Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساشا کشوادی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ایده نوشتن جدیدترین اثر خود یعنی مستند نمایش «اتاق» گفت: پارسال هنگام دیدن اخبار بیست و سی هنگام صحبت خبرنگار درباره کادر درمان و کرونا مطلع شدم که در برخی بیمارستان‌ها اتاق گریه وجود دارد که وقتی کادر درمان احساس تنهایی و بدحالی می‌کند، در این اتاق احساساتش را خالی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی از این موضوع مطلع شدم با یک سری پرستار صحبت کردم و دیدم در اکثر بیمارستان‌ها هم چین اتاقی وجود ندارد، اما در برخی بیمارستان‌های مخصوص کرونا این اتفاق افتاده است.

وی افزود: گرچه کرونا از زوایای مختلف دیده شده بود، اما آسیب شدید حضور این ویروس به کادر درمان در زندگی شخصی آن‌ها هیچوقت مورد بررسی قرار نگرفته و بیان نشده است. از میان همه مصاحبه هایم با کادر درمان تعداد افرادی که داستان‌های خاصی داشتند جدا کردم و متن نمایش«اتاق» را نوشتم. متن اتاق داستان زندگی یک سری از عزیزان زحمتکش کادر درمان است.

وی درباره نحوه انتخاب بازیگران توضیح داد: نحوه انتخاب بازیگرانم بدین صورت بود که یک سری از بازیگر‌ها از شاگردان خودم بودند که قبلا در کار‌های قبلی ام بازی کرده بودند و خیلی با استعداد بودند. هم چنین از یک سری از بازیگران چهره استفاده شده که فعلا به دلیل عدم اجازه از سوی تهیه کننده نمیتوانم اسامی آنان را اعلام کنم.

کشوادی درباره مبلغ کمک هزینه هم گفت: مدیر کل مرکز هنر‌های نمایشی گفته بود که اگر کار کسی عقب بیفتد به وی کمک هزینه سه تا پنج ملیون تومانی می‌دهیم. باید بگویم این مبلغ هزینه یک بازیگر نمایش من هم نمی‌شود.

وی درباره طراحی صحنه توضیح داد: طراحی صحنه اتاق را سعید حسن لو برعهده داشته است که از نخبگان طراحی صحنه تئاتر و سینما است که در فیلم شنای پروانه هم به عنوان طراح صحنه حضور داشته است.

این هنرمند همچنین انتقاداتی از نحوه عملکرد مرکز هنر‌های نمایشی کرد و گفت: مرکز هیچ حمایتی از من نکرد، متن نمایش اتاق را قادر آشنا، مدیر مرکز هنر‌های نمایشی خواند و از متن نمایش من خوشش آمده بود و مرا به مدیر تئاتر شهر ارجاع داد. ابراهیم گله دارزاده، مدیر تئاتر شهر پس از حدود یک ماه به من می‌گوید که فعلا سیصد متن نمایشی دارم که باید آنان را بخواند و بعد نوبت به متن شما می‌رسد. آیا این انصاف است؟ مرکز هنر‌های نمایشی اگر از من حمایت نمی‌کند حداقل از کادر درمان حمایت کند.


وی در ادامه افزود: پس از مراجعات متعدد فهمیدم سالن‌های تئاتر شهر برای منی که به مدیر تئاتر شهر آقای گله دار زاده خطاب میکنم نیست، برای فردی است که او را اِبی صدا می‌کند. این اتفاقات دلم را می‌سوزاند. من کارم مستند است از این دلم می‌سوزد که از کاری حمایت فراوان می‌شود و سی شب روی صحنه تئاتر شهر اجرا می‌شود که از لحاظ کیفی بسیار پایین است، اما من باید از جیبم هزینه فراوان کنم. قادر آشنا با شعار حمایت از جوانان وارد صحنه شد، اما من در دوران مدیریتی ایشان نه قادر بودن در حل مشکلات تئاتر را دیدم و نه آشنا بودن وی با تئاتر را. برای بستن این کار واقعا اذیت شدم و مرکز هنر‌های نمایشی هیچ حمایتی از من نکرد.


این هنرمند در ادامه سخنانش درباره سختی‌های کاربیان کرد: در اوج کرونا در بیمارستان‌های کرونایی رفتم تا این کار را بسازم و دِین خودم به کادر درمان را بپردازم. در گروه من فردی به دلیل تحقیقات این مستند نمایش به کرونا مبتلا شد که خدا رو شکر حالش خوب شد، اما با عقلم جور در نمی‌آید که تا دو سال آینده سالن‌های تئاتر شهر پر باشد. یکی از دوستانم دو ماه بعد از رفتن من به تئاتر شهر نزد آقای گله دارزاده رفت و در کمال تعجب به وی سالن داد. وقتی علت را جویا شدم وی به من گفت شما قدیمی تئاتر نیستید و فعلا باید صبر کنید. این اتفاقات باعث می‌شود که از تئاتر دلسرد شویم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای نمایشی تماشاخانه سپند مرکز هنر های نمایشی بیمارستان ها کادر درمان تئاتر شهر متن نمایش یک سری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»

آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دست‌نویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دست‌نویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرین‌ها را شروع کردیم.

وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایده‌های کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوب‌هایی که منصوب به کار کارگاهی می‌شوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوه‌ای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر می‌کند و زمان سیال است و اسلوب‌ها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیش‌تر به این ایده‌ها و موضوعات فکر کرده بودیم.

تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دست‌کم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار می‌گیرد. در دست‌نویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودی‌های دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.

کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرم‌کننده برای گروه ما است.

وی درباره اینکه چه ویژگی‌هایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آن‌ها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط می‌گیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیش‌تر دوست دارد که شیوه اجرایی‌اش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب می‌کند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب می‌تواند با موضوع ارتباط برقرار کند.

تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک می‌ریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمی‌توانند صحبت کنند. فکر می‌کنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.

این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه می‌توان این چالش‌ها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم به‌ویژه در طراحی صحنه به سمت ایده‌هایی برویم که کم‌ترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.

وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالن‌های تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه می‌کند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایده‌آل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.

تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس می‌کنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا می‌کند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه می‌دهیم. صحبت‌هایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.

نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6097371 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • آمارسازی فروش به نفع سینمای مستند نیست/ نشانی غلط ندهیم
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران شیوع کرونا هستیم
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران کرونا هستیم
  • عرضه روایت مستند کودکی حاج قاسم در نمایشگاه کتاب
  • «قلیچ» به مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران رسید
  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات کادر درمان فارس