Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@09:24:48 GMT

کاهش تلفات کرونا در گرو همت جمعی

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۴۲۶۹

کاهش تلفات کرونا در گرو همت جمعی

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا،  اکنون تبعات پیک پنجم کرونا لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود و ۳۳۶ شهر وضعیت قرمز کرونایی دارند، مراجعات سرپایی به طرز عجیبی افزایش‌ یافته و در روزهای اخیر رکورد آمار بستری طی هفده ماه گذشته را داشتیم.

ادامه رکوردهای پیاپی کرونا در پیک پنجم جهش دلتا با درصد سرایت‌پذیری بالا به تهدید تازه‌ای بدل شده و این بیماری با جهش  مکرر تهاجمی‌تر شده و انتقال‌پذیری اش افزایش می‌یابد، مردم اگر رعایت پروتکل های بهداشتی را نادیه بگیرند آمار مرگ و میر بالاتر می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دلتا مدت زمان اقامت در بیمارستان‌ها را نسبت به سوشه‌های قبلی تا دو نیم روز افزایش داده، با این وجود روسای بخش‌های عفونی مراکز درمانی می‌گویند، میزان بیماران کرونا بی‌سابقه است و با اینکه در همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تزریق سرپایی داروی کرونا گذاشته‌اند که بیمار روزانه دارو را در مراکز سرپایی تزریق کند اما با همه اینها ظرفیت درمانی به انتها رسیده و بزودی این سد شکسته می‌شود. تقریبا از همه مراکز درمان کشور خبر می‌رسد که بستری بیماران دچار مشکل شده و در کنار بحران تخت خالی مسأله مهم بعدی خستگی و فرسودگی نیروها است که از حجم بالای بیماران و بی‌توجهی عده زیادی به شیوع هولناک دلتا به جان آمده‌اند.

رکوردشکنی تلفات کرونا در حالی رقم خورد که مسوولان وزارت بهداشت در گذشته از وخیم تر شدن وضعیت در خیز پنجم این ویروس خبر داده بودند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه می گوید: تا زمانی که ویروس کرونا می‌چرخد می‌تواند همه کشورها را در انتشار آن غافلگیر کند و در مدت کوتاهی در شرایط ناپایدار قرار دهد.

وی افزایش مبتلایان به بیماری کرونا را ناشی از قابلیت ویروس جهش‌یافته می داند و می گوید: ویروس جهش‌یافته فعلی نسبت به ویروس‌های قبلی، قابلیت سرعت انتشار و ابتلای آن بیشتر است و هیچ کس نمی‌تواند با ساده‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در امان باشد.

جان‌بابایی با بیان اینکه فشار سنگینی در ابتلا به بیماری کرونا در جامعه وارد شده است، از مردم می خواهد نظام سلامت را با رعایت پروتکل های بهداشتی در کاهش تلفات بیماران کرونایی همراهی کنند، تا انجام واکسیناسیون عمومی و استمرار توجه به اصول بهداشتی بتوانیم با کرونا مقابله کرده و تحت کنترل درآوریم.

حمید سوری اپیدمیولوژیست نیز در این زمینه می گوید: ویروس کرونا همچنان در حال چرخش است و هر روز خبرهایی از جهش این ویروس در ‌گوشه‌ای از جهان شنیده می‌شود،  ویروسی که تا امروز چهار واریانت متفاوت از آن شناسایی شده است: واریانت کلاسیک که از ووهان چین به همه نقاط جهان منتقل شد، واریانت انگلیسی، هندی و آفریقای‌ جنوبی که در شهرهای جنوبی و جنوب‌ شرقی کشور ما به دلیل ترددهای زیاد گزارش شده است.

وی ادامه می دهد: مدتی است در استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر کانون‌های جدید از واریانت‌های آفریقای‌جنوبی و هندی ایجاد شده،  به‌ طوری‌ که فوران ویروسی در این مناطق روی داده است. به همین دلیل تیم‌های واکنش سریع وارد عمل شده‌اند و برای کنترل ویروس تلاش می‌کنند.

سوری تصریح می کند: واقعیت این است که واریانت‌های آفریقای‌ جنوبی و هندی، توانایی بالایی برای ابتلای سریع شهروندان دارند و این می‌تواند خطر آغاز پیک پنجم کرونا را در کشور قوت بخشد.   به نظر می‌رسد کنترل شرایط و جلوگیری از بروز پیک پنجم در گرو اقدامات گسترده‌ای است که نباید از آن غافل شویم. درست است که واریانت‌های آفریقایی و هندی شدت بیماری‌زایی بالایی دارند اما کارهای پیشگیرانه می‌تواند باعث کنترل بیماری شود.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار می دارد: برای نمونه الگوی بیماریابی باید در کشور تغییر کند و روند انجام تست و کنترل بیماری در مناطقی که کانون‌ واریانت‌های آفریقای‌ جنوبی و هندی است باید سرعت بیشتری بگیرد. علاوه‌ بر این، ترددها باید به‌ طور سختگیرانه‌ای کنترل و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. ضمن این‌ که در کنار همه این محدودیت‌ها بهتر است تست کرونا در مبادی ورودی و خروجی ‌مناطق آلوده افزایش یابد. انجام تست از مسافرانی که بدون علامت هستند و از این مناطق خارج می‌شوند نیز یکی دیگر از اقداماتی است که برای کنترل بیماری کرونا و کاهش احتمال وقوع پیک پنجم باید به آن‌ توجه شود. استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم که از ابتدایی‌ترین اصول پیشگیری از خطر است.

سوری خاطرنشان می کند: به موازات همه این محدودیت‌ها برای پیشگیری از وقوع موج پنجم، بالابردن سرعت واکسیناسیون در کشور که این روزها به دلیل پاره‌ای از مشکلات به‌کندی انجام می‌شود، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مسئولان حوزه بهداشت باید به آن توجه کنند،  موضوعی که در مناطق آلوده به واریانت‌های آفریقای‌ جنوبی و هندی اهمیت بیشتری دارد.

وی تاکید می کند: فارغ از توصیه به رعایت مسائل بهداشتی که در تمام طول مدت فراگیری ویروس کرونا بر آن تاکید شده، ‌ افزایش سرعت واکسیناسیون و گستردگی آن در همه مناطق کشور بااهمیت‌ترین راهکار برای کنترل بیماری کروناست. این‌ طور  که به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها راه ایمنی در برابر این ویروس، واکسیناسیون همه مردم جامعه است.

تا کنون تا کنون ۱۳ میلیون و ۲ هزار و ۲۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۱۴۶ هزار و ۱۳۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۶ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۳۷۵ دُز رسید.
 

برچسب‌ها ویروس کرونا بیماری بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا بیماری بهداشت و سلامت ویروس کرونا بیماری بهداشت و سلامت رعایت پروتکل های بهداشتی واریانت های آفریقای کنترل بیماری بیماری کرونا جنوبی و هندی ویروس کرونا پیک پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۴۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وضعیتی که موجب نگرانی است چون بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که در این روند افزایشی، هم شانس عوارض شدیدتر می‌شود و هم احتمال مرگ افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بیماری مالاریا در کشور

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شرایطی که با افزایش ابتلا به مالاریا به دلایلی ازجمله رطوبت، سیل پاکستان و ورود جمعیت زیاد مبتلا از مرزها به داخل کشور مواجهیم، کار کمی سخت‌تر می‌شود، اما در کشور امکان تشخیص سریع و درمان کامل بیماری را داریم و این مهم‌ترین امتیاز ما در کنترل مالاریاست. تا زمانی هم که موارد ابتلا از یک فرد آلوده به فرد غیرآلوده در داخل کشور نداشته باشیم، مشکلی درباره گواهینامه نخواهیم داشت.» او به چند نکته دیگر هم درباره شیوع این بیماری اشاره می‌کندکه در ادامه آمده است.

۳عامل افزایش ابتلا

میراولیایی درباره دلایل افزایش موارد ابتلا به مالاریا در کشور می‌گوید: «نکته اول اینکه در کل دنیا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است. نکته دوم هم تأثیرپذیری ایران درباره مالاریا از پاکستان است. سال گذشته با سیل پاکستان مواجه شدیم و با افزایش موارد ابتلا در کشور، روند بیماری افزایشی شد. طی این مدت تعداد زیادی از افرادی که وارد ایران شدند، پاکستانی و افغانستانی و مبتلا بودند. نکته سوم هم تجارت سوخت و تبادلات مرزی بسیار زیاد در مرزهای جنوب‌شرقی کشور است که در نتیجه آن، افراد آلوده بیشتری می‌توانند وارد کشور شوند.»‌

کنترل بیماری در کشور

کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت درباره کنترل بیماری در کشور عنوان می‌کند: «با اینکه آمار ورود افراد مبتلا به کشور بالاست، با توجه به ایجاد آمادگی و ارائه آموزش‌هایی که از پیش در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، این افراد در زمان کوتاهی شناسایی می‌شوند. هنر ما این است که این بیماران را به‌سرعت شناسایی کنیم تا چرخه انتقال برقرار نشود.»

شیـــوع بیماری در این مناطق

مناطق اندمیک برای مالاریا در ایران استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان‌اند. در مرکز کشور هم مواردی از مالاریا وجود دارد؛ ازجمله در همدان و چهارمحال و بختیاری که موارد بیماری در آنها همان‌هایی بودند که از مرزهای جنوب‌شرقی کشور وارد شدند و به استان‌های مرکزی مسافرت داشتند.

علائم مشخص بیماری

علائم تیپیک مالاریا تب، لرز و تعریق است که در گذشته به آن تب نوبه می‌گفتند. تب و تعریق با فواصل مشخص در بیماران بروز می‌کند، اما هر تب‌ولرزی را مالاریا نمی‌گویند چون این علائم بین بیماری‌های ویروسی و میکروبی مشترکند. فرد مبتلا به مالاریا باید سابقه سفر به یک منطقه آلوده را از نظر مالاریا در داخل یا خارج از کشور داشته باشد.

شرایط سرایت بیماری

میراولیایی درباره سرایت این بیماری می‌گوید: «راه اصلی انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل است، اما از طریق پیوند عضو، انتقال خون و همچنین از مادر به جنین (درموارد بسیار نادر) امکان انتقال وجود دارد. همین حالا هم در اکثر نقاط کشور ازجمله اطراف تهران این پشه وجود دارد، اما چون مخزن بیماری (فرد مبتلا) وجود ندارد، خطری نیست. البته زمانی که افراد بیمار زیادی وارد کشور می‌شوند و به مناطق مختلف سفر می‌کنند، بیماری از طریق گزش فرد آلوده و سپس گزش فرد دیگر منتقل می‌شود.»

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1229037 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند