرف حضور داشتند!
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • (ویدئو) یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو