Web Analytics Made Easy - Statcounter

تیم ملی کشتی فرنگی در حالی به کار خود در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو خاتمه داد که ستاره‌ها و شانس‌های اصلی مدال نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیش از اعزام تیم ملی کشتی فرنگی به توکیو، نظر غالب پیشکسوتان و کارشناسان کشتی این بود که این تیم در المپیک 2020 بیش از تیم کشتی آزاد شانس کسب مدال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که ستاره‌ای همچون حسن یزدانی که مدال گرفتنش در توکیو قطعی بود، در تیم آزاد حضور داشت، اما یک‌دست و جوان بودن تیم فرنگی باعث می‌شد که همه برای این تیم شانس بیشتری برای کسب مدال قائل باشند.

تیم کشتی فرنگی هرچند نتوانست در گزینشی آلماتی و در ادامه نیز صوفیه، سهمیه‌هایش را تکمیل کند و با 5 کشتی‌گیر روانه توکیو شد، اما در هر 5 وزن بی‌شک شانس مدال داشت.

نتایج پایانی نیز نشان داد که چقدر باور مربیان سابق تیم ملی و بزرگان کشتی فرنگی در این خصوص درست بوده است. تنها تیمی که در هر 5 وزن شانس مدال دارد ،می‌تواند با یک طلا، یک برنز و دو عنوان پنجمی المپیک را تمام کند، خصوصا آنکه تنها کشتی‌گیری هم که جزو نفرات برتر قرار نگرفته، به واسطه مدال برنز سال 2019، یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال محسوب می‌شده است.

تیم جوانی که اغلب نفراتش در جهانی نورسلطان محک خورده و در آن جهانی کسب تجربه کرده بودند، با تجربه بیشتری که البته تعویق یک ساله المپیک هم به آن اضافه شده بود، به توکیو رفتند.

امین میرزازاده کم‌تجربه‌ترین کشتی‌گیر اعزامی بود، ضمن اینکه محمدرضا گرایی برای حضور در المپیک از 72 کیلوگرم به 67 کیلوگرم بازگشته بود.

گزارشی از عملکرد فرنگی‌کاران در توکیو را در زیر می‌خوانید:

*وزن 60 کیلوگرم؛ از دست رفتن شانس مدال با کشتی‌گیرِ بدغذا!

علیرضا نجاتیِ جوان که در نورسلطان همه را با عملکرد خوبش شگفت زده کرده بود، یکی از امیدهای اصلی کسب مدال در المپیک محسوب می‌شد. جوان باانگیزه قمی در جهانی 2019 علاوه بر سهمیه، مدال برنز هم گرفت که این نوید روزهای بسیار خوبی را می‌داد.

اما در توکیو اتفاق عجیبی رخ داد. او در همان دور نخست مقابل آرمن ملکیان از ارمنستان با نتیجه 5 بر 5 مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر در دیدار بعدی، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

این هرگز آن چیزی نبود که از نجاتی با آن همه شایستگی انتظار می‌رفت. بدغذا بودن و تغییر ساعت وزن‌کشی، دلیل پر نکردن بدن او عنوان شد! هرچند که ساعت وزن‌کشی تغییر نکرده و از ابتدا در سایت مسابقات همین ساعت برای وزن کشی در نظر گرفته شده بود، صرفا در مسابقات قبلی فاصله بین وزن‌کشی تا شروع کشتی‌ها بیشتر بود. نجاتی به همین سادگی بدون مدال و دستاورد المپیک را به پایان رساند.

*وزن 67 کیلوگرم؛ قابل پیش‌بینی برای نزدیکان؛ خلق شگفتی برای غریبه‌ها

خیلی‌ها از طلایی شدن محمدرضا گرایی در توکیو به عنوان شگفتی یاد کردند، درحالیکه برای آنهایی که از نزدیک کار ملی‌پوشان را دنبال کرده و در جریان تمرینات و مسابقات بودند، این هرگز یک شگفتی نبود و محمدرضا گرایی از مدت‌ها قبل بوی مدال المپیک می‌داد.

یک عامل مهم دیگر هم تمرکز رسانه‌ها روی برادر بزرگتر بود. او بار اصلی ستاره بودن را در تیم به دوش می‌کشید و همین مسئله باعث می‌شد که برادر کوچکتر بدون فشار روانی کارش را انجام دهد.

محمدرضا گرایی که بی شک ستاره کشتی فرنگی ایران در مسابقات گزینشی آلماتی بود، این بار هم ماموریتش را به صورت کامل و بی نقص در توکیو اجرا کرد و در بهترین جای ممکن، طلایی شد.

او بعد از یک دور استراحت 8 بر صفر جولین هورتا از کلمبیا را برد و درحالیکه در مبارزه دوم به فرانک استابلر آلمانی خورده بود، در یک کشتی بسیار نزدیک و هیجان انگیز با نتیجه 5 بر 5 از سد قهرمان جهان گذشت و در مرحله نیمه نهایی هم 6 بر 1 راماز زوئیدزه از گرجستان را مغلوب کرد. گرایی فینال بدون استرس و قدرتمندانه‌ای را پشت سر گذاشت و 9 بر یک پرویز نصیب‌اف از اوکراین شکست داد. طلای او در شرایطی به دست آمد که خیلی‌ها بعد از شکست دو ستاره اصلی (نجاتی و علی گرایی) از تیم فرنگی قطع امید کرده بودند و به نظر می‌رسید نتیجه‌ای شبیه به ریو و یا حتی بدتر در انتظار این تیم باشد.

*وزن 77 کیلوگرم؛ سکوی حسرت برای ایران و ستاره ناکام

محمدعلی گرایی شایسته تقدیر است، حتی اگر پنجم المپیک شده باشد. او زیبا کشتی می‌گیرد، هر ورزشی به چنین ستاره‌هایی احتیاج دارد که زیبایی را به مخاطبانش هدیه کند. او شاید مارادونای فوتبال در کشتی باشد؛ کسی که لذت تماشای مسابقه را دوچندان می‌کند.

در شرایطی که کشتی فرنگی برای بقا در المپیک‌های دوره های بعدی، نیاز به زیبایی و هیجان و جذب تماشاگر دارد، محمدعلی گرایی این کار را بی‌منت و به زیبایی هرچه تمامتر انجام می‌دهد.

گرایی در المپیک 4 کشتی گرفت، دو برد و دو باخت حاصل کار او بود. اگر توکیو برای او مدال نداشت، برای تماشاگران ایرانی و خارجی کشتی فرنگی، چیزهای زیادی داشت.

محمدعلی گرایی بی‌شک یکی از شایسته‌ترین فرنگی‌کاران دنیا برای مدال طلای وزن 77 کیلوگرم بود، حداقل حقش هم مدال برنز المپیک که در عین ناباوری المپیک 2020 برای کاپیتان تیم ملی فرنگی بدون مدال تمام شد.

نگاهی به سکوی 77 کیلوگرم المپیک چیزی جز حسرت برای کشتی فرنگی ایران برجای نمی‌گذارد. گرایی فقط برای تبدیل کردن برنزهای جهانش به توکیو رفته بود و وقتی شانس فینالیست شدن را با شکست مقابل توماس لورینچ مجار از دست داد، شرایط روحی و روانی لازم برای مبارزه رده بندی را هم از دست داد. خوب شد که برادر کوچکتر به مدال طلا رسید تا خانواده برادران شایسته گرایی، این المپیک را با اندوه فراوان تمام نکنند.

*وزن 97 کیلوگرم؛ نماینده ایران فقط مقابل الکسانیان کم آورد

پیش از توکیو با هر کارشناسی صحبت می‌شد، بعد از علیرضا نجاتی و محمدعلی گرایی، بیشتر از همه برای محمدهادی ساروی شانس مدال قائل بودند. البته بیشتر آنها نظرشان این بود که رقیب اصلی نجاتی و رضا گرایی وزن‌شان هست، که اگر خوب سر وزن برسند قطعا شانس مدال دارند. در این بین نجاتی خوب سروزن نرسید، اما رضا با شرایط خوبی مسابقات را پیش برد.

ساروی هم یکی از کشتی‌گیرانی بود که در نورسلطان حضور داشت، در این سال‌ها روند بسیار رو به رشدی داشته و مدال المپیک حقش بود. حتی توان شکست آرتور الکسانیان ارمنی را هم داشت، اما به هرشکل در مبارزه نیمه نهایی مقابل قهرمان جهان و المپیک تن به شکست 4 بر یک داد و با شکست حریف فنلاندی به مدال برنز رسید.

*وزن 130 کیلوگرم؛ فقط اگر کمی خوش‌شانس‌تر بودیم

امین میرزازاده آخرین کشتی‌گیری بود که به عضویت تیم ملی درآمد. او در لهستان از امین قاسمی منجزی که سهمیه المپیک را گرفته بود و علی اکبر یوسفی جوان پیشی گرفت و به دوبنده تیم ملی در المپیک رسید.

میرزاده کشتی‌گیری قابل، حرف گوش کن، منضبط و جویای آموختن است که شاید اگر کمی خوش‌شانس‌تر بود، در اولین سال ملی‌پوش شدنش می‌توانست به مدال نقره یا برنز المپیک هم برسد.

او بد آورد که هر دو مدعی شماره یک مدال طلای المپیک در گروهش بودند. از طرفی میخایین لوپز کوبایی برای رسیدن به چهارمین مدال طلای المپیکش دوباره به کشتی برگشته بود و از سوی دیگر هم رضا کایالپ نمی‌خواست این المپیک را بدون مدال تمام کند، به همین خاطر میرزازاده ابتدا به لوپز باخت و بعد ازآنکه به شانس مجدد رفت و خودش را به دیدار رده بندی رساند، مغلوب کایالپ شد. او به زودی به مدال جهانی خواهد رسید.

به این ترتیب تیمی که بی‌تردید در هر 5 وزن شانس مدال المپیک داشت، با یک طلای محمدرضا گرایی و یک برنز محمدهادی ساروی به کارش خاتمه داد.

المپیک 2020 توکیو| گفت‌وگوی ویژه با امید نوروزی؛ فراز و نشیب‌های کشتی فرنگی ایران در المپیک 2020 توکیو

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: المپیک 2020 توکیو المپیک کشتی فرنگی المپیک 2020 توکیو المپیک کشتی فرنگی کشتی فرنگی ایران محمدرضا گرایی مدال برنز المپیک 2020 شانس مدال کشتی گیر کسب مدال تیم ملی وزن کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۵۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت دفاع برای مصلایی‌پور؛ وقتی فقط یک نفر تعلیق شد

اتحادیه جهانی کشتی ضمن اعلام تعلیق محمد مصلایی‌پور، به او فرصت ارسال دفاعیه درباره اتفاق رخ داده در مبارزه کشتی‌گیران چین و قزاقستان را داده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیش از برگزاری مسابقات کشتی قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک، محمد مصلایی‌پور در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود که با توجه به عدم حضورش در مسابقات قهرمانی آسیا، شانس او برای حضور در المپیک بسیار کم و در حد صفر شده است، اما او خودش را به مسابقات گزینشی المپیک رساند و در این رقابت‌ها در کنار سه داور ایرانی دیگر به قضاوت پرداخت.

شب گذشته اسامی داورانی که به استانبول دعوت ‌شده‌اند از سوی اتحادیه جهانی اعلام شد که نام نیما صادقی، کامران سلطانی‌زاده و مهدی بشیرزاده از داوران S1 ایران در جمع آنها دیده می‌شود، اما خبری از مصلایی‌پور نبود.

در ادامه نامه تعلیق او به ایران ایمیل شد که به دلیل قضاوت اشتباه در مبارزه 65 کیلوگرم مسابقات گزینشی آسیایی بین دو کشتی‌گیر چین و قزاقستان، او با تعلیق مواجه شده است. بنابراین دو موضوع غیبت مصلایی‌پور در مسابقات قهرمانی آسیا و تعلیق شدنش از سوی اتحادیه جهانی منجر به عدم حضور نامش در لیست داوران دعوتی به ترکیه شد.

بخشی از غربال داوران S1 کشتی جهان برای حضور در المپیک، در مسابقات گزینشی جهانی اتفاق می‌افتد و بعد از این رقابت‌ها که آخرین مسابقه کسب سهمیه المپیک است، لیست نهایی داوران قضاوت‌کننده در المپیک اعلام خواهد شد که فعلاً مصلایی‌پور تعلیق است.

نکته عجیب در ماجرای تعلیق این داور که در المپیک 2020 توکیو قضاوت کرده بود، این است که از میان گروه داوری رقابت یادشده، صرفاً او معلق شده و محرومیت و تعلیقی برای رئیس تشک و قاضی در نظر گرفته نشده است، برخلاف آن چیزی که در ماجرای چامیزو و توران بایراموف اتفاق افتاد.

بعد از بازبینی فیلم داوری آن کشتی که در وزن 74 کیلوگرم گزینشی اروپایی بین کشتی‌گیران ایتالیا و آذربایجان برگزار شد، تمام گروه داوری مسابقه با تعلیق مواجه شدند.

ضمن اینکه به محمد مصلایی‌پور این فرصت داده شده است که دفاعیه خود را درخصوص این مبارزه ارائه دهد.

باید دید آیا ارائه دفاعیه از سوی رئیس کمیسیون داوران فدراسیون کشتی، کمیسیون داوران اتحادیه جهانی را قانع کرده و می‌تواند تعلیق او را از بین ببرد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • فرصت دفاع برای مصلایی‌پور؛ وقتی فقط یک نفر تعلیق شد
  • احتمال حضور ۵ کشتی‌گیر خوزستانی در مسابقات المپیک
  • شرایط ملی پوش شدن ۳ فرنگی کار استان فارسی
  • قضاوت سلطان‌زاده در گزینشی نهایی کشتی المپیک
  • استاندار: امیدوارم خوزستان در المپیک صاحب مدال شوند
  • حضور داور کشتی خوزستانی در آخرین گزینشی المپیک
  • میرزازاده: مسئولان به آرامش کشتی در المپیک کمک کنند
  • کشتی فرنگی در چه اوزانی در المپیک شانس مدال دارد؟
  • ملاک اصلی جام تختی انتخاب تیم ملی امید است/ شانس کسب ۲ مدال طلا در المپیک
  • کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک