Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@11:06:32 GMT

رئیس جمهور بلاروس: من دیکتاتور نیستم!

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۴۶۳۳

رئیس جمهور بلاروس: من دیکتاتور نیستم!

به گزارش «تابناک» به نقل از عصر ایران، "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس در سالگرد انتخابات سال ۲۰۲۰ و با ترتیب دادن یک کنفرانس خبری طولانی دیکتاتور بودن خود را رد کرد و گفت از بلاروس در برابر نقشه کودتای مخالفان دفاع کرده است.

در حالیکه او در کنفرانس خبری کاخ ریاست جمهوری اش در مینسک صحبت می‌کرد، بریتانیا تحریم‌های جدید خود علیه صادرات نفتی و پتاس بلاروس را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پتاس یکی از اصلی‌ترین عناصر ساخت کود است و از اصلی‌ترین درآمد‌های ارزی بلاروس محسوب می‌شود.

لوکاشنکو گفت که بریتانیا با این اقدامات خود را گیر می‌اندازد و گفت که او به جای جنگ تحریمی آماده گفتگو با غرب است.

وی افزود که یه صورت عادلانه پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۹ آگوست سال ۲۰۲۰ بوده است.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در کنفرانس رسانه‌ای کاخ ریاست جمهوری مینسک در سالگرد انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ / عکس: رویترز

رهبر بلاروس افزود: برخی از مردم [ در آن زمان]خود را برای " انتخابات عادلانه آماده می‌کردند و برخی دیگر نیز خواستار کودتا (ضربه به دولت) بودند.

ده‌ها هزار نفر در اعتراضات خیابانی ۲۰۲۰ شرکت و لوکاشنکو را به تقلب در انتخابات متهم کردند. تظاهرات ادامه دار سال ۲۰۲۰ بزرگترین چالش لوکاشنکو پس از سال ۱۹۹۴ به شمار می‌آید. او از سال ۱۹۹۴ و حدود ۶ دوره رئیس جمهور بلاروس است.

از آگوست سال ۲۰۲۰ تظاهرات خیابانی سرکوب شده اند و بسیاری از مخالفان دستگیر یا تبعید شده اند. مخالفان دولت برنامه کودتا را رد می‌کنند.

لوکاشنکو با رد اتهامات دیکتاتور بودن خود گفت: در رابطه با دیکته کردن.. برای بیان آن به منابع مستدل نیاز دارید. من فردی بسیار منطقی ام. من هرگز چیزی را به کسی دیکته نکرده ام و قصد آن را ندارم.

بلاروس پس از پناهندگی "کریستینا تیمانوسکایا" دونده دوی بلاروس به لهستان و به دنبال اختلاف با مربیانش در باره صدور حکم بازگشت او از توکیو به بلاروس در مرکز توجه بین المللی قرار گفت.

لوکاشنکو گفت: کار خودش (تیمانوسکایا) نبود. او کنترل و تحریک شد. دوستانش از لهستان با او در توکیو تماس گرفتند و به او گفتند وقتی به فرودگاه می‌آیی به سراغ افسر پلیس ژاپنی برو و فریاد بزن کسانی که مرا به فرودگاه اوردند افسران اطلاعاتی هستند.

او افزود: هیچ کدام از عوامل خدمات ویژه در ژاپن حضور نداشتند.

لوکاشنکوی ۶۶ ساله قدرت را با حمایت سیاسی و حمایت مالی روسیه حفظ کرده است، زیرا بلاروس را کشوری حامی در برابر اتحادیه اروپا و اتحاد نظامی ناتو می‌بیند.

رئیس جمهور بلاروس گفت: بلاروس در صورت لزوم به فشار‌های تحریمی پاسخ می‌دهد، اما "نیازی به استفاده از محور‌های تحریم و فشار نیست".

تحریم‌های بریتانیا خرید اوراق بهادار قابل انتقال و ابزار‌های بازار پول در بانک‌های دولتی و دولت بلاروس را نیز ممنوع می‌کند.

تحریم‌های قبلی به ویژه تحریم‌های گسترده اتحادیه اروپا باعث تغییر مسیر لوکاشنکو نشد ه است.

تنش میان بلاروس و غرب در اردیبهشت گذشته و به دلیل فرود اجباری هواپیمای حامل یک فعال رسانه‌ای مخالف دولت لوکاشنکو در فرودگاه مینسک به اوج خود رسید.

لیتوانی و لهستان به صورت جداگانه این کشور را متهم می‌کنند که به تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا تلاش در مهندسی بحران مهاجرت در منطقه آن‌ها دارد.

ورشو گزارش داد که تعداد بی سابقه‌ای از مهاجران از روز جمعه از مرز‌های بلاروس عبور کرده به سمت مرز‌های لهستان رفته اند. آن‌ها میگویند بیشتر مهاجران عراقی و افغان هستند.

لوکاشنکو لیتوانی و لهستان را مقصر می‌داند و سرزنش می‌کند.

او همچنین دخالت در مرگ "ویتالی شیشوف" کنشکر بلاروسی مستقر در کیف اوکراین را رد کرد.

به گزارش یورو نیوز، ویتالی شیشوف، مدیر انجمن "خانه بلاروس در اوکراین" به کسانی که پس از سرکوب اعتراضات ۲۰۲۰ بلاروس راهی اوکراین شده بودند کمک می‌کرد تا کار و مسکن پیدا کنند.

جسد حلق آویز شده شیشوف هفته گذشته در کیف اوکراین پیدا شد.

مخالفان لوکاشنکو می‌گویند در حال حاضر بیش از ۶۰۰ فعال سیاسی بلاروس زندانی هستند.

"سوتلانا تیخانوفسکایا" رهبر تبعیدی مخالفان در بلاروس از ویلنیوس پایتخت لیتوانی گفت: تحریم‌ها گلوله نیستند، اما توقف سرکوب کمک می‌کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: روز خبرنگار محمود صارمی علیرضا جاوید علیرضا زاکانی محمد مخبر غلامحسین اسماعیلی لوکاشنکو بلاروس کنفرانس خبری دیکتاتور روز خبرنگار محمود صارمی علیرضا جاوید علیرضا زاکانی محمد مخبر غلامحسین اسماعیلی رئیس جمهور بلاروس ریاست جمهوری تحریم ها سال ۲۰۲۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۴۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد

پس از آنکه بلاروس، اوکراین را به اسکان سربازان در ۲ بیمارستان در کی‌یف متهم کرد، مقام‌های اوکراینی این مراکز درمانی را تخلیه کردند.

به گزارش مشرق، مسئولان شهر کی‌یف جمعه اعلام کردند که ادعاهای بلاروس در مورد استقرار نظامیان در این بیمارستان‌ها «دروغ و یک اقدام تحریک‌آمیز توسط دشمنی است که تلاش می‌کند از آن به عنوان بهانه‌ای برای حمله به زیرساخت‌های اجتماعی پایتخت استفاده کند».

«ایوان ترتل» رئیس سرویس امنیت بلاروس (KGB) با انتشار آدرس ۲ بیمارستان اعلام کرده که نظامیان اوکراین «پشت کودکان پنهان شده‌اند» و «همه آنها بدون تردید مجازات خواهند شد.»

مقام‌های شهر کی‌یف گفتند که از بیم حمله احتمالی بلاروس بیماران و کارکنان این بیمارستان‌ها را خارج کرده‌اند.

ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف روز جمعه با اعلام اینکه از این بیمارستان‌ها بازدید کرده است، گفت: ما هر کاری که لازم باشد برای حفاظت از کودکان، بیماران و کارکنان بیمارستان‌ها در مقابل حمله متجاوز انجام می‌دهیم.

به نوشته رویترز، نیروهای روسیه در جنگ اوکراین حضور ندارند اما مینسک از متحدان مسکو است و نیروهای روس از خارک بلاروس برای حمله زمینی به اوکراین استفاده کرده‌اند.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس چهارشنبه در سخنانی در کنگره خلق این کشور اظهار کرد: امروزه هر کسی می‌داند که اوکراین یک میدانی برای آزمون است و تحولات آن کشور به نحوی مشخص خواهد کرد که نظم جهانی در آینده چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه «قدرتهای بزرگ هسته‌ای عملا بطور غیرمستقیم در خاک با هم می‌جنگند» افزود: دولت اوکراین به توافقی با غرب دست یافته است که بر اساس آن جان مردم اوکراین با سلاح مبادله می‌شود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشاندهنده شکست طرح‌های شیطانی برای منزوی کردن ایران بود
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است
  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد