Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان رئیس اوقاف و امور خیریه ازنا با اشاره به وجود ۲۷۹ موقوفه در ازنا، گفت: موقوفه سیدنظام‌الدین احمد مدنی مربوط به ۷۰۰ سال پیش است که در روستای گلیجرد ازنا واقع شده است.

حجت‌الاسلام عنایت ملکشاهی امروز ۱۸ مردادماه، با اشاره به وجود ۱۳ بقعه متبرکه امامزادگان در این شهرستان، اظهار کرد: در ازنا ۲۷۹ موقوفه وجود دارد که ۲۷۴ موقوفه آن متصرفی و در اختیار اوقاف است و چهار موقوفه نیز غیرمتصرفی و خارج از اختیار اوقاف و امور خیریه است و اوقاف فقط بر آنها نظارت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه موقوفه‌های متصرفی این شهرستان، مسجد، حسینیه و زمین و املاک کشاورزی و املاک تجاری را شامل می‌شود، افزود: قدیمی‌ترین موقوفه این شهرستان موقوفه سیدنظام‌الدین احمد مدنی است که در سال ۵۹۸ هجری قمری یعنی بیش از ۷۰۰ سال قبل و در دوره ایلخانی وقف شده است.

ملکشاهی با بیان اینکه سیدنظام‌الدین احمدمدنی خودش از نوادگان امامزادگان زید و قاسم بوده و املاک و اراضی کشاورزی خود واقع در روستای امامزاده قاسم(ع) را به‌صورت شش‌دانگ وقف امامزادگان زید و قاسم کرده است، ادامه داد: درآمد این موقوفه بنا بر نیت واقف باید در چند بخش تنظیم شود که بخش اول آن مربوط به تعمیرات ضروری بقعه امامزادگان زید و قاسم است، بخش دوم شامل ساختمان امامزاده و حجره‌های آن است، بخش سوم هزینه روحانی، مبلغ و عالم متدین و مؤذن امامزاده است و بخشی از درآمد این موقوفه باید صرف مساکین، مسافران و زائرانی شود که وارد آستان متبرکه امامزادگان زید و قاسم می‌شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ازنا اضافه کرد: بخشی از درآمد این موقوفه بنا بر نیت واقف باید در ماه مبارک رمضان صرف اطعام مسافران و زائران و مردم روستای امامزاده قاسم شود و بنا بر نیت واقف بخشی از درآمد موقوفه نیز باید در جهت تأمین روشنایی و تهیه لامپ و چراغ امامزاده و همچنین تلاوت قرآن هزینه شود و در وقف‌نامه عنوان شده که در پایان اگر درآمدی اضافه وجود داشت نوع هزینه‌کرد آن با تولیت یعنی اوقاف و امور خیریه است.

وی با بیان اینکه این موقوفه شامل ۱۳۵۰ هکتار زمین کشاورزی است که به‌صورت اجاره در دست روستائیان و اهالی این روستا قرار دارد، تصریح کرد: یکی دیگر از موقوفه‌های مهم در ازنا موقوفه تاجرکاشانی در روستای دربند این شهرستان است که تمام درآمد آن بنا بر نیت واقف در زمینه روضه اهل‌ بیت(ع)، ساخت و ساز اماکن دینی و چراغانی حرم امام علی(ع) هزینه می‌شود.

ملکشاهی با بیان اینکه این موقوفه شامل اراضی کشاورزی و زراعی روستاهای محمودآباد، دربند و کرچیان است، خاطرنشان کرد: کل املاک واقع در این منطقه ۱۰ سهم است که هشت و نیم سهم آن وقف تاجرکاشانی است و این موقوفه در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی وقف شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ازنا وقف برای درمان بیماران و همچنین کمک به کودکان نیازمند را اولویت وقف در این شهرستان ذکر کرد و افزود: اکثر واقفان علاقه‌مند هستند که در زمینه امورات مذهبی وقف داشته باشند در صورتی ‌که امروز کمک به درمان بیماران، کمک به کودکان یتیم و نیازمند در اولویت وقف قرار دارد.

وی با اشاره به شعار سال تحت عنوان «تولید؛ پشتیانی‌ها و مانع‌زادایی‌ها» بیان کرد: در این راستا اوقاف و امور خیریه ازنا اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی موقوفات کشور در اراضی موقوفی روستای امامزاده قاسم(ع) ازنا کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها اداره اوقاف امامزاده قاسم ماه مبارک رمضان شهرستان ازنا موقوفه امامزادگان زید و قاسم اوقاف و امور خیریه سیدنظام الدین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۳۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جسد جوان ٢٨ ساله پلدختری در دره‌شهر کشف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ کرم حسنی با اعلام این خبر اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ١١٠ مبنی بر اینکه پیدایش جسد مردی در کنار رودخانه سیمره در بخش ماژین بلافاصله عوامل گشت انتظامی جهت بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی افزود: با حضور ماموران انتظامی مشخص شد مرد جوانی پس از غرق شدگی در کنار رودخانه افتاده است.

فرمانده انتظامی شهرستان دره‌شهر با بیان اینکه با تحقیقات پلیس هویت جسد شناسایی شد، ادامه داد: در تحقیقات پلیس مشخص شد جسد مربوط به جوان ٢٨ ساله، اهل پلدختر که در داخل رودخانه دچار حادثه شده وغرق شده است.

سرهنگ حسنی با اشاره به اینکه جسد جهت تحقیقات بیشتر تحویل انتظامی شهرستان پلدختر داده شد گفت: با توجه به فصل گرما و حضور نوجوانان و جوانان در کنار رودخانه‌ها، ضرورت دارد شهروندان از شنا کردن در مناطق پرخطر پرهیز کرده و والدین گرامی نیز فرزندان خود را از خطرات شنا در رودخانه‌ها آگاه سازند تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

کد خبر 6090800

دیگر خبرها

  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • کشف جسد جوان ۲۸ ساله پلدختری در دره‌شهر
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • جسد جوان ٢٨ ساله پلدختری در دره‌شهر کشف شد
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • آموزش خبرنگاران شهرستان‌های غرب گیلان
  • علاقه عجیب شهید زین‌الدین به یک شهید
  • بهسازی و آسفالت جاده روستایی تنگ بابا احمد اندیکا+فیلم