Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@13:07:56 GMT

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان راهی قطر شد

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۴۹۱۱

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان راهی قطر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که «زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان جهت انجام گفتگوها درباره مسائل افغانستان و درخواست از طالبان برای توقف حملات و درگیری ها، عازم «دوحه» پایتخت قطر شده است.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه مدعی شد: زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در هشتم آگوست عازم دوحه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی برای کمک به ایجاد واکنش مشترک بین المللی به وخامت سریع اوضاع در افغانستان، در دوحه خواهد بود.

این وزارتخانه در ادامه ادعایش افزود: طی دیدارهای برنامه ریزی شده در طول سه روز، نمایندگانی از کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای به همراه نمایندگانی از سازمان های چندجانبه، برای کاهش خشونت ها، حصول آتش بس و تعهد به رسمیت نشناختن دولتی که با زور بر سر کار آمده باشد، تلاش خواهند کرد. خلیل زاد به طالبان فشار خواهد آورد که حملات نظامی شان را متوقف کنند و برای توافقی سیاسی که تنها راه برقراری ثبات و پیشرفت در افغانستان است، مذاکره کنند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که افزایش میزان درگیری های نظامی طالبان، تلفات غیرنظامیان، و آنطور که گفته می شود فجایع حقوق بشری در افغانستان نگران کننده است.

بیانیه مذکور در پایان ادعا کرد: صلح حاصل شده از طریق مذاکره تنها راه پایان دادن به جنگ (در افغانستان) است و ایالات متحده به همکاری با همه طرف ها و ذینفعان بین المللی جهت پیشبرد اجماع بر سر راه حلی سیاسی، ادامه خواهد داد.

پیشتر و در همین رابطه، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان نیز گفت که قرار است در تاریخ ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) در نشست گروه موسوم به تروئیکای بزرگ (شامل روسیه، آمریکا، چین و پاکستان) شرکت کند تا درباره راهکاری برای پایان دادن به بحران افغانستان بحث و تبادل نظر شود.

خروج غیر مسئولانه نیروهای بیگانه و در رأس آنها آمریکا از خاک افغانستان، عامل بی ثباتی در این کشور است. در ۲۰ سال گذشته، آمریکا و متحدان ناتو به بهانه حفظ امنیت و کمک به استقلال دولت و ارتش افغانستان، حضور نظامی در این کشور را توجیه کردند حال آنکه اکنون شاهد سقوط یک به یک شهرها و روستاهای افغانستان در نتیجه پیشروی های طالبان هستیم.

درگیری‌ها بر سر کسب قدرت و تسلط بر مناطق بیشتر بین طالبان و نیروهای دولتی در افغانستان در حال افزایش است. از سوی دیگر، بخش هایی از افغانستان نیز به کانونی برای حضور داعش تبدیل شده است. همچنین افراد متعددی از هر دو طرف در این درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

کد خبر 5277854 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده امریکا دوحه قطر مذاکرات صلح افغانستان طالبان افغانستان زلمای خلیل زاد ایالات متحده امریکا عراق افغانستان رژیم صهیونیستی لبنان ایران طالبان روسیه حزب الله لبنان فلسطین عربستان سعودی سوریه سازمان ملل متحد انگلیس نماینده ویژه درگیری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۴۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم